Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Ska kolla upp det omedelbums, då jag skulle kunna göra det tror jag med bra resultat.

Edit. Så nu är jag anmäld till nästa informationsträff gällande god man till ensamkommande. Svårt var det inte, så nu får jag veta om det är ett uppdrag där jag kan göra nytta.
Det hade jag som plan. Men sedan visade det sig att en gammal god vän som har diverse funktionshinder skulle behöva ha mig som god man, så då ska jag bli det åt henne istället. Men på sitt vis är det också ett integrationsarbete: funktionshindrade har svårare att fullt ut ta del av samhället än vi som inte är funktionshindrade.

Om god man-uppdraget inte visar sig alltför betungande, kan jag ju överväga att bli det även åt ett ensamkommande barn, sedan jag lärt mig grunderna.
 
Det hade jag som plan. Men sedan visade det sig att en gammal god vän som har diverse funktionshinder skulle behöva ha mig som god man, så då ska jag bli det åt henne istället. Men på sitt vis är det också ett integrationsarbete: funktionshindrade har svårare att fullt ut ta del av samhället än vi som inte är funktionshindrade.

Om god man-uppdraget inte visar sig alltför betungande, kan jag ju överväga att bli det även åt ett ensamkommande barn, sedan jag lärt mig grunderna.

Om inte annat då gör ju den insatsen att en god man frigörs till andra uppdrag.
 
Det hade jag som plan. Men sedan visade det sig att en gammal god vän som har diverse funktionshinder skulle behöva ha mig som god man, så då ska jag bli det åt henne istället. Men på sitt vis är det också ett integrationsarbete: funktionshindrade har svårare att fullt ut ta del av samhället än vi som inte är funktionshindrade.

Om god man-uppdraget inte visar sig alltför betungande, kan jag ju överväga att bli det även åt ett ensamkommande barn, sedan jag lärt mig grunderna.
För ekb är det annorlunda att vara godman vad jag förstår. Det är inte lika mycket betala räkningar utan mer följa med på möten på Migrationsverket och vara som en vårdnadshavare gentemot myndigheter.
 
Ja, det är faktiskt det! I "mitt" projekt är vi 38 som blir utlånade. Tyvärr har 10 personer pausat sitt allmänna deltagande eftersom det är sånt hårt tryck på oss som blir utlånade - dessa 10 vill pausa för att komma ifatt med de bokningar de har. Jag får samtal varje dag från biblioteket, mail varje dag, jag skulle lätt kunna ha två låna-en-svensk-samtal om dagen sju dagar i veckan, men jag får nu istället tacka nej och hålla mig till typ 3 samtal i veckan. Som sagt, frivillighet lever av lust och dör av tvång - jag vill ha en nivå jag hanterar.
Därför behövs det FLER som ställer upp! I hela landet!
Har inte hört talas om det här i stan, måste kollas upp! :)
 
Jag gör inte speciellt mycket, men jag träffar många på mitt jobb. Många uppskattar en pratstund där de får "öva" lite på svenskan. Då de, som sagt innan, ofta upplever att det är svårt att få prata med oss "infödingar" (:rofl:) till vardags. Jag har väldigt ofta tid att prata en stund, särskilt när vi har lågsäsong :up:

Edit: mitt inlägg lät visst mycket som "vi" och "dem", men jag tror alla förstår hur jag menar :)
 
Jag gör inte speciellt mycket, men jag träffar många på mitt jobb. Många uppskattar en pratstund där de får "öva" lite på svenskan. Då de, som sagt innan, ofta upplever att det är svårt att få prata med oss "infödingar" (:rofl:) till vardags. Jag har väldigt ofta tid att prata en stund, särskilt när vi har lågsäsong :up:


Typ 100% av de människor jag mött, som ju aktivt sökt upp språkcafé och låna en svensk-projektet, har förstått attt SPRÅKET är nyckeln till deras nya liv. Det är livsviktigt för dessa människor att lära sig språket - det är liksom det som öppnar alla dörrar för ett liv här. Så det du gör är inte alls "inte så mycket" det är superduperviktigt de där pratstunderna.

En man jag träffade idag sa när jag talade om för honom att väldigt få svenskar bits vid tilltal, att "när jag tilltalar en svensk och säger på stapplig svenska "Hej! är allt bra?" så svarar oftast svensken, och då med en massa massa snabba ord - och då är han helt lost för de där tre orden är typ de enda han kan, och genast blir samtalet jättesvårt för svensken "på gatan" förstår inte det där med att t a l a l å n g s a m t o c h t y d l i g t. Då blir det att han drar sig för att ta spontan kontakt. Jag sa "Du är redan svensk!" och han skrattade gott, och insåg att han gör precis som svenskar gör - drar sig för att ta kontakt ;)
 
För ekb är det annorlunda att vara godman vad jag förstår. Det är inte lika mycket betala räkningar utan mer följa med på möten på Migrationsverket och vara som en vårdnadshavare gentemot myndigheter.
Ja, det är/var det främsta skälet till att jag drar mig för det. Uppdraget kan bli mig övermäktigt, och det vore värst för barnet.
 
Ja, det är/var det främsta skälet till att jag drar mig för det. Uppdraget kan bli mig övermäktigt, och det vore värst för barnet.
Snarare ungdomen. De flesta (iaf här i stan) är tonåringar. Många pojkar från Afghanistan som flyr för att slippa kidnappas in i Iraks armé... :(
 
Min första spontana tanke: "Jag gör ingenting".

Det jag gör, som kanske kan räknas lite, är att jag (nästan) aldrig drar mig för att säga ifrån när folk kläcker ur sig rasistiska kommentarer, jag pratar med både mina och mina föräldrars grannar oavsett vilka språk som diskuteras. Jag tror att jag beter mig respektfullt mot alla så länge de inte beter sig respektlöst mot mig och försöker rent allmänt bidra till att folk är lite snällare mot varandra och hjälps åt lite mer.
 
Grymt jobbat, honung :bow:

Det svider i mig att jag inte gör annat än swishar pengar till olika grejer som dyker upp, och har haft med saker till Grekland. Jag skulle vilja göra något härhemma men det stupar på att jag aldrig kan boka något för jag får nästan alltid avboka pga sjukdom. Det slår till så snabbt och tätare än någonsin. Och då kan jag inte ha bokat mig till t ex utlåning och göra någon så besviken, trots att just sådant är precis vad jag vill göra. Jag kan bara göra saker som a) bestäms samma dag eller b) inte drabbar någon om jag avbokar.
 
En kollega till mig ska ner till Grekland och hjälpa till en vecka, så har skänkt en slant till henne att använda på plats.
Efter att ha läst i tråden om Låna en svensk så såg jag att det finns språkcafé i min stad. Tyvärr en dag då jag oftast jobbar men nån gång ska jag försöka ta mod till mig och åka dit. Är ju rätt blyg själv och vet inte riktigt hur det går till, men skam den som ger sig.
 
Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill hjälpa.

Under sensommaren deltog jag i en Refugees Welcome-manifestation.
Jag stod som åskådare, ville visa mitt stöd genom närvaron och stod lutad mot ett träd och lyssnade på alla talare. Plötsligt stod en äldre kvinna på andra sidan av trädet och lutade fram huvudet och hade ett grässtrå i mungipan och började prata med mig. Hon frågade mig om jag ville vara med och hjälpa? Jag som stod djupt insjunken i min egen lilla värld trodde för en sekund att här stod en gammal dam och försökte sälja gräs till mig innan jag fattade att det var en tandpetare hon hade i munnen. Hon kom närmare mig och frågade igen - vill du vara med och hjälpa flyktingarna på ett roligt och socialt sätt?
Jo...det ville jag ju. Vi matades av bilder överallt i media om flykten över medelhavet och som så många andra kände jag frustration - det är jobbigt att se en pågående katastrof och känna maktlöshet och känna att jag vill hjälpa men huuur?
Kvinnan berättade om sitt arbete som frivillig på språkcafé och gav mig namn och adress till en frivilligorganisation som har kommunen, Johanniterorden (Pro fide – pro utilitate hominum, För tron – förmänsklighetens bästa), Svenska kyrkan och en stiftelse bakom sig. Jag mailade dagen efter och blev kallad till möte, och fick köra igång på språkcafé regelbundet 1-2 ggr/veckan sedan dess. Utöver detta har jag sedan i höstas varit delaktif i projektet "Låna en svensk" på biblioteket och dessa uppdrag har fyllt typ all min fritid sedan dess.

