Vad för litet glädjeämne har du haft i livet idag?

Igår nämnde jag en idé för sambon, sa skämtsamt att jag kanske borde göra en grej. Jag sa det medvetet som ett skämt för att det hela är nytt och känns så otroligt utanför min egna comfortzone, så jag ville lite kolla vad han trodde utan att ge sken av att vara helt dum i huvudet som får sådana idéer. Hans svar? "Ja alltså om du faktiskt vill så kan du ju låna det här och det här av mig, så blir det lättare, och så kanske jag kan hjälpa dig lite sedan" :heart

Har aldrig tidigare träffat någon som verkligen stöttar och peppar oavsett vilka idéer jag får, i allt från att importera hund från USA till att gå på läskiga läkarbesök till att testa något helt nytt bara för att se om det kan råka vara kul. Det enda som någonsin får honom skeptisk är om han tror att något är ogenomtänkt och kan ha negativa konsekvenser. Då frågar han lite mer noga hur jag faktiskt tänkt mig det hela innan han börjar stötta den idén. Han är bäst.
 
Rögleseger med imponerande bra laginsats + gått med hästarna en och en så de får beta där gräset hunnit växa sig lite längre än i vinterhagen.

Det syns så tydligt hur otroligt efterlängtat det måste vara med de första saftigt gröna stråna, hur de verkligen speedäter för att hinna peta i sig allt de kan. Och nu närmar det sig hagbyte till den där det är lite mer uppväxt, årets bästa dag om man frågar hästarna.
 
Jag har ridit på min häst för första gången. :heart

Det är en dag som jag har längtat efter sedan jag såg honom som föl första gången i november 2020.

IMG_4748.jpeg
 
Känslan av att det inte är jobbigt och tråkigt att åka till stallet. Jag var ledsen när jag tvingades flytta men flytten blev bra fastän jag fick kringgå mina principer lite. Ingen gnällig stallkamrat som ska ha särbehandling hela tiden. Så skönt att slippa även om hon har varit toppen att stå med åxå. Men dom sista åren eskalerade det för mycket. Nu känner jag mej glad över stallet igen. Jag trivs, hästen trivs. Det känns riktigt bra. Dessutom är vi flera att dela på passen så det blir avlastning.

Jag har fått tummen ur och bokat tid hos fysioterapeut åt mej själv äntligen. Är så stel ryggen och det gör ont i rygg och höft. Har skjutit på det för länge.
 
Min häst.. Fy fasen vad han är ROLIG! 😅
Det regnade rejält när jag var ute med hundarna på lunchen. Så fort hästen, regnhataren, såg mig så VRÅLADE han en gnäggning. Det var ett så tydligt ”Ta in mig NU för i helvete!”.
Han har täcke, ingen annan häst är upprörd. Men ujuj stackars honom som fick lite regnstänk i ansiktet. Han höll ju på att döööö! 🙄😅
Senare när han skulle in stod han och hans polare längst bort i hagen och åt. Sa till sambon innan jag klev ut: ”Kolla nu!”
Ropade hästens namn och det var som någon öppnade startboxarna på galoppen och han kom flygande i full fart. Gamle knäppis! 😅😍❤️
 
Vaknade tidigt, men det var skönt att komma ut på morgonrastning och sedan sätta sig i soffan med frukost. Hundarna vilar bredvid mig. Tycker verkligen det är så skönt att få lugn start på dagen, och att kunna ha det lugnt och tyst innan sambon vaknat. (Ibland vaknar han lika tidigt som mig och då blir det att jag går runt och babblar och speedar igång med allt möjligt betydligt tidigare.)

Igår blev jag glad av den lilla familj som kom in på jobbet kort innan stängning. Det var tydligt att de inte hade direkt någon kunskap och de hade samtidigt tänkt bara störta in i butiken, köpa det de skulle ha och störta hem igen. Jag stannade upp det hela lite, började prata lite om aktuellt ämne och ge dem lite basic-kunskaper. De drog ner på tempot, lyssnade noga, funderade massor, köpte annat än planerat (som jag tror blir betydligt bättre för dem) och vid kassan så tackade de mig tusen gånger, berömde mig för att jag var SÅ otroligt proffsig, kunnig osv. Just sånt där som får mig att älska mitt jobb. När det känns som om man faktiskt kan påverka och förbättra för andra.

Jag blev aldrig någon veterinär eller fick något liknande "rädda livet på alla"-yrke som jag drömde om när jag var liten skitunge, men på något vis hamnade jag ändå på ett ställe där jag kan hjälpa och göra skillnad. Och kanske göra så att några djur inte ens behöver till veterinär, åtminstone inte lika ofta.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 240
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
1 800
Senast: OUL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp