Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Bästa matlådan!
20211101_105340.jpg
 
Jag tänkte göra en soppa på potatis, purjolök, bönor och morötter. Och havregrädde eller havrefraiche. Vilka örtkryddor skulle ni använda? Är sämst på potatis. Vill ha mycket örtkryddor, ingen chili eller nåt starkt.
 
Jag tänkte göra en soppa på potatis, purjolök, bönor och morötter. Och havregrädde eller havrefraiche. Vilka örtkryddor skulle ni använda? Är sämst på potatis. Vill ha mycket örtkryddor, ingen chili eller nåt starkt.
Till en början libbsticka, grönsaksbuljong/lantbuljong/vegeta. Efter en stund lite (lite!) mejram, och så rosépeppar eller kryddpeppar, helst i en kryddgömma. Sist hade jag haft en skvätt vin eller annat lite syrligt, tillsammans med timjan och rosmarin (3/4 timjan). Smaka av med lite honung eller socker.

Eller för all del; smaka av genom hela. Och ta bort det du inte gillar ur ekvationen. Men det ovan är min standard för potatisgryta :)
 
Jag tänkte göra en soppa på potatis, purjolök, bönor och morötter. Och havregrädde eller havrefraiche. Vilka örtkryddor skulle ni använda? Är sämst på potatis. Vill ha mycket örtkryddor, ingen chili eller nåt starkt.

Timjan är väldigt gott till potatis, likaså dill. Även dragon kan bli gott (blir lite bearnaisesås-smak av det hela). Och persilja förstås.
 
Gjorde curry idag. Men jag tycker det är svårt att få till en riktigt smakrik curry som fortfarande är mild. Jag har ätit det, men aldrig lyckats själv. Har ni några bra currytips?
Är det thaicurry eller indisk curry du är ute efter?
När jag gör indisk curry har jag ofta tomatsås som grund eller har i någon matsked med mangochutney för att få i lite sötma och rundhet. I thaicurry är det mer lime/citronblad, sälta/umami (ersätta fisksås) som är grejen utöver själva currypastan. Sen ger ju den stekta löken en viss sötma och umami med. Vi kör på de vanliga icas, eller santa-maria
 
Haft ont i magen idag så behövde äta något lätt och milt till middag, så stekte bananpannkakor som jag åt med skivad banan och blåbär.
Så himla gott!

Nu har jag bananer över hemma, så planerar att baka bananbröd i helgen när de blivit lite brunare.
 
Är det thaicurry eller indisk curry du är ute efter?
När jag gör indisk curry har jag ofta tomatsås som grund eller har i någon matsked med mangochutney för att få i lite sötma och rundhet. I thaicurry är det mer lime/citronblad, sälta/umami (ersätta fisksås) som är grejen utöver själva currypastan. Sen ger ju den stekta löken en viss sötma och umami med. Vi kör på de vanliga icas, eller santa-maria
Jag är nog inte helt på det klara vad jag är ute efter. Eller, jag vet hur det smakar, men inte vad det heter:laugh: Men jag kan ju testa mig fram, det är det jag gjort hittills men utan större framgång. Tycker alla recept jag hittat blir väldigt starka (jag är en vekling) men utan den där breda, mångfacetterade currysmaken.
 
Testade den nya svenska ärtfärsen idag, i köttfärssås. Nu kryddar jag min sås ganska mycket så kan inte säga så
mycket om smaken, men gillar att det inte är så processat och konsistensen är väldigt bra.


Och ja, nån i lokala butiken måste sett Cowspiracy eller nåt, för senaste veckorna har det veganska utbudet exploderat. Inte mig emot:D Men fortfarande ingen alspånsrökt tofu:cautious:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 520
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 114
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 752
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp