Vad är det man ska göra med den här infon?

Hade jag haft eget stall så hade jag nog kunna sätta upp en kamera. Fast jag bor i en del av landet där det varit stora problem med sadelstölder (trots rejäla dörrar, lås etc), så jag tänker främst för att kunna se ev oinbjudna gäster när jag inte är hemmavid.
Fast då bör den vara kopplad till en larmcentral dessutom. För mig är det självklart att ha larm som larmar om någon oinbjuden går in i stallet. Att jag sitter 15 mil hemifrån och ser någon gå in i stallet hjälper ju liksom inte.
 
Jag har en kamera i mitt stall så jag kan se vad de sysslar med när jag inte är där. Min man som gillar teknikprylar satte upp den som rolig grej.
När man har en ny häst är det bra att kunna se om den är nöjd och tllfreds och man får även en inblick i vad de sysslar med när jag inte är där. De ligger ner o sover ganska mycket!!:o Mycket mer än jag trodde.
De brukar även ligga och sova samt äta på samma tider varje kväll/natt. Om något avviker så brukar jag få en indikation på att något är galet. Som när hovböldshästen började ligga ner lägre stunder än vanligt, då visste jag att en hovböld var på G.
Fick hem en ny unghäst som försökte klättra över boxdörren första dagen, men när jag lämnade stallet så var man lite orolig såklart, men då la sig den lille rackaren och sov!!!:D Så himla upprörd var han inte alltså.
Man lär känna sin häst lite mer helt enkelt.
Brukar kolla någon gång innan jag går och lägger mig för att se att allt är lugnt. Inte så att man kolllar hela tiden.
Jag gillar min kamera!! :bow:

Ja precis en sån funktion är ju suverän vid div olika situationer/lägen/behov som tex kolik, fölvak etc. (Fast kameraövervakning för fölvak, i transport etc har ju funnits ett bra tag och är ingen nyhet).

Att prototypen togs fram av ngn man ”som var trött på frun och dotterns tid i stallet” osv tycker jag är rätt ovidkommande . Just den motiveringen är ju lite (o)roande.

Men övervakningsmöjlighet i sak av olika anledningar är väl en ypperlig teknik i många olika syften.
Hur folk sen väljer att använda tekniken är väl en sak som är helt upp till dem och inte avhängt på andras tyckande/bedömningar att skulle handla om/innebära paniskt kontrollbehov /stress osv.
 
Jag hade velat ha en sådan i lösdriften/ matplats, särskilt om man har flera hästar. Tycker inte att det är helt fel att ha koll på deras rutiner, hur mycket och när de sover. När de väljer att äta etc. Att alla kommer till och ingen blir trängd/ mobbad.
Tänker på kor har man ju digitaliserat det rätt rejält, där har man koll på det mesta.

Däremot förstår jag inte hur man sparar tid på produkten? Kommer ju inte kunna undvika att åka till stallet för att göra sysslorna, det är väl om man kan göra mer automatiskt (tänker typ fodergrindar/ kraftfoderstationen etc).
 
Fast då bör den vara kopplad till en larmcentral dessutom. För mig är det självklart att ha larm som larmar om någon oinbjuden går in i stallet. Att jag sitter 15 mil hemifrån och ser någon gå in i stallet hjälper ju liksom inte.

Fast det handlar ju om vad man vill göra. Att ha kopplat till en larmcentral är helt meningslöst för oss, det tar 45 minuter innan någon är här. Minst. Att kunna ringa 5 av grannarna däremot är ju oerhört värdefullt. Då kan de gå upp om det händer något, och t ex lappa ihop ett fönster.
 
Jag hade velat ha en sådan i lösdriften/ matplats, särskilt om man har flera hästar. Tycker inte att det är helt fel att ha koll på deras rutiner, hur mycket och när de sover. När de väljer att äta etc. Att alla kommer till och ingen blir trängd/ mobbad.

Tycker också det är ett utmärkt sätt att lära sig mer utan att störa. Om djuren i stort men också om de individer man har i flocken.
 
Fast då bör den vara kopplad till en larmcentral dessutom. För mig är det självklart att ha larm som larmar om någon oinbjuden går in i stallet. Att jag sitter 15 mil hemifrån och ser någon gå in i stallet hjälper ju liksom inte.

Det beror ju helt på syftet med kameran. Om syftet är just att få dit väktare (vilket ofta är det som kommer i första hand, åtminstone enligt de larmbolag vars info jag läst) - då är det ett larm som kopplas till larmcentral som gäller, det är jag medveten om. Det skulle inte vara mitt syfte med en sån här kamera. Erfarenheterna "här i mina trakter", om vi håller oss till just sadelstölder, säger mig att tjuvarna jobbar/jobbat väldigt effektivt och troligen snabbt - och troligen också rekat ordentligt innan. En kamera som inte "sitter ihop" med ett larm kan användas självständigt, vilket jag kan se viss mening med till vardags för egen del.
 
Senast ändrad:
Det beror ju helt på syftet med kameran. Om syftet är just att få dit väktare (vilket ofta är det som kommer i första hand, åtminstone enligt de larmbolag vars info jag läst) - då är det ett larm som kopplas till larmcentral som gäller, det är jag medveten om. Det skulle inte vara mitt syfte med en sån här kamera. Erfarenheterna "här i mina trakter", om vi håller oss till just sadelstölder, säger mig att tjuvarna jobbar/jobbat väldigt effektivt och troligen snabbt - och troligen också rekat ordentligt innan. En kamera som inte "sitter ihop" med ett larm kan användas självständigt, vilket jag kan se viss mening med till vardags för egen del.

Lägger till: Jag tänker också på situationer då jag tex tar en promenad eller rider en "vanlig, inte flera timmar lång" runda etc etc. Då jag inte är borta för halva dagen, och kanske inte skulle kopplat på ett inbrottslarm. (Nu har jag inte gård atm, så jag ska inte svära på hur jag skulle hantera larm etc i praktiken - mycket som spelar in där. Inlägget var alltså hypotetiskt från min sida.)

(Ja, för mitt resonemang fungerar en vanlig övervakningskamera också. Om en kollar igenom det sparade innehållet ofta nog, vilket nog skulle bli rätt tradigt i längden... Hm.)
 
Senast ändrad:
Det beror ju helt på syftet med kameran. Om syftet är just att få dit väktare (vilket ofta är det som kommer i första hand, åtminstone enligt de larmbolag vars info jag läst) - då är det ett larm som kopplas till larmcentral som gäller, det är jag medveten om. Det skulle inte vara mitt syfte med en sån här kamera. Erfarenheterna "här i mina trakter", om vi håller oss till just sadelstölder, säger mig att tjuvarna jobbar/jobbat väldigt effektivt och troligen snabbt - och troligen också rekat ordentligt innan. En kamera som inte "sitter ihop" med ett larm kan användas självständigt, vilket jag kan se viss mening med till vardags för egen del.

Jag har Arlo-kameror. Det innebär att när jag sätter systemet i aktivt läge (via appen) får jag en notis när något rör sig i kameran. Det är bra på fastigheter där det inte ska vara någon aktivitet.

Det är däremot aptråkigt där det är mycket aktivitet, eftersom jag får flera notiser per minut. Då är det bättre att sätta utan notis och gå in och kolla då och då. Alternativt sätta upp två system, ett som är igång för att gå in och kolla under dagen, och ett (sadelkammaren) om har notis när någon går in.
 
Många intressanta inlägg. Jag tycker väl som de flesta av er att artikeln är missvisande. Det handlar ju inte om att spara tid vilket den syftade på med den otåliga pappan. Sen kanske jag skulle akta mig att skaffa en sådan här grej till en orolig tonåring som får en notis varje gång hästen rör sig åt fel håll på natten.
 
Jag är lite orolig för att hästarna ska smita ut för att vi har tagit så mycket skog vid kanten och det är liksom nerförsbacke. Kanske gps vore käckt på hästarna. Sådan där följa via mobilen som folk har på ungarna fast det kanske är mer ungarnas mobiler de följer.

Jamen nog tror jag det finns behov av kameraövervakning ibland, tävlingar som de själva nämnde. Bla har ju sadelstöldligor grasserat fritt i ett par år.

Tekniken är väl inte varken svår eller banbrytande utan ganska vedertagen utan det är paketering och försäljning detta företag vill göra mot målgruppen hästmänniskor. Det är väl bra.
 
För den vanlige hästägaren fungerar nog en vanlig övervakningskamera lika bra. På stuterier, veterinärkliniker eller för miljonhästar kanske den kan tillföra något
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 521
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp