Vad betalar du för att ha häst?

Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Lägesrapport från NV Skåne (jag är uthyrare så jag svarar vad som gäller för mina hyresgäster)

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
500 kr inkl moms. Ingår: tre fodringar om dagen inkl helger, ut- och insläpp + täckesbyten. Ingår också halm så länge det är fråga om "normal" användning (har hittills inte behövt tvångsransonera) I praktiken är det oftast någon av gästerna som tar insläppet på vardagarna eftersom jag brukar komma hem efter att de varit här.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Analyserat hö finns att köpa för 1, 25 kr/kg inkl moms. Övrigt foder ordnar var och en vad den vill ha.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Sadelkammare (ej uppvärmd), nyanlagd grusridbana 22 x 44 m med trästaket. Lite hindermaterial som ska förbättras och förnyas + belysning på ridbanan ska ordnas under 2005. Hyfsade ridvägar om än lite snålt med skogsvägar. Totalt drygt fyra hektar åkermark för sommarbete och någotsånär stora vinterhagar.

-Hur länge går hästarna ute?
utsläpp 7-8, insläpp 17.30-18.30

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Enbart kallhyra, 500 kr per månad. Brukar också ha en betalningsfri månad för "stammisarna" mot hjälp med att ta in höet. Hästarna går ute hela dygnet ca slutet av maj - sept/okt. Tillgång till stallet finns även då men den som vill ha hästen inne ex på nätterna får själv fixa in- och utsläpp.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Mkt olika men försöker allmänt satsa på kvalitet för att ha saker som håller sig snygga länge. Men visst blir det ett och annat okynnesköp av exvis grimmor eller schabrak. Och gärna lite nya ridkläder om budgeten tillåter.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Jag är mycket noggrann med att välja mina inackorderingar och är därför också fantastiskt nöjd med stämningen i stallet. Både hästarna och deras ägare är väldigt trevliga och okomplicerade! Visst är det en hel del jobb mot en mycket blygsam inkomst, om det ens går runt. Men jag föredrar definitivt att ha det på det viset, med en glad och trevlig stämning och att de andra kan rycka in vid enstaka tillfällen när det kör ihop sig för min del.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Mina egna: en treårig hblvalack och en gammal russvalack. Inhyrda: två ridtravarvalacker, en C-ponny valack och ett C-ponny sto.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Förra stallet:

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den? 1250 kr inkl:box, fri tillgång till hö och spån. 4 fodringar, ut/insläpp 5 dagar i veckan, resten helgschema.
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..) Foder fick man köpa in själv.
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.) Tillgång till belyst paddock, lite ridbana, jätte bra ridvägar, ca 10 min skrittväg till ridhus. Ingen vattenspilta.
-Hur länge går hästarna ute? 07.00 till 17.00
-Blir det billigarestarna ute helt då och från när?
Inget sommarbete, man fick flytta häst under sommaren.
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack? Nja, sådär. Servicen var helt ok men stämning var jätte dålig....
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar? Totalt 6 boxar. Då fanns det 4 hästar och 1 ponny

Nuvarande stall:

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den? 500kr ink. box, ut/insläpp, täcksbyten, 2 fodringar 5 dagar i veckan. Helger delar vi på.
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..) Hö och spån köper vi in tillsammans. Foder får man köpa in själv.
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Inget ridhus el. paddock, skall man träna rider man i hagen. Bra ridvägar finns oxå.
-Hur länge går hästarna ute? 07.00 till 18.00
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Samma pris som under vintern.
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack? Det fungar jätte bra, då det är bara stallägaren och jag
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar? 3 boxar. Ett sto och två valacker

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då? Köper inte utr så ofta.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Oförskämt billigt; betalar 600 kr/månad året om. För 4 fodringar per dag vintertid och bete sommar. Hö ingår. Lösdrift med vindskydd. Jag hjälper till med en del fodringar själv, ca 4 per vecka.
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Kraftfoder, salt och mineral och självklart ridlektioner (får man sånt i stallhyra??) om jag vill ha såna (då får jag åka någon annanstans).
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Jag är glad att vi har vatten i stallet nu! :D Det finns fina boxar att ställa dem i om så behövs. Liten ridbana ska ordnas.
-Hur länge går hästarna ute?
Året om, dygnet runt.
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
'Nej, samma pris året om.
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Jag handlar inte så mycket faktiskt (utom kraftfoder då). Kanske någon gång per år att jag handlar något... det är ju mest upp till en själv.
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Jag är den enda inhyrningen. Jo, det funkar mycket bra med service. Däremot är stallägaren lite omständig ibland.... :crazy:
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
3 hästar utöver min. Alla är islandshästar.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

STHLM

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den? 2500/2900. Box, Hösilage/hö, havre, korn, in-och utsläpp och fodringar. Täckesbyte. Tillgång till marker att rida på, ridbana, ridhus, hinderpark. Spån 1 bal i veckan. Tror inte jag glömt något nu.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..) Köper betfor och fibergi som extra foder och salt. Nu på sommaren även vitlök. Sen är det väl lektioner på ca 250 kr/vecka exkl. bensinpengar. Sen använder man kanske någon extra spånbal i månaden och sen tillkommer ju tävlingar också. hovslagare och försäkring.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.) ridhus, ridbana, skog, lösdrift, sommarbete, spolspilta. skrittmaskin på väg.

-Hur länge går hästarna ute? sommaren 9-20,21. Vintern går de väl in vid 14-15-tiden.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när? MAn får välja själv, jag har haft en häst på bete en månad, den andra uppstallad hela tiden.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då? Vill vill man väl ofta, men behöva nej det är inte så ofta. Någon gång per år, typ ett nytt täcke för det gamla är trasigt.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack? Jag tycker det är himla trevligt, inte stått så länge där, men har inget att klaga på hittills.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar? hmm totalt är det väl mellan 40-60 hästar tror jag. Det är allt från föl, avelsto, unghästar, skogsmullar till tävlingshästar/-ponnyer inom både dressyr och hoppning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?

Betalar 1800:-, då ingår torv, havrekross+helhavre, korn, betfor, mineraler, saltsten, hösilage, in- och utsläpp 7 dagar veckan, 4 fodringar per dag 7 dagar veckan, bra hagar och ridvägar.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)

400:- i månaden för träning + skoning mm

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)

ridhus, spolplatta, bra ridvägare, hovslagare=Ägare till stallet

-Hur länge går hästarna ute?

ca 7-8 - 14-15 på vintern, längre på sommaren, bestämmer det själv då.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?

Ja, kostar 800:-, hästarna går ute helt eller står inne på dagen ute på natten pga för mycket klägg

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?

Har inte köpt ny utrustning på flera månder, är det något jag behöver så köper jag det.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?

Funkar super bra, är helnöjd, snackar inte skit, snackar ned varnadra istället, om det är något vi har synåunkter på.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?

Det finns ca 30 hästar varav 10 tal är privata och resten salu hästar.

Jag bor i norra Bohuslän.

Kram Favina
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Har eget stall :) men vi tar 400 kr per månad i kallhyra. Jag sköter dock mina hästar helt själv förutom morgon fodring + utsläpp. Vi har eget hö men tar det slut får vi ju köpa...
-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Kraftfoder, kommer i år ha korn, lucern och mineraler så inga höga kostnder/månad. Rider inga lektioner just nu men kan komma att bli, då ca. 150-200 kr/lektion á 1h.
-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Vi har en krass ridbana som funkar om vädret tillåter. Underbara hagar, uppvärmd sadelkammare, väl tilltagen foderkammare med krossmaskin.
-Hur länge går hästarna ute?
Under det mörka halvåret kommer de ut vid 6.70-7.00 och in mellan 17.00 och 21.00, beroende på väder, när man kommer hem osv.
-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Ja de går ute så snart tillåter, oftast från början av juni till slutet av september/början av oktober. Är vädret hemskt släpper vi in dem över natten eftersom vi har betet hemma. Vi tar samma hyra året runt.
-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Köper ofast inte på ett tag, som nu har jag knappt köpt något på nästan ett år. Så nu är det upprustning som gäller; tyglar, schabrak, grimmor, täcken, jacka, ridbyxor osv. Annars köper jag inte förrän det behövs eller går sönder.
-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Vi har inte direkt haft många bra stallgäster så det har ofta varit mycket skitsnack, stölder osv. Just nu är det bara jag och en till tjej i stallet, och vi drar inte riktigt jämnt. Inget jobbigt, men vi pratar helt enkelt inte särskilt mkt.
-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Det är mina tre, en B-ponny på 26 år, en nordsvensk på 5 år och ett vbl på 15 år i samma hage. Sen den andra tjejens shettis och Welsh cob som delar hage eftersom de är fångponnysar.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är:
-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
2000:-, då ingår fritt med halm, 4 kg kornkross/havre,2 kg betfor,mineraler och 10 kg hö. Sen får vi köpa till om vi vill ha mer. In/utsläpp och alla fodringar ingår på vardagar, på helgerna ingår morgonfodring, utsläpp, och nattning. Lunch och insläpp delar vi inackorderade på på helgerna.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Vi har både dressyrtränare och hopptränare, tror de tar 150:- för en timme. Jag har dock inte börjat rida för dom själv, men hade tänkt det i höst, iaf en ggr/månad. Sen har jag köpt extrafoder för 500:-/månad i vintras/våras pga dåligt proteinvärde i höt.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
En ridvolt (ska breddas och längas, vet inte hur stor den blir). En spolspilta utomhus och en i ena stallet som snart är klart. Ridhusplaner finns.Sen har vi fikarum(snart 2st), snart toalett och ett rum med soffa och övervakningskamera, om en häst tex är sjuk eller ska föla och man vill sova i stallet.

-Hur länge går hästarna ute?
ca 9-18, men under de mörkasate månaderna kommer de tyvärr in lite tidigare, vid 16-tiden tyvärr. Emn det går bra att ha dom ute längre om vi tar in själva.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Njää, 1850:- blir det på sommaren. 1000:- kallhyra för boxen, och då ingår strö. 850:-/månad för betet . Dom går ute fråpn slutet av maj, och sen sålänge vädret och betet är ok. Augusti ut ialla fall.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
FÖR ofta för att min ekonomi ska tycka det är ok! Det är olika vad jag köper, benskydd, täcken..... Senast igår brände jag 1600:- på ett par barfotaboots, pga alla dessa tappskor!

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Tycker det funkar jättebra! Ett trevligt och lättsamt gäng som hjälper varandra, aldrig några problem!

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
16 hästar uppdelade på 3 stall. 10 till kommer att flytta in när nya stallet är klart. Det är HELT blandat, det finns allt från fullblod, halvblod, fjording, Isis, varmblod till ett par små Amerikanska minatyrer. Sen finns en lösdrift också och där går väl en *tänka* 6-7 hästar.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?

Jag betalar 1000kr i kallhyra samt 600kr i sörvis och då ingår:
utsläpp, insläpp, fodring, byten av täcke och om hästen står lindad så lindar dom på och av. Jag har även mockning som kostar 500kr extra i månaden.
Det blir då 2100kr men sen får jag köpa in foder själv.
Så det blir allt ifrån 2500-3500kr ibland mer. Det beror på vilken månad på året det är och sånt.


-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)

Fodret får vi stå för själv.
Ridhuset ingår i priset men inga lektioner.
Samt att jag får ha ridhuskort på två andra ställen(3000kr extra om året per ridhus)
För att kunna rida för minna tränare.


-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)

Vattenspilta med både varm och kallvatten, ridhus, hindermatrial, padock(Som aldrig fryser) och bete om sommrana.

-Hur länge går hästarna ute?

På sommrana från 0800- ca 20.00. Vintertiden från 09.00-ca 15.00.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från
när?

Dom släpper hästarna på bete vid midsommar och då kostar det 750kr/mån. Men jag har valt att inte släppa ut och då kostar det som vanligt utom att hästen kanske inte behöver lika mycket mat och strö.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?

Jag köper rätt ofta(Shoppingalen :angel: ) Det vanliga är väl täcken, shabrack och benskydd.
Det blir några tusenlappar i månaden.


-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?

Det funkar väl OK

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?

Det finns 23 hästar och allt ifrån shettisar till hopphästar, Dressyr hästar, ponnisar och travare.
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Jag bor i Uppsala län, på gränsen till sthlm. Ska till hösten stå kvar i stallet han går på bete vid nu, istället för att flytta tillbaka till gamla vinterstallet. Min häst ska gå på lösdrift och priset för det är inte klart än men jag kan utgå från vanlig stallplats.

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Hyran ligger på 2400:- och då ingår;
boxplats
begränsad mägnd foder(havre, betfor, korn, stråfoder, saltsten)
halm
daglig utevistelse i BRA hagar
4 fodringar/dag + in- och utsläpp alla vardagar
ridhus
stor ridbana

frågar man så hjälper det en säkert med annat också - täcken, lindor etc. ibland.

Lösdriften hoppas vi kunna betala 1000:- för, då vi endast utnyttjar en hage, samt ridhus, ridbana, ett skåp och stallgången. Vi ska köpa eget foder och kan tom förvara det på egen mark, och vi ska sköta all utfodring/hantering själva.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Vill man köpa annat foder, eller tillägg som mineraler etc. så får man bekosta det själv.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Allt. Stor ridbana, ridhus, ridvägar av alla slag(berg, grustag, skog, milslånga grusvägar, badställe mm), lösdrift kommer att finnas nu till hösten, spolspilta är under uppbyggnad - säkert klar till hösten, hindermaterial, terränghinder(äv. bankar och vattenhinder), rundpaddock, sommarbete. Det kommer även ut tränare ofta så det är inga problem att skaffa sig bra träningsrutiner.

-Hur länge går hästarna ute?
Det vet jag dock inte. Som vanligt iaf. Kanske mellan 9 och 18 om dom äter allt morgonfoder inne.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Det blir billigare till sommaren ja, efter som att servicen försvinner. Vill man garantera att man får sin box igen så måste man betala kallhyra för den också - men de söker inte nya inackorderingar så jag tvivlar på att man behöver oroa sig. De har fler platser än de har hästar.
De tar ut sina hästar ganska tidigt, oftast redan i maj - beroende på väder. Sen går de ute till in mellan sep-okt.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Har haft dåliga sadlar som jag fått byta ut mycket. På 3 år har vi haft 5 sadlar tror jag. Träns har jag bara behövt köpa nytt en gång då jag gick över till sidepull. Men har köpt nya ändå.
Annars är täckena värst. Varje år lagar vi alla vinter och regntäcken minst en gång - eller köper nya.
Sen är det senskydd o så, kanske behöva nya vartannat år - köper billighetsvarianter.
Och till varje täcke blir det ju en ny matchande grimma. :angel:
Flughuvor också - det blir några stycken under en sommar.
Annars är det mest produkterna som kostar - flugmedel, salvor...

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Har inte varit med om servicen mer än en månad för två år sen då min häst stog inne innan betet där. Då fungerade servicen. Nu är det tydligen familjens lilltjej som sköter det hela och det har varit lite klagomål - därav ska vi sköta lösdriften helt själva.
Det är inget skitsnack alls, folk är väldigt raka och hjälpsamma - man får hjälp med allt. Det är en mysig stämning och man får genast komma in i gänget. Dessutom respekteras allas olika filosofier vilket uppskattas av mig som är olik alla. :smirk:
Däremot är det lite så att "alla saker är allas saker". Ligger det en grimma i gången så används den. Och det är någon(en av småtjejerna, vet ej vem) som äv plockar saker ur skåp ibland och det lämnas inte tillbaka - hittade senast vår tämkörningsgjord i gången. :mad: Men det kommer jag snabbt ta ur henne. :devil:

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Det ska tydligen stå omkring 10 hästar i stallet i vinter + min och två till ute. Utehästarna är min travare och en annan tjejs travare och galoppör. Vi har samma filosofi och ses väl lite smått som nh-folk. Även om jag själv inte vill sätta mig i det facket.
Stallägarna är fälttävlandryttare och har mest sånna hästar - tävlingshästar då. En tre-åring från england bla. Finns bara en ponny som är lilltjejens unga tävlingsponny - welsh kanske? Väldigt ädel med samtidigt maffig kropp. Sen är det lite blandat hobbyhästar och tävlingshästar i alla åldrar. För tillfället endast vanliga raser, men det brukar ju komma och gå. Får se vad det kommer för några i höst. :d
 
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
3900 kr/mån
in/ut släpp vardagar, 13 kg foder allt sammanlagt (dvs hö, silage, krafft, betfor), fyra fodringar/dag. täcke på och av,

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
ptja, kommer b-tränare i både dressyr å hopp regelbundet. vad det kostar har jag ingen aning om.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
3 spolspiltor (en med varmvatten), två ridhus, en paddock, väligt lite ridvägar (tycker jag om helst är ute och galopperar än tränar i ridhuset),

-Hur länge går hästarna ute?
fyra timmar i små leriga fyrkanter.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
nej, inte billigare om man har vanlig uppstalllning. hästarna går ej ute helt om man inte skickar dom på bete ngn annanstans.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
hm, nä.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
tja, jag jobbar juh själv där så jag gör juh lite som jag vill med mina hästar som jag har haft där t ex släppt ut på eftermiddagen och lunchfodrat ute och sånt. annars för andra så är servicen snål men ja, svårt att hinna med med så lite personal.
Ganska nöjd, jobbar juh där som sagt och vet att det inte är så lätt att orka med allt helt perfekt eftersom vi är tre personal som har hand om ett stall med ca 84 boxplatser och hästar i kanske 60-65 st av dom och vi har fem timmars arbetstid att klämma in allt på och då ingår oxå skötsel av 27 ridskolehästar. liite tajt.
mycket skitsnack, jovars det är det nog, men jag skiter i allt och säger åt folk att jag inte vill höra på sådant.

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
se ovan. mycket blandat, ridskolehästar och ponnysar, tävlingshästar och inte tävlingsintresserade (som mig).

har säkert glömt massor.

just det. stallet ligger i sthlms skärgård. 20 minuters resväg med bil från stan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar du för att ha häst?

Vill försöka få någon uppfattning om vad det kostar att ha häst i de olika länen.Så det jag undra är:

-Vad betalar ni för stallhyra och vad ingår i den?
Jag betalar 400 kronor i månaden per häst. Då ingår lunchfodring, kvällsfodring, material till hagarna, de renoverade stallet innan vi flyttade in och så el och vatten förstås.

-Vilka extra kostnader tillkommer(såsom ridlektioner,foder osv..)
Foder, grovfoder, strö samt ALLT jag inte nämnt ovan.

-Vad har ni tillgång till i ert stall(vattenspilta,lösdrifter,ridhus etc.)
Vi har spolspilta, rejäla hagar (riktigt stora), vi får ha hästarna på lösdrift om vi vill, ridhus får vi till vintern.

-Hur länge går hästarna ute?
Hästarna går ute från klockan 08.30 till 16.30 på dagarna.

-Blir det billigare till sommaren?Går hästarna ute helt då och från när?
Inte ett dugg, och vi får själva bestämma hur vi vill ha de förutom en vecka när vi tvättar ur, målar om och desinfekterar stallet.

-Hur ofta i snitt brukar ni behöva/vilja köpa ny utrustning och vad brukar det mest vara för slags saker då?
Jag köper nya grejer en gång per månad, det varierar väldigt mycket vad det blir för grejer men i snitt 1500 varje gång.

-Hur funkar allt i stallet? Är du nöjd med servicen, funkar allt mellan ryttarna/ägarna/medryttare, mycket skitsnack?
Det funkar finfint, med ägare och service. Däremot har jag svårt för en hästägar familj men det är ju en annan sak. Lite skitsnack blir det ju, men det verkar ju höra till hästmänniskors vardag det där...

-Hur många hästar finns i stallet och vad är det för hästar?
Mina två tävlingshästar, en annan tävlingsponny, en shettis och en åring.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 769
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Tulle_2022
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp