Vad betalar ni för häst i sthlm?

J

Jaija

Jag försöker lägga ihop lite kostnader för hästutgifter.. vill ha helinakordering för både mig och hästens bästa... Vad betalar ni för er häst som bor i sthlm..? Jag vill gärna veta alla utgifterna.. såsom försäkring, skoning osv.. alltså på ett ungefär hur mycket lägger ni ut på era älsklingar varje månad..? :banana:
 
Det beror på vad man vill ha ut, och hur långt man är beredd att åka. Där vi står kostar det 3 000 kr exkl mockning då ingår hö viss kraft + bädd och stora hagar, 5 min till ridhus (2200/år), skoning ca 850/häst. Försäkringen beror på hur mycket din häst är värd och vilka tillägg du vill ha. Kolla den uppgiften med ditt försäkringsbolag.

Vi står på södra sidan av stan.
 
Mkt... 4300 i stallhyra, helinakordering men då har vi tagit bort mockning, skull kosta 4800 egentligen med mockning. Då ingår nästan allt foder, in å utsläpp, täckesbyten, ridhus å så vidare... Skoningen går väl på 800-900 kr. Träningar cirka 1200 imåndaden, tränar då för b-tränare i både hopp och dressyr. Försäkringen vet jag inte, sånt håller mamma reda på.

Räknade i hop de nån gång å de blev väl 9000-10 000 kr per månad. Hästen gör illa sig å så vidare...

Lycka till! Anna
 
Vi betalar 2000:- i mån för spilta(2500:- för box) i månaden och då ingår 6 kg hö, 2kg havre/korn, in och utsläpp och mockning vardagar. Ridhusträning får vi betala cirka 100-150:- i månaden för 1½ timme (uppdelat på två dagar). Fina ridvägar och stora hagar! Täckesbyten ingår.
Hovslagare får man fixa själv, 750-900/gång för en vanlig skoning. Försäkring har jag ingen koll på.
 
2500kr/mån i inackorderingsstall med fullservice vardagar och kollektivschema helger. Mockning, 12kg foder(hö/hösilage/havre/betfor/mineraler m.m efter egen ihopkomponering) in/utsläpp m. täckesbytning. -400kr i månaden om man som jag sköter mockningen i vardagar själv. Upplyst ridvolt och markerade ridvägar, skrittavstånd till ridhus (vet ej kostnad, rider ej där). Lite tråkiga hagar men men... Man kan inte få allt.
Hovis ca 700kr/gång.
Försäkring för mig är 1400kr/år.
Foder utöver det som ingår ca 150kr/mån.
Min häst står i Kungsängen nordväst om Sthlm.

Och eftersom jag är inne på första månaden med häst nu så är det det en massa kostnader i utrustning (ingick ingenting) samt dags för vacc. och tandkoll igen.

Har nog kommit rätt billigt undan ändå. Räknar med en månadskostnad för hästen 3500-4000kr på rullande skötsel.

/Elionor
 
Sikta på runt 5000:-/månad om du ska ha riktig helinackordering, dvs med mockning, strö, fodringar, foder, täckesbyten och in- och utsläpp alla dagar. Allt annat där det inte ingår kallar inte jag för helinackordering! :smirk:
 
Själv betalar jag runt 3000:- för en stallplats med "helinackordering" (av den sämre varianten). Med tilläggsfoder, hovslagare och andra småutgifter landar det på minst 3500 kr. per månad. Det bör även observeras att denna stallplats ligger en bra bit ifrån stan, samt att min hovslagare är väldigt billig, därav den relativt låga månadskostnaden.

Precis som föregående talare nämnde så får man nog sikta in sig på ganska höga kostnader om man vill ha hästen helinackorderad med allt vad det innebär.
 
Gäller det vanlig häst eller islandshäst?

En islandshäst med fullskötsel vardagar (inkl foder, in-utslägg, täckesservice, strö och mockning) och rullande schema på helger (egen mockning helgdagar) går på ca 1600-2500 beroende på anläggning norr om Sthlm (islandshäststall, det billigaste är lösdrift med tillgång till box). Då tillkommer utrustning, försäkring och skoning/hovvård förstås!

Men det verkar vara dyrare för andra hästar...
 
Min islandshäst står på helinackordering i söderort. 2500 kr/mån är stallhyran, sedan skoning ca var 8:de vecka 700 kr, försäkring ca 300 kr/mån. Lite extra som B-vit, nån ny grej ev. vacc. osv = ca 400 kr/mån

= ca 3550 kr/mån blir det.

/Malin
 
Flyttar till ett stall 1 maj som kostar 4150kr.
Då ingår allt i obegränsad mängd: torv, halm, hö eller hösilage, betfor, mineraler, saltsten, havre, korn eller nån slag pellets.
Du kan få helskötsel om du vill men då får du betala extra. Nu ingår in + ut alla dagar, fodring 4 ggr dag, alla dagar.
Ett täcke av respektive på vid in + utsläpp.
Du mockar och fixar 3 höpåsar själv.
Det finns alla träningsmöjligheter du kan tänka dig: ridhus dressyrbana, hoppbana, canterbana, terrängbana. Det finns också omklädningsrum, täckestorkrum etc. Helt nybyggt och mycket fräscht. Gud vad jag längtar tills jag får flytta dit. :bump: Ligger på Mälaröarna. Sen tillkommer skoning 600 + försäkring 450 / månad + kanske lite oförutsett.
 
Inte bara möjligtvis utan garanterat. :D Det kommer att bli väldigt fräscht där när det är klart.
 
Hjälp vad dyrt det är i Sthlm. Här nere i söder betalar jag 1200 kr för full service, förutom mockning. :)
 
Så strutsfarmen på Färingsö har flyttat? Blir säkert ett bra stall, omgivningarna är ju trevliga. Det börjar verkligen bli stall-tätt där ute!
 
Nya EU-regler gjorde att strutsarna flyttade till Baltikum, nu satsas det stort på ridsport istället. Finns mer att läsa på spannfod.se och vidare in under Mälarö djur och fritid. Måste kännas tryggt att det är ett stort företag som står bakom anläggningen. Då vet man ju att det finns pengar bakom och är seriöst i grunden. :bow:

Jag tror det kan bli ett verkligt trevligt ställe, förutsättningarna finns. :idea: Synd bara att det ligger så pass långt ute från stan.
 
Det är en av anledningarna till att jag flyttar, att det är ett företag och inte en privatperson som ska ha pengarna varje månad. Det är inget fel i det, men det finns stallägare som vill ha så mycket som möjligt för så lite arbete som möjligt. Och dom är jag hjärligt trött på.
Sen är hela strutsfarmen så otroligt genomtänkt.
Dom har verkligen tänkt att det ska vara bra för hästarna och det finns suveräna träningsmöligheter. Jag vill att det ska vara 1 maj nu. :bump:
 
Det är också bra tycker jag, för då kan man inte höja hur som helst, det är bra med lite konkurrens.
 
billig :)

Så med andra ord är jag väldigt billig? fast jag finns ju 3 mil söder om sthlm. Jag tar 1900kr/månad för stor häst och då ingår
fritt me hö
havre,halm,betfor,mineraler och saltsten.
Ingår varje dag.
Mockning
täckesbyten
in och utsläpp
fodringar
fri tillgång till hö i hagen.
Jag ska nog höja stallhyran ;)
 
Re: billig :)

Tycker jag absolut inte du ska, jag flyttar gärna dit om hagar, stall, ridhus, ridvägar, fikarum mm också är bra. ;) :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 869
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 711
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp