Bukefalos 28 år!

Vad för häst vill ni ha?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

Det godkänns ju tex fullblodshingstar för att man anser att de tillför
något utöver hoppning/gångarter.

Jag anser att tempramentet borde bli en viktigare faktor.
Därmed inte sagt att vi ska premiera tröga och arbetsovilliga
hästar, ungarna klarar ju kluriga ponnisar på ridskolan så varför
skulle de inte fixa en häst?

Mitt fullblod kan vara taggad som tusan med mig men när en orutinerad
sitter upp är hon som en lugn ko, det är bra temprament enligt mig.
Hästen ska vara klok, då kan den användas till det mesta.
Sen är bra gångarter inte = med skumpig och obekväm. Snarare
tvärtom, en bra häst är oftast lättare att rida än en ovillig som
bråkar.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag är lite nyfiken. Jag rider inte dressyr själv - rider ingenting just nu eftersom hästen inte är inriden än - men är och nosar lite på den grenen. Har förut misstyckt lite om den engelska dressyren och hållt mig åt akademiskt, men har börjat inse att man faktiskt kan ta det bästa ur de båda grenarna... så att säga. :)
Min häst är ett korsningsto i, för mig en alldeles lagom storlek 150-155. Men när ni pratar om små hästar så är det 160-165. Då undrar jag om hennes storlek skulle sabba det på tävlingar och så? Hon har ju mycket fina gångarter och är faktiskt rätt fin över lag enligt mina mått (älskar ju pållan så det är ju klart XD).
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

En häst i hennes storlek har nog ett sämre utgångsläge, men har hon bara fina jämna gångarter och ni är ett proportionerligt ekipage så sabbar det absolut inga chanser, iaf inte på hobbynivå.

Här i krokarna finns det en supersöt ponny som tävlas av vuxen i LA-MSV och jag har sett dem med placering och t.om vinster flera gånger.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Men ärligt nu måste jag fråga en sak..

Hur kan ni bedömma temperamentet på så unga hingstar utifrån hur de uppträder på hingsvisningar med massa blommor och dekorationer, högstalarspeaker o ev musik samt fullt med folk som inte är knäpptysta?

Jag är helt övertygad om att en häst avlad för hobbyryttaren också skulle spänna till och bli nervös i en sån miljö.

Tycker att man ofta glömmer att det är faktiskt från helt extrema förhållanden man ser dessa filmer och dessa unga hingstar går relativit hårt dvs utsätts för väldigt många intryck samt de rids faktiskt också på ett sätt så de ska gå med energi och viss spänning.. de är ju tom fortfarande "bebisar"
För att kunna bedömma temperamentet skulle man också behöva se dem i sin hemmiljö och på vanlig tävlingsplats.. sen är de ju också hingstar..

Jag vill sticka ut hakan och säga att mer moderna hästar även till hobbyryttaren så tror jag att väldigt många skulle komma till bättre ridning.

Kastera ex en sån här hingst, ställ han i ett vanligt stall med alla vanliga förutsättningar så tror jag ni ser en helt annan häst.. visst med känslighet och motor samt en helt annan lätthet för jobb och lyhördhet..

Tycker bara det känns märkligt att man vet hur en hingst är när han utsätts för dessa moment och ska maxprestera för sin ålder för att kunna locka ston..

Nej i mina ögon är dessa hingstar helt suveränt duktiga som ens vågar gå in på vissa banor.. Givetvis väldigt duktiga ryttare också..
En hobbyryttare hade nog knappt fått in sin hobbyavlade tre-fyraåring på arenan heller..

Mkt blurr nu, vet inte om ngn förstår vad jag försöker få fram?

Mkt bra sagt, Fenestra!

Sen hör jag till kategorin som hellre har en häst med ett livligt temperament och egen motor eftersom jag helt enkelt inte riktigt förstår eller har erfarenhet av att det inte går ihop med lätthanterlighet och ridbarhet. Även hästar med nerv kan vara mycket förlåtande mot en hobbyryttare, det har ju att göra med ridbarhet, lyhördhet och viljan att göra rätt.

Jag har en sjukdom som bl a gör att jag är rätt sned i kroppen och har mkt ont och de hästar som jag klarar att rida är snarare av den "moderna" typen just för att de är mer påverkbara och snabbare i reaktionerna. Och då har de ändå förlåtit mig för mina fel och brister som hobbyryttare.

Charmeur tycker jag är riktigt fin och funderar skarpt på att lägga honom på mitt Rubinsteinsto i år, som är gudasnäll och social, men med en del fart under hovarna när någon med erfarenhet hanterar henne.

Igår var jag ute och gick med hennes 11 månaders dotter e: Florencio på vår grusväg här hemma. Vi bor på en stor gård och är på sluttampen med vårbruket, vilket innebär att det är en hel del stora maskiner i rörelse. Helt plötsligt körde min svåger om oss med lastbilen och stannade vid traktorn med såmaskin för att ta traktorgrävaren som stog där för att att lasta av storsäckar från lastbilen och fylla på gödning och utsäde i såmaskinen. Det lät en hel del alltså. Jag trodde ärligt att Calla skulle springa hem först, för jag är så dålig just nu så jag skulle inte ha en chans att hålla henne. Men si, hon blev jättespänd och tog ett varv runt mig i grimskaftet, stannade och lyssnade på mig. Detta trots att hon är väldigt lite hanterad (2:a gången vi var på promenad) och prestationsavlad i flera generationer.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att prestationsavel inte är lika med svårhanterliga hästar. Och att även glada amatörer förtjänar hästar med bra ridbarhet och viss känslighet, för det är i mitt tycke lättare att rida och hantera. Det behöver inte vara så motsägelsefullt som det kan hävdas.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

roligt att höra Calla är en sån vettig tjeja!:bow::bow:
skulle vara väldigt spännande att se din Charmeuravkomma sen!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Ridbarheten är inte hög om den är skarp så att det är svårt för vem som helst att rida den.¨
Har den såna kvaliteter så att den kan bli elithäst så visst kan man överse med psyket men då ska det inte vara önsketänkande av ägaren utan mera grundade förhoppningar.

Däremot skadan, varför har den fått den? Svagheter i skelettet? HUr den har uppkommit och hur allvarlig den var påverkar. En del hästar har sämre hållbarhet i skelett, senor, ligament osv. Får lättare allvarligare skador, där en annan mer hållbar häst kanske inte hade fått samma skada. Svårbedömt, ja!
Men så är det ju. Vissa klarar påfrestningar sämre och får skador. Det är ju hållbarheten.

Nu bara måste jag lägga till något till denna diskussionen.

Jag förstår ditt argument helt och hållet, men jag skulle vilja vända lite på det. Tänk om man verkligen avlade för att få fram hästar som kunde ridas av vem som helst. Okej, vem är då vem som helst? Någon som ridit en månad på ridskola? Någon som ridit tre år på ridskola? Någon som aldrig ridit för instruktör men som har suttit till häst i 8 år? Vart drar vi gränsen för vem som kvalificeras som "vem som helst"?

Eftersom vi talar om halvblod så faller de flesta yngre barn bort, självfallet. Så generellt sett kanske "vem som helst" är en person mellan 15-65 år gammal som har i alla fall tillräckligt många år på ridskola för att ha listat ut att dressyr är vad de vill rida (låt oss säga 6 år). Sedan tar vi den mänskliga faktorn med i denna beräkningen, alltså att alla har olika mycket talang och är på olika nivåer vad gäller logik och förståelse, plus att alla har olika förutsättningar. Vad är det då för häst vi behöver som "vem som helst" ska kunna rida?
Den måste vara godmodig, stadig, lugn, ej för känslig, modig, trygg. Den skall kunna bära runt på denna vem som helst, oavsett om vem som helst rycker den i munnen, studsar den på ryggen, sitter snett, ger dubbla signaler och så vidare.
Jag känner faktiskt en sådan här häst ;) Han heter Riff. Vem som helst kan verkligen rida Riff. Problemet med Riff är att just eftersom han är så godmodig, stadig, lugn, ej för känslig, modig och trygg så har han inget eget initiativ. Han låter vem som helst åka med och rida, tolerar alla fel man gör. Men trots alla dessa goda egenskaper, plus sin godkända exteriör och goda gång blev han aldrig mycket till dressyrhäst eftersom han helt enkelt saknar gnista. Hade han däremot haft gnistan kan jag lova att Vem Som Helst inte kunnat rida honom längre då hans stora gång och bjudning skulle få Vem Som Helst helt ur balans och slutprodukten skulle fortfarande inte vara ett dressyrekipage.

Vad jag vill säga är att det inte finns en dressyrhäst som faktiskt vem som helst kan rida och som gör bra ifrån sig oavsett vem som rider. Elithästarna fungerar trots sin kapacitet och ridbarhet inte like bra för alla elitryttare. En häst som är för vass för att kunna ridas av mig kan vara den nya stjärnan för mig granne.
Jag tror att man med ridbarhet menar på samarbetsvillighet blandat med kapacitet. En häst som är för vass för hobbyryttaren kanske har massor med kapacitet och är sammarbetsvillig, men att den inte förstår de signaler ryttaren ger och blir frustrerad av detta.
Vi människor passar inte ihop med vem som helst eftersom vi är olika, så hur kan vi begära att en häst skall kunna det? Rätt häst hos rätt person borde snarare vara idealet.

Sedan säger jag inte att jag tycker att skarpt lynne är något man skall avla mot. Det vi avlar på är goda egenskaper, dessa kommer i olika förpackningar som lämpar sig för olika ryttare. Det är när hästens negativa egenskaper överväger de positiva man skall avstå från att avla. Denna gräns måste man bedöma med sitt eget förnuft, och vi lyckas inte alltid så bra på det planet.

Jag tror att det är omöjligt att sitta här på ett forum som glad amatör och hävda vare sig hästar man aldrig mött är ridbara eller ej. Ridbarhet är trots allt bara ett mått för hur den som rider upplever hästen den sitter på. Jag finner min häst ridbar, Edward Gal skulle nog inte vara lika imponerad. Gal fann Totilas ridbar, jag skulle säkerligen finna honom fullständigt livsfarlig.

Jag tror det viktigaste är att man har omdöme när man avlar. Det kommer inte komma hem en exteriör, hopp -och dressyrdomare till varje stoägare och tala om att den och den bör man eller bör man ej avla på, utan idag måste man bedöma det själv.
- Kanske är det vårt avelssystem som borde ses över? Kanske borde det göras fler tillfällen att avelsvärdera och få bedömningar på sina halvblod. Kanske vore det en idé att se till att det är extra förmånligt att avla på ston som har visat sig vara lämpliga genom tävlingsresultat eller bedömningar. Jag vet att vissa hingsthållare har liknande policys, samt att ston som utmärker sig på 3-års tester och kvalitetstävlan har liknande erbjudanden. Det är ju dock relativt få som visas när de är så unga, samt nästan alla importer med gröna papper missar dessa bedömningar.
Kanske borde man göra det mer besvärligt att avla på ston som inte värderats eller som kan visa resultat som kan gynna sporten? Även de ston som har skadats kan ju avelsvärderas, och kunde man införa ett förmånssystem kunde det ju vara en bra idé.

I alla fall för att avrunda - Det finns inga enkla svar vare sig när det kommer till ridbarhet, avel eller liknande. Man kan bara sikta på att förbättra det som finns.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Kul tråd =)

Är hobbyryttare på LC/LB nivå som just skolat om sig från hoppning till dressyr så siktet ligger väl på LA.

Har idag ett PRE-sto med sisådär 300% power... först nu när hon är 8år som det känns som att det kan vara någon idé att ta med eldklotet på tävling :P
Men som hon är idag efter allt mödosamt jobb skulle jag inte kunna tänka mig en annan häst.

Hade jag letat häst idag hade jag nog tänkt annorlunda... är ingen direkt tävlingsmänniska men tycker det är kul med lokaltävlingar. Hade nog letat efter en stabil häst runt 165-170 nödvändigtvis inga supergångarter men ska röra sig trevligt och vara positiv och framåt. En medioker allroundhäst med andra ord :P
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

kl*

Man behöver ju faktiskt inte avla fram vanliga hästar de kommer liksom av sig själva! Hur bra mor o far de är på fölen så är ändå risken stor för att få en medelmåtta!

Vi har 20 hästar i vårt stall av absoluta topp kvalité och jag kan säga att det är ändå många av dem som hade varit normala hästar i psyket om de inte hade varit i toppkondition. Några av dem hade helt klart klarat av att gå på ridskola också om det skulle vara så!

Tillbaka till vad man vill ha för häst:
Jag vill ha heta hästar som är känsliga o framåt och har eld under hovarna.
Jazz hästar är helt klart min melodi och passar mig mycket bra i psyket också!
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Men snälla... Hingstar kan bli "stirriga/spökiga/nerviga" av att vara just hingstar. Är inte det att vara hingstig då? Tycker du att det är en ursäkt att vara hingst bara om de är "dumma", men inte om de är nerviga? Det är ju hormonerna som gör det i båda fallen!

Vet flera exempel på hästar har varit "stirriga" eller "tittiga" så länge de varit hingstar och sedan blivit lugna och trygga efter kastrering.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

sverige har ju fått kritik utomlands just för att de betäcker så kassa ston urskiljningslöst. Även om hingsmaterialet självklart spelar roll så har vi ju åtminstånde ett regelverk där, vilka som får användas i avel, det har vi ju inte på stona och i och med att hobby aveln är så utbredd är det ju liksom där vi sätter snarskank på oss själva. Många bäckar små liksom.
Så "utomlands" har så bra koll på vilka ston som betäcks här i Sverige? Specificera gärna vem/vilka som har uttryckt att just svenska uppfödare betäcker extradåliga ston (jämfört med något annat land/förbund). Är det regeringen, avelsförbund eller enskilda uppfödare som hävdar detta? Hur har de fått den informationen och vad baseras det på? Jag upplever (med tanke på hur mycket "skithästar" med dåligt möderne som importeras hit) att det finns en hel del dålig avel "utomlands" också. Frågan är om det är mer eller mindre, procentuellt sett, än här i Sverige?
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag skulle vilja ha en häst med 8-mässiga gångarter iaf i lätt klass. Dvs något över medel.
Det borde jag kunna lära mig sitta på, om den ändå rör sig lite mjukt.
Jag vill ha arbetsvilja och motor. Det gör inget om den är lite tittig, men den får inte gå i taket över minsta lilla sten som ligger fel på marken. Samt att den ska vara vettig att hantera.
Den behöver inte vara jätteförlåtande, men inte bli helt förstörd om jag gör fel. Den ska vara korrekt byggd och ha lätt för sig. Lätt att lära.
Och där kan jag nog sluta för en sådan häst kommer jag aldrig ha råd med:cool:
En häst med 8-mässiga gångarter är inte en häst något över medel, den är mycket över medel ;)
Med de gångartssiffrorna skulle den kvala till årgångschampionaten och det är de bästa hästarna i varje årgång som gör det. Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut, men det stämmer nog att de flesta inte har råd att köpa sådana hästar :D

Det här med siffror är något som ofta missuppfattas, folk verkar tro att en häst som får 7or är en medioker häst (medioker är för mig ett negativt uttryck, nåt som för tanken till en rätt trist häst). De flesta hästar visas inte överhuvudtaget, och de hästarna tillhör troligtvis inte de som skulle fått bra poäng OM de hade visats... En häst som får 8or rakt över tillhör uppskattningsvis de 10% bästa i sin kull. Alltså inte bara "något mer än medel". Om man ska rida lätt klass räcker det med en häst med 5 och 6or på gångarterna... Hästarna är oftast såååå mycket bättre än sina ryttare, det största problemet ligger alltså inte i att man har för dålig häst (detta gäller även mig själv :angel: ).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Har inte läst tråden tidigare och fick mkt att kommentera på en gång...

Läste i början av tråden att många använder Totilas som ett exempel på en häst med extra hett tävlingstemperament. Hur har ni kommit fram till att han ska vara så svår? Här är en film på honom som 5 åring: http://www.youtube.com/watch?v=QbpiL2arT4A&feature=related
Av alla filmer som finns på honom så har iaf inte jag sett en enda där han beter sig stökigt, hispigt eller på något annat sett som skulle indikera att han är extra svår. När vi ändå har ämnet gångartsiffror uppe; Totilas är f ö bedömd med 8or och 9or på gångarter...
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag tycker ofta att det är skillnad på tyska/utländska siffror och svenska siffror, när det gäller gångarter.

En häst med en 8 på någon gångart här i sverige brukar inte vara spektakulär.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag har sett exempel på det motsatta, att hästar som är bedömda i Tyskland kommer hit och får sämre siffror. Så det varierar naturligtvis åt båda håll. Enligt FEIs rankinglistor så är tre av våra helyllesvenska stostammar bland de elva bästa stostammarna i världen när det gäller att producera dressyrhästar (Spindafamiljen på 2a plats bl a), så så himla dåliga är de inte iaf ;)

Den holländske domaren som har varit här och "skuggbedömt" treårstester var överrens med de svenska domarna i sin betygssättning, så där är jag faktiskt övertygad om att du har fel. Faktum kvarstår även att det inte är en uppsjö av hästar som kvalar till championaten (dvs får genomgående 8or på gångarterna), alltså är det bara toppskiktet som får så höga siffror, inte några "knappt över medel".

Kanske lite OT, men när vi ändå är inne på att jämföra olika bedömningar... ...Ni vet väl att statspremie knappt motsvarar det som krävs för klass I-poäng inom ASVH?

Är fortfarande intresserad av att se en film som visar att Totilas har ett svårt temperament...
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Va lycklig jag blev när jag läste det där!:)
Jag har nämligen själv fastnat lite i tänket att en 7 inte är direkt bra och 8 godkänt men så är ju faktiskt inte fallet utan snarare så som du beskriver.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Man kan ju dock ana att denna häst inte är helt lättriden, bara av denna videon, hon rider otroligt snyggt, så det är klart att det maskerar mycket. Men sedan är väl det största faktumet att den inte blev såld?? Den stod ju kvar hos uppfödaren ända till nu, det har ju bara varit Gal som ordentligt klarat av den och dessutom kunnat plocka fram det där extra hos honom. Han var inte fenomenal innan, men med precis rätt ryttare så blev han världskänd. Det är ju lite allmänt känt att han var djävulskt svår att rida, men att Gal bara var rätt person. Han har inte heller haft det helt lätt.
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Har du sett de andra unghästarna som gick unghäst-VM det året?
Var de lättare/svårare än Totilas?

Att han inte såldes tidigare har nog mer berott på att ägarna velat ha honom kvar och ev priset. De har hela tiden varit medvetna om att de hade en stjärna.
Gal tog över honom som 6-åring alltså kunde inte Totilas ha gått högre klasser än han redan gjorde p g a sin ålder. Han var rankad som 4e bästa dressyrhäst som 5åring, alltså före Gal satt på.
En svårriden hingst går inte internationell GP med framgång redan som 8-åring.
Ingen häst i världen kan bara ridas av en person...i sådanfall är den väl väldigt väldigt dåligt utbildad och det gäller def inte Totilas.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Jag håller med. Klart att det inte bara är Gal som kan rida Toto. Visst, de var ett helt fantastiskt ekipage, och jag tror att är skickliga nog att rida såna ferrari-hästar, men vem som helst av världstoppen klarar det säkert, speciellt de andra holländarna.

Jag tror att den här "Bara Gal kan rida Totilas"-myten är nåt som Gal & Co själv gärna har underbyggt. Det är ju nästan lite hästflicksbok över det - tjejen som hittar den vilda svarta hingsten som bara hon klarar av ;)
 
Sv: Vad för häst vill ni ha?

Visst de flesta topp-ryttarna kan säkert rida Totilas, men skulle han gå lika bra för dem? Dressyr är ju ett samarbete, det är klart att det inte klickar lika mycket mellan alla hästar och alla ryttare på samma nivå.

Sedan beror det på hur man definierar "kan rida" visst alla toppryttare inom dressyr och deras beridare kan säkert rida Totilas, men kan de bara bäst i världen ihop? Knappast.
Det är inte endast Gal's förtjänst att de var bäst, det var de två ihop. Om Rath och Totilas också kommer bli världsbäst ihop återstår att se.

Sedan debatterar jag inte det minsta att det är en otrolig häst, fyi.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 185
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 579
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp