Bukefalos 28 år!

Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Jag är ju egentligen vegan, men jag gillar inte att slänga mat och nu har jag helt plötsligt ett kilo goudaost i min kyl. Vad gör jag med ett kilo ost? Jag gillar inte ost på mackan så gärna något där ostsmaken inte är det helt centrala. Men vill minnas att jag tyckte smält ost var okej sist, men det var ju sådär femton år sen eller så.
 
Jag är ju egentligen vegan, men jag gillar inte att slänga mat och nu har jag helt plötsligt ett kilo goudaost i min kyl. Vad gör jag med ett kilo ost? Jag gillar inte ost på mackan så gärna något där ostsmaken inte är det helt centrala. Men vill minnas att jag tyckte smält ost var okej sist, men det var ju sådär femton år sen eller så.
Jag hade gett bort den, hade inte orkat lägga tankekraft på det 😆 Kanske jättedåligt svar på din fråga iofs.
 
Kan du inte svepa in den i en liten ostduk, lägga den i en korg och lämna den på trappen hos någon du misstänker är ostätare? Sen ser de den på morgonen när de vaknar och känner ansvar för att ta hand om den. (Den håller inte så länge.)
Då donerar jag den nog till skogsmössen. Har hört att de gillar ost:d
 
Jag är ju egentligen vegan, men jag gillar inte att slänga mat och nu har jag helt plötsligt ett kilo goudaost i min kyl. Vad gör jag med ett kilo ost? Jag gillar inte ost på mackan så gärna något där ostsmaken inte är det helt centrala. Men vill minnas att jag tyckte smält ost var okej sist, men det var ju sådär femton år sen eller så.
Om du inte är emot att äta kan du riva och frysa in och använda till passande maträtter i framtiden (pizza, gratäng, pasta mm) eller för att donera senare.
 
Råkade hamna i ketos utan att tänka på det så kände att jag lika gärna kunde fortsätta på det spåret.

Idag blev det bland annat gratinerad brieost med pecan- och pistagenötter, chili, vitlök, persilja och olivolja som topping. Och en massa sallad. Väldigt mättande så denna lär räcka hela veckan!
20230125_165055.jpg

Saknade lite sötma till osten/nötterna dock. Borde gå att peta in lite rödbetor utan att det blir för mycket kolhydrater, men denna gången ringlade jag lite sockerfri syrup över istället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 603
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 866
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp