Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Du har fortfarande inte skrivit varför du tror pensionärer eller folk med sjukersättning ska flytta till utflyttningskommuner. Vilka incitament, exakt, kan de erbjudas för att väga upp att deras sociala sammanhang inte existerar längre?

Försörjningsstöd kan du inte räkna som grupp eftersom hela idén med försörjningsstöd är att det ska vara en temporär lösning mellan arbeten. Hela syftet är att de som har försörjningsstöd ska återgå till arbete så snart som möjligt. Flyttar de till en kommun där det inte finns arbete så faller hela resonemanget.

Läser du vad jag skriver? De två grupperna som aldrig kommer att återgå till arbetsmarknaden och därför är de du främst pekar på, har redan statligt stöd. Pension/sjukersättning. Det är alltså redan staten som står för deras kostnader. Vad staten dock inte står för är kostnader för färdtjänst, sjuktaxi, hemtjänst, äldrevården, daglig verksamhet osv.

Tänker du dig att staten ska gå in och betala för alla de kostnaderna enbart för pensionärer/folk med sjukersättning som flyttar till vissa bestämda glesorter?

Idag finns det, som du skrivit om så ofta, billiga lägenheter i gleskommuner. Varför har inte flera pensionärer/de med sjukersättning redan flyttat dit? Det är frågan du måste börja med att ställa dig själv. Och nej, billiga hyror, vacker miljö, pizzeria och mjukglass är uppenbarligen inte en tillräckligt stark lockelse för att folk ska flytta dit.

Folk bor redan var de vill. Och uppenbarligen vill de inte bo i de billiga lägenheter som redan existerar. Inte ens de grupper som inte har någon anknytning till arbetsmarknaden.
Om vi för ett ögonblick leker med tanken att segregationen är något mindre bra, och dessutom med tanken att segregation handlar om fler faktorer än etnicitet - hur bra verkar det då att arbeta för att personer som står långt från arbetsmarknaden ska flytta ännu längre från dem och skapa hela samhällen som bygger just på att de står långt från arbetsmarknaden?

Att kommunen som man flyttar till faktiskt har råd att ta hand om de behov som man har.
Det har i flera inlägg i tråden just kommenterats om det, att man inte kan flytta till en kommun med dålig ekonomi.
Det finns även en inlåsning vid försörjningsstöd där man faktiskt inte kan lämna sin kommun utan sitter fast.
Om försörjningsstödet (och andra kostnader) skulle vara statligt och följa med personen vid en flytt, så skulle det medföra några olika bra saker.
Det skulle bli ointressant med social dumpning till andra kommuner.
De kommuner som har lediga bostäder skulle ha råd att ta emot människor i dessa i stället för att riva dem.
Och för individen en större möjlighet att kunna bestämma själv var den vill bo.
Var har du fått för dig att folk är så benägna att flytta runt och flytta ifrån sin invanda sociala trygghet och sina vänner och kanske sin familj bara för att dom "tillhör samhällets bottenskrap" och är tärande istället för närande? Folk flyttar inte bara för att det råkar vara billiga bostäder, folk vill ha ett liv,,,som fungerar och som dom trivs med.

Om vi för ett ögonblick leker med tanken att segregationen är något mindre bra, och dessutom med tanken att segregation handlar om fler faktorer än etnicitet - hur bra verkar det då att arbeta för att personer som står långt från arbetsmarknaden ska flytta ännu längre från dem och skapa hela samhällen som bygger just på att de står långt från arbetsmarknaden?
Till viss del finns ju redan dessa platser, så vi vet ju att det inte fungerar så bra.

Folk flyttar inte bara för att det råkar vara billiga bostäder, folk vill ha ett liv,,,som fungerar och som dom trivs med.
Jo det är faktiskt väldigt många som vill göra det.
Eftersom att de pengar som kan sparas ger möjlighet till det som de prioriterar i livet.
Eller så vill de flytta tillbaka till de små orter där de växte upp.

Väldigt många har flyttat till större städer för att hitta ett jobb som de vill ha.
Och drömmer om att "flytta hem" när de blir pensionärer.

Eftersom att de pengar som kan sparas ger möjlighet till det som de prioriterar i livet.

Väldigt många har flyttat till större städer för att hitta ett jobb som de vill ha.
Dom jag har kontakt med och som växt upp någon annanstans där finns det ingen som har en längtan att flytta tillbaks iallafall, själv besökte jag igår staden där jag växte upp och som alltid kände jag ett "fy fan, tur man lämnade detta", jag skulle inte ens flytta tillbaks om jag så fick bo gratis och få betalt för det.

Dom jag har kontakt med och som växt upp någon annanstans där finns det ingen som har en längtan att flytta tillbaks iallafall, själv besökte jag igår staden där jag växte upp och som alltid kände jag ett "fy fan, tur man lämnade detta", jag skulle inte ens flytta tillbaks om jag så fick bo gratis och få betalt för det.
Jo visst
Men du flyttade ju åt andra hållet i stället.
Bort från de större orterna och till ett billigt område med långt till grannar och massor av lugn och ro.
Jag har träffat många som vill flytta "hem" och många som redan har gjort det.

Dessutom så har det blivit väldigt populärt att flytta till ett större boende för en lägre kostnad och jobba hemifrån.

Jo visst
Men du flyttade ju åt andra hållet i stället.
Bort från de större orterna och till ett billigt område med långt till grannar och massor av lugn och ro.
Jag har träffat många som vill flytta "hem" och många som redan har gjort det.

Dessutom så har det blivit väldigt populärt att flytta till ett större boende för en lägre kostnad och jobba hemifrån.
Långt till grannar kan jag ju inte säga att det är, närmsta grannen bor på andra sidan vägen och sen finns några på andra sidan åkern så långt har jag inte till grannar iallafall men lugn och ro har jag iallafall, det har vi alla för alla sköter sitt och vi ger fan i att bråka med varann trots att det vi håller på med både låter och luktar ibland.

Det gäller möjligtvis pensionärer som har en lite högre pension och som kan ta sig någonstans, jag har svårt att se sjukersättningsberättiga personer frivilligt sätta sig i glesbygden utan något socialt och utan förmåga att ta sig därifrån.

Jag svarar gärna på nya frågor.
Det är när samma fråga dyker upp igen och igen som det bara blir tjatigt.
De nya frågorna är en del i det som gör diskussionen intressant.
Då behöver jag tänka i nya tankebanor.
Men när jag återigen måste korrigera en missuppfattning så kommer jag inte riktigt fram till den spännande delen.

Du tillhör inte dem som upprepar sig.
Jag ser att du bara svarar vissa delar av inlägg, därför kommer frågorna gärna på nytt också.

När jag, för jag vet inte vilken gång i ordningen, behöver förklara att själva iden bygger på att finansieringen skall tas över av staten så att inte de enskilda kommunernas dåliga ekonomi skall vara avgörande, då kommer jag inte fram till att fylla i hålen.

Vissa, inte du, verkar inte läsa (eller förstå) vad jag skriver.
Vilken finansiering pratar du om? Försörjningsstöd? Där säger du emot dig eftersom det ju inte är människor som ska joba som ska flytta. Ordentlig kollektivtrafik? Har du funderat på grupperna du vill flytta att de inte ens kan nyttja kollektivtrafik utan behöver färdtjänst, och ju längre bort de måste köra desto högre är kostnaden. Det blir dyrare. Daglig verksamhet?

På vilket sätt skulle en flytt bli billigare?

Kan du belägga det på något vis? Runt mig ser det absolut inte ut så, mer tvärtom. Folk (55+) flyttar in till storstaden från något omkringliggande villaområde där de köpte hus för att de tänkte att det var bra under perioden som barnfamilj.

Jag svarar gärna på nya frågor.
Det är när samma fråga dyker upp igen och igen som det bara blir tjatigt.
De nya frågorna är en del i det som gör diskussionen intressant.
Då behöver jag tänka i nya tankebanor.
Men när jag återigen måste korrigera en missuppfattning så kommer jag inte riktigt fram till den spännande delen.

Du tillhör inte dem som upprepar sig.
Då kan det kanske vara intressant för dig att veta att jag inte alls tycker du svarat på mina frågor. Gör gärna det.
Hur tänker du tillse att detta inte blir en del av vår omfattande historiska tvångsinstitutionslisering?
Hur tänker du säkerställa att personerna du anser vara målgruppen inte blir isolerade av insatsen/programmet?
Hur tänker du säkerställa att insatserna blir likvärdiga trots att bedömningarna, vården och omsorgen utförs av olika utförare? Detta är otroligt viktigt om valfriheten kring boendeort undergrävs. Ojämlikheten idag är konstaterad omfattande och problematisk.

Edit: det gör alltså att jag bjuder in dig till att reflektera kring om du faktiskt svarat också på de andras frågor eller om det helt enkelt är så mycket hål i dina svar som frågorna antyder.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: abc

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Bästa Rubriken 🤩
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund