Vad för hund ska mamma ha?

E

Egot

Kan ni ge mig tips på råd att ge min mamma? Eller bara vad jag ska säga när hon tar upp ämnet. Jag vill ju inte vara negativ, utan kunna tillföra något.

Nu har min mamma tröttnat på att vara hundlös och ska skaffa hund igen. Ingen jakthund, för hela familjen har slutat att jaga. Ingen liten hund - för mamma prommenerar ca 2-4 timmar om dagen (ja - hon vet att valpar inte ska preommenera alls). Jag tror inte att mamma ska ha en vek hund, eftersom hon har lätt för att skämma bort :D.

Vad ska mamma ha för hund? Ge mig förslag, så att jag kan lägga fram goda argument om hon frågar mig!
 
Jag har själv en wheaten terrier. Underbar ras! Lagom stor o lagom humör... Fäller inte! men man måste gilla lite pälsvård, borsta igenom pälsen 1 gång i veckan. Hade kanske varit en ras för din mamma?
 
I vilken grupp tror du att hon vill ha hun ur då? Herde, vall, moloss?
Mellan eller stor.
Själv så kan jag kanske rekomendera Briard mkt hund, mkt päls men...fäller inte!! :bump:
En vit herdehund kanske?
Boxer, setter, greyhound

fundera lite till å PM:a mig så ska jag tipsa om mer
 
Boxer, boxer, boxer! Glad, kul, uthållig, tålig hund. Korthårig (är hon väl kanske van vid från jakten? *gissar*) och varken för liten eller för stor. När jag letade hund ville jag ha en hund som inte var för liten, men eftersom jag har en hundrädd mamma så kunde jag ju inte gärna skaffa en Rotte eller Schäfer eller så (JAG vet att de är trevliga hundar, men försök att övertyga min hundrädda mamma... :smirk:). I mammas ögon var även en Boxer för stor, men nu när hon är fullvuxen så är hon mammas ögonsten och de går låååånga promenader tillsammans när jag är hemma hos mina föräldrar. :)

/JES
 
Hur gammal är din mamma? Rent spontant känner jag att en lite mindre hund skulle vara bäst om hon är lite äldre eftersom stora hundar behöver en del råstyrka och rörlighet när de ska uppfostras och är man lite äldre så kan man ha svårt för at hinna med i svängarna :)
Bara för att en hund är liten betyder det inte att den inte orkar hänga med i flera timmar om dagen :) Det finns dessutom små hundar som är "stora" i psyket.

Vad vek hund har med skämma bort att göra förstår jag däremot inte? :confused: Du kanske kan precisera vad du menar med det?

Sedan kommer ju det gamla vanliga: Vill hon ha lång- eller korthårig hund? Vill hon lägga ner mycket tid på pälsvård?
Vill hon ha en hund som älskar alla eller är mer en enmanshund? Storlek, det finns ju allt från 20 cm höga hundar till 1 meter (stor hund antar jag räknas från ca 60 cm och uppåt). Skall hunden vara ren sällskapshund?
 
tibetansk spaniel..
tuffa,självständiga,soffhundar,promenera i timmar hundar, lagom hårig (enligt mig :) ) kan lätt leka med stora hundar utan att vara för "liten" och "klen" har inget emot att skämmas bort,tycker själva att dom är störst bäst och vackrast i hela världen, har själven tibbe och han är med på allt. vare sig det är 4 timmars promenader i skogen med den stora hunden eller myskväll i soffan.eller när jag jobbar i stallet, tåg,buss,bil,cyckel åker gärna med utan protester.åka in till stan eller andra ställen med mycket folk bryr han sig inte ett dugg om. leker mer än gärna med min tik (som är extremt tuff att leka med...dom flesta stora hundar blir rädda för henne när hon leker) och har svar på tal när hon försöker dra iväg honom i bakbenen eller nått.. :D har tränat och tävlat i lydnad och han brukar även få ta ett par spår när stora tiken ska spåra..
men han behöver inte..
jagar inte "av sig själv" och har en radie på ca 5-10 meter när han är lös. sover mer än gärna i knät och pussas är nog hans sanna mål här i livet :D en hund som är med på allt och kan tränas till vad som helst bara man är till räckligt rolig... :bump:
 
Eng Springer kanske? Lite större, uthålligt, snäll och otroligt fin att titta på :)
 
Klämmer in med en liten hund här i alla fall :D Phaléne är en toppen hund. Pigg och glad och alltid sugen på en promenad :) Kan promenera i timmar och gärna lite till ;)
 
Tack alla som svarat!

Mamma gick helt sonika ut och skaffade hund, utan att prata mer med mig. Hon skaffade inte vad jag trodde (stort och skrämmigt blev det :crazy:) Fast individen verkar bra.

Egentligen har jag inte med att göra vad hon har för hund och nu ska jag försöka att inte komma med goda råd
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 121
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp