vad är de för bett?

FT_ryttare

Trådstartare
Vad är det för betto varför använder man de ?? vanligt??

detta bett är utav gummi ( de jag sett iaf) och de är inga bettringar på de utan stänger.. en uppåt o en neråt där man fäster sidostycket ( på den övre) och tygeln på den nedre.

detta borde ge en fruktansvärd hävstångseffekt.

har hört att man använder de på hingstar ..
o att en känd ryttare ska ha de på alla unghästar... vet dock inte om de stämmer.

någon som vet vad detta är för bett ? föröskt hitta en bild men hittar ingen...letar vidare.

Sv: vad är de för bett?

Jag hänger inte riktigt med hur det ska se ut....
nått sånt här eller??
462183hm.jpg

Är det kanske detta bett du syftar på? Iaf ger det ingen hävstångseffekt, då det inte används med kindkedja.

AC_4_69.jpg

Amerikanskt gag-bett

Edit: Vimsan hann före....

Jag har sett såna, och även i metall. Tycker att de ser helt hemska ut, som du säger har de ju en grym hävstångeffekt. Jag skulle aldrig sätta ett sånt i munnen på min häst, förstår inte de som gör det.

Det är i grunden ett westernbett, som har gjorts om lite, och allt fler (okunniga av dom jag sett) använder det i sin vardagliga ridning.
Kan tänka mig att det, liksom med alla bett, används på rätt sätt kan fungera, men för mig känns det ändå som ett väldigt skarpt bett..

Antar att du menar ett sånt här:

Bild-1045.jpg

klart att det ger hävstångseffekt, vad tror du händer med trycket i nacken när du tar i tyglarna. Jag tror iaf att trycket ökar (pga Hävstångseffekten...)

ja exakt såna bett ..
de heter alltså amerikanskt gagbett?

är några på klubben som använder de där o ja tycker de ser förjäkligt ut..
skulle vara intressant o veta varför man använder såna bett.. om de är för att hästarna blir pigga/starka ..
dessa hästar som de används på ( på min klubb) är såna hästar som inte går ärligt framåt ohar handbromsen i hela tiden.. *ryser*

owesmatte skrev:
klart att det ger hävstångseffekt, vad tror du händer med trycket i nacken när du tar i tyglarna. Jag tror iaf att trycket ökar (pga Hävstångseffekten...)

bettet hissas uppåt, ett hissbett, ingen hävstångs effekt....

Jag provade detta bett på mitt halvblod när jag red ut för han blev så stark då. Han fungerade super på det, tyckte inte det var speciellt skarpt, som ett pessoabett fast bättre funktion.
Det värsta var att han tålde inte gummit så jag kunde inte använda det mer än två gånger.

Jag hade inte använt det som ett "vardagsbett" som många gör.

Och när det inte kan hissas längre?? Med tanke på att det är mest oerfarna ryttare, vad jag sett, som rider på dessa bett så händer det nog allt för ofta att "hissen" tar stopp, och att man trots det tar hårdare i tygeln.
Som jag skrev tidigare så är ettt rätt använt bett i rätt mun bra, men det är tyvärr inte så ofta som så är fallet...
det kan varje människa med ögonen i behåll se att bettet kan ge en hemsk hävstångseffekt.....

ok. tycker de ser mer groteskt ut än pessoa men gissade påatt de hade ungefär samma verkan.

man får naturligtvis rida på det bettet med förnuft och inte sitta och tokhålla hästen konstant. det är inget dressyrbett, det brukar användas vid hoppning och uteritter om hästen är för stark. jag har det till min häst när vi rider ut, funkar som en nödbroms. skulle aldrig få stopp på henne annars. jag har ändå provat lite olika bett och det här är det som hon har funkat och trivts bäst med. men det är ju inte något du sätter i handen på en nybörjare. jag personligen tycker i såfall att kombinationsbett, flippanbett är värre

jag har ridit en del på hissbett och tycker att det är ett trevligt bett att rida på, funkar ung som gags.
passar utmärkt i terrängen på min stora starka häst som gärna krullar ihop sig och fortsätter springa när man tar i tyglen.
på hissbett (till skillnad från pessoa och pelham tex) upplever iaf jag det som att hästen är mera framme med nosen vid tygeltag

jag tycker inte att det är ngt för orutinerade, de flest hästar säger nog ifrån när det inte kan hissas längre.
Jag skulle mkt väl kunna rida med det om jag anser att jag behöver det.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 073
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Lipperta
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll... 2
Svar
23
· Visningar
3 838
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka