Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Hur långt är ett snöre? Rimlig hyra är helt avhängig inkomsten. Någon som får ut över 100,000/månaden så är 20, 30,000 helt ok. För någon som lever på försörjningsstöd eller aktivitetsstöd på 6000/månaden så är allt över några hundralappar, högst 1000 kr inte rimligt.
Ja precis.
Så att efterfråga just bostäder med "rimlig hyra" blir svårt att både bemöta och räkna på.
Men när lägenheterna står tomma för att hyran är för hög, så har den väl antagligen blivit orimlig.
Och bostäder för 1000:-/månad är omöjligt att tillhandahålla.

Jag betalar 5310kr för en tvåa med kallhyra.
Jag tar 6300:- i månaden i kallhyra för mina små hus.
Det är oerhört billigt i trakten där en liten etta centralt kostar över 7000:- i hyra och varmvatten tillkommer.
Även mindre hus än mina har högre kallhyra.

I den jämförelsen så är din hyra mycket låg.

Mina hyresgäster betalar under 2:- totalt per kWh för elen och fasta avgifter ingår i hyran.
Jag har bundit elpriset.

Som det där demens området i Nederländerna som är helt uppbyggt efter behovet för dom boende. Var ska dom som jobbar bo i så fall och finns det skola för eventuella barn och jobb för eventuell partner?
Om det finns ett överflöd av billiga bostäder, så är ju inte bostadsfrågan ett problem.
Kommuner är skyldiga att tillhandahålla skola till skolpliktiga barn, så det kommer att lösas.
Någon trevlig byskola kan ju räddas av att elevunderlaget ökar.
Människor genererar jobb när de behöver saker.
Så det blir väl i den där skolan, i butiker som kan öppnas och sedan så rullar det nog på.

Jag har några trevliga byar som förebild i det här fallet.

Om det finns ett överflöd av billiga bostäder, så är ju inte bostadsfrågan ett problem.
Kommuner är skyldiga att tillhandahålla skola till skolpliktiga barn, så det kommer att lösas.
Någon trevlig byskola kan ju räddas av att elevunderlaget ökar.
Människor genererar jobb när de behöver saker.
Så det blir väl i den där skolan, i butiker som kan öppnas och sedan så rullar det nog på.

Jag har några trevliga byar som förebild i det här fallet.
Kan ju ta evigheter innan något händer. Bor själv i en kommun där centrum var tvärdött i närmre 20 år pga politikerna som inte kom överens och överklagade varandras förslag hela tiden.

Skulle jag ha barn som skulle jag själv inte gambla med att kommunen har skyldighet att lösa det med skola. Hur många timmar om dagen ska barnet åka skolskjuts för att kunna åka till och från skolan.

Har du missat att söka just på kallhyra?

En av mina hyresgäster lever på (låg) sjukersättning och får ersättning för el och pellets till uppvärmning.
Jag blev uppringd för kontroll och passade då på att fråga efter reglerna.
De utgick från faktiskt förbrukning minus schablon för hushållsel.
Jag fick redovisa summan på en av mina fakturor.
Nej, jag har för kallhyra. Jag har min el på egen räkning så hyresvärden är inte inblandad alls i den delen.
Det är oerhört billigt i trakten där en liten etta centralt kostar över 7000:- i hyra och varmvatten tillkommer.

Mina hyresgäster betalar under 2:- totalt per kWh för elen och fasta avgifter ingår i hyran.
Jag har bundit elpriset.
Här kan du få en ganska central tvåa likvärdig med min med bättre hyresvärd och varmhyra för 6000-7000kr. Det kryllar inte av de lägenheterna, men om man kollar vad andra hyresvärdar tar så ligger min hyresvärd definitivt i det högre spannet trots att han borde vara den sämsta i stan med tanke på att han ligger på Hyresgästföreningens svarta lista.

Jag har bundit elpriset.
Jag betalar 10 000 för 120 kvm, fyra rum, centralt i storstad. Värme och varmvatten ingår. Hushållsel tillkommer, men är rätt försumbart.

Nej, jag har för kallhyra. Jag har min el på egen räkning så hyresvärden är inte inblandad alls i den delen.
Men får du inte bostadstillägg för den delen av elen som är kostnaden för värmen?
I ditt fall så är det ju med elbolaget som kontrollen görs.

De mindre orter där det finns billiga, rimliga, hyror är oftast pga att de är utflyttningskommuner eftersom det inte finns tillräckligt med jobb. Kommunerna har därför ett begränsat skatteunderlag vilket måste tas med i beräkningen när personer med resursbehov, tex pensionärer och andra som av olika skäl inte kan jobba flyttar dit.

Kommunerna kommer att behöva dra in och begränsa utgifter för skola, vård, omsorg för att de helt enkelt inte har råd. Vi kostar mest de tio sista åren av vårt liv. Resurskrävande personer i allmänhet, kräver just resurser. Som kommunen inte har råd med.

Kommunerna har därför ett begränsat skatteunderlag vilket måste tas med i beräkningen när personer med resursbehov, tex pensionärer och andra som av olika skäl inte kan jobba flyttar dit.
Men det är här som jag har en idé som jag jobbar på.
Eftersom att det av rättviseskäl borde vara samma förutsättningar i alla kommuner.

Men det är här som jag har en idé som jag jobbar på.
Eftersom att det av rättviseskäl borde vara samma förutsättningar i alla kommuner.

Det handlar inte bara om kommuner utan även regioner. Kvaliteten på sjukvård skiljer enormt beroende på vilken region man tillhör. Resurskrävande personer kommer inte att flytta till en region där vården är dålig, vilket återigen beror på hur rik regionen är. Jämför du region Stockholm med många andra så ser man en tydlig skillnad i kvalitet.

Kommunerna kommer att behöva dra in och begränsa utgifter för skola, vård, omsorg för att de helt enkelt inte har råd. Vi kostar mest de tio sista åren av vårt liv. Resurskrävande personer i allmänhet, kräver just resurser. Som kommunen inte har råd med.
Ja precis, och det är även ett större strukturellt problem som avfolkar landsbygden.
Jag jobbar vidare på min idé.
Den är inte färdig ännu.
Men blir nog det under hösten.
Typ efter valet.

Ptja, maxtaket för bostadstillägg vid sjukersättning är 6550 kr för ensamstående och jag kan tycka att en tvåa är en rimlig standard.
Här finns en drös lediga lägenheter, samtliga dyra nyproduktioner och nyrenoverade med höjda priser. Folk har inte råd.

Själv skulle jag aldrig flytta iväg till en annan del av landet. Visst kan jag rent praktiskt då jag inte jobbar men jag har ju min familj där jag bor nu. Isolation gör inte under för hälsan heller.

Det talas mycket om rimliga hyror.
Men vad är en rimlig hyra egentligen?
Eller bostadskostnad?
Och vad förväntar man sig att få för pengarna?

Det finns i dagsläget lediga hyresrätter på litet mindre attraktiva orter.
Vad avgör om en ort är attraktiv?
Och var vill man absolut inte bo?

Är Finspång, Malmköping eller Nävekvarn så gräsliga att det kan räknas som ett straff att hamna där?
För mig är en attraktiv bostad något som är ute på landet, max 20 min resväg från jobbet och absolut inte(!) långt norrut. Jag har sneglat på billiga bostäder norrut och önskat att det vore för mig, men jag har provat och vet att jag blir deprimerad av mängden snö, kyla och mörker. Jag vågar inte heller lägga en stor del av min inkomst på en bostad, eftersom jag behöver ha råd att betala hyra osv även om jag är sjuk några veckor en månad.

För andra, som min mor, så är ett attraktivt område det lägenhetshus hon bor i, de två grannhusen eller en specifik port mitt inne i Sthlm. Som synskadad hade det inte fungerat att bo annat än nära vänner och sådan hjälp som gör livet ok. Hur ser det ut på de små orterna med ledsagning tex? Fritidssysslor anpassade för synskadade? Stockholms kommun är bra på sådant.

Ptja, maxtaket för bostadstillägg vid sjukersättning är 6550 kr för ensamstående och jag kan tycka att en tvåa är en rimlig standard.
Skulle en höjning av bostadstillägget ändra på vilken hyra som är rimlig?

En tvåa får nog ses som lyx idag.
När nollor (etta utan kök) har en hyra på över 7000:-/månad.

Jag blev nyfiken och kollade lediga lägenheter i Stockholm.
Det fanns 5 stycken över 110kvadrat. Den billigaste kostade 16000kr och låg i Ronna i södertälje. Så långt bort och inte så mysigt område.
Sen var priserna upp till 23000kr/månad

Vi lägger lite orimligt mycket pengar på boendet. Men vill bo stort nu, 130kvadrat i närförort, brf.

Jag har bott i skånsk glesbygd, för en lgh på 53 kvm från femtiotalet betalade jag 5300:-. Så snorbilligt! Men standarden var ju därefter och i byn fanns inte mycket och tåget gick bara en gång i timmen.

Nu bor jag två mil bort på en större ort med superbra pendling, når Köpenhamns station på 75 minuter. Betalar runt 9000:- för min bostadsrätt. Där går min smärtgräns. Anser ändå att jag får mycket för pengarna: tvåa på 55 kvm, den är byggd 2022 så väldigt fräsch, slipper gemensam tvättstuga, har balkong. Stabil förening som verkligen har koll på ekonomin.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka