Så 10 000:- för en trea är tydligen rimligt centralt i en stor stad.
Är du ensam om hyran?
Det är en väldigt rimlig hyra när lägenheten är välbyggd, nyrenoverad och ligger i ett superbra område (grönt utanför dörren, ingen genomfartstrafik alls på gatan, 200 m till spårvagnshållplats och 300 m till torget med bla mataffär, apotek, bibliotek, VC och tandläkare). Jag bor inte själv men lägenheten är min och anledningen till att vi inte har en fyra (som hade varit rimligt med tanke på att jag jobbar hemifrån mycket och egentligen hade behövt ett arbetsrum) är att jag vill ha en fungerande ekonomi även om jag bor ensam här och att det ska gå att betala hyran även om jag skulle vara långtidssjukskriven. De flesta andra lägenheter jag tittade på när jag letade låg ett par tusen högre i hyra för liknande storlek. Jag är ju petig med att planlösningen ska passa två vuxna som delar boende, och att jag behöver bo så trafiktyst det går i en storstad pga skador med intrycksöverkänslighet som följd.
Är man två om hyran och inte behöver ha bil är det extremt billigt leverne för den här stan. En ensamstående förälder som behöver ha bil får det inte lika lätt (parkering kostar en tusenlapp i månaden och det ligger inom tullarna så det kan bli dyrt att behöva bil i rusningstid varje dag). Sen tjänar jag ju mer än snittet och har inga barn, det är ett rätt priviligierat utgångsläge.
Kötiden för en sån här lägenhet är över 15 år, och de få fyrorna som finns på vår gata kommer aldrig ens ut för visning för att de är så otroligt attraktiva bytesobjekt.
Nya lägenheter i närheten kostar det dubbla (13000:- för en etta ett stenkast bort), och tyvärr renoveras mycket av de äldre, välbyggda lägenheterna som idag har en enkel standard upp till en betydligt högre hyra än de haft tidigare. I mitt tycke hade det varit vettigare att låta de små, välplanerade 30-talstvåorna som finns här fortsätta vara rätt enkla i sin inredning och behålla en låg hyra. 45 kvm hyresrätt kommer ändå inte locka någon som prioriterar statusboende, det hade varit mycket vettigt att sätta in hållbara, omkomplicerade kök och badrum nu när hela beståndet ska renoveras istället för att alla ska ha fullstor spis där det tidigare var treplattors, och det ska vara handdukstork och indraget för diskmaskin och tvättmaskin.
När man tänker på flyttbenägenhet behöver man ju väga in rätt många faktorer. Inte bara en person ska få jobb, utan även familjen om man är fler. Det kan ändå vara "omöjligt" att flytta långt ifrån tex äldre släktingar som behöver hjälp. Jag skulle förvisso kunna flytta en sisådär 1,5 timmes körsträcka härifrån och fortfarande ha ungefär lika långt till mina föräldrar, och det skulle gissningsvis ge betydligt lägre hyra men också större beroende av bil och definitivt lägre lön.