Jag har mött så OFANTLIGT många fantastiska människor. Jag har deltagit i en middag för 200 nyanlända syrier där all mat, lokal, transport och alla arbetsinsatser har varit sponsrade och frivilliga - jag har nog varit ett riktigt partyanimal i min dar men herrejisses vilken fest - vilken glädje och värme jag mötte under denna fantastiska middag, jag har aldrig festat och haft så roligt med så många glada människor som på den här festen, spik nykter dessutom. Århundradets glädjefest liksom, och syrianerna själva sa att det var ett minne för livet men tillade att "så här festar vi alltid!".

Jag har fått höra människoöden jag inte skulle kunna fantisera fram ens, jag har genom berättelser om resor dessa människor gjort fått bilder och insikter jag aldrig skulle kunna fått annars. Medelhavet är bara en liten del i flyktingströmmarna och heller inte den värsta för de som gjort den - det finns fasor långt innan medelhavet vi inte kan föreställa oss. Väl här, hos oss i sverige fortsätter mångas resa, nu in i ett annat liv och en helt ny kultur som alla utan undantag av de jag mött - så gärna vill komma underfund med och vara delaktiga i så mycket att det nästan gör ont. För många är språkcaféerna som finns och erbjuds veckans höjdpunkter för många SFI i all ära - men den samlade bild jag fått av SFI är att den är viktig, den är lärorik, men den är en teknikalitet omgiven av flyktingar som inte pratar svenska med varandra.

All heder till SFI alltså, men utanför SFI ska dessa människor praktisera språket i skarpt läge - att våga prata, att förstå vad de snabbpratande svenskarna säger och det svåraste av allt - att träffa svenskar som vill prata. fi bubblan vilket svårt folk vi är! Vi, för jag pratar om mig själv också - har en integritetszon gjord av adamantinium minst, och den har ett space på typ tre meters omkrets. Kommer en närmare in så känns otvivelaktigt nordbornas isande kyla. Någon sa att man skulle kunna slänga ner ett knippe svenskar i en briserande vulkan för att kyla ner den på ett kick. Jorå, det kan nog stämma. Vi nordbor är baske mig inte lätta att bli kompis med. Jag funderar typ dag och natt över detta - hur ska vi få fler att hjälpa till med integrationen, hur ska vi få oss att öppna upp, hur ska vi få flyktingarna att våga ta vår kontakt?
Många jag pratar med är bokstavligt talat livrädda för svenskarna då många tror att svenskar inte tycker om flyktingar. Och visst finns det såna, men jag tror att vi är fler som är välvilligt inställda och som gärna skulle vilja hjälpa till men som av födsel och ohejdad vana är integritetshävdande stencoola sammanbitna typical svenskar.

Jag slås av, för varje flykting jag har samtal med - hur jäklarns viktig integrationen är. Det är förbannat viktigt att få fram bostäder och jobb, men det går att lösa. Den riktigt svåra nöten ligger hos oss - hur öppnar vi dörrarna för våra nysvenskar? Jag känner att mitt engagemang är bara en liten fis i rymden, men det lilla jag gör är STORT för de som får min hjälp, eller bara det lilla samtalet jag har med dem i någon timme gör gigantisk skillnad för dem i deras fortsatta liv här. Jag är inte helt sällan den "första svensk" de träffar och pratar med utöver SFI-lärarna som inte helt sällan är inkallade pensionerade före detta lärare.

Det finns så många sätt att hjälpa. Förutom att många många organisationer har språkcafér och liknande verksamheter finns det även invitationsdepartementet och guider, värdar, tolkar, språkvänner, läxhjälpare osv osv.

Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?
Jag borde kanske göra mer. Problemet är att jobbet som socialsekreteare har gjort att jag inte har så mycket energi över till andra personer efter arbetstid. Faller några bitar till på plats och arbetssituationen ordnar upp sig så kanske det funkar.
 
En kollega till mig ska ner till Grekland och hjälpa till en vecka, så har skänkt en slant till henne att använda på plats.
Efter att ha läst i tråden om Låna en svensk så såg jag att det finns språkcafé i min stad. Tyvärr en dag då jag oftast jobbar men nån gång ska jag försöka ta mod till mig och åka dit. Är ju rätt blyg själv och vet inte riktigt hur det går till, men skam den som ger sig.
Grymt jobbat, honung :bow:

Det svider i mig att jag inte gör annat än swishar pengar till olika grejer som dyker upp, och har haft med saker till Grekland. Jag skulle vilja göra något härhemma men det stupar på att jag aldrig kan boka något för jag får nästan alltid avboka pga sjukdom. Det slår till så snabbt och tätare än någonsin. Och då kan jag inte ha bokat mig till t ex utlåning och göra någon så besviken, trots att just sådant är precis vad jag vill göra. Jag kan bara göra saker som a) bestäms samma dag eller b) inte drabbar någon om jag avbokar.

På "mitt" språkcafé (som ju bygger på frivilliga insatser) är några uppsatta som "ordinarie" - som vet med sig och kan vissa förutbestämda dagar. De går tex alltid dit på torsdagar, och kan de inte, så meddelar de det och då kallar någon bibliotekarie in de som står uppsatta som "vikarie" genom ett allmänt mail där det brukar stå "På torsdag skulle det vara bra med extra insatser, en ordinarie kan inte komma".
Jag som jobbar extremt oregelbundet, är uppsatt som vikarie eftersom jag inte kan ha en bestämd dag. Ofta är jag med två dagar i veckan, men jobbar jag så kanske det bara blir en dag, eller inget språkcafé alls just den veckan jag jobbar dessa dagar. Jag behöver inte ens meddela min frånvaro - jag bara går dit när jag kan och jag tycker det är så himlarns roligt så jag försöker gå så ofta jag kan.

Så - känn inte att det är uteslutet att vara delaktig i språkcafé. Hos oss är vi oftast mellan 5-10 svenskar och kanske mellan 20-40 nysvenskar med på varje tillfälle.
 
Jag borde kanske göra mer. Problemet är att jobbet som socialsekreteare har gjort att jag inte har så mycket energi över till andra personer efter arbetstid. Faller några bitar till på plats och arbetssituationen ordnar upp sig så kanske det funkar.
"Min" frivilligorganisations huvudgren är just sociala insatser, inte minst inom mitt skrå där jag tjänar mitt levebröd. De skriiiiker efter fler frivilliga just till de sociala insatserna hos gamla, sjuka och liknande, men eftersom det är vad jag gör så har jag sagt nej till det - där skulle jag bränna ut mig med en gång. Språkcaféet och flyktingarna är något helt annat för mig, och jag får energi av det.

Inte minst så göder detta arbetet mitt ego - vem vill inte sitta och prata om sig själv för storögda lyssnare? ;)
 
"Min" frivilligorganisations huvudgren är just sociala insatser, inte minst inom mitt skrå där jag tjänar mitt levebröd. De skriiiiker efter fler frivilliga just till de sociala insatserna hos gamla, sjuka och liknande, men eftersom det är vad jag gör så har jag sagt nej till det - där skulle jag bränna ut mig med en gång. Språkcaféet och flyktingarna är något helt annat för mig, och jag får energi av det.

Inte minst så göder detta arbetet mitt ego - vem vill inte sitta och prata om sig själv för storögda lyssnare? ;)
Alltså, just nu är det på nivån att jag är glad om jag orkar vara social med sambon; /

Men visst. Det vore bra att få chansen att lära mig mer om olika kulturer. Win-win. Med lite tur kommer det lösa sig jobbmässigt inom inte allt för lång tid.
 
Jag är läxhjälp till både vuxna och ensamkommande på helgen. Och så har vi ordnat lite studiebesök till gården så att barnen får lära sig om djur och hästar och prova på att rida. Det tycker jag är roligt.

Min man hjälper till med lite friluftsliv på sommar och höst. Det tycker jag vi borde ha mer av.
 
Jag kämpar mot fördomar och tradiga attityder varje gång jag befinner mig på jobbet . Dessvärre är jag ganska ensam om det, vilket har gjort mig ganska opopulär. Det är det värt. Jobbar inom ambulanssjukvården och jag skäms över många kollegors attityder. För att motbevisa dessa så tackar jag alltid ja om vi blir bjudna på te eller annat när vi är hos patienter som är asylsökande eller nyanlända. (Till min körkollegas stora skräck haha). Det händer ofta och är väldigt trevligt. Vi pratar och diskuterar åkomman de ringt oss för som egentligen inte behöver akutsjukvård. Jag tror att det är väldigt uppskattat att möta snälla och "snackiga" medmänniskor om en har förlorat merparten av sitt kontaktnät.
Jag ångrar än idag att jag inte bjöd in en trevlig syrisk familj på middag som tack för att vi fick både mat och efterrätt hos dem. (Ja, vi var dragbara på nya uppdrag, ok för SOS). Nästa gång jag känner connection ska jag göra annorlunda.
Utbyter tjänster med en kvinna som tigger utanför min lokala coop- hon passar hunden när jag handlar och får en slant för det.

Det är klart att det behövs aktiva proffsmänniskor, men jag tror mkt är vunnet bara genom att se och samtala med dem man möter i vardagen.
 
Jag kämpar mot fördomar och tradiga attityder varje gång jag befinner mig på jobbet . Dessvärre är jag ganska ensam om det, vilket har gjort mig ganska opopulär. Det är det värt. Jobbar inom ambulanssjukvården och jag skäms över många kollegors attityder. För att motbevisa dessa så tackar jag alltid ja om vi blir bjudna på te eller annat när vi är hos patienter som är asylsökande eller nyanlända. (Till min körkollegas stora skräck haha). Det händer ofta och är väldigt trevligt. Vi pratar och diskuterar åkomman de ringt oss för som egentligen inte behöver akutsjukvård. Jag tror att det är väldigt uppskattat att möta snälla och "snackiga" medmänniskor om en har förlorat merparten av sitt kontaktnät.
Jag ångrar än idag att jag inte bjöd in en trevlig syrisk familj på middag som tack för att vi fick både mat och efterrätt hos dem. (Ja, vi var dragbara på nya uppdrag, ok för SOS). Nästa gång jag känner connection ska jag göra annorlunda.
Utbyter tjänster med en kvinna som tigger utanför min lokala coop- hon passar hunden när jag handlar och får en slant för det.

Det är klart att det behövs aktiva proffsmänniskor, men jag tror mkt är vunnet bara genom att se och samtala med dem man möter i vardagen.

Åh, du anar inte vad jag känner igen detta! Jag har varit (och ÄR) så upprörd över viss typ av intolerant attityd som mina kollegor - vårdpersonal uppvisar! Det är kishtitomita-ORIMLIGT! Ibland undrar jag om jag befinner mig i ett parallellt universum på jobbet! Och just därför känns mitt engagemang i detta som jag inte är så sen att prata om i närheten av vissa element, extra bra!

Ja, men det är ju det jag säger också - vardagsbemötandet! Det är exakt DET som flyktingarna saknar mest i vårt infrusna samhälle. Ett hej! en glad blick, småprat, hjälp vid frysdisken i affären, eller vid biljettautomaten på bussen. Pratstunder här och där! Vardagsintegration!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 568
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 634
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 537
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp