vad gäller?

P

Pretty_Fly

om man har sålt en häst, och egenhändigt skrivit ett kontrakt på datorn, både säljare och köpare har skrivit under, gäller det då vid eventuell tvist?!
för att inte vara så finkänslig: Kan jag som säljare ta tillbaka hästen utan att det ska hända något?!
 
Varför skulle du ta tillbaka en vara som är såld, betald och hämtad? :confused: Vad står det i kontraktet? Varför skulle hästen tillbaka till dig, är det fel på den eller är den inte slutbetald?
 
Egenhändigt skrivet kontrakt som både köpare och säljare skrivit under gäller.

Däremot kan du inte ta tillbaka hästen om den är betald av köparen, då är den inte längre din.
 
ta tillbaka? hur menar du? du kan väl inte bara att åka och ta? har ni nämt om det i kontraktet?
 
Om ni har en pågående tvist, är det väl säkrast att vänta tills ni förlikats eller dom vunnit laga kraft. Hämtar du den bara riskerar du kanske nån typ av egenmäktighet.
 
Det som står i konraktet gäller om det är juridiskt bindande. Vissa saker kan man inte avtala om så om kontraktet innehåller annat än de vanliga standrardformuleringarna och inte är kollat av juridiskt sakkunnig så finns risken att det inte är ok. Har du paragrafer i ditt kontrakt som ger dig rätt att hämta tillbaks hästen så finns det risk att den inte är gilltlig, kolla med jurist.

Generellt sätt så gäller att såld vara är såld och man kan inte ångra sig och det gäller även om man inte har kontrakt. Det finns förmodligen ett kryphål (ja kanske flera), om du är under 18 så får du inte ingå ett avtal och därmed är det ogilltligt
 
Det man har skrivit i ett kontrakt är precis lika giltigt o bindande om man har skrivit det själv som om man har köpt ett förtryckt kontrakt. Att det finns förtryckta kontrakt är bara för att det ska vara enkelt o smidigt för den som tycker det är svårt eller jobbigt att formulera ett bra kontrakt.
 
svarar till alla.

hästen i fråga är min gamla ponny på 28 år.
sålde henne 2002 för en skitsumma.
nu har hon knappt några tänder kvar, får inget bete vilket hon behöver om hon ska klara sej över sommaren.
hon är så gott som färdig här på jorden.
jag vill ta tillbaka henne för att ägarna inser inte att hon måste avlivas, jag vill ge henne grönbete på en STOOOR äng innan hon avlivas. hon skall inte behöva gå i en liten hage o äta mögligt hö sin sista tid :mad:
 
Kan du inte erbjuda en chablonsumma och köpa tillbaka hästen då? Bara att hämta en såld och betald häst kan du inte göra. Ni har ju båda skrivit på kontraktet.
 
Jättetråkigt med din häst!!! Dock spelar det som sagt var ingen roll huruvida kontraktet är förtryckt eller ej. Om ett sådant kontrakt inte vore giltigt, vad hade det då varit för mening med att skriva det? Och du förstår väl själv att du inte bara kan åka o hämta en såld häst som du ju faktiskt fått betalt för, särskilt inte utan att betala tillbaka pengarna!?

Hoppas att det löser sig för ponnyn!!! Får man fråga varför du sålde den som 26- åring alls; hade kanske varit bättre att ta bort den alternativt låna ut den på foder om den fortfarande var pigg o fräsch så du hade koll?
 
Jag förstår att du vill hämta hem "din" ponny. :( Tyvärr fattar inte alla människor att det ingår att fatta tråkiga beslut en dag när man skaffar ett djur.

Försök att prata med dem och se om du inte kan få köpa loss henne för en symbolisk summa. Ljug om det behövs, men jag hade gjort allt som stod i min makt om det varit min gamla ponny.
 
Om hästen inte får den vård och det foder som krävs så är det ett fall för djurskyddsinspektören. Bara för att hästen tidigare varit din, ger dig ingen rätt att hämta den mot ägarens vilja. Gör du det så gör du dig skyldig till stöld.
Har du talat med ägaren om vad en så gamal häst behöver för att må bra? Det kan ju vara ren okunnighet hos ägarna som gör att de inte ser till hästens bästa. Gamla hästar kräver lite annan vård än unga och friska. Nu var ju inte hästen någon ungdom när du sålde den... Försäkrade du dig inte om att köparen var införstådd med vad som krävdes för att hålla en så gamal häst? Att erbjuda dig att köpa tillbaka hästen är ett bra alternativ. Men om ägaren inte vill sälja så får du acceptera detta.
 
kanske jag kan göra....typ bjuda 10000......fast man ska ju ha råd.
 
visst förstår jag att man inte kan hämta en såld häst. men jag får sån go lust att bara göra det.

jag sålde för att jag hade inte råd att ha henne, en tid innan det hade jag stallägarens dotter till att rida o pyssla med henne o detta funkade bra. dom kunde tänka sej att köpa henne och jag tänkte bättre sälja till dom där jag kan ha koll på henne (stod ju i samma stall) än att ha ut henne på foder hos helt okänd person (dom ville inte ha på foder, borde dragit öronen åt mej redan då.)
men men jag var ung o dum. tänkte inte på vad som kunde hända utan utgick från att hon skulle få det bra.
 
när jag sålde henne var hon som en 10-åring, tjock, piggare än alla andra hästar, aldrig varit sjuk/halt. så några negativa tankar kom aldrig upp. ganska snart efter jag sålt började hon takta ner o man såg att hon faktiskt var 26 år.
 
kanske jag kan göra....typ bjuda 10000......fast man ska ju ha råd.

Men hur mkt sålde du gamlingen för???? 10 000 för en 28- årig ponny låter ju som hur mkt som helst. Eller, blev det en nolla för mkt i originalinlägget ;)? I så fall förstår jag bättre.

Hoppas det löser sig! Kan du inte börja med att prata lite smått med dem om skötsel etc?
 
jag sålde henne för 500 kr.
10000 kanske är att ta in men vad gör man inte....
 
Såld är såld.
Jag är inte jurist men har bestämt för mig att så fort köpet är avklarat gäller tyvärr inte egenhändigt hopknåpade avtalspunkter.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om man t.ex. har skrivit i kontraktet att köparen inte får sälja hästen vidare gäller detta inte sedan i och med att köpet har avslutats och hästen tillhör köparen?
 
Du tror inte du kan få köpa tillbaka för en tusenlapp eller två då? Hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 956
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 235
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter En tvist om en skadad dressyrhäst mellan säljare och köpare i Kungsbacka kommun ska avgöras i tingsrätten, men fallet försvåras av att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 642
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 065
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp