Vad är fel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 754
E

Express_Pearl

Har en dressyr och en hoppsadel till min pålle, hoppsadeln ligger perfekt. Men dressyrsadeln..:confused: Den är lagom vid och ligger i jämvikt hela vägen förutom att den tippar ytterst liiite bakåt. Men problemet är att den ligger 1-2 fingrar över manken när jag sitter i. Provade att lägga under en gelpad (hööks dyrare variant) men då bli den istället för trån och hamnar "uppe på" ryggen.. Vad är fel? Vad ska ändras?

Sv: Vad är fel?

Prova att stoppa om den. Kan komma högre om det blir lite mer stoppning i den.
Annars kanske du får se dig om efter annan som liggr bättre..

Den är nyomstoppad, så stoppningen är det inget fel på men jag tänkte mest på vad det beror på. För svängd? För rak? Men jag tycker det är konstigt eftersom den ligger nästan helt i jämvikt. :confused:

Även en nyomstoppad sadel kan behövas kompletteringsomstoppas (långt ord :D ) efter ett tag. Det beskedet fick jag i alla fall av sadelmakaren när jag stoppade om två av mina sadlar. Jag skulle rida i dem ca 100 timmar, och sedan skulle de kompletteringsomstoppas. För min del innebar det att båda sadlarna behövde ytterligare lite fyllning framtill. Kanske kan hjälpa även för din sadel?

Det är det som är gjort, den helomstppades förra året under hösten och nu är den uppstoppad..:D Men det funkar ändå inte..:crazy:

Har inte sadelmakaren tittat på den sedan den stoppades om?

Du har ju redan hjälpt mig med sadeln, kommer du inte ihåg det. Då letade jag en hoppsadel och du tyckte jag skulle prova prestige. ;)
Sen visade jag hur dressyrsadeln låg och du tyckte inte jag skulle ha någon pad under. Den ligger ca 3-4 fingrar över manken men när jag sitter i den hamnar den 1-2 fingrar över. Men jag vet inte om det är sadeln som är lite underligt konstruerad, för på undersidan av framvalvet sitter det en söm som går ner (ca 1cm) och det är alltså mellan sömmen och manken som det är 1-2 fingrar. Hmm, lite mysko, hoppas någon förstår..

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln... 2
Svar
23
· Visningar
10 281
Senast: Andrii
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 730
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025