Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Det finns ju så mycket annat i livet än jobb! En rik fritid med tillgång till ett stort utbud. Enkelt att förflytta sig, korta resvägar, släkt och vänner.

Själv flyttade jag av olika anledningar, som närmare till dåvarande jobb, ut från Stockholms innerstad för en 20 år sen. Trodde att jag skulle vänja mig och börja trivas, lägenheten var jättefin. Men jag blev till slut nästan suicidal eftersom det var så långt till allt och gles kollektivtrafik.

Så jag flyttade till en mer central lägenhet men som fortfarande var utanför tullarna, där jag trivdes bättre och började hitta tillbaka till livsglädjen.
Och nu är jag tillbaka i innerstan sedan ett par år tillbaka. Använde nästan 30 års kötid hos bostadsförmedlingen för en trevlig tvåa i ett miljonprogramshus. Det är inte vackert men oerhört praktiskt och med vettig hyra. Hade jag varit beredd på en högre hyra hade jag kunnat få det mycket snabbare men jag tänkte att jag ska kunna bo här resten av livet och kunna betala hyran även som pensionär.

Och var kan du få jobb då?
Gävle?
Finspång?
Örebro?

Göteborg, Stockholm, Norrköping. Kanske Malmö, Luleå, Umeå. Med riktigt fet tur kanske Kalmar. Mitt jobb har på sin höjd kanske någon tjänst ledig om året, utspritt över de orter som kan vara aktuella. Det finns en handfull i landet som jobbar med det jag gör, men det är ett enormt steg uppåt i vanlighet jämfört med min förra tjänst som vi var färre än 10 i hela Europa om.

Men det skulle ju i längden kosta samhället mer resurser om jag måste flytta ifrån där jag har mitt nätverk och min support. Att hitta människor som ställer upp gratis vid ohälsa är inte direkt något man gör i en handvändning.

Jag har en hyrestrea i centrala Gbg för runt 10.000:-. Det är väldigt billigt och ger ett boende där andra stora kostnader (tex bil) inte behövs, så det är något jag håller hårt i.

Det finns både bostäder och jobb i norra delarna av Sverige.
Varför flyttar folk inte dit?

Vad räknas som storstäder?
Linköping?
Örebro?
De har båda universitet.
Och där finns bostäder.

Hur långt kan man tänka sig att pendla till en billig bostad?

Och så de som inte jobbar.
Pensionärer och de som inte kan.
De behöver ju inte ha nära till något jobb.
Vad räknas som attraktivt då?
Mig närstående pensionärer vill bo nära vänner och familj. De vill inte gå mer sällan på alla möjliga kulturevent och restauranger, nu när de äntligen har tid. De vill inte köra långt till allting och bli trötta innan de kommer fram. Osv. Så de tenderar att bo kvar i sina lägenheter i de större städerna.

Jag har reflekterat lite kring varför jag har valt att bo där jag bor och är absolut flyttbar. Jag har "blivit kvar" på den orten där jag pluggade sist och trivs rätt bra. Lite långt till delar av familje, nära till andra. Hittade sambon här och jobb har vi aldrig varit utan och hade tur att hitta ett boende lite utanför vi hade råd med som uppfyller många av mina önskemål för att trivas även om jag gärna skulle ha lite mer mark och större stall. Skulle väldigt gärna bo längre bort från "allt" men så länge jag behöver ta mig till jobbet så får det inte vara för långt bort. Är inte en sån som har en tydlig tanke om exakt var jag vill bo utan det är rätt flexibelt egentligen bara vissa krav uppfylls som att det ska gå att ha råd med lantligt boend med rimlig pendlingstid. Skulle aldrig i livet vilja bo i någon sorts förort i radhus :wtf: och lägenhet hoppas jag att jag är klar med vid det här laget.

Det pratas mycket om att bostäder måste ha en rimlig hyra.
Men för att kunna räkna på hur det skulle gå till, om det ens är möjligt, så måste man ju veta hur mycket pengar som det är.

Om det inte är möjligt så måste det lösas på annat sätt för dem som inte har egna resurser.
Arbeta gärna för att bostadstillägg inte ska vara kopplat till typ av ersättning utan till pengar i plånboken! (Eller för all del medborgarlön.)

Det går att ha sjukpenning och då inte vara berättigad till bostadstillägg, även om inkomstnivån är lägre än för personer med sjukersättning. Samma person kan få dubbla summan kvar efter att hyran betalats genom att beviljas sjukersättning efter att ha haft en låg sjukpenning.

Bostadstillägg är mycket generöst upp till en hyra på 7500 för ensamstående med låg inkomst (tillhörande målgruppen) och ersätter sedan en lägre nivå ju högre hyran är. Dvs myndigheter har redan tänkt dina tankar och avgjort vad rimliga nivåer är. Du kan enkelt få fram dem via fk och Skatteverket.

Jag bor nära en större universitetsstad. Jag skulle kunna tänka mig att bo mer lantligt men nära en större stad. Jag trivs utmärkt. Jag har min släkt här, och det är väldigt viktigt för mig. Det enda jag med säkerhet vet, är att jag inte vill bo norrut , säg norr om Gävle. Jag älskar kulturaktiviteter och roliga restauranger därför vill jag bo nära större städer. När jag blir pensionär har jag förhoppningsvis fått så många år i hyreskö så jag kan få en ok lägenhet i Stockholms innerstad vilket är mitt mål och dröm.

Bostadstillägg är mycket generöst upp till en hyra på 7500 för ensamstående med låg inkomst (tillhörande målgruppen) och ersätter sedan en lägre nivå ju högre hyran är.
Tyvärr inte när man har kallhyra. För själva hyran får jag en stor del, men till el får jag bara ca 300kr i månaden oavsett vad det kostar att värma upp lägenheten till en acceptabel nivå (för mig helst inte under 16 grader, men det är sällan jag har råd att hålla det så varmt på vintern). Jag är absolut väldigt tacksam att få bostadstillägg överhuvudtaget, men med tanke på dagens elpriser så tycker jag inte att det är rimligt att tro att 300kr räcker till uppvärmning

Tyvärr inte när man har kallhyra. För själva hyran får jag en stor del, men till el får jag bara ca 300kr i månaden oavsett vad det kostar att värma upp lägenheten till en acceptabel nivå (för mig helst inte under 16 grader, men det är sällan jag har råd att hålla det så varmt på vintern). Jag är absolut väldigt tacksam att få bostadstillägg överhuvudtaget, men med tanke på dagens elpriser så tycker jag inte att det är rimligt att tro att 300kr räcker till uppvärmning
olika boendeformer passar olika bra med bostadstillägg (det blir ju också olika i bostadsrätt, ägt boende och hyresrätt med varmhyra) och jag tycker nog inte det är så konstigt. Har också fram till alldeles nyss bott med kallhyra och vet hur dyrt det blir.

Det talas mycket om rimliga hyror.
Men vad är en rimlig hyra egentligen?
Eller bostadskostnad?
Och vad förväntar man sig att få för pengarna?

Det finns i dagsläget lediga hyresrätter på litet mindre attraktiva orter.
Vad avgör om en ort är attraktiv?
Och var vill man absolut inte bo?

Är Finspång, Malmköping eller Nävekvarn så gräsliga att det kan räknas som ett straff att hamna där?
Jag betalar drygt 8600 kr för en trea, tror att huset är byggt -89 och ingenting är renoverat efter det så kök och badrum är ganska sunkiga. Balkongräckena är ruttna.

Därför tycker jag att hyran är orimligt hög.
Värden höjer så mycket han kan också varje år utan att lägga en spänn på underhåll.

Jag har planer på att köpa ett nybyggt radhus istället, då skulle jag få billigare månadskostnad och mycket högre standard, det tycker jag är sjukt. Enligt mig ska hyresrätt vara ett billigt boende men det är det sannerligen inte nu, reglerna är oerhört förmånliga för de som äger sitt boende...

olika boendeformer passar olika bra med bostadstillägg (det blir ju också olika i bostadsrätt, ägt boende och hyresrätt med varmhyra) och jag tycker nog inte det är så konstigt. Har också fram till alldeles nyss bott med kallhyra och vet hur dyrt det blir.
Jag hade nog hellre att det kanske varit lite mer individuellt beroende på hur man bor, men samtidigt så blir det ju väldigt mycket mer arbete och så kanske en del då ”slösar” med elen så att det blir ännu dyrare. Men jag vet inte alls egentligen för jag har bara koll på att jag får ca 300kr extra och inget annat. Och jag får väl lite skylla mig själv som inte flyttar (innan jag blir påhoppad för var jag bor), men alla har ju inte ett val att flytta

Jag betalar drygt 8600 kr för en trea, tror att huset är byggt -89 och ingenting är renoverat efter det så kök och badrum är ganska sunkiga. Balkongräckena är ruttna.

Därför tycker jag att hyran är orimligt hög.
Värden höjer så mycket han kan också varje år utan att lägga en spänn på underhåll.
Bor du hos samma värd som jag?😅

Jag har iallafall tur med att badrummet blev renoverat och fönstrena och elementen blev bytta innan min hyresvärd köpte huset så här är ändå inte total katastrof i min lägenhet, men resten av huset :crazy::crazy:

Det pratas mycket om att bostäder måste ha en rimlig hyra.
Men för att kunna räkna på hur det skulle gå till, om det ens är möjligt, så måste man ju veta hur mycket pengar som det är.

Om det inte är möjligt så måste det lösas på annat sätt för dem som inte har egna resurser.

Hur långt är ett snöre? Rimlig hyra är helt avhängig inkomsten. Någon som får ut över 100,000/månaden så är 20, 30,000 helt ok. För någon som lever på försörjningsstöd eller aktivitetsstöd på 6000/månaden så är allt över några hundralappar, högst 1000 kr inte rimligt.

Jag betalar 5310kr för en tvåa med kallhyra. Hade huset blivit ordentligt skött så tycker jag att det hade känts rätt rimligt med tanke på väldigt centralt läge, lägenheterna har bra planlösning och är inte särskilt lyhörda och det finns en stor innergård. Så här finns potential att få det riktigt fint, men det är större sannolikhet att det kommer att få rivas i framtiden om hyresvärden fortsätter som han gör (vilket han kommer att göra). Så för vad jag får så är hyran alldeles för hög!
Jag bor i Blekinge med ca 9000 invånare i tätorten och 17 000 i kommunen vilket är alldeles perfekt storlek för mig. Jag hade varken velat bo i en större eller mindre stad och flytta till en annan stad kommer nog aldrig bli aktuellt för mig eftersom jag inte kan jobba

Jag bor i hyresrätt och priserna här är tydligt för höga. Jag betalar ca 11000kr/månaden för en tvåa på 50kvm. Inklusive el och vatten.

Förutom att jag tycker det är sjukt dyrt (min tidigare bostad var en tvåa på 67 kvm för 6700 inkl el och vatten) så syns det på att folk inte stannar här. De flyttar ut ganska omgående. Jag vill också flytta men behöver fler köpoäng innan jag kan få något billigare.

Malmö fick väl nyligen böta )betala tillbaka) för de fått statliga pengar för att bygga fler bostäder men dessa var så dyra att 1/3 inte blev uthyrda.

Marknadshyror kommer inte att hjälpa.

Folk som inte kan arbeta brukar ha en sysselsättning ändå. DV tex. Eller du tänker att man ska dra in på detta så alla sitter hemma?
Nej jag tänker att det skall finnas på den nya bostadsorten.
Och om det inte finns så får det väl ordnas.
Det är ju inte raketforskning direkt.

Nej jag tänker att det skall finnas på den nya bostadsorten.
Och om det inte finns så får det väl ordnas.
Det är ju inte raketforskning direkt.
Som det där demens området i Nederländerna som är helt uppbyggt efter behovet för dom boende. Var ska dom som jobbar bo i så fall och finns det skola för eventuella barn och jobb för eventuell partner?

Arbeta gärna för att bostadstillägg inte ska vara kopplat till typ av ersättning utan till pengar i plånboken
Jag tar med mig det.
Jag är generellt för att just bostadsbidrag och bostadstillägg skall kompensera för höga hyror och låg inkomst.
Det tror jag träffar mest rätt.

Jag är absolut väldigt tacksam att få bostadstillägg överhuvudtaget, men med tanke på dagens elpriser så tycker jag inte att det är rimligt att tro att 300kr räcker till uppvärmning
Har du missat att söka just på kallhyra?

En av mina hyresgäster lever på (låg) sjukersättning och får ersättning för el och pellets till uppvärmning.
Jag blev uppringd för kontroll och passade då på att fråga efter reglerna.
De utgick från faktiskt förbrukning minus schablon för hushållsel.
Jag fick redovisa summan på en av mina fakturor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka