Vad betalar du för att ha häst?

Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Skaraborg

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
1000 kr/månad. Då ingår in/utsläpp, tre fodringar (fodrar en själv), halm, hö, kraftfoder (men har eget), hage såklart, box. Vattning självklart oxå!

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Mitt kraftfoder, vilket inte är mkt alls. En säck kraffet grund räcker läänge eftersom han när han är i "full" kondition inte äter mer än 0.5 kilo /dag. Vitaminer och mineralpellets, morötter :d ,gissar på 100kr/månad. tränar inte sen mars pga flytt och skador, så det är jag själv som står för hans träning.verkning och halvskoning 400kr/var 7:e vecka.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
lösdrift finns men används av avelstona. möjlighet till dusch, sandbana planerad. Gärden, grusväg, små rundor att rida på. Inte jättefina ridvägar tyvärr då det är det min häst älskar!

-Hur länge går hästarna ute?
min häst står ute mer än de andra med sin hagkompis, pga min nojighet =) från ca 8.30 till ca 22.00.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
samma kostnad året runt. Går ute från så tidigt som möjligt ( mitten av april var det iår) och gick in mitten av oktober.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
brukar bli nån gång /månad. Man kommer hela tiden på nya grejer man "behöver" ;) grimmor, reflexer,boots,schabrak,träns. Men får vara ekonomisk för jag använder mitt barnbidrag till hans extrautrustning..=/

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Inget skitsnack alls vad jag vet! är det ngt brukar vi ta diskussion på en gång för det mesta. Mkt snälla människor som har överseende med att jag gör på mitt sätt och vill ha saker annorlunda gjorda. Mkt snälla!

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Oj jag vet inte ens det. Är ett stuteri med allt från föl till pensionärer i trettioårsåldern. Men det kan röra sig om ett tiotal avelsston, fyra tvååringar,tre åringar, fyra föl. sen är det tre vuxna hingstar,åtta ridhästar och några pensionärer. Och så min Piltur. hmm ca 37 hästar allt som allt. Stort stall med 24 boxar +lösdrift.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Sussie918 skrev:
Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är:

Jag bor i Göteborg, min stallhyra ligger på 850 kr i månaden och då ingår bara norgon och kvällsfodring.
Foder köper jag själv det jag vill ha, jag betalar följande
korn o havre 1 kr/kg
hö 2 kr/kg
ensilage ca 1 kr/kg (315 kr/stor rundbal)
tränare 100/halvtimme, 200 kr/timme

Vi har vattenspilta med kallvatten, alla boxar har vattenkopp, upplyst paddock på 20x60 meter och bra hagar. Vi sköter in och utsläpp själva så en del hästar går ute några timmar och andra hela dagarna.
Vi betalar samma hyra året runt men har också möjlighet att stalla upp hur vi vill under hela soammaren och välja vilka hagar vi vill. Dock får vi fodra själva om vi har dem inne under betesperioden.

Utrstning är olika, men det blir väl något nytt varannan månad kanske varje, oftast boots eller benlindor eller liknande lite billigare saker.
Vi har god stämning i stallet just nu, tyvärr har det inte alltid vart så då han tar in allt utan att ifrågasätta så länge de betalar och det har lett till tjafs ibland men nu är alla kompisar. Jag tycker att vi har vettig koll på läget och vi har friheten att sköta oss själva nästan hur mycket vi vill och det är ju skönt!

Vi har plats för totalt 12 hästar i stallet, varav två platser är för ponnt och en valbar ponnybox eller hästspilta. Boxarna är i minsta laget men de är ute så många timmar per dag att det känns okej ändå. Just nu är vi 9 hästar i stallet, 3 shettisar och resten travare, alla utom en är registerade och flera har gått på banan innan.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Betalar 350 kr i månaden i kallhyra. Vi har fyra hästar i vårt stall. Jag har mina två i en hage och har eltråd. Har köpt tråd själv. Maj-Sep betalar jag 200 kr, om jag har hästarna hemma, annars inget. Har boxen kvar. Har fodring och utsläpp sju dagar i veckan. :banana:
Kan inte klaga! :rofl: Har 15 min skrittväg till skogen (söderåsen) helt underbara ridvägar och 5 min till en jättegrusgrav med underbart underlag. :banana: Har insett att jag har det bra! :bump: Min kompis har sin häst på ridskolan ett bit ifrån och betalar 1500 kr i månaden. Fast då ingår foder. Men jag kommer inte upp till det. Håller två hästar med foder för den summan. Har Islandshästar. :p :p Kram Suss :love:
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
1200 kr/mån. Ingår torv, hö, havre, mineraler, 3 fodringar (4:e fixar jag själv), in/utsläpp. Fast jag hjälper ändå till en del med sånt när jag kan. Har en liten belyst paddock m hinder, bra ridvägar, tillgång till transport. Stallet är ganska gammalt men helt funktionsdugligt, ligger på landet. Bra o stora hagar!

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Fodertillskott ca 200-300 kr/mån, hovis 560 kr/7 v, avmaskning, vaccinationer (ca 400/spruta), veterinär, utrustning, hyra för transport o klippare, försäkring 3500 kr/år, anläggningsavgift för ridhuset o den anläggningen 400 kr/år (åker in dit ibland), bensin till o från stallet (9 km enkel resa)

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Stallet har 9 boxar m vattenkoppar, vattenspilta men bara kallvatten, foderutrymmen, stor loge o sadelkammare (uppvärmd på vintern), stora o bra hagar, sommarbeten, liten belyst paddock, bra ridvägar. Drygt 1 mil till ridhus o mkt fin anläggning. Stallet ligger på landet, inga bussförbindelser.

-Hur länge går hästarna ute?
Nu på vinterhalvåret mellan 8 & 17 ungefär

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Betalar 700 kr på sommaren, då går hon ute dygnet runt. Havre ingår.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Vill alltid köpa nya saker :love: Det går ju åt en del förbrukningsgrejer som shampo, svampar, nån borste, liniment, salvor, bomull o sånt hela tiden. Har nära till Börjes, så det är rätt smidigt! ;) Åker ner till Henrikssons nån gång ibland, köper mer märkesgrejer där såsom ridkläder, täcken, lindor osv. Sen passar jag på o handlar rätt mkt på Scandinavium, Falsterbo, Globen osv. Så nog handlar jag rätt mkt :D

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Ja det funkar bra. Förra vintern stod där 6 hästar, så det kunde bli lite "rörigt" när alla va där samtidigt. Nu är det bara min o stallägarens 2,5-åring som står där, lugnt o skönt. Hon fixar fodringar o in/utsläpp (men jag tar ju ngt när jag ändå är där!) Jag mockar o hjälper henne att sköta unghästen.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
2: Mitt 19-åriga hbl-sto o hennes 2,5-årige son (valack).
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

På gränsen mellan Stockholms och Södermanlands län
Stallhyra september-maj 1500:-/månad, juni-augusti 1000:-/månad på bete dvs ingen hjälp med in eller uttag om man väljer att ha hästen inne.
Ingår: In och ut släpp 4fodringar, täckesbyten. Vinter och sommarhagar finns. Paddock med belysning, hindermaterial, spolplatta, WC, dusch och fikarum, bra ridvägar.
Hö/silage, strö och kraftfoder betalar var och en själv kostnaden är beroende på vad hästen äter. Min kostar drygt 1500kr ytterligare varje månad i mat och strö (förutom stallhyran).
Ridlektioner ges inte på stallet såvida man inte tar dit en egen tränare. När jag har råd hoppar jag (100-150kr)/gång i grupp och rider dressyr (200-300kr/gång beroende av för vem och var). Jag har egen transport så när jag åker och tränar tillkommer mest bara bensin. (Förutom service, skatt och försäkring. Utslaget på ett år kanske 200/månad)
Utevistelsen varierar med ljuset. I december är de ute 8-16 så då är det mörkt när de kommer in.
Jag köper sällan något nytt mest bara om något gått sönder som jag inte klarar mig utan. Lagar mycket.
Det är 20boxar och det är blandat ponnier, halvblod, kall- och varmblod. Stämningen är för det mesta god. Lite skvaller och skitsnack emellanåt men så blir det ofta på stall. Jag håller mig mycket för mig själv, har lite andra tider än de andra så det är inget som stör mig.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

jag har eget stall till mina hästar. Hur skönt som helst men det tar tid och gäller att jag själv hinner med allting.

Hade min förra häst uppstallad på en gård 2 månader pga olika omständigheter.

*fick betala 1500kr/månad inkl dåligt hö, dammig halm som man fick ta ytterst lite av. halva boxen räckte annars var det sura miner! de resonerade att hästen sover bara på ett ställe så lägg halmen där. Skithörnan behöver man inte halma! Ingick även betfor och kornkross. ingen mockning men lunchhö gav de.

*Täckesbytning skulle ingå men det märkte jag aldrig av. Hästen blev utsläppt någon enstaka gång med täcke på bara. resten av gångerna drygt 7veckor av 8 släpptes hon ut utan täcke. de skyllde på att hästen har päls! Visserligen men hon var ju van med täcke från hela hösten :eek:

*Dåligt stall eller rättare sagt omgjort kostall. Boxarna var ojämna i golvet och väldigt lågt i tak. De gick i DÅLIGT stängslade hagar. de fick iallafall vara ute länge varje dag. från ca 6-19 varje dag. Ingen ridbana, spolspilta eller sadelkammare. "Sadelkammaren" låg på andra sidan gården och bestod av min sadelhängare och ett skåp i en lada! :crazy:

*Man fick inte gå in i stallet mera än efter kl 16 på dagarna för att mocka. göra iordning hästen fick man göra ute genom att binda upp i en ring på laduväggen. :confused: :cry: De gånger jag trotsade reglerna när det var riktigt kallt kom hon som hade "stallet" och gnällde att inga fick vara i stallet. Man kan ju undra vad som var så farligt med detta? bedrevs det bordell på dagtid :confused: :D

*det fanns 2 till hästar i stallet som stallägaren och en granne till henne ägde. De hästarna reds inte speciellt ofta och för att inte tala om hovskötseln!

*Jag stod ut i 2 månader sen flyttade jag hem hästen igen! De som ägde stallet var inte speciellt trevliga heller.

dit ställer jag aldrig någon häst igen men det var som sagt enda lösningen för tillfället just då!
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Svar från östergötland!

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Har eget stall vilket innebär högre kostnader för huslån/räntor/underhåll.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Köper allt foder + halm, hö ca 2 kr/kg, fibergi 150 kr/säck, Krafft protein 360 kr/säck, halm 6 kr/bal, mineraler, fosforbalans etc. Tvingar :devil: min dotter (utbildad ridledare) att undervisa mig 1-2 ggr i veckan mars - oktober. Vi byter tjänster med varann som betalning.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
2 boxar, sadelkammare, cowboyuppbindning ute, egen sandbana 20*40 (har kostat ca 8 000 att anlägga, sand, stolpar, band, bandhållare etc), rasthage

-Hur länge går hästarna ute?
ca mellan 07.30 och 17.00

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Hyr bete hos grannen, 300 kr per häst och sommar. Går ute maj - sept beroende på vädret men får gå i rasthagen hemma på natten pga att de annars blir rullande tunnor :D

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Handlar när det behövs, har just köpt nya regntäcken då det var Xpris på Tr*vsh*pen och deras gamla täcken är lite slitna.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Allt funkar kanon eftersom jag sköter allt själv Kan be mina vuxna döttrar om hjälp när jag behöver.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
2 sötnosar, en New Forest och en shettis, båda ston.

Det är inte direkt gratis att ha hästar/ar även om man har eget stall...
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen. Så det jag undra är:


-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Kommer betala 625:-/månaden, då inkl. torvströ, utnyttjande av anläggningen, morgon, lunch och kvällsfodring. Tar in hästen gör man själv.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Kommer rida lektion för MSV dressyrdomare när jag kommer igång ordentligt igen, tar 200:- Hemma hos Sig för ca 30-45 min beroende på hur ridpasset går. "Bäst och sluta när det går som bäst."

Fri tillgång på hösilage 100:-/månaden
Hö, tänkte ge 3 kg om dagen kostar ca 2:-/kg Blir ca 90:-/månaden
Halm ca 1:-/kg tänkte fri tillgång vet ej hur mkt som kommer gå åt
Havre och korn kostar mig 1:-/kg blir, kommer kosta ca 30:-/månad
Kli och betfor vet ej riktigt vad det kommer kosta
Vitlökspulver vet ej kostnad exakt tror en burk på 1,2 kg kostar
runt hundralappen
Morötter kostar 50:-/säcken
B-vitamin
Linfrö
Mineraler
Saltsten


-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
*Har tillgång till spolspilta med varmt och kalltvatten.
*Rasthagar
*Uppvärmd sadelkammare
*Foderkammare med foderbord
*Kommer i vår få tillgång till skrittmaskin, kanske dock får betala en liten kostnad då den kommer användas vet ej riktigt ännu
*Ridhus 20 x 40 m
*Två ridbanor (dock dåligt underlag på den ena)
*Gott om ridvägar i skog och mark
*Gott om hindermaterial!

-Hur länge går hästarna ute?
*Det är upp till ägaren att bestämma det, finns många olika åsikter om det i det här stallet så därför får varje hästägare själv ansvara för att ta in sin häst när det passar. Jag tror dock jag kommer ta in runt ca 17-tiden nu och när det blir ljusare runt kl. 20-21.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
På sommaren blir det billigare för min del, finns inte bete på anläggningen så jag ska ta min häst till min farbror, finns lite bete där vet dock ej hur långt det kommer räcke exakt, det får vi se.
Kommer även stödfodra med lite kraftfoder vid arbete.
Hagarna är bra då det finns träd som de kan gå under, ev. finns det planer på att bygga stall där eller uteboxar, vindskydd eller lösdrift, vi spekulerar lite i det. Finns rinnande vatten där i alla fall, och utrymmen som man kan låsa med nyckel där man förvarar foder, utrustning och dyl. Dock så är det rätt fuktigt där fn. så vi ska försöka lösa det tills nästa sommar då det finns risk att utrustningen möglar annars. Har funkat och binda upp hästarna där utanför med, men ska sätta upp lite mer bindringar, hängare, krokar osv. där tills nästa sommar.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Det som går åt är väll mest ridkläder till mig själv köper tygskodda roping ridbyxor för 300-400:- för de mesta, eftersom de är så sköna!
Till hästen är det ju inte så mycket utrustning egentligen, kommer ju bli mest förbruksningssaker och det är ju mest fodret då, och även burkar med smörjor, lite pälsglans och balsamsspray med då förstås.
Köper kanske inte den allra dyraste utrustningen men helt okej, medelmåttiga och är ändå redo att lägga ut skapligt med pengar för att få hyfsade grejer och då brukar det vara bra kvalité på sakerna med!

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Det mesta funkar väll okej i alla fall, men det kunde väll vart bättre med att vissa hästägare kunde hållt ordning bättre efter sig, tycker även vissa bryr sig för lite om sina hästar även fast de gör vad det ska så att säga.. men annars är det väll okej, kunde ju vart sämre också..

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Finns en tävlingsryttare där (hopp) som har 12 boxar fn. fixar dock ett litet stall nu med 6 boxar ytterliggare, sen finns det 4 uteboxar,
ett stall med 5 hästar och ett annat med 7 hästar, så det kommer bli hela(!) 33 hästar på anläggningen så småning om när de 6 återstående är klara. Vissa hästar är hästar som håller på och ska förmedlas. Men alla hästar på anläggningen är ridhästar, de rids, tävlas osv. övervägande delen av hästarna används främst till hoppning. Det är också övervägande delen med stor hästar på anläggningen, tror endast det finns 4 ponnyer på anläggningen om jag räknat rätt nu.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Min häst är ute på foder nu, men jag svarar för hur jag hade det förut.

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den? 1500:- hö/hösilage,spån/halm, havre/korn morgon/lunchfodring och utsläpp vardagar
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..) -
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.) Ridbana, fina hagar, Hinder, stallgång med duschmöjligheter.
-Hur länge går hästarna ute? ca 8-9 till 19-20
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när? om man vill så kan man ha hästen på bete och så hyr stallägaren ut boxplatsen under sommaren, och då blir det billigare (typ 3-400/månad kostar betet tror jag) hästarna går ute dygnet runt från det att tjälen släppt, så brukar då jag göra, men det är helt frivilligt.
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då? till stallet? antar det -grepar och sopar, sånt som är förbrukningsvara köps in när det behövs nytt..
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack? superbra funkar allt! inget skitsnack alls!
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar? 5 hästar, halvblod 3st, ett vbl och ett kbl

kan tillägga att vi hade en vardag var (jag hade t.ex. måndagar) som vi tog in och fodrade hästarna. sen turades vi om på helgerna, en helg morgon, nästa helg kväll så man hade helg typ var 4e vecka..
inte så jobbigt. var det dåligt väder tog man in alla 5 hästarna samtidigt! :D
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Sussie918 skrev:
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
900 inkl analyserat hö, halm, nytt stall, bra hagar. Kommer ordna en "ridbana" nästa år. Alltså stängsla in 20x40 m på gräs.
Bra ridvägar. Nära till ridhus.(dock transport nödvändigt)

-Hur länge går hästarna ute?
5-20 ca. Fast olika beronde på hur vi jobbar och så.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Förra året gratis. Iår (nästa :smirk: ) vet jag inte. Eftersom de inte äter hö under betet och inte heller står inne så blir det antagligen billigare då vi iaf har tillgång att stalla in om det är mkt dåligt väder.
Under juli-aug ute dygnet om(beror på väder, vissa dagar ev installning om vädret är skit..) Juni ute mer än annars men kanske inte dygnet runt heller. Förra året var de ute halva juni till halva sep.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Inte så ofta, har det mesta. Men lite nya schabrak ellr sånt när andan faller på :crazy:

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Inget (än så länge ;) ) skitsnack. Vi är två stycken och det funkar bra. Vi delar på inutsläpp och allt annat som kan tänkas bli. Mkt bra gårdägare/uthyrare som går att prata med :D

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Två hästar, bästa kompisar. gör allt tillsammans, kanske just för att är bara två.. Ett fbl och min korsning.

Extra kostnade blir ju fodret.
QUOTE]
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
-Hur länge går hästarna ute?
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?

Jag betalar 1700kr och i den ingår hösilage, halm, havre och betfor.
Jag måste köpa till kraftfoder för ungefär 500kr/mån pga skithö. Tränar inte just nu men annars blir det ungefär 500kr/mån och 480kr för ridhuset.
Ponnyn står på lösdrift och vi har en okej ridbana och ridhus etc på ridavstånd, rätt okej skogsvägar.
Patsy står på lösdriften som sagt så alltid ute, de andra ungefär 9-17 nu och sen längre ju ljusare det blir.
På sommaren betalar jag 1000kr/mån och extrafoder i slutet av perioden.
Prylar köper jag inte vid behov utan snarare när jag vill ha...
Det fungerar hyfsat bortsett från att "mina" hästar ibland inte får kvällshö eller vatten och det är egentligen oförlåtligt. (Kommer hem på kvällarna så jag kan kolla det).
Det finns ungefär 20 hästar och det är blandade raser och användningsområden.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

*Betalar 500kr i stallhyra och då ingår halm och betfor, beslyst gräspaddock (går bara att använda när det är torrt ute), ut/insläpp, fodringar tar ju den som ändå är i stallet men annars fixar stallägarna det. Täckesbytning ingår också!

Hö: ca 500kr/mån
Krafft + tillskott: ca 300kr/mån
Hovslag: 600kr var 8:e vecka
Träningar: 400kr/timme delat på antal elever, vi är oftast 3st, då betalar vi 140kr/person.
Försäkring: 400kr/mån (ska höjas)

Sen tillkommer ju veterinär, avmaskning, underhåll/försäkring/skatt på transporten, tävling, massör, tandläkare och en jäkla massa pengar går åt till utrustning.

Vi har tillgång till gräspaddock, fina ridvägar, uppvärmd sadel/täckeskammare varmvatten. Hade gärna önskat mig en duschspilta.

Hästarna går ute dygnet runt sommartid (om det inte är ruskigt väder), annars ca 8.00-17.00.

Betalar lika mkt på sommaren.

Jag köper utrustning relativt ofta, gillar att ha fräscha grejer till mig och pållan.

Det står bara fyra hästar i stallet så det är rätt så lugnt med skitsnacket.

Mitt halvblod, stallägerns shettis, ett dölehäst och ett varmblod.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Sussie918 skrev:
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
ca 250 kr i månaden( beroende på hur många hästar det finns i stallet.). Då ingår vinterhage med skjul,vatten el, boxplats. Och från o med i sommar ingår fin sommarhage. uppvärmd sadelkammare har vi också fast kammaren är våran egen på hjul : )

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Köper allt själva. Vet ej vad kostnaderna ligger på riktigt. strö köper vi billigt. Hököper vi för 1 kr kg plus att vi tar lite eget hö. men från o med i sommar ska vi försöka ta eget höensilage. Sen får dom betfor, havre, nyagrov, mineraler, b-vitamin, vitlök och lusernpellets. orkar inte räkna på vad det kostar just nu :angel:


-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
inget sånt som nämt. är ett litet stall med fem boxar. men vi har nära till ridhus och ridbanor (ca 10 min skrittavstånd). sen fina långa ridvägar.

-Hur länge går hästarna ute?

Oftast går dom ute mellan 7 och 17.00. men det varierar lite. Vi är just nu bara två i stallet men får vi in någon mer häst får dom gå ute längre.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Kostar lite mycket sommartid.
Mina gick ute förra året från april till okt. Det kommer dom få göra i år också om vädret är okej. Men dom har täcken så länge det e minus på natten.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?

varannan dag? handlar hur mycket som helst... :confused: men ja. det e ju kul?


-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?

Bara jag i stallet just nu o en gammal vän sedan jag var liten. så det funkar kanon. verkligen.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
tre hästar. ett halvblod på 19 år som tävlas o är igång. ett halvblod på 12 som tävlas en del (lite pågrund av mitt bristande intresse) men tränas o hålls igång ordentligt.
En new forest på 13år. tävlar i hoppning o detta e min också men har en medryttare som ska rida o tävla han lite : )

alla är valackar.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

3000kr / mån för box och då ingår 9kg hö, 3kg havre, 2 balar spån, 1 dl mineral, 1 kg betfor, 4 fodringar, in- och ut-släpp, ett täckesbyte tillgång till en padock och ett litet ridhus.
700kr var 6'e vecka för hovslagare.
Söder om Stockholm och billigt i jämförelse med de stall som finns i närheten.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Uppe i kalla norrland
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den? 1500kr spilta, fri tillgång till spån,hö och krafft grund, mockat mådag - fredag, in och utsläpp måndag - fredag (helgerna delas på privatryttare) täckes byten, fodring 4/ggr per dag
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..) har eget foder så 400 kr till för de, ca 500 kr för träning varje månad
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.) vattenspilta, paddock, ridhus
-Hur länge går hästarna ute? 07.00 - 20.00
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när? Får ej stå i stallet på sommaren, men 500 kr i kallhyra för att behålla platsen till hösten
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då? Det blir nåpgot varje månad
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack? Funkar mkt bra allt praktiskt, men en dle skitcnack runt om kring, men det får man tåla
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar? ridskolehästar och andra privata
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Stall 1 = Nuvarande.
Stall 2 = From 14 feb 05.

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Stall 1: 1000kr/mån. Utsläpp, morgon o lunchfodring, täckesbyten, torv, hö, havre. Delar på insläpp och kvällsfodring. Stall 2: 600 kallhyra och då ingår utsläpp, insläpp, 4 fodringar
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Inga... Tränar inte nu. Hovslagare 450 kr var 7:e vecka. Stall 2: Kostnad för strö och foder tillkommer vet ej pris nu.
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Stall 1: Inget sånt alls... Stall 2: spolspilta, sadelkammare, belyst paddock.
-Hur länge går hästarna ute?
Stall 1: Från 9:00-17:30/18:00 nu på våren längre och sommarn dygnet runt. Stall 2: ca 8:30-19:00 nu.
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Stall 1: Nej samma. Ute dygnet runt. Stall 2: endast kallhyran
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Oj jämt! :D Olika grejer men schabrak, träns, bett och grimmor är kul...
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Funkar bra! Inget tjafs och det är bra stämmning.
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Stall 1: 3 st, ett arabsto (åring), en korsning (D-ponny), och en ridtravare (min). Stall 2: 8 st: arab, connemarakorsning, NF/Hbl, 4 hbl och 1 ridtravare (min).
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är:
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den? 640:- i det ingår strö (torv) el, vatten, hagar, box osv.
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Foder ca 500:- ridhusavgift 80:- träningar 1000:-
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
ridhus, 3 paddockar, terrängbana.
-Hur länge går hästarna ute? 8:00-20:00 ungefär.
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när? nää eftersom vi bet. kallhyra så blir det inte det, om man vill kan man ha de ute, men jag brukar ta in på natten då sommarhagen är bredvid en 90 väg där dom inte direkt kör 90 och så tävlar jag ju så hon får inte bli för tjockis.
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då? oj jag är pryloman så det är ofta.. allt möjligt men schabrak är alltid kul :D
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack? jo det fungerar bra, bra stämning för det mesta, lite skitsnack emellanåt men det är ju kul i :D (alltså mer skvaller) vi har stallmöten o så så alla får säga sätt, vi har en dövtjej i stallet så det kan bli lite problem m henne ibland...
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar? i just vårat stall står det 6 st hästar det är 2 New Forestar, 3 Hbl och en Hbl/Vbl korsning..sen kommer det en till häst om en månad, eller ja en ponny! o sen är det knökfullt!
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Sussie918 skrev:
Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är:
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Jag betalar 750 kr i månaden, ingår hö, spån, in-utsläpp 7 dagar i veckan, fyra fodringar/dag
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Krafftfoder ca 300 kr i månaden, försäkring 400kr/mån,träningar ca 1000 kr/mån
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
En belyst paddock med bra hindermaterial
-Hur länge går hästarna ute?
6,30-19,30 (fast jag brukar ta in min lite tidigare när jag ridit)
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
300:-/mån på sommaren, går ute maj-september ungefär
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Vill köpa nytt jämt, men gör det inte för det har jag inte pengar till!!
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Allt funkar bra
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Fem hästar;två stora,tre ponny

Jag bor i jönköpings län, norra småland
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 769
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Tulle_2022
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp