Vad betalar du för att ha häst?

S

Sussie918

Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är:
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
-Hur länge går hästarna ute?
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?

Svarar själv också:
*Jag betalar 1000:-/månad för box,hage,fri tillgång till hö/hösilage och halm
*Ridlektioner hålls varje lördag är jag med så blir det 130:- för 45 minuter, foder och tillskott köper jag själv vilket går på runt 500:-
*Vi har en lite paddock att rida i med hyfsat mycket hindermaterial, även ett jätte stort fält vi får rida fritt på.Runt omrking finns mycket ridbar skog.
*Vi har väl inte något extra speciellt att använda mer än paddocken, dock finns det ett tävlingsstall en bit bort där de har en stor paddock med massa hinder man kan använd, bar om man ska träna vattengrav osv..
*Har varit i det här stallet drygt en månad..hästarna går ute mellan 06,00 och 18/19,00
*Hästarna kommer antagligen att gå gratis under sommartiden här, men jag kommer ha min häst på annat bete (så lite gräs här, min behöver mer) så då går han ute mellan maj-september om vädret tillåter
*Jag köper inte utrustning så ofta, det skulle vara akut om något går sönder eller jag ser något snyggt jag vill ha till kusen
*Ja än sålänge funkar allt, ingen snackar skit (vad jag märkt i allafall!) Servicen funkar bra, hästarna mår bra och de bryr sig.Är noggranna.
*Här finns fem hästar; connemara, min travare, halvblod, korsningsponny och en liten b-ponny (vet inte ras!)
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

I Stockholms län fick jag betala 2000 kr/mån för uppstallning av häst.
Ingick: Box, in/utsläpp, fodringar, täckesbyten, lerhage, ridbana.
Litet stall, bra folk som ställde upp när man behövde extrahjälp.
Fick köpa in hö, kraftfoder, spån själv, så totalkostnaden låg väl på ca 3000 kr/månad i bästa fall.

I Örebro län betalar jag 1500 kr/mån.
Ingår: lösdrift, box vid behov, fodringar, 10 kg hösilage, kraftfoder (fast jag har valt att inhandla det själv) oändliga hagar och otroligt praktiskt lösdriftsstall, täckesbyten och trevligt sällskap :D . Ungefär samma pris för uppstallning i box i dessa trakter.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

*Jag betalar 1400 + moms, och då ingår box, hagar, hö, havre, halm. Utsläpp vardagar.
*X-tra kostnader för tillskottsfoder som betfor, lusern, soja osv..
*duschplats, ridbana, ovalbana, grusvägar, åkrar och skog
*Hästarna går ute från ca 6.00 - 18/19.00
*brukar vara lite billigare under sommarhalvåret då min häst inte äter lika mkt tillskottsfoder. Hästarna går ute dygnet runt från när vädret tillåter (utom om de tävlar) fram till slutet av september.
*Köper nytt när något börjar bli slitet eller om jag hittar något jag absolut MÅSTE ha :D
*Är super nöjd med allting i vårat stall. Alla hjälps åt och inget skitsnack. Men vi är inte så många heller.
*Bara travhästar :love: (7st)
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Snacka om skillnad på stallen :D
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Jag bor i Jämtlands län.

* Betalar 600.-/mån i kallhyra. Då ingår "standardmaterial" såsom hagar, sadelkammare, vatten,el osv. Även morgon och kvällsfodring veckodagar ingår. För 150.-/månad kan man köpa sig utsläpp varadagmornar. Täckesservice på morgonen ingår.
* Tillkommer gör grovfoder, foder och strö.
* Vi har tillgång till varmvatten, spolspilta, stor uppvärmd sadelkammare. Ridplan finns i granngården. Kostar 150.-/år för abonnemang. Har ca 1 mil till ridhus.
* Hästarna går ut 6.30 på morgonen och ute så länge man vill. vi tar in dom själva. Jag tar in mina vid 18-19 tiden nu på hösten/vintern.
* Betalar samma på sommaren, 600.-/mån iom att det är kallhyran. Tillgång till stoooora beteshagar finns där dom kan gå ute dygnet runt.
* Köper nytt titt som tätt. :angel: Jag är shoppaholic ;)
* Servicen är helt ok. Jag tar ut mina själv på morgonen iom att jag bor på gården och sparar då 300.-/månad, stallägaren tar ut dom övriga. Lunchen delar vi på, den som kan tar. Man ger em hö och tar in själv. Helgerna delar vi på, rullande schema. Då man har stalljour har man utsläpp och fodring morgon, lunchfodring och kvällsfodring lör & söndag.
* I stallet finna 6 boxar. Är en ledig box nu. Sedan står där vbl sto m föl(mina),arabkorsning(stallägarens & hennes dotters), arab och halvblod(en inhyrd familjs).
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Jag bor visserligen inte i Sverige längre utan i Norge, men jag tänkte att jag kanske kunde svara ändå :D

* Jag betalar 3200 NOK i månaden i stallhyra. Då ingår plats i box, fodring 3ggr/dag, in/utsläpp morgon och kväll, av/på med täcke, mockning på vardagar, utevistelse mellan 9-19(20) i stora fina hagar.

* Rider för instruktör 1 ggr/vecka, kostar 150 NOK per gång

* Har tillgång på spolspilta, uppvärmd sadelkammare, ridhus 20x40 med hindermaterial och uteridbana 20x40, träningsbana i skogen som är preparerad för häst där man t.ex. kan träna intervallträning! Fina turmöjligheter.

* Hästarna går ute dygnet runt på sommaren ungefär mellan maj-juni t.o.m. augusti-september. Kostar 1000 NOK per månad för endast bete och 1500 NOK om man också vill ha tillgång till box och anläggningen i övrigt. Annars hyrs boxen ut.

* Vi har egen ridsportbutik ovanför stallet så där finns det mesta man behöver. Dessutom får man 20% rabatt om man är medlem i ridklubben :) Köper nytt om det är något som går sönder eller som jag MÅSTE ha..

* Jag trivs jättebra och allt fungerar som det ska. Inget skitsnack vad jag har hört och det är trevlig och varierad miljö med både distans-, dressyr-, hopp-, fälttävlans-, tur- och barock-ryttare. Inga problem med att få plats i ridhuset heller då vi rider på olika tider.

* Här finns 13 privathästar och 8 ridskolehästar. Allt ifrån fjordingar och travare till halvblod, kallblod och korsningar.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

<Hästen står i Jämtland
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
750 kr kallhyra
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
foder, hö, spån, ridhusabonnemang
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Spolspita finns och ridhus finns ca 100m bort på andra sidan vägen.
-Hur länge går hästarna ute?
Från 7-16-17
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Vet inte än har nyss flyttat. Håller på att förhandla om en hyresfrimånad. Finns inte tillgång till beteshagar i anslutning
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Än så länge fungerar allt utmärkt.
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Just nu 4 hästar men finns plats för 9. 3 halvblod, min häst som är korsning mellan halvblod/painthorse och snart kommer det en islandshäst
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den? 2000 kr alla pass förutom att det är helg kolektift

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..) ridlektioner, spån, kraftfoder,hö,

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.) värdens BÄSTA skogshage , vatten box, ridbana på 25x 83

-Hur länge går hästarna ute?
från kl 06:30 - 15- 15 :30
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?vi gör så att vi byter jobb mot bete

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?eftersom jag inte haft han mer än sen april.. så e det nya grejer hela tiden

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack? fungerar mkt bra ,, nöjd med det jag får för pengarna,, skitsnack?? ICKE

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar? stallen är uppdelade i 2 och är sammanlagt 7 st hästar. ett pansionärstall med 3 boxar och åldrarna 35,24,16 och ett halblodstall med 4 st. 2 föl 1 sto och min valack
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Östergötland

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
2200 kr - i det ingår fodring 4ggr/dag, in o utsläpp alla dagar samt mockning på vardagar. 5 säckar spån, 3 kg havre och 16 kg hösilage ingår oxå.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Kostnader som tillkommer för mig är extra spån/hösilage som min häst använder samt extra foder som betfor, mineraler etc

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Vi har belyst paddock med hindermaterial, underbara ridvägar, duschspilta, uppvärmt fikarum samt uppvärmt omklädningsrum med duschmöjlighet.

-Hur länge går hästarna ute?
Dom går ute ugnefär mellan 9 och 16.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Sommarbete finns under juni-augusti. Kostar 1000 kr inkl tillgång till stall.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Eftersom hästen är ny hos mig så blir det en hel del saker just nu både till mig och hästen.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Jag är jättenöjd ! Har varit här i ca 3 veckor nu - få se vad jag säger när jag lärt känna alla =)

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Oj - stallägarna har 17 hästar och så finns det 12 inackorderingar tror jag.
Det är en salig blandning på hästarna : shettisar, fd travare, halvblod, korsningar i alla åldrar.
Just nu är det 5 fölston + mitt då så det blir en hel del föl nästa år.
Vi har oxå painthingsten JJ Bar King uppstallad för betäckning.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Göteborg Nuvarande stall ca 15km NO om gbg

-1400:-/mån ingår spån och 10kg hö, fodring 3ggr/dag, ut & insläpp. Täckespåtagning. Alla dagar!
- köper själv: kraftfoder, extra hö.
- Finns: stor vinterhage, uppvärmd sadelkammare, spolspilta ute. Inget varmvatten.
- ut:8-9 in:19-21
- Sommar: 300kr kallhyra så länge de går på bete (juni-sept) 300kr för sommarbete
- köper utrustning varannan månad, reflexer, schabrak, boots, täcken, senskydd mm
- God stämning i stallet. Stallägaren ställer upp mer än hon behöver. Lite irriterad då det flyttas lite på mina grejor, men det görs bara för att få mer ordning så det är svårt att klaga.
- Antal hästar Fyra, ett fullblod, en korsning, en kallblodstravare och en liten ponny.


Göteborg tidigare stall ca 25km NO om gbg

-1200:-/mån ingår obegränsat höensilage, fodring 3ggr/dag, utsläpp. Täckespåtagning. vardagar. Helgschema för fodring/ut och intag.
- köper själv: kraftfoder, strö.
- Finns: Stora sommar/vinterhagar, Grusade rasthagar, belyst paddock. Uppvärmd sadelkammare. Inget varmvatten.
- ut:8-9 in:19-21
- Sommar: 500kr inkl sommarbete (Maj-sept)
- köper utrustning varannan månad, reflexer, schabrak, boots, täcken, senskydd mm
- God stämning i stallet.
- Antal hästar 5, haflinger, halvblod, ponny och en arab.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Följande betalade jag när jag hyrde in min häst i ett stalli Skåne:

Stallhyra 300 kr, ingick in- och utsläpp, morgon kväll och nattfodring. Hage som blev lervälling på hösten. Box, pytteliten sadelkammare utan värme, vatten och el. Spån ingick också, de sa att man fick ta så mkt man ville, men det visade sig att man fick inte ens ha nån dm med spån i boxen.
Täckesbyten kostade 100kr extra/månad.

Man fick betala allt hö och övrigt foder själv.

Ingen tillgång till varken ridhus eller ridbana, där fanns miltals av ridvägar.

Hästarna gick ute från 10 till ca 18.

Kostade 150 kr på sommaren, då hade man tillgång till stallet + en stor hage.

Det funkade inte alls i stallet, alltid bråk och skitsnack.

Där fanns 6 boxar men 7 hästar.... de byggde om foderkammaren till en liten box. Där fanns 2 travare, en shettis, två hbl, en arab, en fjording.

Vi flyttade därifrån illa kvickt, hästen blev väldigt illa behandlad där av stallägaren. På slutet fick han totalpanik när stallägaren kom ut i stallet.....

Nu har vi eget stall.
Kompisen har sin häst här och betalar inget.
Hon står för allt foder, spån och allt annat som rör hennes häst själv. Vi delar på kostnaden för staket och el. För tillfället tar hon alla in och utsläpp för sin egen häst och ger frukost och kvällsmat så ger jag lunch-hö och natthö. Här finns ridbana 100 meter iväg, miltals med ridvägar.
Hon har en stor box och stora hagar, uppvärmd sadelkammare + foderkammare.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Jag betalar 2075:- inkl moms.
Ingår:
Runt 10 kg hö/hösilage/dag.
2 kg/Krafft Groov/dag.
Fri tillgång på torv.
Boxplats, hage och tillgång till tvättmaskin och bra torkmöjligheter.
Full skötsel exkl mockning alla vardagar. Personalen tar även in hästen när hovis kommer. Även täckesservice och ta av stallbandage om man vill det ingår.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Ridhushyra 900:-/år. Träning för hopptränaren (som jag inackorderar hästen hos) 150:-/gång. Tränar i snitt 1 gång/vecka.
Skoning ca var 7:e vecka. Kostar runt 600:-/gång.
Träning för dressyrtränaren 100:-/gång + bensinkostnad.
Kli och vitaminer ca 50:-/månad.
Försäkring 470:-/månad.
Vaccinationer ca 600:-/år.
Sedan tillkommer ju ibland annan veterinärvård/tandläkarvård/fysioterapeftvård samt utrustning och kostnad för tävlingar.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Vattenspilta.
Varmt och kallt vatten
Ridhus
Enklare utebana
Cafeteria
Uppvärmda toaletter, dusch mm.
Hopptränaren på gården :bow:

-Hur länge går hästarna ute?
Sommartid från ca 9.00 till ca 17-18 om de ska ridas. Annars längre.
Vintertid kortare tid beroende på temperatur/väderlek.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Nej det blir inte billigare vad jag vet. Bete finns om jag vill ha hästen på bete.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Köper oftast inte nytt förrän ngt är helt utslitet eller går sönder och inte går att laga. Lägger nog ner max 2000 spänn/år på utrustning...

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Det funkar kanon i stallet! :bow:
Servicen är suverän, och skitsnack existerar inte pga att stallägaren är "allergisk" mot det, och i stället har stallmöten om ngt börjar "jäsa".
Jag kommer även mkt bra överens med övriga hästägare, stallägarna och ridskoleeleverna.
God stämning smittar av sig lika mkt som dålig, och eftersom stallägarna är så positiva, så blir övriga det också.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Runt 30 st.
Det är ridskoleponnyer i olika storlekar, en privatägd tävlingsponny, ett par privatägda tävlingshästar (halvblod) samt stallägarens tävlingshästar, saluhästar och uppfödningar (halvblod).
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Sussie918 skrev:
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
1200/månad på lösdrift, ingår fri tillgång på analyserat hösilage, individuell kraftfodring, havre, mineral, betfor, strö, mockning av ligghall, påfyllning av vatten.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Extrafoder ca 120 kr/månad, verkning 300 kr/gång (ca var 7:e vecka), försäkring 400/månad. Ingen träning än så länge då han är två år. Men hyra av släp då och då, 125 kr/4 timmar.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.) Lösdriften som sagt, tillgång till stallet med uppbindningsplats, extrabox, sadelkammare, liten gräspaddock. Bara kallvatten.

-Hur länge går hästarna ute? De på lösdriften går ute jämt, de andra från åtta, till varierad intagstid men så här års ca 19.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när? Betalar 400/månad för betet, går ute helt från mitten på maj-september ut. Ev stödutfodring betalat jag då själv. Tillsyn, salt, mineraler ingår.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då? Eftersom han är så ung blir det inte så mkt än. Har köpt ett par täcken då det varit rea(använder dom inte än), handlar vartefter det behövs. Men kommer nog bli prylgalen sen.....

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Funkar bra, litet stall med mkt unghästar så det är kul. Jättefina hagar året runt!

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Tre st på lösdrift; 2 st 2,5-åringar (halvblod), och en travarfarbror som uppfostrar dom :) . På stall ett halvblodssto, hennes avkomma som är tre år, och en fjording!

Bor i östergötland
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
# Betalar 350kr/häst, kallhyra jag sköter insläpp/utsläpp/fodringar mm själv
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
# Foder ca 1400 (för 2 hästar/månad)+ halm 45+ hovslagare 650/mån. Träningar 500/månad= totalt 2600 (+ stallhyra 700=3300)
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
# Inget ridhus/ridbana men mycket skog o bra grusvägar
-Hur länge går hästarna ute?
# 10-18 timmar/dag
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
# Juni-sept ute dygnet runt
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
# 1 gång/månad, allt möjligt beror på vad som behövs för tillfället, köpte en ny sadel denna månaden
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
# Inget skitsnack eftersom jag är ensam i stallet ;) o medryttarna funkar det bra med för jag har ju själv valt dem :p
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
# 2 hästar- 1 vbl-valack 10 år o ett hbl-sto 10 år
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Skriver några olika ställen.

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?

NORRLAND/ÅNGERMANLAND
*Stall 1: Box 12 kvm, 1200:-/mån, Ingick: hö, kraftfoder, spån, in/utsläpp alla dagar, 3 fodringar alla dagar, täckes på/avtagning, 20x60 m belyst paddock, hinderpark, sommarbete, flera stora vinterhagar. Extra kostnader: AAvmaskningsmedel.

*Stall 2: Box 8 kvm, 500:-/mån. Ingick: in/utsläpp alla dagar, 3 fodringar alla dagar, 2 mellanstora rasthagar, täckes på/avtagning. Extra kostnader: Hö, spån, kraftfoder, avmaskningsmedel.

ALE KOMMUN
Stall 1: Box 9 kvm, 1250:-/mån, Ingick: Hösilage 15 kg, havre 2 kg, betfor 1 kg, mineraler, spån, 3 fodringar alla dagar, in/utsläpp alla dagar, täckes på/avtagning alla dagar, 2 stora vinterhagar, sommarbete, 20x40 m belyst paddock. Extra kostnader: Avmaskningsmedel.

Stall 2: Box 9 kvm, 600:-/mån, Ingick: in/utsläpp alla dagar, 2 fodringar alla dagar, täckes på/avtagning, 3 ganska stora rasthagar, 20x40 m paddock. Extra kostnader: Ensilage, kraftfoder, halm, avmaskningsmedel.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
* se svar ovan.

-Hur länge går hästarna ute?
* Så länge som möjligt i alla stall UTOM Stall 1 i Norrland där insläppet var 18,00.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
* Ja, i alla stall betalas halva stallhyran förutom stall 2 Norrland/Ale där det var gratis på sommaren. Ja, alla går ute dygnet runt vanligast från juni.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
* brukar aldrig villja köpa något nytt eftersom jag har det jag behöver samt vårdar det ganska bra. MEN om jag köper något så brukar det vara täcke.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
* Skitsnack i alla stall förutom stall 2 i Norrland.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
* I alla stall har det varierat med hästantalet från 2 st till 10 st. I olika storlekar och raser.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
*900kr året om/mån. Analyserat hö, spån eller halm, saltsten, el, vatten, containertömning, sommarbete, material för underhåll.
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
* Kraftfoder, mineraler, en å annan ny sopkvast eller grep, disktrasor, diskmedel, tvättmedel m.m.
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
* Lösdrift med ligghall, egen stor box. Varmvatten, uppv. sadelkammare m. egna skåp, micro, tvättmaskin, kylskåp, spolspilta, upplyst ridbana och gångavstånd till ridhus att låna, bra omgivning.
-Hur länge går hästarna ute?
*Dygnet runt året om.
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
* Allt nytt så jag bytt hästar.
-Hur funkar allt i stallet?
* Sköts kollektivt med få pass samt att man hjälps åt med underhåll, fungerar tillfredsställande, men kunde va bättre om det stod fler hästar. Inget skit, vi diskuterar om det är något.
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
*Tre av sju-åtta platser, blandade raser och ålder.

Östergötland.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Bor i Skåne
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Gratis. Halm, morgonfodring, utsläpp och kvällsfodring vid behov ingår.
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Ridlektioner, foder, spån, vissa redskap.
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Inget ridhus men grannstallet har paddock att låna. Ganska bra ridvägar.
-Hur länge går hästarna ute?
09,00-17,00 ungefär
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Ja. Min häst brukar gå ute mellan maj och september.
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Det är väldigt olika.
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Det funkar bra, stallet är min morfars och jag är ensam där 99% av tiden, inget
skitsnack alls. :D
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Min travare+ 3 shettisar.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Har min häst uppstallad ca 20 km nordost om Göteborgs centrum.

Betalar 500 kr i stallhyra och då ingår box, en del av höskullen, el, vatten samt ut- och insläpp fyra gånger per dag. Samma summa betalar jag under sommaren. Allt foder och strö får jag köpa själv och det finns varken något ridhus, ridbana elle spolspilta (vi spolar benen ute på stallplan).

Hästarna går ute 12 timmar (8-20), ibland något längre om de inte vill komma in. De går ut på sommarbete i slutet av maj och stallas in beroende på vädret (iår blev det i slutet av september).

Ny utrustning köper jag mycket sällan (kanske var tredje månad - om ens det): oftast blir det täcken.

I stallet finns två travare (varav en av dem är min) och ett svenskt halvblod. I och med att vi bara är tre personer (en stallägare och två inackoderingar) fungerar det jättebra, utan något skitsnack (det finns ju ingen att skitsnacka med ;) ).
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Bor i södra skåne
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Det är lite speciellt med mig eftersom jag praktiserar och hjälper till mkt i stallet med stallägarens hästar så får jag stallhyran billigare + att jag delar hästen med syrran, så tillsammans betalar vi 1200:- (inkl paddockavgift)
Normal stallhyra är annars 1700:- + 100:-/månad för användning av paddock.
I hyran ingår: in-o utsläpp må-fre
påtagning av täcke
fodring 4ggr/dag (varav en gång i hagen med hösilage)
korn, havre, kli, betfor, halm, 7 kg hösilage )om man ska ha mer betalar man extra men vi får 10 kg utan kostnad)
in o utsläpp och fodringar är kollektivt på helgerna så var en en "helgjour" var 5:e vecka tillsammans med en annan av hästägarna.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Jag använder bara de fodert som ingår i hyran så där kommer inga extra kostnader och extra hösilage får jag gratis.
Ridlektioner får jag gratis av hästens gamla ägare som annars brukar ta 300:-/timme ;)
Men sen tillkommer ju avmaskning runt 300:-/år
raspning av tänder 300:-
skor 300-500:- var 8:e vecka
vaccination 150-200:-
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
paddock, 2 spolplatser varav en "riktig" spolspilta, paddock, beteshagar på sommaren.
Negativa är att här inte finns så fina ridvägar som i skog och så utan mest grusvägar, ängar, men det är rätt nära till stranden.
-Hur länge går hästarna ute?
utsläpp vardagar 8.00
insläpp mellan 16.30-17.00 (beroende på väder och att det blir så snabbt mörkt annars tar vi in dom 19.00
Utsläpp helger är 8.30 och insläpp ungefär samma som ovan
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Vi betalar året om 1200:- för stor beteshage på sommaren som finns på gården.
Normala priset för andra är 600:- på sommaren för beteshage sen tillkommer det 100:- om man rider i paddocken per månad
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Jag vill köpa:
dressyrsadel
nya benskydd och lindor
jag behöver:
ett till regntäcke men lånar ett så länge
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
jag är nöjd med allt.
Men stallägaren kan vara lite jobbig hon vill gärna hjälpa alla med råd till sina hästar tex din häst är för smal den behöver mer mat (när hästen är lagom fet och man inte ser revbenen)
Hon vill gärna ge råd och sånt om vad hon tror är bäst speciellt till de yngre hästägarna som är duktigare än stallägaren tom(men egentligen vet hon inte så mkt)
Allt funkar bra i stallet med alla människor och sånt, men de flesta som rider där och har egen häst eller är medryttare där är mellan 14-18 år, sen finns där ju oxå mammor till vissa av tjejerna som oxå har häst eller delar häst med dottern och när man väl kommer in i gänget är det skitkul och bra stämning och alla hjälper alla.
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
det finns 10 hästar.
1 arabsto, brun
2 sv. halvblodsvalacker, en stor, mkb med strumpor o bläs (175 cm) och en mellan (162 cm) fux m. stjärn
1 halvblod/nordsvensk sto (som ägaren har problem med "problemhäst") brun "typisk" nordsvenskfärg.
1 appalosa/arab sto, brun
1 halvblod/arab(tror jag) sto, flugskimmel
1 travar valack, mkb
1 fullblod/paint sto brunskäck, tobiano
1 travarsto brun m. stjärn
1 fullblod/travare sto brun m. stjärn
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
600 kronor för månaden. Lösdrift med tillgång till box. Hö ingår. Fodringar 4 ggr/dag (jag fodrar 2 ggr varannan helg samt tre vardagseftermiddagar/vecka). Billigt!
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Kraftfoder, saltsten, mineraler. Nu i år (med usla hövärden) ca 300 kr per månad. Ridlektioner/kurser... hmm, går ej ännu, men ska gå sen ... kommer väl at variera.
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Litet stall, jättefint men utan rinnande vatten. Fina bra hagar, vindskydd. Finns ridskola med ridhus nära där man kan hyra in sig. Rider i regel bara ute på vägar och stigar.
-Hur länge går hästarna ute?
Dygnet runt året om.
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Mja, det är oklart än så länge... har inte stått där så länge. Betalade 400 kr/månad i somras, men jag tror han vill ha 600 kr året om. Vilket är helt okej för mig.
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Inte ofta.. jag är sparsam. Oftast är det väl saker som "nöts"; vojlock, grimma, broddar, borstar osv.
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Bara jag som är inackorderad. Det funkar super.
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
2 hästar till, en liten tjej kommer nog hem snart från sin unghästvistelse på annan ort. Islandshästar allihop.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 768
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Tulle_2022
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp