Vad är rimligt? Preferenser ang. mat

Nej det är ju just det. Det stämmer inte men ändå återkommer det igen och igen att vegetarianer lättare får järnbrist.

Det är väl helt enkelt en gammal "vetskap", från begynnelsen då järnbrist var mer vanligt hos vegetarianer och då kunskapen angående hur man äter för att få i sig allt via veg. kost inte var lika stor och kanske ffa utbredd som den är idag.

Gamla "vetskaper" är svåra att utrota..
 
Det är väl helt enkelt en gammal "vetskap", från begynnelsen då järnbrist var mer vanligt hos vegetarianer och då kunskapen angående hur man äter för att få i sig allt via veg. kost inte var lika stor och kanske ffa utbredd som den är idag.

Gamla "vetskaper" är svåra att utrota..
Kanske? Eller att det aldrig har varit så men att man utgick ifrån att det var så eftersom man visste att kött innehåller järn (blod=järn liksom) och att man inte visste att eller hur mycket järn t ex spenat innehåller. Att det togs förgivet att de som då var vegetarianer och hade järnbrist hade det pga sin vegetariska kost och inte pga annat. Eller så var det så att den vegetariska kosten för vissa var som den jag fick i skolan, en bit gurka eller en halv tomat. Inga hel eller halvfabrikat fanns och många vegetarianer var egentligen uteslutare, de uteslöt kött och ersatte det inte med något annat. Klart man lättare får järnbrist då än om man äter kött.

Vi ska ju också vara medvetna om att allmän näringsbrist var vanligare förr och att fattiga inte hade råd att äta kött särskilt ofta men inte heller hade råd att äta varierat i övrigt. Därifrån kan det också komma att man automatiskt skulle få järnbrist om man inte åt kött.
 
Du lägger ord i munnen på mig på ett oförskämt sätt.
Nej, det är inte VEMS värderingar.
Kärnan är väl att det handlar mycket om preferenser när det gäller åsikter om kost.
Man kan ha preferenser av religiösa skäl, av "djurrättsliga" skäl eller bara egen åsikt.
Frågan är då vilka preferenser som ska anses vara legitima, för att förändra exempelvis skolmaten.
Ska vi införa att religion är ett legitimt skäl för undantag i det offentliga rummet?
Jag tycker inte det - eftersom jag ser stora fördelar med det sekulariserade samhälle vi har här. Samtidigt blir det förstås ett problem att välja att inte se religion som ett legitimt skäl att kräva särbehandling eftersom det då kan hävdas att man blir diskriminerad på religiösa grunder. Detta är ju en väldigt problematisk frågeställning just med religion.

Ska vi införa att personligt önskemål/preferens är skäl för att förändra exempelvis skolmaten? Jag tycker inte det heller. Men när det gäller eget önskemål är det ju enklare att helt enkelt inte acceptera det som skäl.

Jag tycker, än en gång, att Livsmedelsverkets rekommendationer bör ligga som grund för skolmaten. Och att blandkost bör vara grunden utifrån problematiken med exempelvis järn. Du använder dig själv som referens för att det är lätt att inte få järnbrist även som vegetarian; grattis. Men så är det inte för många andra.
Och skolmaten är en förmån som syftar till att barn som har lite sämre uppväxtförhållanden ska få bra varierad kost ett mål per dag. Det är den gruppen, som inte har de mest medvetna föräldrarna, som är målgruppen för maten. Den gruppen som nog inte får så genomtänkt kosthållning därhemma. Barnen till vegetarianer får antagligen (förhoppningsvis) mer genomtänkt mat med kompletteringar av B-vitaminer och järn som det ju kan vara svårt att tillgodose vid vegetarisk kost och är inte offren här.

Men det är väl som vanligt i Sverige.
Det som är en förmån, ses som en rättighet som man ska ställa ökande krav på. Den förmån man får, duger inte som den är utan man ska kräva att förmånen stämmer med egna preferenser...

Det som handlar om allergier är, igen, undantaget från mitt resonemang.
Nej. Det gjorde jag inte. Jag utgick från att du frågade vems värderingar som bör gälla, och pekade på problem med det (som vi slipper hantera om vi pratar om vilka värderingar som kan anses väga tyngre än andra, oavsett vem som hyser dem).
 
Nej det är ju just det. Det stämmer inte men ändå återkommer det igen och igen att vegetarianer lättare får järnbrist. Järn verkar vara en sådan mineral som "alla" vet om och kanske är det därför järnets förträfflighet hyllas och alla som är trötta rekommenderas äta extra järn oavsett. Att järn faktiskt är toxiskt både för människor och djur och varken är mer eller mindre viktig än någon annan mineral verkar ingen ha koll på eller bry sig om.
Vanligtvis tycker jag du för vettiga resonemang i dina inlägg men detta var bara rent okunnigt och korkat.
 
Jag citerade dig. Jag tolkar inte utan ser och förstår exakt vad du sa och det var vad jag tycker både okunnigt och korkat.
Att järn är den mineral de flesta vet om och att det är många som tar järn vid trötthet ser jag varken som okunnigt eller korkat. Det är tyvärr fakta. Inte heller är det okunnigt och korkat att påstå att järn är toxiskt i för stor mängd http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/SC/[CUSC]/CUSC.pdf https://www.janusinfo.se/behandling...jarnforeningar.5.1ea9f2b5161097babdcb6d6.html https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn http://www.blodcancerforbundet.se/jarnoverskott så du får hemskt gärna förklara vad som är okunnigt och korkat i det du citerade.
 
Att järn är den mineral de flesta vet om och att det är många som tar järn vid trötthet ser jag varken som okunnigt eller korkat. Det är tyvärr fakta. Inte heller är det okunnigt och korkat att påstå att järn är toxiskt i för stor mängd http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/SC/[CUSC]/CUSC.pdf https://www.janusinfo.se/behandling...jarnforeningar.5.1ea9f2b5161097babdcb6d6.html https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn http://www.blodcancerforbundet.se/jarnoverskott så du får hemskt gärna förklara vad som är okunnigt och korkat i det du citerade.
För att järn är essentiellt för människokoppen för att kunna tillverka röda blodkroppar, som transporterar syre i vår kropp, för att järnbrist torde vara det absolut vanligaste och motsatsen oftast beror på hereditär sjukdom snarare än att hemokromatos uppstår av för mycket järn i kosten eller tillsatt.
 
För att järn är essentiellt för människokoppen för att kunna tillverka röda blodkroppar, som transporterar syre i vår kropp, för att järnbrist torde vara det absolut vanligaste och motsatsen oftast beror på hereditär sjukdom snarare än att hemokromatos uppstår av för mycket järn i kosten eller tillsatt.
Såklart vi behöver järn i lagom mängd precis som vi behöver andra mineraler i lagom mängd! Det som är speciellt med järn är att kroppen inte kan bli av med överskottet själv och det är därför farligare att ha för stort intag av järn än av t ex. magnesium. Jag har aldrig påstått att vi inte ska eller behöver få i oss vårt behov av järn. Överskott av järn är och förblir dock toxiskt och man bör inte ta extra järn utan att ha kollat om man faktiskt har järnbrist innan.
 
Det har inget med likabehandling att göra. Det handlar om praktiska lösningar. Men det är väl symptomatiskt för dagens lättkränkta samhälle...

Ytterligare en anledning till att införa ”lägga-till-koncept”. En vegansk grund som man sedan kan addera kött, fisk och mejeriprodukter till. Det är praktiskt och det minskar behovet av en massa specialkost.
Känns som allra bästa upplägget!!
 
Såklart vi behöver järn i lagom mängd precis som vi behöver andra mineraler i lagom mängd! Det som är speciellt med järn är att kroppen inte kan bli av med överskottet själv och det är därför farligare att ha för stort intag av järn än av t ex. magnesium. Jag har aldrig påstått att vi inte ska eller behöver få i oss vårt behov av järn. Överskott av järn är och förblir dock toxiskt och man bör inte ta extra järn utan att ha kollat om man faktiskt har järnbrist innan.

Det var inte det du svarade på, utan du kastar helt orelavant fram ett påstående om att järn är toxiskt och det faller liksom ur sitt sammanhang när du försöker rädda din egen argumentation. Järn är livsnödvändigt för oss, och att människor som väljer en icke-animalisk föda ofta skaffar sig järnbrist finns det hur mycket evidens som helst för men du kastar in : "Jag skulle väldigt gärna vilja se en säker källa på att vegetarianer med varierad kosthållning och liknande levnadssituation och blödningsmönster vid mens löper större risk för järnbrist än köttätare med varierad kosthållning och liknande levnadssituation och blödningsmönster vid mens som vegetarianerna." med det fetade som en hysteriskt udda variabel i din argumentation. Det är bara rent dravel, typiskt strawman argument som du bygger din argumentatin på. Diskussion för diskussionens skull.
 
Det var inte det du svarade på, utan du kastar helt orelavant fram ett påstående om att järn är toxiskt och det faller liksom ur sitt sammanhang när du försöker rädda din egen argumentation. Järn är livsnödvändigt för oss, och att människor som väljer en icke-animalisk föda ofta skaffar sig järnbrist finns det hur mycket evidens som helst för men du kastar in : "Jag skulle väldigt gärna vilja se en säker källa på att vegetarianer med varierad kosthållning och liknande levnadssituation och blödningsmönster vid mens löper större risk för järnbrist än köttätare med varierad kosthållning och liknande levnadssituation och blödningsmönster vid mens som vegetarianerna." med det fetade som en hysteriskt udda variabel i din argumentation. Det är bara rent dravel, typiskt strawman argument som du bygger din argumentatin på. Diskussion för diskussionens skull.
Jo det var vad jag svarade på. Att levnadssituation och blödningsmönster är liknande och att kosten är varierad för både vegetarinen och köttätaren är en förutsättning för att ens kunna göra någon jämförelse. Att du ser det som hysteriskt att utgångspunkten ska vara liknade för att en undersökning ens ska kunna vara relevant är bara, konstigt.
 
Jo det var vad jag svarade på. Att levnadssituation och blödningsmönster är liknande och att kosten är varierad för både vegetarinen och köttätaren är en förutsättning för att ens kunna göra någon jämförelse. Att du ser det som hysteriskt att utgångspunkten ska vara liknade för att en undersökning ens ska kunna vara relevant är bara, konstigt.

Ja, under de förutsättningarna är det vanligare att en vegetarian får järnbrist, jämfört med en köttätare.
 
Och det baserar du på?

Erfarenhet och vetenskap.

På vad baserar du ditt påstående om att man överdriver sannolikheten för järnbrist?

(jo, järn är toxiskt i stora mängder men så stora mängder att det blir toxiskt är svårt att få i sig utan att vara medveten om det och ja, det finns sjukdomar med järninlagring men då handlar det ju inte om kosten)
 
Vi som ärvt våra förfäders gjutjärnskastruller o grytor drabbas ytterst sällan av järnbrist.
:laugh: och här är en jättemysig pryl som skänks bort i Kambodja
https://www.bbc.com/news/health-32749629

1544516931748.png


His invention, shaped like a fish, which is a symbol of luck in Cambodian culture, was designed to release iron at the right concentration to provide the nutrients that so many women and children in the country were lacking.

The recipe is simple, Dr Charles says.

"Boil up water or soup with the iron fish for at least 10 minutes.

(Jag använder iofs bara gjutjärnskastruller och har de Buyer stekpannor men får ändå lätt järnbrist. Men sannolikt bättre än utan dock.)
 
Erfarenhet och vetenskap.

På vad baserar du ditt påstående om att man överdriver sannolikheten för järnbrist?

(jo, järn är toxiskt i stora mängder men så stora mängder att det blir toxiskt är svårt att få i sig utan att vara medveten om det och ja, det finns sjukdomar med järninlagring men då handlar det ju inte om kosten)
Jag baserar det på att vegetarisk mat inte innehåller lite järn. Jag har inte heller hittat någon forskning som påstår att järnbrist skulle vara vanligare hos vegetarianer. Eftersom du menar att vetenskapen säger att järnbrist är vanligare hos vegetarianer (jag utgår ifrån att du med vetenskap menar seriös forskning?) tar jag gärna emot länkar som visar att vegetarianer oftare lider av järnbrist.

Att ta järntillskott utan att veta om man har järnbrist kan leda till att man kommer upp i toxiska nivåer. Såklart man vet att man tar tillskottet men tyvärr har alltför många dålig koll på att järntillskott faktiskt inte är något man kan stoppa i sig hur som helst bara för att man tror att det är nyttigt.
 
Jag baserar det på att vegetarisk mat inte innehåller lite järn. Jag har inte heller hittat någon forskning som påstår att järnbrist skulle vara vanligare hos vegetarianer. Eftersom du menar att vetenskapen säger att järnbrist är vanligare hos vegetarianer (jag utgår ifrån att du med vetenskap menar seriös forskning?) tar jag gärna emot länkar som visar att vegetarianer oftare lider av järnbrist.

Att ta järntillskott utan att veta om man har järnbrist kan leda till att man kommer upp i toxiska nivåer. Såklart man vet att man tar tillskottet men tyvärr har alltför många dålig koll på att järntillskott faktiskt inte är något man kan stoppa i sig hur som helst bara för att man tror att det är nyttigt.

Det är ingen här som har rekommenderat ätande av järntillskott utan känd järnbrist, så där hittar du på ett luft-argument.

Jag vill gärna se din källa på att vegetarianer klarar att tillgodose sitt järnbehov lika bra som köttätare.
Du kom med det initiala påståendet om att järn är toxiskt och att vegetarianer inte oftare får järnbrist jämfört med köttätare.
Därmed är det du som ska/bör lägga fram bevis, inte jag som ska motbevisa dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 689
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 824
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där. Tyckte det var bra med en spinoff...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
24 051
Senast: hastflicka
·
Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp