Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Jag är orolig för att våra resurser inte skall räcka till.

Det behövs näringsliv med företag som kan generera både de pengar som behövs och producera de läkemedel som behövs.
Att jaga det kapital som skall bygga upp företagen är att skjuta sig själv i foten.

Det är som att äta upp utsädet.

Vad gör att näringslivet och de som inte kan bidra ekonomiskt till samhället inte kan existera på samma gång? Varför tror du att det ena inte kan leva sida med sida med det andra? Offentliga sektorn som är ansvariga för resurskrävande personer arbetar med det och betalar skatt vilket i sin tur förstärker skatteunderlaget. Utan vård, skola, omsorg kommer Sverige att snabbt bli ett u-land. Vilket i sin tur innebär att industrier och näringslivet kommer flytta från Sverige.

Vi behöver ett brett skatteunderlag i Sverige och ett fungerande samhället. Utan samhälle, inga industrier och näringsliv.

Jag får mer en känsla av att du och andra i din situation som resonerar som du är rädda för att behöva dra åt svångremmen något hål och börja leva med en lite lägre kostnad för att försöja folk som är fattiga.
Nej inte alls.
Vi skulle nog inte själva märka så mycket av någon svångrem.

Men skolor, sjukhus, forskning, omsorg, infrastruktur, försvar, rättsväsendet o.s.v. skulle ta allvarligt skada om inte samhället har tillräckligt med resurser.

Och det är skrämmande och påverkar alla.

Apropå fattiga människor och deras hundar, kan jag inte låta bli att dela med mig av en av Stig Dagermas dagsedlar från 1954.

VARNING FÖR HUNDEN!
”Nog är det ynkligt att folk som har
understöd skall ha hund.”
(Sagt av en fattigvårdsordf. i Värmland)

Lagen har sina blottor.
Hund får de fattiga ha.
De kunde väl skaffa sig råttor,
som är skattefria och bra.

Nu sitter folk i små stugor
med dyrbara hundkreatur.
De kunde väl leka med flugor,
som också är sällskapsdjur.

Kommunen bara betalar.
Det måste bli slut på, ithy
att annars så köper de valar,
fruktar herr Åleby.

Något måste beslutas:
Hundarna skjuts! Inte sant?
Nästa åtgärd: De fattiga skjutas,
så spar kommunen en slant.

(5.11.54)

Nej inte alls.

Men skolor, sjukhus, forskning, omsorg, infrastruktur, försvar, rättsväsendet o.s.v. skulle ta allvarligt skada om inte samhället har tillräckligt med resurser.

Det skrämmande är alla skattesänkningar som gjorts för höginkomsttagare där de pengarna istället borde gå till skolor, sjukhus, forskning, omsorg, infrastruktur, försvar, rättsväsendet osv.

Nej inte alls.

Och du tror på allvar att forskning, omsorg, infrastruktur, försvar och rättsväsendet står och faller med näringslivet? Du tror inte att tom näringslivet och industrier starkt förordar ett fungerande civilsamhälle?

För att dra det lite till sin spets. Om vi ska kunna försvara Sverige vid en militär attack krävs det att den stora merparten av befolkningen ser sig själv som en del av det svenska samhället. Varför ska de inte välkomna ryssen när de slängts på sophögen i någon isolerad glesort? Och ska leva på knäckebröd och vatten.

Vilja till att försvara Sverige innebär att man har något att förlora.

Det, det egentligen handlar om, är att du vill införa en slags social dumping där människor ska ryckas upp ur sitt sociala sammanhang, behöva byta vårdkontakter vilket riske
Nu tycker jag att du skall läsa mina svar till andra användare på forumet.

Det handlar om att inte bygga nya dyra hyresrätter när det finns billiga äldre på annat håll.
Eller tycker du att det är en bra resurshushållning att riva hus på ett ställe för att bygga nytt och dyrt på ett annat ställe?

Dessutom så är det en möjlighet för landsbygden att befolkas och kunna leva vidare.

Läs väldigt gärna hela tråden.

Hur mycket tycker du vore lagom då för en medborgarlön?
Det finns vissa andra vinster med det också men ett försök i Finland föll inte väl ut.

https://www.expressen.se/nyheter/finland-testade-basinkomst-till-arbetslosa-sa-gick-det/
Nja vinsten var ju att de som fick basinkomst mådde bättre än referensgruppen. Vad jag kan läsa mig till när jag letat upp andra referat av samma test så så var sysselsättningsgraden lika med gruppen som inte fick basikomst. På jobbfronten var det alltså varken bättre eller sämre (de med basinkomst jobbade endast 6 dagar mer än de utan basinkomst). Man sökte och fick ungefär lika många jobb oavsett basinkomst eller ej. Men man mådde bättre med basinkomst, lägre grad oro och sjukdom om jag förstod det hela rätt.

Jag tycker du är ute och fiskar i grumliga vatten nu. I sovjetunionen tvångsflyttades också befolkningar av olika anledningar. Liksom i kina. Länder vi antagligen inte vill ta efter?
Kommunistisk planekonomi.
Alla är lika mycket värda.
D.v.s. ingenting.

Vänsterpartiets våta dröm.
Vi börjar med att ta pengarna från alla miljardärer.
När de inte räcker, vilket de inte kommer att göra, så fortsätter vi att konfiskera mera.

Kommunistisk planekonomi.
Alla är lika mycket värda.
D.v.s. ingenting.

Vänsterpartiets våta dröm.
Vi börjar med att ta pengarna från alla miljardärer.
När de inte räcker, vilket de inte kommer att göra, så fortsätter vi att konfiskera mera.
Jag har levt i vänstermiljöer sedan jag föddes för 60+ år sedan. Jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag har hört någon förespråka det sovjetiska systemet. Sen har jag minst tusen gånger sett högerfolk beskylla andra för att göra det. Vissa ord verkar vara triggers. Det borde gå att arbeta bort, det är ju ett bra tag sedan Sovjetunionen föll sönder. Den hade rätt kort hållbarhet. Ändå tycks man på högerkanten oroa sig för ett evigt och globalt Sovjet.

Det sista långtidsarbetslösa och de som står långt från arbetsmarknaden behöver är att flytta dit det inte finns några jobb och det är därför folk flyttar därifrån
Absolut.
Men nu så gällde det inte några som på något vis skulle arbeta nu eller i framtiden.
Utan bara de som inte skulle behöva någon arbetsmarknad någonsin.
T.ex. mig som är ålderspensionär.
Jag behöver ingen närhet till någon arbetsmarknad.

Ok, fattiga ska anpassa sig efter det och få stå straff, medan rika lever som om pengar aldrig tar slut.
Om kapitalet lämnar landet så att näringslivet inte kan försörja välfärden, så är det just de fattiga som råkar mest illa ut.
De rika klarar sig alltid.

Så det är viktigt för just de fattiga att det finns pengar i landet som kan betala för välfärden.

Nu tycker jag att du skall läsa mina svar till andra användare på forumet.

Det handlar om att inte bygga nya dyra hyresrätter när det finns billiga äldre på annat håll.
Eller tycker du att det är en bra resurshushållning att riva hus på ett ställe för att bygga nytt och dyrt på ett annat ställe?

Dessutom så är det en möjlighet för landsbygden att befolkas och kunna leva vidare.

Läs väldigt gärna hela tråden.

Läser du vad jag skriver? Det handlar om att billiga hyresrätter rivs därför att ingen vill bo där! Så det enda alternativet är att tvinga folk att flytta dit. Vad är det annat än social dumping?

Dyra hyresrätter byggs i storstäderna där det är ett högt tryck på boende pga jobb. Delvis handlar det om att mark i storstäderna är en betydande kostnad. Det behövs något liknande det som hände förra gången i Stockholm (som jag använder som exempel eftersom det är den staden jag känner till). Staten och kommunen gick in med bidrag, subventioner och mycket förmånliga bolån. Kommunen fick befogenhet för sk expropriationsrätt som gjorde att privata aktörer inte kunde köpa upp mark i spekulationssyfte. Målet var att en 2:a inte skulle kosta mer än 20% av en industriarbetares lön. Kommunala bostadsbolag utan vinstintresse skapades.

Sedan slopades alla insatser för att bygga billiga bostäder genom förmånliga insatser. Istället släpptes marknaden helt fri. Allmännyttan sålde ut hyreslägenheter som bostadsrätter. Marken har blivit orimligt dyr. Numera är det ekonomiskt mycket mer lönsamt att bygga bostadsrätter än hyresrätter. Precis tvärtom som det var när Stockholm (och andra storstäder) byggde sig ur bostadskrisen.

Återinför tidigare stöd och det kommer kunna byggas billigare hyresrätter även i storstäderna. Utan att tvinga icke ekonomiskt lönsamma att flytta till ett ställe där de helt saknar ett socialt sammanhang.

Absolut.
Men nu så gällde det inte några som på något vis skulle arbeta nu eller i framtiden.
Utan bara de som inte skulle behöva någon arbetsmarknad någonsin.
T.ex. mig som är ålderspensionär.
Jag behöver ingen närhet till någon arbetsmarknad.

Och du skulle vara beredd att flytta dit du inte har familj, vänner, sambo, sysselsättningen som tex din camping? Vänner och bekanta. Ditt hem?

Vi behöver ett brett skatteunderlag i Sverige och ett fungerande samhället. Utan samhälle, inga industrier och näringsliv.
Ja det går naturligtvis år båda hållen.

Men när det gäller ämnet för den här tråden så försöker jag att hitta en lösning som minskar på slöseri.
Både för ekonomin, miljön och en levande landsbygd.

Om kapitalet lämnar landet så att näringslivet inte kan försörja välfärden, så är det just de fattiga som råkar mest illa ut.
De rika klarar sig alltid.

Så det är viktigt för just de fattiga att det finns pengar i landet som kan betala för välfärden.

Varför ska det vara viktigt för fattiga eftersom de redan lever i fattigdom? De har redan slängts på sophögen och får inte tillgång till någon, eller mycket liten välfärd. Det är vad ditt argument bottnar i, att det inte finns utrymme för människor som inte är en plus post ekonomiskt. Du tycker inte att Sverige, ett av världens absolut rikaste länder inte har råd att ta hand om de som behöver det? Fattigdomen finns redan här i Sverige och breder ur sig allt snabbare.

Ja det går naturligtvis år båda hållen.

Men när det gäller ämnet för den här tråden så försöker jag att hitta en lösning som minskar på slöseri.
Både för ekonomin, miljön och en levande landsbygd.

Du gör det genom pull inte push effekten. Det behöver isof att människor frivilligt flyttar till de billiga lägenheterna på utflyttningskommunerna. Vad har du för lösning på att få människor att flytta dit? Förutom att dumpa dem där med tvång? Att lämna familj, vänner, sociala sammanhang, bostad. Tvingas du leva på försörjningsstöd vilket de kommer göra, så räcker det inte till hyra, billig eller inte. Och de kommer sannerligen inte att göra att landsbygden blomstrar. Hur tänker du dig en så enkel sak som behov av bil och körkort. Vi har ju tidigare diskuterat hur man behöver dalta med billister. Tror du att pensionärer har råd med bil, försäkringar, bensin?

Och du skulle vara beredd att flytta dit du inte har familj, vänner, sambo, sysselsättningen som tex din camping? Vänner och bekanta. Ditt hem?
Det finns alltid någon billig håla tillräckligt nära för att kunna åka kollektivt till vänner och sammankomster.

Jag har gett flera exempel på vart jag kan tänka mig att flytta i tråden.
Jag ser personligen inte avstånd som något större problem.
Det finns internet och det finns buss och tåg.

För egen del så har jag även tillgång till egen bil, men räknar med att åldern så småningom kommer att begränsa den möjligheten.

Jag är orolig för att våra resurser inte skall räcka till.

Det behövs näringsliv med företag som kan generera både de pengar som behövs och producera de läkemedel som behövs.
Att jaga det kapital som skall bygga upp företagen är att skjuta sig själv i foten.

Det är som att äta upp utsädet.

Sverige har redan ett av EU:s lägsta företagsskatter och bästa företagsklimat (jmf Italien). Vad mer tycker du att Sverige ska göra för att inte utarma näringslivet? Det ska dessutom påpekas vilket jag skrivit om i en annan tråd. För att företag ska kunna överleva i Sverige krävs det ett kundunderlag, annars kommer kunderna inte ha råd att köpa varorna, hur billigt de än har tillverkats.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka