Bukefalos 28 år!

Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Idag blev det första av matkasse-rätterna: biryani med kikärtor, ugnsbakad blomkål och rostade mandelspån. Det blev jättegott trots att vissa av smakerna egentligen inte är helt min grej. Rejält med mat blev det också, fast jag förstår inte hur. Det såg ut som ungefär fem riskorn i påsen.
 
Hur står de sig mot inte-riktigt-kokta bönor eller kikärtor? Mer sega kanske?
Jag vet faktiskt inte, jag kokar alltid mina baljväxter i flera vatten och låter dem ligga i blöt länge. Lupinen jag har provat har ett skal som är segt, och sedan en kärna med tuggmotstånd. Om man mal den blir den inte lika smulig.
 
Jag vet faktiskt inte, jag kokar alltid mina baljväxter i flera vatten och låter dem ligga i blöt länge. Lupinen jag har provat har ett skal som är segt, och sedan en kärna med tuggmotstånd. Om man mal den blir den inte lika smulig.
Låter intressant!
 
Idag blev det pasta med valnöts- och grönkålspesto och rostad butternutpumpa. Hamnar på tredje plats av de tre matkasse-rätterna. Igår blev det fajitaplåt med portabellosvamp och tofu, och en avokadokräm som var to die for.


Nästa veckas recept låter supergoda, lite vietnamesiska och koreanska smaker, så det ser jag fram emot!
 
Idag blev det bulgogi (på pulled VegMe) med snabbkimchi och gurksallad. Det var otroligt gott, lite så där att jag hade svårt att sluta äta fast jag var proppmätt!
Om jag förstått det rätt är en del av själva poängen med kimchi just att det tar tid, så jag vågar inte uttala mig om hur autentiskt något av det var.
Med gurksalladen freestylade jag dessutom lite för att efterlikna en som finns på en favoritrestaurang. Körde tärnad gurka, japansk sojasås, pressad vitlök, sambal oelek, socker, vitvinsvinäger och sesamfrön.
Även detta var en matkasse-rätt, hittills är alltså tre av fyra rätter fullpoängare! :banana:
 
Till efterrätt blev det nästan Whippish-öra men han var för snabb när jag sa att jag skulle komma och äta upp det (inte vegetariskt heller, jag vet, men ni skulle också försökt om ni hade sett det).
 
Låter gott!
Har du recept? (har inte TikTok)
Finns flera olika recept men det jag brukar köra på:
150 g fetaost(vit salladsost i block går också jättebra)
1 ask med körsbärstomater eller babyplommontomater
1-2 klyftor vitlök (här går du efter egen smak)
Salt
Chiliflakes efter smak (går att byta ut mot annan krydda eller skippa helt)
1-1,5 msk olivolja
Spaghetti eller penne

Lägg i tomater i en ugnsfast form, pressa vitlök och blanda det med tomaterna. Lägg på fetaostblocket på tomaterna och salta och krydda över både fetaost och tomater. Häll sedan olivolja över allt och in i ugnen på 200 grader. Du kan lägga i tomaterna hela men jag brukar skära itu dom för att jag är otålig och då går det fortare att bli klar. 😅

Koka spaghetti eller penne under tiden. När tomaterna är mjuka och fetaosten lite såsig så är det färdigt, ta då ut formen och mosa ihop allting med en gaffel. Häll sedan över det över den nykokta pastan och blanda ihop. Sen är det bara att käka. 🤤


Man kan lägga till andra kryddor som oregano eller basilika om man vill, det är bara att prova sig fram till vad man tycker är godast. Det går även att lägga till mer ost om man är en riktig ostälskare, det blir en lite mer tjockare sås då. Det jag tycker är viktigt dock är att ha en riktigt bra olivolja, det lyfter upp rätten en del.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 819
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 940
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp