Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Jag vet inte hur man ska beskriva konsistensen faktiskt. Men tycker inte alls det påminner om något animaliskt. Som oumph sägs ju vara likt kött, men så är ju inte tofu alls. Däremot vet jag att många är skeptiska till tofu, pga den lite "dallriga" konsistensen och att den är så smaklös i sig själv. Jag gillar t.ex. scrambled tofu eller att marinera och steka den.
Om jag ska prova, vad ska jag då välja för sort? Det får gärna smaka mycket, är inte bang för kryddning.
Och hur ska jag tillaga? Tänker att det borde vara bäst att steka, men det kanske är fel?
 
Om jag ska prova, vad ska jag då välja för sort? Det får gärna smaka mycket, är inte bang för kryddning.
Och hur ska jag tillaga? Tänker att det borde vara bäst att steka, men det kanske är fel?

Köp extra firm tofu, inte silken tofu, den är mer geléig. Pressa ur vattnet ur tofublocket med handduk/hushållspapper och skärbräda. Skär i kuber, marinera i ex vis soja, vitlök, chili, gnutta honung och lime. Stek i olja på hög värme tills ytan runt om är knaprig. Det går också att köra i ugnen, ha i olja i marinaden i så fall och ha inne dem ganska länge på bakplåtspapper och vänd dem ofta.

Eller satsa på brun (friterad) tofu! Finns i kuddar eller remsor i frysdisken på asiatiska butiker. Heter typ fried tofu.
 
Om jag ska prova, vad ska jag då välja för sort? Det får gärna smaka mycket, är inte bang för kryddning.
Och hur ska jag tillaga? Tänker att det borde vara bäst att steka, men det kanske är fel?
Det finns ju de som ligger i marinad, jag föredrar dock att köpa naturell och sen behandla den som jag vill så jag har ingen koll på hur de färdigmarinerade är.

Köper du naturell så pressa den först för att få ur vätskan (inte nödvändigt om du ska mosa den till t.ex. scrambled tofu).

Stek så de får lite krispig yta. Eller ha tärningar i nån asiatisk rätt. Eller gör scrambled tofu.
 
Vegofiskpinnar med kokt potatis och blomkål till middag här. :) Kokosgrädde till ;) Det passade faktiskt! Shit, jag kommer hitta massa goa kombos nu om jag ska äta upp all den :d Kör nog på å prova mig fram ist för o frysa in.
 
Har köpt massa rotfrukter och tänkte köra långkok i gjutjärnsgrytan med tomatkross och lök. Ä Funderar på att även blanda i kikärtor. Någon som har tips på kryddning eller annat att lägga till/ta bort?
 
Har köpt massa rotfrukter och tänkte köra långkok i gjutjärnsgrytan med tomatkross och lök. Ä Funderar på att även blanda i kikärtor. Någon som har tips på kryddning eller annat att lägga till/ta bort?
kokosmjölk
typ chili, ingefära, spiskummin, garam masala... googla indisk kikärtsgryta så finns det bra kombinationer av kryddor att sno även om man inte har samma grönsaker i grytan.

Eller typ ungersk gulasch, vitlök, paprika, kummin, chili
 
ICAs linsgryta med fänkål. Gjorde i slowcookern, drog i egen buljong, och gjorde soppa av den. Mixade oregano och vitlök, i med limesaft. Rör ner creme fraishe. Klicka ovanpå. Gott!
 
Äter i detta nu middag: Vegoburgare som jag köpte när Lidl hade vegovecka, den var jättegod! Till den har jag kokt potatis (asså jag åt verkligen aldrig potatis förr, nu är jag inne i värsta potatisperioden!) och kokt blomkål och så som sås lite fil med massa cayennepeppar i, nam nam!
 
Äter i detta nu middag: Vegoburgare som jag köpte när Lidl hade vegovecka, den var jättegod! Till den har jag kokt potatis (asså jag åt verkligen aldrig potatis förr, nu är jag inne i värsta potatisperioden!) och kokt blomkål och så som sås lite fil med massa cayennepeppar i, nam nam!

Är det de där med kikärtor och quinoa? De är supergoda!
 
Vad har ni för matplaner den här veckan? Försöker göra en veckoplanering men har lite idétorka...

Kvällsmat ser ganska bra ut faktiskt
Mån: Röd linssoppa med rostade tomater
Tis: ???
Ons: Örtbaguetter (vi kommer hem sent så på onsdagar brukar det ofta bli örtbaguette eller mackor bara)
Tor: Tikka Masala med kikärtor
Fre: Höstfest på förskolan (ska finnas pumpasoppa, hoppas de gör den vegansk...)

Men så vill ju ungarna ha lunch också. Helst vareviga dag. :confused:
Mån: Tabbouléh, falafel och råkost
Tis: Potatisklyftor och grönsaker med dipp
Ons: ???
Tor: ???
Fre: Linspasta med tomatsås och ärtor
 
Den här veckan har jag tänkt göra tacos och broccolisoppa. Har handlat ingredienser till det idag. Jag bor själv så jag brukar köra på samma rätt flera gånger varje vecka, enkelt så :D luncher blir nog mackor och frukt/grönsaker. Kanske en dag färdiga vårrullar som jag har i frysen. Jag sitter hemma hela veckan och skriver tenta så lite snacks kanske går ner också :angel:
 
Blir bönchili med nachochips till lunch hela veckan.
Idag till middag, friterade vårrullar och nudelwok från Ica.

Ska ställa mig och göra vegfärssås sen ikväll så jag har middag klart :)
 
Här blev det veganpannkakor till kvällsmat/middag. Första gången jag testar och jag blev la rätt nöjd. De hade kunnat gå lite längre i pannan men smaken var bra!

Rårörda hallon utan tillsatt socker som tillbehör.

54BA8B28-22F0-4B6C-8CF2-3919C2DB6ACC.jpeg
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 141
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 883
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp