Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Smyg och öppen rasism i vården-det är riktigt skrämmande :cry:. Vissa är bara främlingsrädda och de är dessa personer jag hoppas kunna ge en annan verklighet. Ärligt talat så bemöter jag även intoleranta patienter med lämpliga svar ibland :o
Är inte ett dugg förvånad över Aftonbladets artikel tyvärr.
 
Smyg och öppen rasism i vården-det är riktigt skrämmande :cry:. Vissa är bara främlingsrädda och de är dessa personer jag hoppas kunna ge en annan verklighet. Ärligt talat så bemöter jag även intoleranta patienter med lämpliga svar ibland :o
Är inte ett dugg förvånad över Aftonbladets artikel tyvärr.
Tyvärr är inte jag heller så förvånad.
 
Som @escodobe har jag tyvärr inte jättemycket människo-ork över på fritiden. Men en del gör jag, utöver att skänka pengar. Jag hjälper en familj med myndighetskontakter, främst gällande barnen. Har också varit involverad i ett projekt där vi skaffade cyklar till ett flyktingboende samt varit allmän hjälpreda i en föreställning där flyktingar beskriver vad de flytt ifrån. Det tär och det ger.
 
Hatten av till er allihop. :love:
Hatten-av1-150x150.jpg
 
Vad inspirerande! Tyvärr gör jag ingenting, finns inte utrymme pga sjukdom men jag brukar suga åt mig av inspiration för jag skulle vilja, nån gång... Om jag får energi över :up: på instagram har jag sett inlägg från bokcirklar för nyanlända och jag blir så varm i hjärtat av att se gemenskapen och glädjen!

Om jag förstått rätt får vi (har vi?) största asylboendet i Sverige där jag bor (Piteå havsbad)...
 
Vad inspirerande! Tyvärr gör jag ingenting, finns inte utrymme pga sjukdom men jag brukar suga åt mig av inspiration för jag skulle vilja, nån gång... Om jag får energi över :up: på instagram har jag sett inlägg från bokcirklar för nyanlända och jag blir så varm i hjärtat av att se gemenskapen och glädjen!

Om jag förstått rätt får vi (har vi?) största asylboendet i Sverige där jag bor (Piteå havsbad)...
Alla kan inte göra allt, men alla kan göra lite. Som tidigare sagt i tråden så behöver man inte göra som jag som lägger ner min fritid på att aktivt jobba med flyktingarna, det är integrationsarbete bara att vara en vänlig och tillmötesgående svensk som är positivt inställd bara i mötet med nysvenskar i affären, på gatan varsom. Hjälp vid insamlingar är också en stor sak att göra.

Jag gillade en bild (av många) på ett konto på instagram som heter https://www.instagram.com/refugeesweden/?hl=sv som Peter Woldarski på DN står bakom. Rekommenderas att följa! (tyvärr har kontot stått stilla ett par veckor men det borde komma igång igen)
En dag fick jag en följare som jag blev nyfiken på (jag brukar alltid kolla upp mina nya följare) - det visade sig vara en av de flyktingar jag gillat bild och berättelse av på det där kontot. Han berättade under sin bild om hur han hade simmat över medelhavet från Turkiet till Grekland. Nu följer jag honom och får följa hans liv här som nysvensk. Det är en interaktiv form av integration också - digital sådan!
 
Det här är en helt fantastisk tråd! Så bra saker alla gör!
Precis som @escodobe känner jag oftast att jag är helt känslomässigt utmattad efter jobbet (är socialsekreterare på barn och familj), men jag önskar att jag orkade göra mer!
Jag har precis gått med i en grupp i mitt bostadsområde som arbetar för att välkomna och hjälpa de asylsökande som ska bli placerade i tillfälliga boenden här, det ska bli väldigt roligt! Sedan träffar jag ju på många i jobbet och där har jag ju i allafall lite möjlighet till makt att försöka göra skillnad och skicka intyg efter intyg till Migrationsverket, men det hjälper dessvärre sällan.
 
En dag fick jag en följare som jag blev nyfiken på (jag brukar alltid kolla upp mina nya följare) - det visade sig vara en av de flyktingar jag gillat bild och berättelse av på det där kontot. Han berättade under sin bild om hur han hade simmat över medelhavet från Turkiet till Grekland. Nu följer jag honom och får följa hans liv här som nysvensk. Det är en interaktiv form av integration också - digital sådan!

Jag har läst om en kille som simmade, undrar om det kan vara samma person? Den jag läst om är vän med en av mina fb-vänner i Grekland, tror jag.

Jag har en fb-vän från Syrien som just nu sitter fast i asylhandläggningen utanför Borås, vi blev vänner när han fick min förra iphone. Jag hade hoppats kunna följa hans liv så som du beskriver, men han delar mest en massa filmklipp på arabiska. Vi har dock haft lite privat kontakt på engelska, eventuellt kommer jag att träffa honom i april.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar med etableringskurser - samarbete mellan etableringsenheten, arbetsförmedlingen, och sfi / samhällsinformation. Vi gör allting från hjälp med admin, till språk- och samhällsundervisning, till kultur-, konst-, sportbesök.

Det som nästan alltid efterfrågas är någon form av social kontakt med svenskar. Utöver boende då. Bara att träffas någon gång i veckan; fika, gå på bio, gå och träna... whatever. Att vara flyktingstödjare till en person kan verkligen hjälpa till. Det kommer ju personer i alla åldrar, ungdomar och unga vuxna såklart, men en ensamstående morsa med två barn behöver också någon att tala svenska med.

Många kommer hit helt utan socialt skyddsnät och utan kontakter. En väldigt utsatt position, och väldigt ensam.

Är någon orolig för att det kommer nyanlända som inte kan språket och inte kan kulturen så är det ju i så fall ett utmärkt steg att träffa någon av dessa nyanlända och samtala om språk och kultur. :)
 
Jag har läst om en kille som simmade, undrar om det kan vara samma person? Den jag läst om är vän med en av mina fb-vänner i Grekland, tror jag.

Jag har en fb-vän från Syrien som just nu sitter fast i asylanhandläggningen utanför Borås, vi blev vänner när han fick min förra iphone. Jag hade hoppats kunna följa hans liv så som du beskriver, men han delar mest en massa filmklipp på arabiska. Vi har dock haft lite privat kontakt på engelska, eventuellt kommer jag att träffa honom i april.
Det är nog ett flertal (ffa elitsimmare) som simmat över som media skrivit om. Den kille jag är följd av/följer, bor nu i stockholm. Det är roligt att se hans bilder, hans stolthet över sitt hemland Syrien är lika uppenbar som hans kärlek till det nya landet här.
 
Det är nog ett flertal (ffa elitsimmare) som simmat över som media skrivit om. Den kille jag är följd av/följer, bor nu i stockholm. Det är roligt att se hans bilder, hans stolthet över sitt hemland Syrien är lika uppenbar som hans kärlek till det nya landet här.
Min fb-vän - hon som är vän med en av simmarna - berättade om hur hon gått till apoteket med en av flyktingarna som kom till den grekiska ö där jag lärt känna henne. Hon skulle hjälpa honom få desinfektion och smärtstillande mot brännskador han ådragit sig på benet.

När de ändå var på apoteket hade killen frågat apotekaren om han också kunde få något att sova på, han hade svåra mardrömmar. Det visade sig att han hade simmat i sju timmar i Egeiska havet med ett dött barn under armen. :cry:

De som jobbar på plats med flyktingarna har en ocean av hårresande historier de fått höra. Det är därför det är så skönt när folk möts av värme, medkänsla och vanligt jävla hyfs när de till slut kommer hit.
 
Jag har inte så mycket tid över att lägga ner på volontärt arbete (heder till er som har det) utan har en projekttjänst i länet för att främja integrationen vilket för min del har inneburit en hel del föreläsningar, uppstartande av språkcaféer, jobb med migrationsverket och gode män samt socialtjänsten när det kommer till ensamkommande barn. Otroligt utvecklande, jag känner att jag kan göra gott åt båda håll genom att bygga broar mellan kulturer och jobbar mycket med samhällsinformation bland annat till nyanlända, kanske framförallt ungdomarna. Jobbar dessutom fortfarande extra på hemmet för de ensamkommande där jag jobbat ett tag då jag trivs väldigt bra med killarna och övrig personal där.

Om man vill engagera sig men inte riktigt vet hur är FARR, flyktingarnas riksråd, en bra början att ta kontakt med, de kan komma med råd och blir glada över mer engagemang. Både Bilda och Sensus har dessutom mycket föreläsningar och kurser som kan intressera och den 14-15 april har equmeniakyrkan nätverksdagar om någon är intresserad, som handlar om just flyktingar och flyktingmottagande.

Vill man tjäna en hacka och inte göra allt volontärt är familjehem eller god man utmärkt, våra gode män har alla 3-6 ungdomar var och vissa ungdomar har inte fått gode män än trots att de varit här sedan november så visst behövs det verkligen fler..
Jag tror dock man ska se det mer som ett kall, vi samarbetar väldigt nära med gode männen och de blir mer som föräldrar än som just bara en juridisk person som betalar ut pengar och följer med på möten, och jag tror det är viktigt för ungdomarna som behöver ha så många som möjligt som bryr sig om dem. Man märker otroligt väl på vilka ungdomar som engagerade gode män och vilka som har gode män som bara är den juridiska personen, tack och lov har vi mest de förstnämnda som verkligen bryr sig om sina ungdomar.
 
Ja, det är/var det främsta skälet till att jag drar mig för det. Uppdraget kan bli mig övermäktigt, och det vore värst för barnet.

Det är min farhåga också, men därför tycker jag det är så bra att det arrangeras speciella informationsträffar. Därefter kan man förhoppningsvis ta ställning till om man har chansen att göra ett bra jobb eller inte, med tillräcklig uthållighet och närvaro.

Det här "låna en svensk" lät som en superide, där insatserna blir mer "punkt"-vis. Någon som vet hur man gör kring Linköping för att anmäla sig?

De gånger jag deltagit i ingenjörsträffar och språkcafe för nyanlända så slås man av vilka enorma resurser som sitter på bänken i vårt samhälle. Driftiga människor som gör allt för att kunna komma in i samhället och bidra, som letar med ljus och lykta efter sätt att förbättra sitt svenska språk. Det är där vi måste möta upp som medmänniskor. För dem och för oss tillsammans.

Och om man är egoistiskt lagd så finns det ändå bra motiv; man lär sig fantastiskt mycket av människor som har haft helt andra liv än mainstream sweden.
 
Det här "låna en svensk" lät som en superide, där insatserna blir mer "punkt"-vis. Någon som vet hur man gör kring Linköping för att anmäla sig?

Jag pm:ar dig en mailadress till min projektledare som kanske kan ge dig bra info hoppas jag.
 
Och om man är egoistiskt lagd så finns det ändå bra motiv; man lär sig fantastiskt mycket av människor som har haft helt andra liv än mainstream sweden.

Jag är nog en ego jävel men jag tycker nästan att det där är viktigast. JAG skulle lära mig något av att integrera mig.

Vi fick nyligen ett hem för tio ensamkommande runt mitt hörn, jag har funderat på ibland att knacka på för att se vad de gör. Men jag har låtit bli för det känns som att jag är fel, de är unga killar och jag är en tant. Det hade varit naturligare för mig om det var familjer som bodde där.
 
Det är min farhåga också, men därför tycker jag det är så bra att det arrangeras speciella informationsträffar. Därefter kan man förhoppningsvis ta ställning till om man har chansen att göra ett bra jobb eller inte, med tillräcklig uthållighet och närvaro.

Det här "låna en svensk" lät som en superide, där insatserna blir mer "punkt"-vis. Någon som vet hur man gör kring Linköping för att anmäla sig?

De gånger jag deltagit i ingenjörsträffar och språkcafe för nyanlända så slås man av vilka enorma resurser som sitter på bänken i vårt samhälle. Driftiga människor som gör allt för att kunna komma in i samhället och bidra, som letar med ljus och lykta efter sätt att förbättra sitt svenska språk. Det är där vi måste möta upp som medmänniskor. För dem och för oss tillsammans.

Och om man är egoistiskt lagd så finns det ändå bra motiv; man lär sig fantastiskt mycket av människor som har haft helt andra liv än mainstream sweden.
Jag tror mycket på att skapa kollegiala nätverk. Så att tex ingenjörer har nätverk för att skapa förutsättningar för att förstå och underlätta för de som kommer till landet och som redan har ingenjörsexamen med sig. Nätverk är som bekant viktigt när man söker mer specifika jobb.

Konstnärer, författare (tex svenska PEN) och forskare har en del sådana nätverk sedan ganska länge, som också delvis handlar om att erbjuda tillfällig fristad åt personer som inte kan forska/författa/vara konstnärer i sina hemländer pga bristande yttrandefrihet och liknande.

Men jag tänker alltså på nätverk för att bidra till att etnicitet inte är en avgörande konkurrensnackdel på den svenska arbetsmarknaden för de som ska ometablera sina liv här, snarare än för de som söker en mer tillfällig fristad.
 
Jag är nog en ego jävel men jag tycker nästan att det där är viktigast. JAG skulle lära mig något av att integrera mig.

Vi fick nyligen ett hem för tio ensamkommande runt mitt hörn, jag har funderat på ibland att knacka på för att se vad de gör. Men jag har låtit bli för det känns som att jag är fel, de är unga killar och jag är en tant. Det hade varit naturligare för mig om det var familjer som bodde där.
Jag tänker också att ordet integration indikerar ömsesidighet. Det är inte de som ska integrera sig med oss. Det är vi alla som ska integrera oss med varandra.
 
Jag är nog en ego jävel men jag tycker nästan att det där är viktigast. JAG skulle lära mig något av att integrera mig.

Vi fick nyligen ett hem för tio ensamkommande runt mitt hörn, jag har funderat på ibland att knacka på för att se vad de gör. Men jag har låtit bli för det känns som att jag är fel, de är unga killar och jag är en tant. Det hade varit naturligare för mig om det var familjer som bodde där.
GÖRT!
Dessa unga män har en sagolik respekt för tanter som du och jag. Ta med något ätbart och säg hej, vill ni hänga lite och snacka svenska med en svensk tant? De har så mycket att berätta, och allt som bryter deras långa och ganska socialt isolerade dagar är välkommet!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 570
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 635
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 539
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp