Bukefalos 28 år!

Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Jag tänkte försöka göra en vegansk version av ett recept som egentligen kräver att kött ska rullas med fyllning i (alltså typ som köttkanelbullar:crazy:) och sen ugnsbakas. Har ni några idéer om vad jag skulle kunna använda istället för rött kött? Jag är öppen för alla möjliga, det behöver alltså inte vara proteinrikt eller så, bara det fungerar. Jag kanske inte heller behöver just rulla, om jag kan få till fyllningen så att den ändå stannar kvar och liksom sugs upp av vad jag nu ersätter köttet med.
Skulle formbar färs funka? Det går ju att banka ut till "lövbiff", steka lite och sen rulla ihop med fyllningen i.
 
Ah nu fattar jag vad du menar, trodde fyllningen skulle lindas in i något. Hur brukar resultatet se ut på köttvarianten?
Typ nåt sånt här:

th


Men jag är inte så petig med att det ska bli just rullat. Mer att smakerna ska få blanda sig och det ser snyggt ut på tallriken, så jag kanske kan ta portabello och kål och vira ihop på något sätt.
 
Just paprika tror jag inte går så bra med fyllningen, paprikan kommer bli för skarp i smaken. Fyllningen har huvudsaklig smak av saffran och ingefära, med umami, lök, och fett.
Kan du göra aubergine rullader av dom? Eller fylla zucchini kanske?. Jag har gjort rullader med aubergin, man skär lagoma skivor på längden som man steker/grillar så de blir mjuka och rullar sedan in fyllningen och gräddar i en form.
 
Gjorde fyllda pitabröd med svamp-risfyllning, samt grönsaker, mozzarella och salsa igår. Det blir lunch idag också.
Mozzarellan kan bytas ut mot veganost/lämnas bort om man inte äter mjölkprodukter.
 
Såhär gick det då, mitt experiment med veganska "biffåglar" som de kallas i originalreceptet. Jag gjorde två med formbar färs och två med kålblad, och kålbladen slog färsen med hästlängder. Både i smak och funktion, då färsen inte rullade sig, men oavsett så var sötman i kålen som gjord för fyllningen! Kommer definitivt göra igen, kanske med savoykål istället för vitkål för att fyllningen liksom ska fångas upp i vecken. Oavsett, tack för hjälpen:D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 073
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 921
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp