Vad är det för ras?

Blueberry

Trådstartare
Några killar i mitt bostadsområde har hundar som ser ut ungefär som vargar. Typ prärievargar. De är höga och långa och ljusa i pälsen (grå, beige, vit)
Som en korthårig, ljus schäfer fast lång, smal och proportionerlig liksom. :o

Förstår ni vad jag menar?
Vet ni vad det kan vara?

/Blåbär - som inte har koll på stora raser.

Sv: Vad är det för ras?

Ser de ut som vargar börjar jag genast tänka på typ.. Tamaskan och liknande raser. Annars kanske det är vit herdehund, om de var vitaktiga i pälsen.
Du råkar inte ha möjlighet att kunna få bild på någon av hundarna? Eller i alla fall beskriva lite mer som tex hur stora de är, hur svansen är osv?

En malle? (Belgisk vallhund, Malinois)

De kan ju skifta i färgerna gul/grå/beige och ser ut som en smalare/tunnare schäfer...typ...

/Swat

De är större än en schäfer, men lättare i modellen. Jag tycker inte att de har det där "sluttande korset" eller "uppförsbacken" som schäfern har.
De ser inte ut som vita herdehundar, pälsen är kortare och inte enbart vit.
De rör sig ädelt, men det kan bero på att de har långa ben.
De liknar helt klart Tamaskan.

Mallen har väl oftast mörk mask? De här har inte det.

Det skulle kanske kunna vara Saarloos Wolfdog, de var väldigt lika - men de här hundarna är som sagt väldigt ljusa i färgen.

Jag måste antagligen ut och smygfota :D

En månad senare:

NU VET JAG!

Det är Czechoslovakian Wolfdog

Chey_23.jpg

Hehe vill också veta om du frågade eller om du utövade detektivarbete ;)

Vacker hund!! Men hade garanterat trott att jag sprungit på en varg om jag mött en sådan i skogen :D
Fina!

vacker hund men får man verkligen ha såna i sverige?? jag trodde alla vargkorsningar var förbjudna.

Både Saarloos Wolfhond och Ceskoslovensky Vlcak (kan det vara samma som TS nämde) är ju godkända av både FCI och SKK.

Yes det är samma, på vanlig svenska kallas den också Tjeckoslovakisk varghund (så slipper man vricka tungan) :D Hunden i mina drömmar... :love:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·
Övr. Hund La ut samma inlägg på en annan sida men verkar inte få nå svar så jag lägger ut här också ;D Kanske är det jag som inte har nå tålamod... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 794
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 558
Senast: Tate
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 663
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka