Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

men behöver en ensamstående vuxen verkligen en fullstor monterad diskmaskin som medför en hundralapp eller två extra på hyran
Nej med lägenheterna utan diskmaskin är ändå svåra att hyra ut.
Och jag skulle välja den extra kostnaden.

Om man har svårt att röra sig så blir det också svårt att ta sig till en gemensam tvättstuga, då är en egen i lägenheten guld värd

Vad är det egentligen för kundgrupp du tänker dig?
Alla som kan flytta utan att behöva tänka på närheten till ett jobb eller en utbildning.

Nära till en busshållplats och några nödvändiga butiker måste också finnas
Små orter med en viss service är platser som jag har i åtanke.

Vet att det finns lägenheter här utan förråd, utan det enda som finns är en klädkammare i lägenheten. Dessa är relativt nybyggda, men billiga lägenheter.

Ja, det blir vanligare och vanligare. Förrådet kan man inte få betalt för på samma sätt, så även om det på totalen vore kostnadseffektivt att ha mindre lägenhet med större och riktigt bra förråd så är det inte vad som byggs. Dessutom byggs det ju där det går lägenheter på vindar och liknande, så där tas det som tidigare varit förråd bort för att ge mer uthyrbara lägenheter istället.

Jag och mitt ex bodde våra första år i en vindslägenhet på 35 kvm utan förråd, och det var verkligen inte lätt att få ihop det utrymmesmässigt.

Hur mycket kläder har du egentligen?
Men kanske sälja på begagnatmarknaden.

Några lådor under sängen löser ju också mycket.

Sälja i slutet av varje säsong för att behöva köpa nytt i början av nästa säsong är ju verkligen hål i huvudet ur alla synvinklar förutom för fast fashion-industrin. :banghead:

Bra kläder håller i många år och är definitivt bättre både för den egna ekonomin och miljön, men det kräver ju att man kan förvara på ett sätt så att kläderna fortsätter hålla.

Hur mycket kläder har du egentligen?
Men kanske sälja på begagnatmarknaden.

Några lådor under sängen löser ju också mycket.

Nästan inga. Äger 4 par byxor, 1 par shorts, 4 klänningar. 4 tjocka tröjor, 4 medium tröjor, 5 tunna och 3 'fina' tröjor.

Tre jackor i olika tjocklekar. 3 par vardagsskor i olika tjocklekar och ett par högklackade skor.

En pyjamas. Ett nattlinne.

Underkläder så att jag klarar mig i ca 2v utan att behöva tvätta.

En liten hög ridkläder.

Ja, det blir vanligare och vanligare. Förrådet kan man inte få betalt för på samma sätt, så även om det på totalen vore kostnadseffektivt att ha mindre lägenhet med större och riktigt bra förråd så är det inte vad som byggs. Dessutom byggs det ju där det går lägenheter på vindar och liknande, så där tas det som tidigare varit förråd bort för att ge mer uthyrbara lägenheter istället.

Jag och mitt ex bodde våra första år i en vindslägenhet på 35 kvm utan förråd, och det var verkligen inte lätt att få ihop det utrymmesmässigt.
Tror de ändrade lagen, eller funderade på att ändra den. Att det var lag på förråd, att det ändrades till att förrådet kunde vara i lägenheten och att någon funderar på att det helt ska bort. (vilket är så himla orättvist i så fall, ska personer i nybyggda lägenheter inte få åka pulka och slalom.)

Om man har svårt att röra sig så blir det också svårt att ta sig till en gemensam tvättstuga, då är en egen i lägenheten guld värd
Min tvättmaskin är under köksbänken bredvid diskbänken, fungerar alldeles utmärkt samt att vatten och avlopp finns på en armlängds avstånd, tvättmaskinen är dessutom kombinerad med torktumlare.

Det talas mycket om rimliga hyror.
Men vad är en rimlig hyra egentligen?
Eller bostadskostnad?
Och vad förväntar man sig att få för pengarna?

Det finns i dagsläget lediga hyresrätter på litet mindre attraktiva orter.
Vad avgör om en ort är attraktiv?
Och var vill man absolut inte bo?

Är Finspång, Malmköping eller Nävekvarn så gräsliga att det kan räknas som ett straff att hamna där?
Tja attraktiv ort för mig är där jag har mina rötter, där mina nära finns. Orterna du nämner vet jag inget om, men de kan väl vara attraktiva för dem som känner sig hemma där. Rimlig hyra står ju i proportion till vad man har för inkomst, samt vad som erbjuds i hyran samt jobb, storstad där det blir mer attraktivt för fler. Liksom hur långt är ett snöre= finns inga rätt el fel.

Skulle en höjning av bostadstillägget ändra på vilken hyra som är rimlig?

En tvåa får nog ses som lyx idag.
När nollor (etta utan kök) har en hyra på över 7000:-/månad.
Kanske. Hur hög hyra som är rimligt hänger ju på hur folks ekonomi ser ut generellt, både vad gäller löner, ersättningar och bidrag. I nuläget har hyrorna gått upp rejält utan att folks inkomster hängt med dock så jag ser det inte som rimligt att hyrorna ökar mer förrän hyresgästerna kommit ikapp.

Att tvåor kan ses som lyx är inte bra. En tvåa för en ensamstående eller ett par borde vara fullt rimligt även om en inte kan arbeta.

Kanske. Hur hög hyra som är rimligt hänger ju på hur folks ekonomi ser ut generellt, både vad gäller löner, ersättningar och bidrag. I nuläget har hyrorna gått upp rejält utan att folks inkomster hängt med dock så jag ser det inte som rimligt att hyrorna ökar mer förrän hyresgästerna kommit ikapp.

Att tvåor kan ses som lyx är inte bra. En tvåa för en ensamstående eller ett par borde vara fullt rimligt även om en inte kan arbeta.
Läste att vissa som behövde lägga hela csn på boende, nu vet jag inte hur stora dessa lägenheter var. Men inte heller studier på universitet ska i Sverige vara en lyx. Och är det en speciell utbildning du vill läsa så kanske den bara finns på en ort i Sverige.

Är det tänkt att man ska bo två är ju en tvåa med kokvrå i så fall mycket vettigare än en etta. Det är knappast sovrummet som gör bostaden dyr. Utöver de allra minsta lägenheterna så går det ju utmärkt att få till en hyfsat planerad tvåa på 35 kvm, om man är okej med kokvrå.

Bor man själv och utan djur hade jag föredragit planlösningen hos någon av de välplanerade ettor med sovalkov jag haft. Jag föredrar lite mer köksyta hellre än att ha en "normal" golvyta runt sängen i det fallet.

Skulle en höjning av bostadstillägget ändra på vilken hyra som är rimlig?

En tvåa får nog ses som lyx idag.
När nollor (etta utan kök) har en hyra på över 7000:-/månad.
Då menar du nybyggnationer. Det finns ju trots allt en del lägenheter med lägre hyra än så, även tvåor. Snitthyran för en lägenhet på 70 kvm ligger på ca 8400 kr och det är ungefär en 3a eller en större 2a.
Här där jag bor i en medelstor kommun ligger hyrorna för en tvåa runt 6000 kr. I Stockholm är de säkert dyrare.
Jag är med i en bostadsförening som ger mig tillgång till lägenheter i sthlm och där ligger ettor med kök och badrum (dvs inte öppenplanlösning på runt 6000 kr 41-44 kvm (Vasastan samt kungsholmen var de som låg ute nu). Tvåor på 60 kvm utanför innerstan låg på 6500-7000 kr.

Jag bodde i en liten tvåa, 40 kvm, i en förort till Göteborg. Området var väl hyfsat, men huset var väldigt sunkigt med hyresgäster som inte brydde sig så mycket om sin omgivning. Mycket inbrott i trapphuset, klotter i hissen, sopor och sånt lite överallt. Ingen diskmaskin och tvättmaskin såklart. Men lägenheten var välplanerad och låg på ett bra avstånd till stan och till stallet. Betalade en hyra på typ 5 400 kr för den lägenheten.

I våras flyttade jag till det billigaste hyresområdet i en medelstor norrländsk stad. Ligger på gångavstånd till stallet och friluftsområde, nära ut frpn stan så man kan ta sig till stallet. Fick en riktigt fin och välplanerad tvåa på 55 kvadrat med två förråd. Trevliga grannar och ett fint område med mycket gräsytor, lekpark och lägenheterna längst ned har möjlighet att ha en liten trädgård. Det bidrar verkligen till trivsel i området.
Betalar 5 600 kr i hyra här.

Jag valde båda dessa områden för att jag ville bo så billigt som möjligt, men ändå i en tvåa. Tycker det är rimlig hyra i båda lägenheterna med tanke på vad jag får för det. Hade inte haft råd att betala mer i hyra. Ettorna i andra områden kostar lika mycket eller mer som min tvåa, om man inte vill bo på typ 25 kvm.

Är det tänkt att man ska bo två är ju en tvåa med kokvrå i så fall mycket vettigare än en etta. Det är knappast sovrummet som gör bostaden dyr. Utöver de allra minsta lägenheterna så går det ju utmärkt att få till en hyfsat planerad tvåa på 35 kvm, om man är okej med kokvrå.

Bor man själv och utan djur hade jag föredragit planlösningen hos någon av de välplanerade ettor med sovalkov jag haft. Jag föredrar lite mer köksyta hellre än att ha en "normal" golvyta runt sängen i det fallet.
Personligen skulle jag hellre hoppa från ett stup än dela en kokvrå på två pers, än mer så i en så liten lägenhet 😅 Har haft kokvrå och det var bedrövligt, då bodde jag ändå själv i en rymlig etta. När jag flyttade och fick ett riktigt kök blev det typ det bästa med flytten. Plötsligt fick jag plats för grejerna, plats att laga mat och baka, och plats för diskmaskin, plats för köksbord, och så fullstor frys så jag hade plats för svamp, storpack och storkok.

Jag tar hellre en etta med kök än en tvåa med kokvrå om jag måste välja, men jag tycker att en tvåa med kök är rimlig standard för ett långsiktigt boende för vuxna människor.

Personligen skulle jag hellre hoppa från ett stup än dela en kokvrå på två pers, än mer så i en så liten lägenhet 😅 Har haft kokvrå och det var bedrövligt, då bodde jag ändå själv i en rymlig etta. När jag flyttade och fick ett riktigt kök blev det typ det bästa med flytten. Plötsligt fick jag plats för grejerna, plats att laga mat och baka, och plats för diskmaskin, plats för köksbord, och så fullstor frys så jag hade plats för svamp, storpack och storkok.

Jag tar hellre en etta med kök än en tvåa med kokvrå om jag måste välja, men jag tycker att en tvåa med kök är rimlig standard för ett långsiktigt boende för vuxna människor.
Nej så små lägenheter fungerar ju bara i länder där man kan vara ute mycket och dessutom äter mycket på restaurang (så det måste finnas restauranger i närheten att äta på då). Sitta inne och trycka i en pytteliten bostad utan svängrum en vinter kommer ju driva en till vansinne.

Nej så små lägenheter fungerar ju bara i länder där man kan vara ute mycket och dessutom äter mycket på restaurang (så det måste finnas restauranger i närheten att äta på då). Sitta inne och trycka i en pytteliten bostad utan svängrum en vinter kommer ju driva en till vansinne.
Gud ja. Jag är alldeles fascinerad redan över dagens öppna planlösningar som ofta bara ger plats för soffa och matbord innan det är fullt... Var har folk bokhyllan, vitrinskåpet, hobbyprylarna?! Det blir likadant i en liten lägenhet.

Herregud, jag har typ 73 olika hobbys som ska få plats också liksom. Och två katter med ett rejält klösträd.

Det talas mycket om rimliga hyror.
Men vad är en rimlig hyra egentligen?
Eller bostadskostnad?
Och vad förväntar man sig att få för pengarna?

Det finns i dagsläget lediga hyresrätter på litet mindre attraktiva orter.
Vad avgör om en ort är attraktiv?
Och var vill man absolut inte bo?

Är Finspång, Malmköping eller Nävekvarn så gräsliga att det kan räknas som ett straff att hamna där?
Har försökt hålla boendekostnaden på 25% av inkomst men det gick ju sådär när räntorna drog iväg. Men nu ligger det nog ungefär där igen.

Flytt till annan ort tänker jag styrs mycket av familjesituation. Jag kommer inte flytta, har familj och kommer välja att bo nära även fortsättningsvis. Skulle alla barn flytta iväg så kanske jag flyttar då för att komma närmare. Är väldigt familjeorienterad.

Mina svärföräldrar valde att flytta långt som unga pensionärer. Det har tydligt påverkat deras relation till barnen, det blir ju såklart glesare kontakt med 4-5h restid. Deras val, men jag kommer välja att bo nära barnen istället.

Sälja i slutet av varje säsong för att behöva köpa nytt i början av nästa säsong är ju verkligen hål i huvudet ur alla synvinklar förutom för fast fashion-industrin. :banghead:
Jag tänker nog på just situationen när man vill ha nya kläder för enskilda tillfällen.
Kläder som bärs bara en eller två gånger.

Bra kläder håller i många år och är definitivt bättre både för den egna ekonomin och miljön, men det kräver ju att man kan förvara på ett sätt så att kläderna fortsätter hålla.
Men så himla mycket kläder behöver man faktiskt inte.

Jag bor ambulerande och har upptäckt att jag utan vidare får plats med en hel uppsättning kläder för alla säsonger på en ganska så liten yta.
Jag har en uppsättning på varje ställe.

Nästan inga. Äger 4 par byxor, 1 par shorts, 4 klänningar. 4 tjocka tröjor, 4 medium tröjor, 5 tunna och 3 'fina' tröjor.

Tre jackor i olika tjocklekar. 3 par vardagsskor i olika tjocklekar och ett par högklackade skor.

En pyjamas. Ett nattlinne.

Underkläder så att jag klarar mig i ca 2v utan att behöva tvätta.

En liten hög ridkläder.
Men det kan ju inte ta så mycket plats?

En byrå och en liten garderob av typen "allt i ett" borde räcka.

En sådan här:
239181.webp

I nuläget har hyrorna gått upp rejält utan att folks inkomster hängt med dock så jag ser det inte som rimligt att hyrorna ökar mer förrän hyresgästerna kommit ikapp.
Problemet är egentligen mycket större.
Det är med dagens kostnader i princip omöjligt att tillhandahålla bostäder och få det att gå runt.

De hyresvärdar som jag känner till lånar på sina fastigheter för att få loss kapital till underhåll.
Och det går ju bra när fastigheterna ökar i värde men mindre bra när de inte ökar i värde eller kanske t.o.m. minskar i värde.

Så vi har en tämligen prekär situation på hyresmarknaden.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar