Bukefalos 28 år!

Vad för häst vill ni ha?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

Ja och kemin mellan häst och ryttare gör så oerhört mycket!
Det vet man ju av egen erfarenhet att man passar mer eller mindre bra ihop med olika hästar oberoende av den ridtekniska biten.:)
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

En svårriden hingst går inte internationell GP med framgång redan som 8-åring.
Ingen häst i världen kan bara ridas av en person...i sådanfall är den väl väldigt väldigt dåligt utbildad och det gäller def inte Totilas.

Fast jag sa ju inte att ingen annan kan rida honom, däremot passade dom oerhört bra ihop, den där kemin fanns, som gjorde dom otroliga resultaten han gjorde som åtta-åring, som kanske inte hade blivit annars (då tänker jag framförallt dom svårslagna rekordprocenten).
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Men vad är det som gör att du tycker att han ser svårriden ut? Totilas har klarat allt som han överhuvudtaget kunnat göra för sin ålder med olika ryttare han haft. Filmen jag länkade till är från unghästVM, där kom han 4a. Visst, han hade kunnat vinna, men annars finns det väl inte så mkt mer att bevisa för en 5-åring? Då var det ju inte Gal som satt på. På vilket sätt menar du att tjejen som red inte klarade av honom helt? Det klart att hon rider jättebra, vilken häst har inte en jättebra ryttare på ryggen om den går VM? Tror du att de andra hästarna som var med i samma VM hade vanliga, dåliga ryttare eller vadå? Bara för att Gal rider honom bättre än någon annan så betyder inte det att T skulle vara extra svårriden. De allra flesta hästarna i världen skulle nog gå bättre för Gal än för någon annan. Innebär det att alla hästar är svårridna? Nä, det beror helt enkelt på att Gal är väldigt duktig på att rida :idea: :angel:

Att många av de bästa hästarna är kvar hos sina uppfödare beror ofta på att uppfödarna är väl medvetna om att de har en jättebra häst och de därför inte har lust att sälja dem för "2.50 kr & en halv läsk" till en medioker ryttare... För tyvärr är det ju så att många ryttare (inte alla, bäst att poängtera det..) inte ser skillnad mellan en riktigt bra häst och en vanlig häst och de är därför inte beredda att betala mer för en superduperhäst än för en halvskabbig importhäst med dåligt möderne :angel:
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

*KL*
Tror att många glömmer bort att hästarna antagligen fungerar helt annorlunda på hemmaplan än i en arena full med publik, ljud och fladdrande flaggor. Tror att de allra flesta hobbyhästar skulle vända i dörren första gången hur lugna och snälla de än brukar vara. Sen menar jag klart inte att de inte är känsliga och reaktiva.
En elektrisk och reaktionssnabb häst är inte nödvändigtvis en spänd häst dock kan ambition lätt bli spänning om hästen inte vet exakt hur de ska lösa situationen.
Det svåra med ridningen blir mest att man måste lära sig att sitta stilla och rida med små och exakta hjälper för att inte störa eller förvirra.

Har själv en häst med massor med energi och elektricitet men har inte i närheten av såna supergångarter att hon någonsin varit ämnad för att superprestera på tävlingsbanan. Dock är det en väldigt trevlig hobbyhäst och fullt kontrollerbar på tävling, lite tittig ute men sansad för det mesta. Men framför allt en väldigt rolig häst att arbeta med då hon har en väldigt positiv attityd till arbete och jag har definitivt fått helt otroligt mycket mer kroppskontroll. Dock skulle jag inte vilja ha en superambitiös och känslig häst med jättegång eftersom det skulle bli alldeles för jobbigt att sitta tillräckligt stilla:o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 185
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 579
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp