Bukefalos 28 år!

Vad gjorde jag för fel - inridning

Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Men om du gjorde halt så var det ju där felet låg, och alltså tycker jag nog att du ska våga lägga en volt vid B i fortsättningen!
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Klart du kan lägga volten! (Nu är ju mysteriet löst :) och eftersom du gjorde halt där det inte ska vara det dömde ju domaren helt rätt)
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Eftersom jag själv är ny på det här med att tävla så undrar jag vidare på din formulering:
"Jag fattar ingenting och domaren, som överdomaren hänvisade till, hann gå så jag kunde inte fråga."

Borde inte överdommaren kunnat svara att du gjorde en halt som inte ska vara där? Lika så skriver domarna inte i protokollet lite mer förklarande? Är det väldigt olika eller är det "alltid" så att man får gissa sig till liknande felridningar?
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Det fetstilta har du lagt till själv och det är din egen tolkning.

Nej, det är direktkopierat ur TR. Jag har fetstilat, men formuleringen är kopierad rakt ut TR II - kolla själv får du se.

Jag begriper dock övht inte hur de menar med den.
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Eftersom jag själv är ny på det här med att tävla så undrar jag vidare på din formulering:
"Jag fattar ingenting och domaren, som överdomaren hänvisade till, hann gå så jag kunde inte fråga."

Borde inte överdommaren kunnat svara att du gjorde en halt som inte ska vara där? Lika så skriver domarna inte i protokollet lite mer förklarande? Är det väldigt olika eller är det "alltid" så att man får gissa sig till liknande felridningar?

Jag tror att domare förutsätter att man kan programmet och jag var så uppe i allt annat så jag hade inte en tanke på det!

Det var ju en stund efteråt som jag frågade, hade lastat hästen först och köpt kaffe så hon hade nog inte just mig färskt i minnet, bland alla ritter.
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Det var ju en stund efteråt som jag frågade, hade lastat hästen först och köpt kaffe så hon hade nog inte just mig färskt i minnet, bland alla ritter.

Upprepar en annan användares fråga: Stod det ingen kommentar om detta vid bed.punkt nr 1?? Typ, ingen halt vid X?
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Personligen tycker jag att det är oerhört märkligt att halt och hälsning inte ingår !

Nån som vet motiveringen till varför man tagit bort detta ?
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Personligen tycker jag att det är oerhört märkligt att halt och hälsning inte ingår !

Nån som vet motiveringen till varför man tagit bort detta ?

Eftersom de är program tänkta att vara utbildande för den unga hästen, och man ansåg att det var onödigt svårt för dessa unga, orutinerade att 'det första det gör' göra halt på rakt spår på medellinjen. Det ansågs också öka tittigheten.

Genom att ta bort hälsningshalten får de orutinerade hästarna komma in på banan och 'fortsätta röra sig', och halten längre in i programmet har de dels hunnit 'kolla på allt' ett tag, dels fått igång motorn om den är tveksam i början, och halten är placerad på lättare ställe.

Dvs helt enkelt ta bort att alldeles i början av programmet stanna på rakt spår och 'stirra på domarkuren' och sen återfinna framåtbjudningen och trava rakt mot domaren. Det är lättare för en tittig häst (vilket orutinerade antas vara) om de är i framåtrörelse, och lättare för ryttare att behålla trav framåt fast hästen är tittig, än att först göra en rak och stilla halt och sen 'hitta tillbaka' till traven och på rakt spår fortsätta.

Jag tycker det är en bra ändring - när den väl sitter i ryggmärgen *s* - just för det faktiskt blir lättare både för nervös häst och nervös ryttare (ofta är ju iaf jag mest nervös i början, för hur ska hästen reagera osv, sen släpper det - förhoppningsvis - gradvis. Hos både häst och matte)
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Jag vet inte, tycker du att jag är korkad som inte omedelbart tolkade avbrott som halten?
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Alltså, jag förstår verkligen inte varför du så gärna vill trycka till mig? Jodå, jag läser programmet och jag tom tränar det innan, för instruktör, believe it or not.

Är det något mer du vill slänga in en syrlig kommentar om? Eller ska jag försöka förhindra det genom att återigen referera till att jag har en häst som är så spänd att det tar väldigt mycket fokus från mig, att försöka få honom så pass avslappnad att han är ridbar, så att jag glömde den detaljen med halten i LC. Avbrottet skulle alltså möjligen kunna komma av att han inte bjöd fullt ut ner mot läktaren och domaren vid inridningen.
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Alltså, jag förstår verkligen inte varför du så gärna vill trycka till mig? Jodå, jag läser programmet och jag tom tränar det innan, för instruktör, believe it or not.
.

Äsch, lägg ner, det är inte det minsta konstigt att rida fel eller glömma av i ett program, det har väl alla som tävlar gjort inte bara en utan flertal gånger.

Jag bara skrev att det stod i protokollet och om du tränat och pluggat programmet så kanske man borde komma på i efterhand att det inte ska vara halt.
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Är det något mer du vill slänga in en syrlig kommentar om? Eller ska jag försöka förhindra det genom att återigen referera till att jag har en häst som är så spänd att det tar väldigt mycket fokus från mig, att försöka få honom så pass avslappnad att han är ridbar, så att jag glömde den detaljen med halten i LC. Avbrottet skulle alltså möjligen kunna komma av att han inte bjöd fullt ut ner mot läktaren och domaren vid inridningen.

Måste bara fråga. Du skrev innan om någon hade tips till spänd häst. Om du tävlar LC så borde du väl ha hästen helt ok ridbar hemma?

Det jag tycker är enklast då är att bara försöka rida som hemma. (Väldigt lätt att skriva här men men) Kontrollera att hästen svarar på hjälperna lika bra på framridningen som hemma. Flytta dem på volt så de blir lösgjorda och eftergivna i sidorna även på framridningen så man inte glömmer bort grunden bara för att man är på tävling och vill finslipa detaljerna innan starten.

Är den spänd inne på banan försök lugna ner allt. Ta ner nacken, ställ ifrån det läskiga och flytta ut den för skänkeln. På den nivå på en spänd häst försöker jag bara få hästen att förstå att det är likadant att gå innanför staketen som hemma:)
 
Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Fast framgick det inte redan från början att det stod i protokollet att det var ett avbrott på inridningen? Men att hon inte förstod vad som menades med det?
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 180
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 688
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 394
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 944
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp