Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Det är vad ditt argument bottnar i, att det inte finns utrymme för människor som inte är en plus post ekonomiskt
Nej, det är att det inte finns något samhälle utan de människor som är en plus post ekonomiskt.

Så då kommer det inte att finnas något åt någon.

Locka med de billiga hyrorna, den lugna miljön och de vackra omgivningarna.
Det skall vara så trevligt att man vill flytta dit.

Och du tror att det räcker för att människor ska lämna sitt sociala sammanhang, släkt, vänner, familj? Försörjningsstöd räcker inte, billig hyra eller inte. Hur många människor ens lockade av miljö och omgivningar när man sitter isolerad i en (billig) hyresrätt och inte kan träffa någon man känner? Skulle du själv lämna hela ditt liv och flytta till någon glesort, hur lugn miljön och vacker omgivning det finns? Dessutom, hur ska man njuta av det utan bil och med en utarmad lokaltrafik?

Hur många människor ens lockade av miljö och omgivningar när man sitter isolerad i en (billig) hyresrätt och inte kan träffa någon man känner?
Någon som fryser kanske eller önskar komma bort från dåligt sällskap.
Tak över huvudet och en dörr att stänga om sig kan vara ganska så najs faktiskt.

Boendekostnader ersätts utöver själva försörjningsstödet.

Riksnorm 5220:- plus boendekostnader.
Och de brukar inte godkänna hyra över 7000:-.

Hur mycket kostar en bil, bensin, plus försäkringar, plus att du inte kan köpa en bil om du uppbär försörjningsstöd. Hur tänker du dig att de ska kunna handla med en buss som går två kilometer från lägenheten, två gånger om dagen. Hur kommer de ens ta sig till socialkontoret som de måste åka till en gång i månaden och visa upp sina bankkonto utdrag? Vet du ens vad det innebär att leva på försörjningsstöd eller har du bara läst siffrorna och inte tänkt mer på det. Jag känner människor som gör det och utan hjälp och stöd av vänner och familj, bara en sån sak som att kunna gå och handla kontant kommer de att helt sakna där de sitter på glesorten utan vänner eller familj.

Inga omgivningar, billig hyra, eller lugn miljö kommer att locka öht.

Och var tycker du att vi skall lägga oss då?
Med nivån.
Jag har inte den överblick så att jag kan säga en summa, men runt försörjningsstödet finns mycket att förbättra. Det har jag förstått.

Men det här att sitta i en privilegierad position och tala om för andra vad de minsann borde klara sig på, och tex att deras hundar är för dyra för dem, det tycker jag att vi kan hålla oss för goda för. Vi vill ju inte vara som en fattigvårdsordförande år 1954.

Den där texten, Dagermans, reciterades en gång på 80-talet i socialnämnden i Värnamo kommun. Där och då, hade den rätt effekt på en borgerlig majoritet. En fattig och ensam person fick hjälp till hundmaten. Jag tycker att det var rätt beslut.

Ja definitivt.
Och det har jag också.
Du är väl, vad jag vet, också rätt välutrustad med resurser av olika slag.
Ja, allt handlar inte om kontanta medel utan att kunna hantera vardagen utan kontanta medel, man ska investera i trygghet, pengar är bara en liten del av det för rämnar världen spelar det ingen roll hur mycket kontanter man har när det man måste köpa inte längre finns att köpa och det är genom att kunna tillverka det som inte finns det går att investera i det som behövs men det måste vara en långsiktig planering, det är inget som är en quick-fix.

Ska jag handla något till ett projekt ligger ledtiden på minst 3 månader, ibland finns inte sakerna på hyllan hos leverantörerna för direkt utskick så on-demand är inget som fungerar i praktiken utan enbart i teorin hos drömmare utan verklighetsuppfattning.

Tvångsförflyttningar känns som ett skrämmande steg närmare SDs "moderna mentalsjukhus". Flytta ut onödiga människor i obygden och gör hela byn till ett LSSboende med egen bostad och vackra vyer. Eller inte :meh:
Jag har en anhörig som kommer behöva bo LSS boende eller liknande när hen flyttar hemifrån. Det är väl tur att hen redan bor i obygden....

F.ö. är även rätten att äga med som en punkt i de mänskliga rättigheterna.

"Artikel 17.
1. Var och en har rätt att äga egendom, både enskilt
och tillsammans med andra.
2. Ingen får godtyckligt fråntas sin egendom."

https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Inte enligt EU, för inte alls länge sen fick dom ju för sig att ELV (end of life vehicle) även skulle innefatta veteranbilar så dom skulle tvångsskrotas.

Jo.
Men inte om man jagar deras kapital så att de lämnar landet.

Vad gör vi om pengarna tar slut?

Vilka jagar deras kapital? Eller tycker du inte att bolag ska betala skatt (som jag tidigare nämnt har Sverige en av EU:s lägsta bolagsskatter). För ett blomstrande näringsliv och bolag behövs det ett starkt och välmående civilsamhälle. Och det inkluderar resurser till de som är resurssvaga.

Var ska näringsliv och bolag flytta?

@Görel

Du som har lyckats med att få en fin hyresrätt hos allmännyttan, hur ställer du dig till att allmännyttan skulle bli behovsprövad?
Att dessa bostäder skulle fördelas till de som bäst behöver dem?

Du borde ju egentligen kunna ordna med bostad på egen hand.
Eller hur?

Fördelningen av den gemensamma kakan måste ju prioritera dem som inte själva har resurser för att lösa sina basala behov.
Du verkar ha missförstått allmännyttans funktion helt, som att det skulle vara som council houses i England, bostäder som är byggda endast för de som haft oturen att vara mindre bemedlade. Så är det ju verkligen inte. Allmännyttan är till för att erbjuda olika typer av boende inom trygga och stadiga former. Och oftast drivs allmännyttan i bolagsform och skall alltså generera vinst. Bolag som byggts upp av våra skattepengar för att kunna erbjuda olika typer av boenden. Om endast de med sämre ekonomi skulle få bo i allmännyttan, ska den som får bättre ekonomiskt ställt tvingas flytta?
Det man skulle önska är att alla kommuner hade en allmännytta, men en del har sålt ut sina hyresfastigheter till privata aktörer. Och att de skulle kunna vika en viss procent av sina bostäder till de som har svårare att få en bostad och samarbeta med socialtjänsten. Innan utförsäljningen av allmännyttan i Stockholm kunde vi få lägenheter på ett helt annat sätt än efter.

Sen tycker jag att din insinuation om min hyresrätt är rätt ful. Som att jag fifflat till mig den istället för att stå 30 år i kö. Och fin lägenhet? I många andra inlägg har du sett ner på miljonprogramshus och ansett att de borde rivas. Det är en bostad som jag har ordnat på egen hand, men i din värld räknas kanske bara det som man köper.

Jag har levt i vänstermiljöer sedan jag föddes för 60+ år sedan. Jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag har hört någon förespråka det sovjetiska systemet. Sen har jag minst tusen gånger sett högerfolk beskylla andra för att göra det. Vissa ord verkar vara triggers. Det borde gå att arbeta bort, det är ju ett bra tag sedan Sovjetunionen föll sönder. Den hade rätt kort hållbarhet. Ändå tycks man på högerkanten oroa sig för ett evigt och globalt Sovjet.

Själv oroar jag mig mer, vilket de flesta svenskar gör, för ett stor Ryssland. Som är så långt ifrån sovjet som det bara kan, ja förutom att de vill erövra och inkorporera, med våld, fd delar av ryssland - notera att de länderna var ryska under tsartiden, innan kommunismen. Jag oroar mig också för kommunistlandet kina som redan styr delar av vår infrastruktur vilket jag tycker är otroligt farligt men som uppenbarligen politiker både till höger och vänster, inte tyckt vara ett problem fram tills nyligen. Kina är fascinerande. De är ultrakapitalistiska och kommunistiska på samma gång.

Min egen teori är att kommunismen har främst existerat i länder där kulturen redan innan byggde på att individen underkastar sig kollektivet. Olikt västeuropa som sedan upplysningstiden (cf Voltaire) utgår från individen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka