Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Grillat!

IMG_20180526_163904_549.jpg
 
Dåligt med matlagning här. Har levt på hemgjord potatissallad med grönsaksbullar ett par dagar nu.

Idag blev det falaffeltallrik med pommes till middag.
 
Har varit bortrest men nu är jag hemma och äter igen!

Idag blev det quinoa-blomkålsbiffar (ej särskilt goda, rekommenderar inte) med grönsallad. Skojade till dressingen lite med mandelsmör (+ olivolja, vitvinsvinäger, citron, salt, peppar och provencalsk örtkrydda. Blev krämig och ganska god). Diverse råkost till.
 
Häromdagen gjorde jag kikärtsgryta med kikärtor (surprise), vitlök, lök, krossade tomater, kokosmjölk, curry, mango och banan. Hade naanbröd och youghurtsås med koriander till, men ris är säkert lika gott.

Imorgon ska jag göra kikärtswraps med vitkål, zucchini, morot, paprika och avokado med tahinidressing. Också yummie.

Jag får massor av inspiration av portionenundertian på instagram, ni har säkert nämnt hennes konto innan här. Jag är inte vegetarian men äter gärna vegetariskt och hennes recept brukar vara både enkla och goda!
 
Vad kan man grilla mer än halloumi om man undviker nattskatteväxter och soja? Zucchini, fyllda, är gott men tar inte smak. Lök, vitkål är mer tillbehör och blir gott!
 
Vad kan man grilla mer än halloumi om man undviker nattskatteväxter och soja? Zucchini, fyllda, är gott men tar inte smak. Lök, vitkål är mer tillbehör och blir gott!

Toppa zucchhini med en blandning av cornflakes, sambal oelek, honung/agavesirap, stark senap, gurkmeja och paprikapulver. Jättegott (fast jag inte är särskilt förtjust vare sig i fylld zucchini, senap, gurkmeja eller sambal oelek...)
 
Jag har aldrig varit typen som gillar salladsblad. Vi har mest ätit råkost i olika former.

Sist på bollen har jag nu hittat fram till krämiga dressingar! Innan jag blev vegan hade vi typ alltid olivolja och vinäger och inget mer om vi åt blad. Jag tycker inte om mayonnäs eller joghurtdressing och kom mig aldrig för att leta efter ngt annat.

Nu dressar jag med hummus, mosad avocado, eller cashew/mandelsmör utrört i någonting. Och äter sallad varje dag! Nu ikväll blev det romanasallad, morot, körsbärstomater, paprika, kikärtor, en halv avocado och en stor klick hummus. Toppade med chiafrön, hampafrön och valnötter. Till det blev det två överblivna halva grillade majskolvar.

Lunchen var spirellipasta gjord på röda linser. Serverade med Barillas tomatsås (den är faktiskt godare än hemmagjord...), valnötter och "parmesan" gjord på cashewnötter och såna däringa jästflingor. Råkost till (morot, äpple, gurka och kålrabbi). Stora sonen som är väldigt försiktig med nya saker och därtill tvärvägrar tomatsås tog om två gånger. "Ursäkta mamma, men det är var faktiskt jättegott!" sa han. Jag berättade inte förrän efteråt att det var pasta på röda linser och han blev jätteförvånad. :D
 
Pasta med vegetariska snitzlar och morots- samt ingefärssås baserat på Oatly Fraiche.

Igår grönsakswok tillsammans med riven zucchini och jordnötter.
 
Häromdagen gjorde jag kikärtsgryta med kikärtor (surprise), vitlök, lök, krossade tomater, kokosmjölk, curry, mango och banan. Hade naanbröd och youghurtsås med koriander till, men ris är säkert lika gott.

Imorgon ska jag göra kikärtswraps med vitkål, zucchini, morot, paprika och avokado med tahinidressing. Också yummie.

Jag får massor av inspiration av portionenundertian på instagram, ni har säkert nämnt hennes konto innan här. Jag är inte vegetarian men äter gärna vegetariskt och hennes recept brukar vara både enkla och goda!

23F53670-C15E-4757-AB07-BDFB7654BE08.md.jpg

Currygrytan

A46E3843-9A90-4710-9B63-63B101FFCCE0.md.png

Gammal bild och recept på kikärtswrapen :D.
Denna gång hade jag vitkål i, supergott!


Har även ätit en god fetasallad senaste dagarna
6D93ED82-939C-4120-9C2C-9DD367804A5F.md.jpg


Och äter så mycket bananpannkakor! Jag gör mina på 1 banan, 1 ägg och 1 dl havregryn, och just nu gillar jag att smaksätta dem med kardemumma :)

D5757334-5F73-4691-B988-31A324C73D2A.md.jpg

Steker i kokosolja med neutral smak.
 
Jag skulle vara exotisk och lagade svart ris med vitlöksrostad pak choi kväll. Det blev ingen succé direkt. Riset var inte gott. Pak choien blev lite bränd. Den älskade maken erbjöd mig generöst att jag kunde få äta upp hans portion. Jag hällde på generösa mänger sojasås och då blev det ätbart, men det är inget jag ska laga igen. :D
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 153
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
565
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 023
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 507
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp