Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Vad brukar ni äta till/med bakad potatis? Veganskt/gå att göra veganskt. Återupptäckte bakpotatis för ett par veckor sedan men har aldrig tidigare ätit det som vuxen tror jag. Nu käkar jag det bara med en klick veganskt smör och stekta grönsaker och bönor.
Jag brukar göra en röra som består av följande:

Keso
Rökta quorn-skivor
Rödlök
Majonnäs
Riven ost
Hackad gräslök
Svartpeppar
Rökt paprikapulver

Ost och majonäs är ju lätt att byta till veganska alternativ. Jag vet dock inte vad som kan ersätta Keso, men det kanske du vet?

Jag hackar quornskivor, rödlök och gräslök. Blanda med keson. Smaksätt röran med riven ost och majonnäs (typ 1 msk av vardera) och krydda med rökt paprika och färskmalen svartpeppar. Eventuellt behövs lite salt. Väldigt gott!

Jag kan tänka mig att det funkar att ta något veganskt alternativ till gräddfil/creme fraiche istället för keso och tillsätta mer quorn och veganost för att ersätta tuggmotståndet.

Sen tycker jag att guacamole funkar till bakad potatis och den är ju vegansk i original.

Tillägg: Romröra med tångkaviar, någon havrefraiche och hackad rödlök måste bli supergott!
 
Vad brukar ni äta till/med bakad potatis? Veganskt/gå att göra veganskt. Återupptäckte bakpotatis för ett par veckor sedan men har aldrig tidigare ätit det som vuxen tror jag. Nu käkar jag det bara med en klick veganskt smör och stekta grönsaker och bönor.
Mangochutney/curry/vegansk cremefraiche el dylikt. Blanda med typ linser, tomat, rödlök/salladslök och eller lite vad man har hemma.
 
Sojaböns- och majsbiffarna med Friscobröd, creme fraiche och sallad. Mums! :d
 

Bifogade filer

  • 20200607_185900_001.jpg
    20200607_185900_001.jpg
    191 KB · Visningar: 19
Vad brukar ni äta till/med bakad potatis? Veganskt/gå att göra veganskt. Återupptäckte bakpotatis för ett par veckor sedan men har aldrig tidigare ätit det som vuxen tror jag. Nu käkar jag det bara med en klick veganskt smör och stekta grönsaker och bönor.
Jävligt gotts-veganska skagenröra. Jätteenkel och så god! Vegansk majonnäs är ju så enkel att göra men vill man skippa det kan man ju köpa typ hellmans veganska och sen bara blanda ihop alla ingredienser i receptet. Älskar den :love:
 
Jag brukar göra en röra som består av följande:

Keso
Rökta quorn-skivor
Rödlök
Majonnäs
Riven ost
Hackad gräslök
Svartpeppar
Rökt paprikapulver

Ost och majonäs är ju lätt att byta till veganska alternativ. Jag vet dock inte vad som kan ersätta Keso, men det kanske du vet?

Jag hackar quornskivor, rödlök och gräslök. Blanda med keson. Smaksätt röran med riven ost och majonnäs (typ 1 msk av vardera) och krydda med rökt paprika och färskmalen svartpeppar. Eventuellt behövs lite salt. Väldigt gott!

Jag kan tänka mig att det funkar att ta något veganskt alternativ till gräddfil/creme fraiche istället för keso och tillsätta mer quorn och veganost för att ersätta tuggmotståndet.

Sen tycker jag att guacamole funkar till bakad potatis och den är ju vegansk i original.

Tillägg: Romröra med tångkaviar, någon havrefraiche och hackad rödlök måste bli supergott!
Tack, ska testa! Väldigt olikt vad jag brukar göra och quorn har jag inte ätit på evigheter, men det låter gott.
 
Lite kylskåpsrensning idag. Stekte halloumi med vitlök, peppar, och lite paprikapulver. Hade i créme fraîche och fryst hackad spenat och lät det puttra ihop. Det smakar typ fisk, hade säkert varit gott med ris till men jag orkade fan inte :laugh:
 
Gjorde Carbonara på rökt tofu i förrgår - älskar det! :love:
Igår jobbade jag kväll så då blev det en matlåda av den. Nu är det rätt skralt hemma så får se vad det blir ikväll. Imorgon kommer en leverans från Ica :)
 
Den där har jag velat testa men aldrig sett i affär. Brukar vara finnas quorns lasagne.
Vad är den baserad på? Sojafärs?

Jag trodde den var helt ny? Jag har aldrig sett den förr.
Det är inget "sånt" i alls, tyvärr utan bara tomatsås, grönsaker, ost, sås.. man kunde ju tyckt det skulle vart nåt proteinrikt i också men...

---

Lunch på taket idag! Och mitt potatismos blev bra! Tidigare har det blivit konstigt ^^
 

Bifogade filer

  • 20200611_122705.jpg
    20200611_122705.jpg
    253,6 KB · Visningar: 40
Stroganoff till lunch i 2 veckor nu, tror den är slut efter imorgon :(

Sen har jag nog den nedanför till lunch fram till lön :D all min linsgryta gav jag bort!
Men i helgen blir det grill.
received_271343893920287.jpeg
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 416
· Visningar
46 787
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
311
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 851
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp