Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Vad räknar du som vettig hyra?
Och hur stor behöver bostaden vara?
Behöver och behöver, vissa bor gärna litet och prioriterar att pengarna går till annat, medan andra vill ha mer utrymme och lägger sina pengar på det.
Hyreskostnader är lika individuellt det, hur mycket förväntas man få i pension och finns det andra tillgångar som arv eller bostäder att sälja.

Behöver och behöver, vissa bor gärna litet och prioriterar att pengarna går till annat, medan andra vill ha mer utrymme och lägger sina pengar på det.
Hyreskostnader är lika individuellt det, hur mycket förväntas man få i pension och finns det andra tillgångar som arv eller bostäder att sälja.
Jag bor litet, bostaden är på 28 kvadrat men jag skulle inte bli ett dugg lyckligare om den var på 280 kvadrat och dessutom är hyran 0:-, det som tillkommer är sophämtning, el och värme. Det gäller att planera vettigt i god tid bara och inte leva loppan för intjänat kapital för att få den boendekostnaden samt lite allmän händighet för att kunna behålla kapitalet så det förräntar sig.

Så 10 000:- för en trea är tydligen rimligt centralt i en stor stad.
Är du ensam om hyran?

Det är en väldigt rimlig hyra när lägenheten är välbyggd, nyrenoverad och ligger i ett superbra område (grönt utanför dörren, ingen genomfartstrafik alls på gatan, 200 m till spårvagnshållplats och 300 m till torget med bla mataffär, apotek, bibliotek, VC och tandläkare). Jag bor inte själv men lägenheten är min och anledningen till att vi inte har en fyra (som hade varit rimligt med tanke på att jag jobbar hemifrån mycket och egentligen hade behövt ett arbetsrum) är att jag vill ha en fungerande ekonomi även om jag bor ensam här och att det ska gå att betala hyran även om jag skulle vara långtidssjukskriven. De flesta andra lägenheter jag tittade på när jag letade låg ett par tusen högre i hyra för liknande storlek. Jag är ju petig med att planlösningen ska passa två vuxna som delar boende, och att jag behöver bo så trafiktyst det går i en storstad pga skador med intrycksöverkänslighet som följd.

Är man två om hyran och inte behöver ha bil är det extremt billigt leverne för den här stan. En ensamstående förälder som behöver ha bil får det inte lika lätt (parkering kostar en tusenlapp i månaden och det ligger inom tullarna så det kan bli dyrt att behöva bil i rusningstid varje dag). Sen tjänar jag ju mer än snittet och har inga barn, det är ett rätt priviligierat utgångsläge.

Kötiden för en sån här lägenhet är över 15 år, och de få fyrorna som finns på vår gata kommer aldrig ens ut för visning för att de är så otroligt attraktiva bytesobjekt.

Nya lägenheter i närheten kostar det dubbla (13000:- för en etta ett stenkast bort), och tyvärr renoveras mycket av de äldre, välbyggda lägenheterna som idag har en enkel standard upp till en betydligt högre hyra än de haft tidigare. I mitt tycke hade det varit vettigare att låta de små, välplanerade 30-talstvåorna som finns här fortsätta vara rätt enkla i sin inredning och behålla en låg hyra. 45 kvm hyresrätt kommer ändå inte locka någon som prioriterar statusboende, det hade varit mycket vettigt att sätta in hållbara, omkomplicerade kök och badrum nu när hela beståndet ska renoveras istället för att alla ska ha fullstor spis där det tidigare var treplattors, och det ska vara handdukstork och indraget för diskmaskin och tvättmaskin.

När man tänker på flyttbenägenhet behöver man ju väga in rätt många faktorer. Inte bara en person ska få jobb, utan även familjen om man är fler. Det kan ändå vara "omöjligt" att flytta långt ifrån tex äldre släktingar som behöver hjälp. Jag skulle förvisso kunna flytta en sisådär 1,5 timmes körsträcka härifrån och fortfarande ha ungefär lika långt till mina föräldrar, och det skulle gissningsvis ge betydligt lägre hyra men också större beroende av bil och definitivt lägre lön.

Senast ändrad:
Jag bor litet, bostaden är på 28 kvadrat men jag skulle inte bli ett dugg lyckligare om den var på 280 kvadrat och dessutom är hyran 0:-, det som tillkommer är sophämtning, el och värme. Det gäller att planera vettigt i god tid bara och inte leva loppan för intjänat kapital för att få den boendekostnaden samt lite allmän händighet för att kunna behålla kapitalet så det förräntar sig.
Jag har bott på 15 kvm i tre år och på 25 i över tio år så jag vet mycket väl hur det är.

Problemet med en väldigt liten bostad är att man inte har plats att vara sparsam. Det finns inte utrymme att vara händigt för det går inte att förvara verktyg. Det går inte att spara kläder och prylar som är för sällananvändning eller "kan vara bra att ha", utan man måste rensa hela tiden och sen köpa nytt om det visar sig att man visst behövde den där grejen. Det finns inte stor kyl och frys så att man kan köpa storpack när det är billigt, osv.

Problemet med en väldigt liten bostad är att man inte har plats att vara sparsam. Det finns inte utrymme att vara händigt för det går inte att förvara verktyg. Det går inte att spara kläder och prylar som är för sällananvändning eller "kan vara bra att ha", utan man måste rensa hela tiden och sen köpa nytt om det visar sig att man visst behövde den där grejen. Det finns inte stor kyl och frys så att man kan köpa storpack när det är billigt, osv.
Bra infallsvinkel! Det var verkligen en av de större skillnaderna när jag flyttade till större.

Jag tänker när man inte har resurser nog att få välja själv.
Vad är rimligt att kräva av samhället?

jag vill ha en fungerande ekonomi även om jag bor ensam här och att det ska gå att betala hyran även om jag skulle vara långtidssjukskriven.
Ja det var ju svar på den egentliga frågan.
Om det är rimligt för en ensam person.
Tack för den goda tolkningen.

. I mitt tycke hade det varit vettigare att låta de små, välplanerade 30-talstvåorna som finns här fortsätta vara rätt enkla i sin inredning och behålla en låg hyra. 45 kvm hyresrätt kommer ändå inte locka någon som prioriterar statusboende, det hade varit mycket vettigt att sätta in hållbara, omkomplicerade kök och badrum nu när hela beståndet ska renoveras istället för att alla ska ha fullstor spis där det tidigare var treplattors, och det ska vara handdukstork och indraget för diskmaskin och tvättmaskin.
Det är faktiskt svårt att hyra ut lägenheter utan diskmaskin och tvättmaskin nu för tiden.
För egen del så skulle jag aldrig i livet vilja bo utan diskmaskin.
Men däremot så skulle jag lätt klara mig på 27 kvm om jag levde ensam.

Så ställde du inte frågan i trådstarten, det är något helt annat.
Jag undrar båda delarna.
Både när man har möjlighet till olika val och när man inte kan välja själv.

Jag letar efter olika lösningar på att det både finns tomma lägenheter och billiga hus samtidigt som det på något sätt saknas bostäder och människor inte har råd med hyran.
Så jag skjuter litet hej vilt från höften för att hitta något bra mönster att följa.

Jag har en idé.
Men behöver litet mera övergripande förståelse för olika möjligheter som kan finnas.

Det finns inte stor kyl och frys så att man kan köpa storpack när det är billigt, osv.
Den här ettan har en lika stor kyl och frys som i min huvudbyggnad.
Det fungerade inte på kollektiv för 4, så jag har köpt till en liten fristående frys.
Men för en person så är det ju fullt tillräckligt.

Screenshot_20260914-112732.webp

Men samtidigt så kan man köpa mycket mat och kläder för pengarna som man sparar på en lägre hyra.

Vad ska jag göra med kläder som jag inte kan förvara? Använda dem en gång och slänga direkt?

Min lägenhet är modern och sjukt dåligt planerad med minimalt med plats att förvara något alls. Mer än halva hallen tas upp av återvinningskärl eftersom dessa inte får plats någon annan stans. Jag har lakan och handdukar i 'skafferiet' eftersom det inte finns plats nog att ha dem i någon garderob. Och jag har väldigt lite kläder.

Utanför lägenheten har jag ett kallföråd på 0,7kvm. Inte mycket som går att förvara där pga kallförråd.

Jag har bott i ettor i hela mitt liv och har nu en tvåa, för mig är det en otroligt skillnad. Det känns som ett riktigt boende. :heart

Jag saknar balkong och skulle gärna bo längre från vägen pga buller men det är svårt att hitta något i samma område i samma prisklass. Grannen under har 1.500 mer i hyra för en likadan lägenhet. Flyttar jag längre bort förlorar jag tillgång till bil, behöver åka kollektivt och ha hundvakt till hundarna så även om jag vilja är det inte ekonomiskt genomförbart.

Allra helst skulle jag vilja bo på landet, gärna norrut eftersom det är min hembygd. Men det faller främst på ekonomi. Hyrorna är inte så mycket billigare att det täcker alla extra utgifter som skulle tillkomma. Dessutom skulle jag sakna det sammanhang jag har här, träningen med hundarna och dansen.

Men huvudinlägget handlade om bostad, inte om förråd, uthus eller ladugårdar som kan finnas på fastigheten tillsammans med bostaden.

Det är faktiskt svårt att hyra ut lägenheter utan diskmaskin och tvättmaskin nu för tiden.

Jag hade inte heller velat vara utan diskmaskin, men behöver en ensamstående vuxen verkligen en fullstor monterad diskmaskin som medför en hundralapp eller två extra på hyran när man kan köpa en bänkdiskmaskin för mindre än en tusenlapp och den kommer hålla flera år? Tror du verkligen att fullstor diskmaskin är något man prioriterar när man har riktigt ont om pengar?

Jag har aldrig haft tvättmaskin i lägenheten, ytterst få av mina vänner i stan har det, och de nybyggda dyra bostadsrätterna på andra sidan gatan har det inte heller. I mitt hus finns möjlighet att få tvättmaskin som tillägg, och det är väldigt få som tycker att det är värt den extra hyran när vi har en fin och välskött tvättstuga i källaren.

Vad är det egentligen för kundgrupp du tänker dig? För den som väljer att flytta för att kunna hyra billigt är definitivt inte gruppen som samtidigt är petiga med lyxdetaljer. Det finns nog ingen som på riktigt lever knapert som gnäller om saker som du listar här.

Däremot är möjligheten att kunna leva billigt som helhet viktigt. Där ingår även att kunna göra nödvändiga resor billigt (att behöva köpa bil för att få ett billigare boende är ju ofta en minusaffär och ekonomisk risk tex) och kunna handla/förvara mat billigt.

Gruppen som kan tänkas flytta för att få ett lite finare boende för ett pris som de kan betala är en helt annan. Där kommer det i många fall krävas att allt är "perfekt" utifrån de egna önskemålen. De är också sällan ensamstående, utan brukar vara familjer.

Klara sig utan diskmaskin är inga som helst problem, man diskar grytor och kastruller direkt när man hällt upp maten och då behövs bara hett vatten och likaså när man ätit innan matresterna torkar fast, hett vatten och en diskborste är min "diskmaskin".:)

Vad ska jag göra med kläder som jag inte kan förvara? Använda dem en gång och slänga direkt?

Min lägenhet är modern och sjukt dåligt planerad med minimalt med plats att förvara något alls. Mer än halva hallen tas upp av återvinningskärl eftersom dessa inte får plats någon annan stans. Jag har lakan och handdukar i 'skafferiet' eftersom det inte finns plats nog att ha dem i någon garderob. Och jag har väldigt lite kläder.

Utanför lägenheten har jag ett kallföråd på 0,7kvm. Inte mycket som går att förvara där pga kallförråd.
Vet att det finns lägenheter här utan förråd, utan det enda som finns är en klädkammare i lägenheten. Dessa är relativt nybyggda, men billiga lägenheter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka