Vad för ras har denna päls?

Silkirk finns, men tror de flesta är inritktade på långhår. Vet en sån kull nu, jättesöta! Tror jag kommer ha en korthårig selkirk i framtiden. Med mina britter.
Tror selkirk är lugnare än german men german har jag uppfattar som rätt ”medel” i temperament.

Abys är en sort i sig. Jag har två aby/devon och de är ju helt jävla galna. Mer apor än katter.
Selkirken beskrivs som att pälsen kräver regelbunden pälsvård på sveraks hemsida, det står bara att det "gäller den långhåriga selkirken mer än den korthåriga" - så jag fick uppfattningen att det gällde den korthåriga också även om kanske inte i lika mycket mängd? 🤔
 
Mina cornish Rex kan ingen anklaga för att ha varit särskilt vilda efter de blivit 3-4 år. Kastrerade honor. Så kanske vuxen omplacering? Däremot skulle jag säga att man mer ska tänka hundregler efter hur stort behov av sällskap de behöver. Mjukare päls får man leta efter. Äldre människor sa alltid "som alabaster" själv har jag aldrig känt på alabaster så kan ej verifiera
Hmm, hundregler säger du. Så man kanske inte ska vara borta på jobbet från kl 8-17 med såna katter? De får inte istället ut tillräckligt från varandra om de är två utan det måste vara ens människa? 🤔
 
Jag skulle säga att detta generellt stämmer. De cornishar jag träffat har varit väldigt lena och mjuka i pälsen. Devon kan vara så mjuka men inte ovanligt med viss strävhet. Min Buster är sträv över ryggen. Min äldre devon är silkeslen men hon har väldigt mycket päls.
Du har inte träffat någon selkirk? Men skulle jag vilja ha den mentaliteten så skulle cornish rexen ligga högt uppe på min lista nu :love:

Ingen av mina tre devons har varit vilda. Inte ens som kattungar. De har aldrig haft sönder en julgranskula ens.
Jag tänker att man kan ha lite olika uppfattning om vad som är vilt eller inte ... Jag är van vid en ragdolltant och hon märks nästan inte. Förutom vid måltider och pälsen som är överallt då :angel:
 
Du har inte träffat någon selkirk? Men skulle jag vilja ha den mentaliteten så skulle cornish rexen ligga högt uppe på min lista nu :love:


Jag tänker att man kan ha lite olika uppfattning om vad som är vilt eller inte ... Jag är van vid en ragdolltant och hon märks nästan inte. Förutom vid måltider och pälsen som är överallt då :angel:
Jag har tyvärr inte träffat någon selkirk. Inte nån ragdoll heller så jag vet ju inte vad ragdollugn är men mina och de andra devons jag träffat är verkligen inte i närheten av de vildar man läser om i olika rasbeskrivningar. Men märks gör de ju. Framförallt för att de vill vara med och på en precis hela tiden. Och de ropar om de inte får följa med på toa 😀
 
Jag har tyvärr inte träffat någon selkirk. Inte nån ragdoll heller så jag vet ju inte vad ragdollugn är men mina och de andra devons jag träffat är verkligen inte i närheten av de vildar man läser om i olika rasbeskrivningar. Men märks gör de ju. Framförallt för att de vill vara med och på en precis hela tiden. Och de ropar om de inte får följa med på toa 😀
Jag är en väluppfostrad kattslav, min toalettdörr är alltid öppen på glänt 🫡
(Jag tyckte att det kändes mycket märkligt när min kompis beskrev hur jag skulle göra för att låsa hennes toalettdörr då den var lite knepig. Liksom vaddå låsa :confused::D)
Min ragdoll vill visserligen gärna vara med hela tiden men hon är inte bokstavligen på mig hela tiden :cautious:
Jag uppskattar t.o.m att på kvällarna så nöjer hon sig med att ligga i mitt knä för en kelstund och sedan går över till en annan liggplats i samma rum, så får jag utrymme i knäet för min laptop :D hon är perfekt för mig :love: men det tror jag också kommer av våra år tillsammans och att jag haft henne sen hon var kattunge, så hon har liksom vant sig vid det 🥰
Enda jag önskar rent mentalt är att hon inte behövde vara så skygg för främmande, men det tror jag också kommer av att hon inte träffade främlingar under en avgörande period som kattunge hos oss.
 
  • Hjärta
Reactions: kma
Har bara läst lite om burmilla, aldrig träffat någon. Men beskrivningen låter lite som det du beskriver.
Var inne på burmilla innan jag bestämde mig för att köpa Nicke som det blev med tanke på burma passar bäst med annan burma :D
Jag blev lite nyfiken på burmillan nu ja, kortare päls än vad jag har nu åtminstone och mentaliteten hos rasen är viktigare för mig om det skulle visa sig att burmillan passar mig bättre än selkirken.
För om det inte vore för pälsen så skulle jag alltid ha en ragdoll 🥰
 
Jag blev lite nyfiken på burmillan nu ja, kortare päls än vad jag har nu åtminstone och mentaliteten hos rasen är viktigare för mig om det skulle visa sig att burmillan passar mig bättre än selkirken.
För om det inte vore för pälsen så skulle jag alltid ha en ragdoll 🥰
Mentaliteten som passar just en själv är viktigast håller jag med om :) Och hur frisk rasen är.
Ragdolls känns som härliga fridfulla katter :love:
Jag kan nog tänka mig lugnare ras när jag själv blir äldre :D
 
Mentaliteten som passar just en själv är viktigast håller jag med om :) Och hur frisk rasen är.
Ragdolls känns som härliga fridfulla katter :love:
Jag kan nog tänka mig lugnare ras när jag själv blir äldre :D
Jag är väl tant på förtid :angel::D
 
  • Hjärta
Reactions: kma
Jag är en väluppfostrad kattslav, min toalettdörr är alltid öppen på glänt 🫡
(Jag tyckte att det kändes mycket märkligt när min kompis beskrev hur jag skulle göra för att låsa hennes toalettdörr då den var lite knepig. Liksom vaddå låsa :confused::D)
Min ragdoll vill visserligen gärna vara med hela tiden men hon är inte bokstavligen på mig hela tiden :cautious:
Jag uppskattar t.o.m att på kvällarna så nöjer hon sig med att ligga i mitt knä för en kelstund och sedan går över till en annan liggplats i samma rum, så får jag utrymme i knäet för min laptop :D hon är perfekt för mig :love: men det tror jag också kommer av våra år tillsammans och att jag haft henne sen hon var kattunge, så hon har liksom vant sig vid det 🥰
Enda jag önskar rent mentalt är att hon inte behövde vara så skygg för främmande, men det tror jag också kommer av att hon inte träffade främlingar under en avgörande period som kattunge hos oss.
Stänga toadörren, nä då har man en katt utanför som vill in och sen ut och sen in och… här står dörren på vid gavel med en kil så att den inte stängs av de far runt två bowlingklot. :rofl:
Sen har de sina egna lådor inne i badrummet.

Jag tror mycket av hur de blir beror på hur man vänjer dem som kattunge. Förutom det väldigt rastypiska, om katten läst beskrivningen. :p
 
Stänga toadörren, nä då har man en katt utanför som vill in och sen ut och sen in och… här står dörren på vid gavel med en kil så att den inte stängs av de far runt två bowlingklot. :rofl:
Sen har de sina egna lådor inne i badrummet.

Jag tror mycket av hur de blir beror på hur man vänjer dem som kattunge. Förutom det väldigt rastypiska, om katten läst beskrivningen. :p
Inga bowlingklot här inte, bara en fin bortskämd tant 💁‍♀️😼
Men ja, lådan står i mitt badrum också, självklart ska vi dela upplevelse! :D

Jag var bara van vid bondkatter som inte ville ligga i knäet (och när den förra katten lade sig ned intill mig en gång så var det stort!!) så när min ragdoll kattunge somnade i mitt knä den första kvällen tillsammans ... Jag var 22 år men då var jag som en 12årig flicka i mitt hjärta 😍🥰🥰🥰
Men du har säkert rätt, jag lärde mig som liten att man skulle låta katterna vara och det är nog en del av varför de förra katterna blev som de blev också. Men nu har jag lärt mig att man behöver vänja dem vid sköna trevliga saker också.
 
  • Hjärta
Reactions: kma
Inga bowlingklot här inte, bara en fin bortskämd tant 💁‍♀️😼
Men ja, lådan står i mitt badrum också, självklart ska vi dela upplevelse! :D

Jag var bara van vid bondkatter som inte ville ligga i knäet (och när den förra katten lade sig ned intill mig en gång så var det stort!!) så när min ragdoll kattunge somnade i mitt knä den första kvällen tillsammans ... Jag var 22 år men då var jag som en 12årig flicka i mitt hjärta 😍🥰🥰🥰
Men du har säkert rätt, jag lärde mig som liten att man skulle låta katterna vara och det är nog en del av varför de förra katterna blev som de blev också. Men nu har jag lärt mig att man behöver vänja dem vid sköna trevliga saker också.
Så mysigt att lita på dig och sova i ditt knä direkt man blir så kär i den lilla varelsen då :love: Nicke var så nyfiken när jag träffade honom när han var 8 veckor och kom direkt och busade i mitt knä för att sedan somna. Det fanns inget snack om att inte tinga honom. Han är fortfarande en bus nu, så har inte alltför mycket tid att kela med matte. På natten sover man helst själv i deras säng på min eller under sängenO_o
 
Så mysigt att lita på dig och sova i ditt knä direkt man blir så kär i den lilla varelsen då :love: Nicke var så nyfiken när jag träffade honom när han var 8 veckor och kom direkt och busade i mitt knä för att sedan somna. Det fanns inget snack om att inte tinga honom. Han är fortfarande en bus nu, så har inte alltför mycket tid att kela med matte. På natten sover man helst själv i deras säng på min eller under sängenO_o
Hur gammal är han nu?
När vi besökte så var kattungarna för upptagna av att busa med en krukväxt :D Men Alice var väldigt kavat när hon kom, gick lite omkring hemma direkt innan hon somnade i soffan. Var sååå nöjd med henne 😍🥰
Men så visade det sig hur mycket de där första månaderna hos oss påverkade då vi inte hade några besök, hon blev livrädd när min bror med familj kom vid den julen (hon är född 5 juli). Nu har hon accepterat just dem och kan tänka sig att bli klappad men det tog några år. Så nästa kattunge tänker jag försöka släpa hem folk och fä så att de kan vänja sig 😅
Eller skaffa en redan vuxen öppen katt, det går ju också 🤷‍♀️
 
Hur gammal är han nu?
När vi besökte så var kattungarna för upptagna av att busa med en krukväxt :D Men Alice var väldigt kavat när hon kom, gick lite omkring hemma direkt innan hon somnade i soffan. Var sååå nöjd med henne 😍🥰
Men så visade det sig hur mycket de där första månaderna hos oss påverkade då vi inte hade några besök, hon blev livrädd när min bror med familj kom vid den julen (hon är född 5 juli). Nu har hon accepterat just dem och kan tänka sig att bli klappad men det tog några år. Så nästa kattunge tänker jag försöka släpa hem folk och fä så att de kan vänja sig 😅
Eller skaffa en redan vuxen öppen katt, det går ju också 🤷‍♀️
Åh sötnosen :heart Skönt hon kan bli klappad nu av dem. Är lite lättare om kissen inte är livrädd vid besök.
Nicke är 1 år och 2 månader nu. Ändå lugnat ner sig mycket jämfört med hur han var i höstas :rofl: ibland blir jag avundsjuk när de lägger sig hos varandra istället för hos mig men å andra sidan är det underbart att se dem ligga tillsammans.

Jag tycker det är något speciellt att få vara med om den busiga kattunge och slyngelåldern. Känns som man skulle missa så mycket med en vuxen omplacering.
 
Vår abessinier är verkligen inte galen. Hon har ett helt underbart temperament. Så himla social, vänlig och personlig! Visst att hon är atletisk och gillar att ha viloplatser på höga skåp nära taket men det är ju inte besvärligt på något sätt. Mer än att vi har filtar på lite konstiga ställen ;)

Hon har långhårsgen så är fluffigare än abys brukar vara, men pälsen är verkligen som siden.

Har en del bilder och videos på min insta: https://instagram.com/linemykarin?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 028
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 256
Senast: Åsa A
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 654
Senast: EmmaBovary
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 927
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp