Vad är internetgirot.se?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 600
T

Thuja

Har köpt en bra sele via en privat säljare på nätet och funderar på det här med betalningen (selar och sadlar och sådnat kostar ju en del..inte så roligt att förlora mycket pengar...). Hittade internetgirot.se- vad är det? Är det säkert? Det verkade vara smart men jag hade aldrig hört talas om det. Ska fråga min bank imorgon! Någon som vet innan dess?

Sv: Vad är internetgirot.se?

Det var aktuellt för mig för ett tag sedan att skicka med internetgirot!Skulle köpa sadel och säljaren ville hellre skicka med internetgiro istället för mot postförskott!
Jag pratade med vår bankman,men han kände inte till internetgirot,utan rekommenderade vanligt postförskott!
Kunde ju vara intressant att veta andras erfarenhet,då detta ju är nytt.
För övrigt blev det ingen affär(tyvärr)

Jag vågade inte heller eftersom min bank inte visste vad det var så det blev postförskott istället!

Som jag har fattat så är det en nyhet. Skulle sälja en sadel och Blocket rekomendera att använda det. Tyvärr verkar det som om köparen ångra sig för hon hörde inte av sig igen. Om man läser villkoren så är det säkrare för köparen än säljaren eftersom den kan neka att pengarna överförs trots att de fått paketet.

Eftersom jag inte har något bank eller postgiro så sa posten att det inte var möjligt att skicka med postförskott. Det är ju den absolut bästa lösningen. Alternativet annars var att lämna ut bankkontot och det vill man ju inte direkt göra till människor man inte känner.

Bra sele, vad för sele, nån speciell?

Är det någon risk att lämna ut bankkontot, man kan väl bara sätta in pengar där, och det får dem gärna göra!! Kan lämna ut det här kanske :)
Jag använde bussgods uthämtningsbetalning, funkade jättebra!
/jenny

Funkar kanonbra. Har använt det flera gånger genom både köp och sälj på blocket. Fungerar som payson. Köparen betalar in pengar säljaren får besked att köparen gjort så och skickar då produkten när köparen fått produkten och godkänt den så meddelar köparen IG det och de betalar ut pengarna. Enda nackdelen är att hela affären tar längre tid pga "bankdagarna".
/Cats

Är det någon risk att lämna ut bankkontot, man kan väl bara sätta in pengar där, och det får dem gärna göra!! Kan lämna ut det här kanske
Har man namn och bankkontot är de inte särskilt svårt att länsa kontona. Det är så de igen aktuella telefonskojarna (där man "vunnit" en resa) gör. Polisen har varnat många gånger för det

Jag använde bussgods uthämtningsbetalning, funkade jättebra!

Har aldrig hört talas om det. Hur funkar det? Som typ postförskott? Det vore perfekt om man inte måste ha bank- eller postgiro. De är ju lite väl dyrt att skaffa det bara för att man säljer kanske 2 saker per år ;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 808
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 789
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka