Vad blir det för (vegetarisk) mat?

IMG_20190126_125738_329.jpg
 
Kokosmjölk är ju skitgott i mixad soppa!!

Det beror nog på hur man tycker det :p. Jag gjorde en annan soppa med sötpotatis och kokosmjölk förra helgen och den var ätbar men inte så mycket mer än så. Tänker att det blir liknande med pumpan!

(Jag har aldrig varit överförtjust i någon form av kokos.)
 
Jag köpte ingredienser till en butternutpumpasoppa med kokosmjölk förra helgen, men har ångrat mig då jag tycker det blir rätt kvalmigt med kokosmjölk i mixad soppa. Någon som har annat tips för pumpan?

Kvalmigt blir det inte om du väger upp med syra, vilket även pumpan behöver. Färskpressad citron hade jag valt!
 
Vad ska ni äta nästa vecka, några planer? :)

Jag känner att jag är på g nu, killen jag dejtar plus den här tråden inspirerar mig till att faktiskt laga mat och inte bara äta gröt/yoghurt! Jag tycker ju faktiskt att matlagning är roligt egentligen.

Förra veckan handlade jag faktiskt hem lite mat så jag hade lite hemma att välja på också och det gjorde ju att det blev roligare. Och handlade sallad i början av veckan som sen räckte till veckans mat, har tänkt fortsätta så, heja heja!
 
Var på thai restaurang igår. Vilken besvikelse! Kostade 20 kr att plocka bort köttet, maken och jag fick precis lika rätt trots att vi beställt olika. Var bara lite sparsamt wokade grönsaker i sås.. Var inte alls trevligt. Dit går vi inte igen.

Att det ska vara så svårt att göra bra vegetariska rätter!
 
Var på thai restaurang igår. Vilken besvikelse! Kostade 20 kr att plocka bort köttet, maken och jag fick precis lika rätt trots att vi beställt olika. Var bara lite sparsamt wokade grönsaker i sås.. Var inte alls trevligt. Dit går vi inte igen.

Att det ska vara så svårt att göra bra vegetariska rätter!
Haha va? Kostade det extra att plocka bort kött?
 
Ja.. Det var helt sjukt! Och sen var det ändå inget substitut, bara grönsaker. Kommer inte gå dit nåt mer :down:
Gud vad dåligt. Värre än den gången jag och en kompis var på restaurang (jag åt kött på den tiden). Det enda som gick att göra vegetariskt var en sallad baserad på anka. Kompisens sallad bestod av lite salladsblad, lite granatäpple och några nötter. Det fick hon betala fullt pris för, dvs nästan 300 spänn.
 
Gud vad dåligt. Värre än den gången jag och en kompis var på restaurang (jag åt kött på den tiden). Det enda som gick att göra vegetariskt var en sallad baserad på anka. Kompisens sallad bestod av lite salladsblad, lite granatäpple och några nötter. Det fick hon betala fullt pris för, dvs nästan 300 spänn.

Men usch det är ju sjukt O_o
 
Jag köpte ingredienser till en butternutpumpasoppa med kokosmjölk förra helgen, men har ångrat mig då jag tycker det blir rätt kvalmigt med kokosmjölk i mixad soppa. Någon som har annat tips för pumpan?
Skala och tärna i små bitar. Lägg på ugnsplåt. Ringla över olivolja, limesaft, pressa över vitlök och strö över flingsalt. Blanda runt. Rosta i 225 grader i cirka en halvtimme. Rör runt ibland. Lägg i kärnorna sista kvarten. Strö över chili och koriander när det är klart. Supergott som tillbehör eller jag kan äta en hel pumpa själv som tillagats så.
 
Skala och tärna i små bitar. Lägg på ugnsplåt. Ringla över olivolja, limesaft, pressa över vitlök och strö över flingsalt. Blanda runt. Rosta i 225 grader i cirka en halvtimme. Rör runt ibland. Lägg i kärnorna sista kvarten. Strö över chili och koriander när det är klart. Supergott som tillbehör eller jag kan äta en hel pumpa själv som tillagats så.

Det låter verkligen supergott utom koriandern förstås :D. Så den struntar jag i så fall i :).
 
Min kvällsmat var så god att jag inte hann fotografera den...

Minifarfalle med röd pesto, fint hackad grönkål, soltorkade tomater i olja, färska skivade champinjoner och lite valnötter. Till det rostat lantbröd med avocado och dukkah.

Till lunch gjorde jag en förvånansvärt god bananshake (2 bananer, 1 dadel, 2 skedar mandelsmör och sedan fyllde jag upp med vatten till 0,5 liter. Mixade och njöt med ett äpple till.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 137
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 788
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp