Bukefalos 28 år!

Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Sen jag gav grönkål en ny chans har jag blivit helt förälskad, finhackad var grejen!

Har plockat kantareller och tänkte att det borde funka med grönkål. Kantareller + grönkål + tomat var ju en fantastisk kombination i pastasås 🤩.
Åh. Råkade trycka på gillaknappen innan jag hann läsa tomat. Skeptisk till det syrliga! Det andra lät jättegott 😁
 
Sen jag gav grönkål en ny chans har jag blivit helt förälskad, finhackad var grejen!

Har plockat kantareller och tänkte att det borde funka med grönkål. Kantareller + grönkål + tomat var ju en fantastisk kombination i pastasås 🤩.
Det är en toppenkombination! Vi brukar ha lite finhackad lök och vitlök också, och vända ner tomaterna på slutet bara så de hinner bli genomvarma men inte soggiga.
 
Vegfärssås som fått puttra i 2 timmar. Asgod!
20221014_153802.jpg
 
Också för somrigt. Saknar mammas köttgrytor, coq au vin, viltstek och så. Inte just köttet, men den smakpaletten.
Jag lagar mycket sånt men vegetarisk. I köttgryta tar jag quornfileer som jag skär till bitar istället och bryner på.
Mycket rött mustigt vin i grytan också!
 
Jag lagar mycket sånt men vegetarisk. I köttgryta tar jag quornfileer som jag skär till bitar istället och bryner på.
Mycket rött mustigt vin i grytan också!
Hur brukar du krydda? Något recepttips? Har testat med quornbitar men tycker det fattas umami, blir vattnigt och trist.
 
Ser jättegott ut. Hur brukar du göra din vegofärssås? Tycker min oftast blir smaklös trots att jag har i diverse kryddor. Brukar använda Anammas sojafärs.

Använder också anammas färs :)
Utöver är det polpa krossade tomater, polpa körsbärstomater, en kruka basilika, soja, lök, vitlök, paprikapulver, salt, peppar, chili, 2 buljongtärningar.
Tricket är nog att man ska krydda mer än vad man tror.
 
Hur brukar du krydda? Något recepttips? Har testat med quornbitar men tycker det fattas umami, blir vattnigt och trist.
Jag brukar göra utefter jävligt gotts recept på boeuf bourguignon. Så kryddar med kryddpeppar och timjan, soja, rökt tofu, brynt schalottenlöksfond och skogschampinjoner. Så mycket ingredienser med umami. I receptet står det grönsaksfond men den brynta lökfonden (finns färdig att köpa på flaska i butik) är mer umamiaktig. Jag tycker att grytan blir himmelsk och man saknar inte köttet alls.

https://javligtgott.se/recept/vegansk-boeuf-bourguignon/
 
Jag brukar göra utefter jävligt gotts recept på boeuf bourguignon. Så kryddar med kryddpeppar och timjan, soja, rökt tofu, brynt schalottenlöksfond och skogschampinjoner. Så mycket ingredienser med umami. I receptet står det grönsaksfond men den brynta lökfonden (finns färdig att köpa på flaska i butik) är mer umamiaktig. Jag tycker att grytan blir himmelsk och man saknar inte köttet alls.

https://javligtgott.se/recept/vegansk-boeuf-bourguignon/
Tack! Ska testas :D
 
IMG_20221103_172112.jpg

Gjorde min egen version av Jennifer Aniston-salladen!
Bulgur, gurka, kikärtor, fetaost, solrosfrön, salt, peppar, olja, rödvinsvinäger, och persilja. Hade 4 tomater kvar så hackade upp dem och hade på lite sirachasås.. När jag skriver detta inser jag att det borde varit rödlök i också, men men!
 
Fick testa oumph, stekte dem hårt och de blev som ostronskivling. Så mitt tips är köp ostronskivling istället och spara på resurserna i både pengar och att tillverka det.
 
Alltså jag brukar inte ha världens högsta förväntningar när jag käkar ute på mindre orter, så döm min förtjusning när jag och maken köpte en "vegetarisk tallrik" på en grill i centralorten här och det var typ ... perfekt? :love:

Potatis, zucchini, aubergine, halloumi, tomatsås och vitlökssås. Färska kryddor som kompletterade smakerna. Hipp hurra säger jag, vilken feel good i novemberrusket!
IMG_20221103_172307.jpg
 
Alltså jag brukar inte ha världens högsta förväntningar när jag käkar ute på mindre orter, så döm min förtjusning när jag och maken köpte en "vegetarisk tallrik" på en grill i centralorten här och det var typ ... perfekt? :love:

Potatis, zucchini, aubergine, halloumi, tomatsås och vitlökssås. Färska kryddor som kompletterade smakerna. Hipp hurra säger jag, vilken feel good i novemberrusket!
Visa bifogad fil 104584
Det där ser massivt imponerande ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 819
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 940
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp