Vad betalar vi för mineraler och tillskott?

majola

Trådstartare
En uppföljare till Inte_Ungs tråd.

Hos oss är det mineralerna som slukar absolut mest pengar på kraftfodersidan.

Två av hästarna får 50 g miner röd (pelletsform) och 15-20 g Basic E. Det går på 2,45:- om dagen, 73,50:- i månaden och 882:- om året. Per styck. Den tredje får 75 g miner röd (2,80:-), kalk (är inne på en betald säck nu, en ny säck kostar ca 40 kr och räcker i evighet så det är en försumbar kostnad) samt 40 g salt (ca 50 öre). Hon går loss på knappt 3 kronor om dagen, dvs nästan ca 80 kronor i månaden och 1000 kronor om året. Bara för mineraler! :eek:

Här måste ju finnas pengar att spara, eller?

Hur har ni löst det? Vad kostar era mineralfoder?
 
Jag ger 50 g miner grön, tror det kostar 1 kr och 5 öre per dag. Dvs 32,70 kr per 31 dagars månad. 393 kr per år, men då har jag multiplicerat med 31-dagars månaden..

Så det var inte så farligt.. :smirk: Övriga vitaminer etc får jag genom färdigfoder!
 
Till höet använder jag detta året: 25 ml Chevinal och även krafft miner grön 120 g/dag för det passade bäst till värdena(Chevinal har ju inte ca och p och endast lite mg)
Till hösilaget använder jag: 25 ml Chevinal och 3 mått fosforbalans.
Chevinalen köper jag 5 liter för 355 kr(billigt) och det varar ca 1/2 år.
Fosforbalansen köpte jag för 145 kr och det varar i lite mer än 2 månader.
Miner grön kommer jag inte ihåg vad jag betalade men jag tror det var runt 160 kr för 5 kg och det varar ca 40 dagar.

Sammanlagt denna gången(vi använder hö i 1/2 år och hösilage i 1/2) blir det ca: 2000 kr :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 540
Senast: skiesabove
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 596
Senast: smultronfot
·
Hästmänniskan Hej på er alla! Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd...
2
Svar
21
· Visningar
2 064
Senast: mctucker
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 427
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp