Vad betalar vi för hästarnas mat?

Re: Vad borde jag ge?

Majs kostar ca 7 kr/kg, Groov ligger på 4 kr/kg nånting.
 
Re: Vad borde jag ge?

Vad jag har hört och läst nånstans men som jag inte kommer ihåg är att en häst inte ska ha mer än halva foderstaten av kron pga att det är svårt för en häst att smälta eller att de bryts ner senare än havren.
Grund och Sport kan jag ingen ge pga att det fodren innehåller havre.. Har försökt men då får jag hålla mig i ridhus och enbart rida dressyr och det är inte så kul.
 
Mina hästar äter 2*11 kg hö: 22 kg * 2 kr * 30 dgr = 1320 kr/mån
0.13 kg betfor/dag 2 kr/ kg = 7.8 kr/mån
Fosforbalans 40 g/dag (1.5 kg=130 kr) = 104 kr
Biomag 40g/dag (8 kg = 530 kr) = 79.5 kr
Sedan tillkommer biotin+vitlök+vitaminer+kli som jag inte vet vad de kostar!
Totalt: 1511 kr + det andra
Detta ger 2*87 MJ (154 MJ) och 2*755g (1510g) smp.

Det är tur att man är ihop med en bonde, så att man kan jobba av sin hö + betfor kostnad! :D Det är helt klart värt att köra hö, räkna kossor och kolla att allt är OK i ladugården varje kväll för att få det gratis! Fast man kan ju heller aldrig åka hemifrån på semester! :(
 
jag skulle gärna vilja veta vad de olika fodermedlen kostar, försökte få en prislista på Granngården men dom hade ingen, skulle få lov att fråga över disk på varenda sak jag undrade över, alldeles för jobbigt. Så om någon orkar berätta vad ni ger för de fodermedel ni använder blir jag tacksam.
 
Hö: 11kg/dag (1,75kr/kg)
Havre: 1 kg/dag (1kr/kg)
Korn: 1kg/dag (1,5kr/kg)
Lusern: 1kg/dag (3kr/kg

=765kr/mån

Hon får även betfor men det ingår i hyran och så morötter men det har jag ingen koll på hur mkt och vad det kostar och så får hon mineraler och B-vitamin men det gör ju inte så stor skillnad på kostnaden!
 
Jag har en häst som jag har/hadde problem att få upp i hull. Det enda han kan äta är Lusern hackad strå 8 kg om dagen och Sexteen plus 2,5 kg om dagen. På den här dieten har han gått upp 44 kg på 3 mån och ser nu normal ut. Men det är inte billigt!!!! Det har kostat mig 1800:-/mån bara för honom. Men nu ska jag försöka att minska på fodret och se om han bibehåller sin vikt. så nu kostar det "bara" 1400:-/mån. Han är bara en av 18 hästar så kraftfoder kontot slutar på ca 4000:- varje månad. :crazy: :crazy:

Sen kostar höet mellan 5000-5500:-/mån. så foderräkningen varje månad slutar mellan 9000-10000:- tur att man inte är ensam om att betala allt för då hade jag varit ruinerad. :smirk: :crazy:
 
Tveksamt i nuläget. Det dyraste fodret han får är hösilaget, lusern-hacket och Dodson&Horrell fångfoder Leisure Mix och de tre sorterna känner jag inte att jag kan dra ner på just nu. Han tappade enormt mycket när han fick stå på diet p g a fång och är dessutom svårfödd.
Hösilaget är relativt dyrt trots att proteinhalten är mycket låg (ska byta leverantör nästa år) vilket gör att jag måste komplettera med lusern då jag inte får stoppa i honom något spannmål. Sen ger jag hellre hack än pellets. I kraftfoderväg får han foder med låg stärkelse- och fruktoshalt som jag bara hittat hos Dodson&Horrell, och det är inte så billigt.

Men - när jag fått upp honom i hull och form så kan det bli något billigare.
 
OK, testar med mitt xx-sto som just nu står i slutet av laktation (5 mån föl vid sidan). Minns tyvärr inte vad jag landar på i MJ och srp, ca 120 MJ och 800 srp har jag för mig.

12 kg hö á 1:-
1 kg havre á 1,20
1 kg korn á 1,20
1,5 kg lusern á 2,84

Per dag 18,66 + moms.
 
Har mina tre på fri tillgång på hösilage. Har inte fått årets analys och därför inte räknat på någon foderstat ännu, förra året räckte det att fodra med enbart hösilaget. Hur som helst om det skulle räcka med enbart hösilaget även i år så hamnar kostnaden på 5,95 kronor per dag och häst, ca 178,50 per häst i månaden och totalt 535,50 i månaden för tre hästar. :)

Så det är bara på att hoppas på ok värden även i år. Det får gärna vara lite sämre än i vintras då det var lite väl höga värden för valackarna. Stoet är dräktigt :love: och kommer att behöva mer än förra vintern.

Ska väl berätta att de tre hästarna är två islandshästar och en shettis också. :D
 
Intressant!
Vad var det för värden i fjolårets hösilage?
Och blev de inte tjocka av fri tillgång?

Jag tycker att fri tillgång verkar så trevligt. Men mina blir feta bara av att jag ströar med halm, så jag har inte trott att det skulle fungera för mig. Kan det vara att det är så mycket vatten i hösilage som gör att det blir mera massa så att säga? Det måste ju också vara bra med tanke på hur svårt det är med vatten på vintern.

Kan du berätta mera?
 
Jag har inte analysen här men, har för mig att det låg runt 80 smrp och strax under 10 i MJ och jo, de blev lite väl runda speciellt valacken. Shettisen flyttade inte hit förrän i april så han fick bara hösilaget i en månad.

Nackdelen var att de var lite runda redan innan betet kom igång och vi har kraftigt bete också så efter betessäsongen var de riktigt feta. Nästa sommar ska valackarna få gå på skogsbete hade jag tänkt. Skulle vilja hitta ett sto till som sällskap till mitt först bara. Även om de var runda så är de väldigt fint musklade med riktigt fina "hjärtrumpor". Nu i höst så började jag inte fodra med hösilage förrän i november, dels för att de har vilat för jag har varit skadad i handen och dels för att jag ville att de skulle smalna av lite. Det har funnits bete hela tiden och så har de haft tillgång till halm som de inte rört. Jag har haft dem under noga uppsikt hela tiden, speciellt stoet som jag är lite extra rädd om nu. :love:

En annan intressant sak var att shettisen hade patellaupphakning när han kom till oss och det var rejält emellanåt. Han var slank och fin men, om man kände på honom hade han inga muskler precis. Nu när han har fått "riktig" mat och musklat sig fint så har hakningarna försvunnit helt. Vet inte om det har ett samband men, är i alla fall glad att de har försvunnit.

Hoppsan gled ifrån ämnet lite där. Jag tror att fri tillgång är möjligt om man har lite sämre värden men, fortfarande rejält med protein. Sen tror jag att en lägre TS är att föredra just för att det blir blötare och att det tar längre tid att få i sig rätt mängd TS. Förra året låg mitt på 70 i TS och i år ligger det nog där någonstans också. Runt 60 tror jag är bra. Har fodrat med runt 40 till min ena häst förr, mjölkkofoder med skyhöga värden problemet är bara att det riktigt blöta verkar vara tufft på vissa hästars magar och är dessutom tungt att hantera.

I år har jag köpt in några storbalar halm också som jag tänkt dryga ut hösilaget med fast än så länge har de ratat halmen så jag får nog strö med den ovanpå torven i lösdriften istället. Enligt bonden så borde det vara lite lägre värden i år för som han sa "i år är det mer gräs och mindre klöver i" :D. Har funderat på att ta egen vall men, "min" bonde är så bra så det får nog vänta ett tag till. Han är i och för sig 83 år nu men, jag hoppas han håller på länge än. :D
 
Jag funderar på om jag kanske skulle ha stora rundbalar i hagarna. Vi har numera traktor med frontlastare, så det skulle vara hanterbart.

Behöver man vaccinera mot botulism om man fodrar med hösilage?
Jag vet att man skall göra det om man fodrar med ensilage.
 
Kallblodstravare, sto 11 år, gott hull, digivande på dagtid, ca 600 kg.

10 kg Hö = 10 kr
350 g Lusernpellets = 1,47 kr
140 g Soja = 0,93 kr
100 g Betfor = 0,34 kr
50 g MinerVit = 0,55 kr
SUMMA: 13,29 kr. 79 MJ och 518 Smrp.


Arab, sto 15 år, mager, är under "uppgödning", ska väga ca 500 kg.

10 kg Hö = 10 kr
1½ kg Lusernpellets = 6,32 kr
½ kg Havrekross = 1,56 kr
280 g Soja = 1,86 kr
200 g Betfor = 0,67 kr
50 g MinerVit = 0,55 kr
SUMMA: 20,96 kr. 97 MJ och 742 Smrp.
Kommer förhoppningsvis kunna dra ner på fodret när hon ökat i vikt. Har bara haft henne i 1½ vecka än! :)


Halvblod/kallblodskorsning, hingstföl ca 7 mån, gott hull, diar på dagtid.

6 kg Hö = 6 kr
1 kg Lusernpellets = 4,21 kr
210 g Soja = 1,39 kr
200 g Betfor = 0,67 kr
50 g MinerVit = 0,55 kr
SUMMA: 12,82 kr. 57 MJ och 452 Smrp. (Plus mammas mjölk på dagtid).

Summa summarum blir det: 47 kr/ dag eller 1410 kr/ månad. :p
 
Det är väl lite hur man själv känner det, om man ska vaccinera eller inte. Som jag förstått det så trivs inte botulinbakterien lika bra i hösilage (som man brukar kalla det ensilage som har högre TS än 50) som i blötare ensilage. Har man dessutom en duktig bonde som vet hur man ska skörda/slå silaget är risken minimal men, den finns ändock. Det är bara en typ av botulinbakterier som man vaccinerar mot.
 
Det beror inte på hur bonden slår, utan att det kan komma döda djur in i hösilaget. Vi har inte vacinerat några hästar. Man får vara extra försiktig och lukta på det och kolla på det . Minsta felaktiga lukt är inte bra . :banana:
 
Den typ man vaccinerar mot är INTE den som kommer sig av döda djur. Så döda djur kommer man inte undan om det är den bakterien som finns i hösilaget.
 
10 kg hö á 1 kr/kg, ger 530 gr SRP och 75 MJ :bow:

Fölis foderstat är inte alls lika ekonomisk, men det är ju inte gjord för att vara ekonomisk utan för att den lilla raringen ska behaga äta upp maten ;)
 
Det beror visst på hur bonden slår. Vallen ska slås så ingen jordinblandning kommer med silaget eftersom en typ av botulinbakterier finns i jorden. Så ett sätt att minska risken för botulism är just att slå vallen korrekt för att på så vis undvika jordinblandning.

Att sen tro att man kan lukta sig till botulinbakterier visar bara att man inte vet vad man pratar om. Botulinbakterier luktar inte. Om det är något som luktar så kan det vara jäst (inte farligt i små mängder) eller mögel (inte bra alls).
 
Snacka om dyrt att ha häst *panik*
Jag är student (lever på studiebidrag :eek:) och har två egna hästar!
De äter för 1024, 50 per månad (34,15kr per/dag)! Då har jag inte räknat in betfor! :crazy:
Utfodringen är ju bara en del av alla utgifter på hästarna! Försäkringspremierna håller på att ruinera mig, skor/verkning (svindyrt) och sen alla mindre kostnader som inte är regelbundna! Hjälp va dyrt! Men vad gör man när man inte kan leva utan dem :love:?
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 032
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 284
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 239
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp