Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Ska vi dra den diskussionen så är det väldigt mycket som är utanför mänskliga rättigheter, som hästar, övriga sällskapsdjur, bilar, körkort osv.osv i all oändlighet, inte ens en trampcykel faller under begreppet mänsklig rättighet.
Äta glass ibland eller något annat än allra billigaste torftigaste maten tex. Tror man överlever på en liten portion havregrynsgröt utan något till frukost och en knäckemacka utan något till middag. Då blir man inte heller tjock eller sjuk och sliter mer på samhället.

Visst.
Men det är faktiskt bra för alla om tillräckligt många tjänar tillräckligt mycket pengar och producerar varor och tjänster som behövs.
Annars så skulle det inte finnas något till någon.

Om alla sätter sig ner och ägnar sig åt att göra ingenting så skulle det bli katastrof.
Anledningen att funktionshinder ibland hindrar arbete är inte att personerna ”sätter sig ner och gör ingenting” utan att det är ett heltidsarbete (minst) att hålla kroppen vid liv.

Jag förespråkar absolut inte att folk ska sitta ner och göra ingenting. Jag förespråkar heller inte att det ska löna sig att inte jobba. Bara att man ska kunna vara ekonomiskt och existentiellt trygg även om man inte kan möta normativa krav på funktion och kapacitet (tex inte behöva bevisa sin sjukdom/funktionsnedsättning om och om igen, inte få ens rätt till sjukskrivning rättsosäkert upphävt (FK fälls allt oftare i förvaltningsrätten för att de beslutar lagstridigt). En fattig ska inte tvingas välja att själv äta för 2730kr/månad och sälja sina hundar för så ser Konsumentverkets norm ut, utan ha friheten att själv äta för 1700kr och lägga resten på hund om den så önskar. Jag har aldrig en enda gång ”antytt” att hund eller medianlön är en rättighet. Allt det där är dina tankar utifrån vad jag skriver, inte min världssyn för fem öre. Läs om, läs en annan världssyn (om du vill och förmår).

En grej jag ofta undrat @Inte_Ung är om du på riktigt tänker så här diskriminerande och kränkande tankar som del av den du är, om du är så oförmögen att gå utanför ditt eget tankesätt för att förstå vad någon annan säger, eller om du fabricerar det för att få bra fart på ett samtal du vill roa dig med en stund?

Nej.
Men @manda antydde det.
Att det skulle vara en rättighet.
Och så fick jag en hurvel om mitt "kapitalistiska synsätt".
Typ "du är dum för du räknar pengar".
Hur var det nu, "man ska ha minst en årslön på banken", känns resonemanget igen? ;) Fotografiskt minne är farligt för omgivningen och allt sparas i "hårddisken" trots att det var flera år sen.:cool:

Anledningen att funktionshinder ibland hindrar arbete är inte att personerna ”sätter sig ner och gör ingenting” utan att det är ett heltidsarbete (minst) att hålla kroppen vid liv.
Det är nog många som slutar upp med att anstränga sig om alla får det lika bra ändå.
Tror du verkligen inte det?

Det är nog många som slutar upp med att anstränga sig om alla får det lika bra ändå.
Quod erat demonstrandum. Du läser vad du tror jag tycker inte vad jag skriver. Jag skriver ju att jag INTE tycker alla ska ha det lika. Kära du. Jag lämnar detta ny, eftersom du helt uppenbart inte läser vad jag skriver utan vad du själv tänker att jag skriver.

Edit: om min kritik är alltså att du inte läser vad jag skriver utan något helt annat. Det blir svårt att diskutera då.

Det är inte någonstans någon som påstår att alla ska ha lika mycket oavsett ansträngning. Diskussionen handlar om vad som faktiskt är "lägsta drägliga nivå" och hur man kan få till den. Den som är driven och framgångsinriktad har i regel noll intresse av att leva på lägsta drägliga nivå. Och de flesta som kämpas med ohälsa och funktionshinder vill inget hellre än att kunna ha en "funktion" om omständigheterna kan tillåta det.

Många gånger i historien har det dessutom dokumenterats hur gynnsamt det är för ett samhälle i stort att de som har det "sämst" ändå har det hyfsat drägligt. Ju hårdare golv, desto mer problem som skadar hela samhället. Däremot har det noll belägg att det skulle vara bra för samhället och befolkningen att en grupp kan ha hur mycket tillgångar som helst.

Äta glass ibland eller något annat än allra billigaste torftigaste maten tex. Tror man överlever på en liten portion havregrynsgröt utan något till frukost och en knäckemacka utan något till middag. Då blir man inte heller tjock eller sjuk och sliter mer på samhället.
På den "gamla goda tiden" hette det att "dom ska födas men inte gödas", dom som av en eller annan anledning var arbetsoförmögna, dom levde på svältgränsen och bodde i dom sämsta kyffena, det är kanske så många vill ha det igen? Den som inte kan arbeta den ska heller inte äta, punkt!

På den "gamla goda tiden" hette det att "dom ska födas men inte gödas", dom som av en eller annan anledning var arbetsoförmögna, dom levde på svältgränsen och bodde i dom sämsta kyffena, det är kanske så många vill ha det igen? Den som inte kan arbeta den ska heller inte äta, punkt!
Det är känslan jag får både sådana här diskussioner och när det pratas generellt om människor med sjukersättning osv.

Visst.
Men det är faktiskt bra för alla om tillräckligt många tjänar tillräckligt mycket pengar och producerar varor och tjänster som behövs.
Annars så skulle det inte finnas något till någon.

Om alla sätter sig ner och ägnar sig åt att göra ingenting så skulle det bli katastrof.
Jag sa inget om vad som är bra. Jag kommenterade att ni tillsammans belyste sådant som har med normer att göra. I just det här fallet en kategori av normer som sällan pekas ut, men ofta reproduceras.

En grej jag ofta undrat @Inte_Ung är om du på riktigt tänker så här diskriminerande och kränkande tankar som del av den du är, om du är så oförmögen att gå utanför ditt eget tankesätt för att förstå vad någon annan säger, eller om du fabricerar det för att få bra fart på ett samtal du vill roa dig med en stund?
Jag försöker lösa problem.
Och för att göra det så letar jag goda och dåliga argument för olika delar av både problemet och lösningarna.
Genom att läsa vad ni skriver så provar jag mina olika lösningar på problemen.

Antingen så får jag nya och bra infallsvinklar eller så får jag kritik som gör att jag måste acceptera att lösningen inte är gångbar och möjlig att genomföra.

När lösningen är tillräckligt "tryck-testad" så ser jag till att den hamnar på något lämpligt bord där den kan bidra till en bättre förvaltning av "det gemensamma".

Jag läser alltså alla era svar mycket noga, ofta flera gånger, och försöker analysera vad innehållet kan innebära för mina olika lösningar.

Quod erat demonstrandum. Du läser vad du tror jag tycker inte vad jag skriver. Jag skriver ju att jag INTE tycker alla ska ha det lika. Kära du. Jag lämnar detta ny, eftersom du helt uppenbart inte läser vad jag skriver utan vad du själv tänker att jag skriver.

Edit: om min kritik är alltså att du inte läser vad jag skriver utan något helt annat. Det blir svårt att diskutera då.
Tack för ditt förtydligande.

Inte just här.

Men det har nämnts medborgarlön på andra ställen.

Du kan inte med hänvisning till vad du läst på andra ställen applicera det på diskussionen här på buke. Det är ingen här som förordat någon 'medborgarlön' eller att jobba inte ska löna sig. Där är vi alla rörande överens.

Det diskussionen handlar om, och där du inte riktigt verkar läsa det som skrivs inte det som du tror skrivs, är att de som är i behov av resurser ska, av det enorma välfärdssamhälle vi har i Sverige, kunna leva och kanske inte bara överleva på vatten och knäckebröd.

Vad anser du vara en skälig levnadsstandard av de som av någon anledning behöver samhällets resurser utan att kunna ge lika mycket 'tillbaka' av olika anledningar? Jag är diabetiker och får alla mina läkemedel som är kopplade till den sjukdomen gratis. Jag får, liksom alla svenskar, subventionerad vård som också kostar betydligt mer än jag någonsin kommer kunna ge tillbaka. Det gör att jag är en minuspost i samhället eftersom jag inte kommer tjäna lika mycket som jag kostar. Då kanske jag inte ska kunna leva i Sverige. Som är ett av världens rikaste länder.

Hela folkhemmet som idag är så upphaussat av högern byggdes av socialdemokraterna på principen om solidaritet. Att de med mer resurser solidariskt hjälpte de som av olika anledningar inte kunde bidra till välståndet utan behövde hjälp och stöd. Men du kanske inte tycker att solidaritet är något eftersträvansvärt?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?