Vad ger ni för ben?

Sv: Vad ger ni för ben?

Boris har blivit kinkig den senaste tiden, förr åt han vad som helst...
Nu duger bara endel rökta ben, märgben, tuggrullar, grisöron och "riktiga" älgben (som jag kokar). :d
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Märgben...fast här nere i södern så verkar det vara hårdvaluta på sådant. Finns bara småbitar att tillgå. :-(..Uppe i Norrland kunde man få en halvmeter märgben som vägde flera kg till några kr...Råhudsben köper jag någon enstaka gång, min vovve verkar mera gilla att vakta dom mot katterna än att tugga på dom :-).
 
Sv: Vad ger ni för ben?

märgben av nöt och någon gång tuggben av hud. grisöron och sånt äter de upp på två röda så det är inte lönt.
 
Sv: Vad ger ni för ben?

märgbenen köper jag i mataffären och tuggbenen köper jag i häst eller hundaffärer.
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Alla sorter man får tag på.
Nöt, vilt, lamm, fläsk, fågel.

Allt rått, då ben ändrar struktur vid uppvärmning och kan bli vasst och osmältbart.
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Jag ger nästan bara råa märgben av nöt till mina. nåt tuggben nån gång ibland, men det är inte speciellt ofta.
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Märgben av nöt och sen får han även en del råhudsben men de är ofta bara roliga att leka med... Märgbenen ska ätas, då kan man stänga av omvärlden, då spelar det nästan ingen roll att husse går ut på jakt... :)

Märgben av nöt köper jag antingen i affären eller oxå har vi fått hämta ibland när grannen har slaktat för hushållet. De har nötdjur och slaktar ibland ett djur eller två hemma och då brukar vi få ta märbenen.

Sen brukar han få grisöron av min mamma men de tar ju slut på en halv minut... Även till julklapp brukar han och hans syster få grisöron som de får öppna paketen själva, inga snören och en pytteliten bit tejp för att det ska hålla ihop tills det är dags... :)
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Märgben av älg. Fast Basseten får inte det längre sedan hon sket ner hela köket.
 
Sv: Vad ger ni för ben?

jaadu, råhud, fast dom blir så uppblötta å äckliga..

nerbajsade kök fick vi när vi hade st bernarden..
å så åt han upp "tass-handduken" :eek:
...men den kom ut igen :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger ni för ben?

Jag brukar ge tomma, råa märgben som jag köper i djuraffären.. Fast de är så äckliga så hunden får bara ha dem utomhus.

Ger råhudsben ibland men hon käkar upp dem på 10 minuter så det blir inte ofta. Såna får hon aldrig ha när hon är ensam för hon tuggar alltid sista biten till en grötklump och håller på och hulkar och hostar ut den.

Grisöron o liknande har jag aldrig gett. Har hört att rökt inte är bra för hundmagar. Vet inte hur sant det är?
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Det stämmer säkert har en del vänner vars hundar blir lösa i magen av det.

Jag funderar på vad jag ska köpa till min 5 månaders schäferkille att tugga på. Han tycker dom där vanliga benen från djuraffären är dödstråkiga och han bara leker med dom.

Jag tittade på märgben i djuraffären men sen fanns det ju en massa läskiga ben som var ganska stora och dom var inplastade. Vet inte vad det var för några ben så jag köpte inget för jag vet inte vad som är direkt bra och inte bra att ge en valp på 5 månader. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga er här för ni brukar ha klart för er :D!

Vilka ben måste man tillaga innan man ger och vilka kan man bara ge direkt som dom är. Dum fråga kanske?
 
Sv: Vad ger ni för ben?

alla ben bör ges råa, ska man nödvändigtvis tillaga så är det bara nöt och stort vilt som älg som funkar.
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Titta i din mataffär om de inte har märgben i frysboxen, det är bara att prova och ge din lillkille så han får vänja sig men de kan som sagt bli lite risiga i magen och våran är nummera van så det är ingen fara vid avföring men hjälp vilka fisar han kan lägga av... :)
 
Sv: Vad ger ni för ben?

egenhändigt kokta älgben får våra.. ibland nåt litet ben rått, men inte så ofta, och det kommer inte in i huset... :angel:
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Ja jag ska kolla i mataffären om jag kan hitta nått. Men märgbenen man kan köpa i djuraffären hur är dom? Är det någon som ger såna? Flisar sig märgbenen lätt eller?
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Jag ger mina råa fläsk, fågel och viltben. Märgben får de också som jag köper i mataffärer.

Om du ska ge din valp märgben så gröp ur det i början så det inte är så mkt märg, så slipper du nerskitade kök. :angel:
sen kan du med märgen du gröpt ur lägga en liten bit i maten varje dag så ska du se att han snart har vänjt sig vid märgben. Sen kan han så småningom få ett helt.
 
Sv: Vad ger ni för ben?

Råa (köttiga) ben av olika slag: fläskben, får, get, nöt, älg, kycklingvingar... Min schäfertik har fått sen hon var valp och har alltid varit bra i magen. Hon verkar ha järnmage!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
656
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Skulle ni tänka om, om ni bytt foder och hunden har börjat "skrubba nosen" efter varje mål? Vi har långsamt gått över från Royal canin...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: Motacilla
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 894
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp