Bukefalos 28 år!

Vad för häst vill ni ha?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

Hon är skarp, men inte dum, hon hetsar gärna upp sig dock, men sådant är oftast kontrollerbart med lite arbete.

Hon ska troligen betäckas med Johnson, (JazzxFlemmingh). Det ska bara bli så roligt att se vad som ploppar ut.
För min väninnas skull hoppas jag att det är hennes blivande GP häst.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

men charmeur är också hingt och funkar.
Att de blir för hingstiga visar på ett skarpt temprament.

Du avlar på ett sto med tveksam ridbarhet, jag förstår inte
riktigt hur du kan ifrågasätta tex charmeur då?

Det dessa hingstar utsätts för är betydligt tuffare än vad våra hästar
utsätts för. Vi vet inte om våra hade klarat det förräns vi är där.
Därför blir jämförelsen så fel.

Mitt fullblod är som sagt spooky och kan tramsa en hel del.
På klinik hos veterinär står hon dock blickstilla oavsett vad som händer
runt henne. Hon är både ULad och sprutat i led utan bedövning.
Vilket av tempramenten är bra resp. dåligt?
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Fast där kommer exempelvis ridbarhetsbetyget på bruks in. Ett sånt sto skulle troligen få höga betyg på ridbarheten av testryttare. Dessa poängen använder många stoägare som ledning i sitt val av hingst. Alla vill ju ha ridbarhet. Problemet är bara att tävlingsryttaren och hobbyryttaren inte nödvändigtvis varken bör eller vill ha samma typ av ridbarhet.

Men självklart hade man betäckt stoet som IW beskriver. Det är ju sådana ston som ska in i aveln enligt skolboken.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Betäcker du ett ponnysto med knepigt psyke med Jazzavkomma? OCh vad ska du göra om det blir en övervuxen ponny som ingen vill ha som dressyrhäst och som är för svår för skogsryttare:cool:
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Många hästar går omkull utan att få men av det. Jag säger inte att det har betydelse här men förstår du hur jag menar. Man vet aldrig med en skadad häst. Vad är vad?
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Men det går knappast att jämför mitt sto, som på sin höjd kanske kommer att få tre-fyra föl och Charmeur som kanske kommer att få 2.000 avkommor. Det är ju en enorm skillnad i vilken inverkan de två har i aveln. Det är just det jag menar med att några dåliga ston i aveln påverkar väldigt mycket mindre än om en stämpelhingst att lämna spooky hästar har flera tusen avkommor.

Alla hingstar fixar inte att vara hingstar så enkelt är det. Vem vet, Damino kanske skärs och blir då ett fullsändigt stabil kille. Kolla bara på Sandakan som skars och nu är körhäst!
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Ponny? Det här är en storhäst på över 170 med bara halvblod och fullblod i sig. ;)
Inte jag som betäcker utan en väninna och hon är rekommenderad hingsten av kunnigt folk.
Blir den inte över 148 så gråter nog ägaren. Eller kanske inte, då kanske det blir
sveriges rörligaste ponny?

Mitt ponnysto ska betäckas med en RP hingst. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Men ska vi sortera ut alla ston som har skadat sig för att det kanske eventuellt och möjligtvis skulle vara genetiskt, vilken avelsbas skulle vi då ha? Då hade vi kanske haft 300 ston i svensk avel som skulle vara tillräckligt bra att avla på. Det blir svårt att få fram bra individer med en så smal bas... Och hur kan man då försvara att hingstar kan godkännas som har OCD (gäller inte SWB men väl de ledande förbunden KWPN och DVH)?
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Ja men många går omkull fint, den här gick omkull så illa att sittbenet på ena bak trycktes in. Man kan känna det genom att palpera området.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Trodde du pratade om din ponny! Skrev du inte om olika halvblodshingstar till den? Men ridponny låter bra!:D
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

kanske det.
Men faktum är fortfarande att du dömer ut Chameur för att han
tittar sig omkring men betäcker med Damino som hingstar sig ur VM.

Ser du inte att din logik faller där?
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Ja sa ju att det är svårt att avgöra, men många skador och även många olyckor så skulle inte jag avla. Enstaka olyckshändelser är en sak.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Nej då, mitt djur kommer aldrig gå Grand Prix. Falsterbo för ponny möjligen om hon skärpt sig rejält. (Fast inte med mig i sadeln, jag kan inte tävla.)
Men jag talar halvblod här.:D

Min kan vem som helst sitta upp på. Dock har hon varit en liten djävul när jag satte igång henne.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Min är också jättesnäll mot barn och orutinerade.
Det är när kraven kommer som hon blir spooky.
Dock red jag ut barbacka i månskenet många ggr i vinter.
Det beror lite på vilken kondis man har dem i och hur de sysselsätts också.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Men det går knappast att jämför mitt sto, som på sin höjd kanske kommer att få tre-fyra föl och Charmeur som kanske kommer att få 2.000 avkommor. Det är ju en enorm skillnad i vilken inverkan de två har i aveln. Det är just det jag menar med att några dåliga ston i aveln påverkar väldigt mycket mindre än om en stämpelhingst att lämna spooky hästar har flera tusen avkommor.

Alla hingstar fixar inte att vara hingstar så enkelt är det. Vem vet, Damino kanske skärs och blir då ett fullsändigt stabil kille. Kolla bara på Sandakan som skars och nu är körhäst!

Men att en hingst får många avkommor ursäktar väl inte att man betäcker olämpliga ston? 3-4 hästar som riskerar att få dålig exteriör, ev mindre bra ridbarhet och benägenhet att skadas är inte bättre för det?
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

KL
snälla - ni som skriver att hästarna är spooky:
det är ett syftnings och grammatiskt fel och mkt missvisande.

spooky = skrämmande, spöklik - dvs isåfall är det objektet dvs hästen som är skrämmande och spöklik.

spooked: skrämd

det finns inget ord i den svenska bemärkelse ni använder ordet, som illustrerar det ni vill säga, det ni far efter är ju att hästen är hoppig och nervig, det är inte spooky som översättning i någon bemärkelse alls. Även om Anky på haltande engelska förefaller lyckats ha få uttrycket spritt : )
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag vet vad det betyder men tycker det är en bra beskrivning.
Hon ser spöken = spooky.
Nervig är fel ord, hon tramsar mest.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag förstår vad du menar men om hon ser spöken så blir hon spooked hon är inte spooky i sig själv.

flera använde sig av uttrycket så det var inte avsett till dig exklusivt, har bara sett det som ett frekvent uttryck senaste året och alltid lika missanpassat, då Anky uttrycker det exakt likadant - att HÄSTEN i SIG är spooky, och då blir det liksom lite fel. så jag kunde inte låta bli att kommentera det för jag tror inte alla insett språkfelet som är ganska gravt syftningsmässigt.
ursäkta OT :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 497
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 401
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 334
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 622
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp