Bukefalos 28 år!

Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

GÖRT!
Dessa unga män har en sagolik respekt för tanter som du och jag. Ta med något ätbart och säg hej, vill ni hänga lite och snacka svenska med en svensk tant? De har så mycket att berätta, och allt som bryter deras långa och ganska socialt isolerade dagar är välkommet!
Du kan ha en poäng där :up:
 
Det är väl ändå det som är grundtanken med den här tråden. Jag trodde det framgick? :)
Jag vet inte om det framgick att det var just grundtanken, men det är väl inte så viktigt? Att du tänker så framgår ju.

Att väldigt många uppenbarligen inte tänker så, reagerar jag på i stort sett dagligen, så jag tycker att det verkar vara värt besväret att ta varje tillfälle i akt att betona ömsesidigheten.

För mig är det där med arabiskan en väldigt tydlig symbol för det där. Det anses så viktigt att nyanlända lär sig svenska. Och det är så klart väldigt smidigt att kunna tala landets språk. Men varför behöver inte jag/vi/alla lära oss arabiska (eller nåt)?
 
Det är väl ändå det som är grundtanken med den här tråden. Jag trodde det framgick? :)

För mig är det självklart att enda sättet att leva tillsammans bra är att alla är jämlikar och integrerar oss. Assimilering förutsätter att någon har facit och då blir det snett och vint i mänskliga kontakter.

Jag tror att vi ska vara ganska lite rädda för att göra fel. I möten mellan människor sorteras sånt bort ganska fort.
 
Jag vet inte om det framgick att det var just grundtanken, men det är väl inte så viktigt? Att du tänker så framgår ju.

Att väldigt många uppenbarligen inte tänker så, reagerar jag på i stort sett dagligen, så jag tycker att det verkar vara värt besväret att ta varje tillfälle i akt att betona ömsesidigheten.

För mig är det där med arabiskan en väldigt tydlig symbol för det där. Det anses så viktigt att nyanlända lär sig svenska. Och det är så klart väldigt smidigt att kunna tala landets språk. Men varför behöver inte jag/vi/alla lära oss arabiska (eller nåt)?

Jo, jag tycker nog att det är viktigt och att vi inte ska förminska människors intellekt eller ordförståelse, integration står redan i rubriken.

"Det anses så viktigt att nyanlända lär sig svenska" - Jo, det är superviktigt att de gör det. Och vår del i integrationen är att vara behjälpliga med det. Om jag och du sen väljer att faktiskt lära oss delar av det språk som är mångas modersmål är ju både en fin gest som av nytta för såväl andra arabisktalande (eller vad det nu är för språk det handlar om), men i synnerhet är ju min nya språkkunskap till gagn för mig själv. För integrationen står dina arabiska språkkunskaper möjligtvis för ett litet kugghjul i kommunikationsmaskinen, men huvuddelen av denna maskin kräver nysvenskens kunskaper i det svenska språket och där är både du och nysvensken kuggar som strävar åt samma håll.
 
Jag jobbar som socialsekreterare, numera på mottagningen. Jag informerar om hur myndighetssverige fungerar och var man kan vända sig med olika problem, hur det svenska rättssystemet ser ut och annat om hur samhället fungerar och hur man i Sverige ser på saker.
Sedan en tid tillbaka finns ett asylboende i kommunen där jag jobbar, och vi får allt mer därifrån. Det är många gånger sådant som handlar om olika synsätt på individens kontra kollektivets ansvar.

På min fritid gör jag inte ett dugg. Jag behöver ägna den åt mig själv och mina egna intressen för att orka med mitt arbete.
 
Jag har sådan tur att ha många naturliga kontaktytor med de som kommit hit nyligen. Vi har ett hundratal asylsökande i lilla samhället som innan bestod av knappt 500 personer. Vi träffar varandra överallt. :D
Jag jobbar där de köper sin mat (och har börjat ta hem lite världsmat till sambons musikaffär, eftersom det är lågt intresse och platsbrist på mitt jobb) och jag sjunger i samma hus där det finns samlingslokaler dit en del kommer på kvällarna.
Jag behöver inte anstränga mig direkt för att få prata med alla möjliga. Några är här så länge att de hinner bli mina vänner.
 
Nu har jag skickat in en presentation till "låna en svensk". Skrev bl.a. att jag gärna visar fina löprundor i min stad, jag gillar ju att springa så det vore kul att träffa någon som också gör det. Jag kan även tänka mig att "bara" sitta och prata, jag tycker att det är jättespännande att lära mig mer om andra samhällen och kulturer.

Tack @honung för att du startade den här tråden; den fick mig att få tummen ur och göra något som jag tänkt på rätt länge!
 
På min praktikplats arbetar jag i en satsning med jämställdhetsintegrering i myndigheter och just nu med fokuset genus och migration. Ska även skriva en uppsats om ämnet. Borde göra mycket mer.
 
Jag jobbar på ett litet HVB hem och gillar att det är så få att vi har personlig kontakt med alla som bor där. Ibland blir jag lite sur eftersom de är lata med städ och disk ;) men det är väl inte ett helt okänt problem med manliga tonåringar precis. Att ställa krav är ett måste, att ge dem trygghet och empati är ett lika stort måste. Det är lustigt, de har blivit vuxna alldeles för tidigt i livet när de bara var barn och nu när de nästan är vuxna blir de behandlade som barn.

Det är fantastiskt att bara kunna sitta och prata enskilt med dem, lyssna på funderingar och frågor och ibland höra svåra saker men som det hjälper bara att någon lyssnar och förstår. De är alla så otroligt ambitiösa i skolan, inte någonting alla manliga tonåringar är :p Alla är just nu ledsna eftersom det är sportlov nästa vecka och ingen skola.

Jag är så tacksam för att jag inte jobbar kvar på MIG där jobbet till stor del innebar att ifrågasätta och avslå ansökningar.
 
Jag gör alldeles för lite. Jag är medlem i en facebookgrupp för integration för nyanlända i min kommun och hoppas kunna vara med på aktiviteter framöver. Hittills har mående och ork hindrat att jag bundit upp mig på något varaktigt, jag törs helt enkelt inte ta på mig något jag riskerar att inte klara av.

Precis som @Red_Chili är jag dock aktiv vad det gäller att markera mot rasistisk propaganda som sprids, framför allt på internet. Jag blir lite orolig över hur pass organiserad den verkar vara ibland; i kommentarsfält till t ex tidningsartiklar framstår det lätt som om rasister och främlingsfientliga är i majoritet men jag vägrar att låta deras lögner normaliseras.
 
Som precis nytillbakaflyttad till Sverige gör jag i dagsläget ingenting. Jag har tidigare jobbat med asylsökande genom Röda Korset vilket var otroligt roligt och givande och tufft. I veckan börjar jag min utbildning för en annan organisation där jag förvisso inte kommer att jobba specifikt med invandrare men där jag garanterat kommer att komma i kontakt med alla olika sorters människor - flyktingar och nyanlända likaså.

För mig är det inte ett alternativ att inte vara engagerad ideellt, det svåra för mig är att välja exakt vad jag ska fokusera på. Jag vill nämligen jobba med allt.

I övrigt bor jag i en otroligt invandrartät kommun som tagit emot många nyanlända nu. Jag säger ifrån varenda gång jag hör nåt idiotiskt rasistiskt, oavsett varifrån det kommer, och jag har vänner från hela världen.
 
Nu skickade jag in en anmälan på mig själv som språkvän :nailbiting:. Och börjar tänka: tänk om jag inte orkar/om jag mår dåligt mm mm. Fast det är väl bara att säga nej i så fall, antar jag. Det är väl inga direkta krav, hoppas jag.
 
En kollega till mig ska ner till Grekland och hjälpa till en vecka, så har skänkt en slant till henne att använda på plats.
Efter att ha läst i tråden om Låna en svensk så såg jag att det finns språkcafé i min stad. Tyvärr en dag då jag oftast jobbar men nån gång ska jag försöka ta mod till mig och åka dit. Är ju rätt blyg själv och vet inte riktigt hur det går till, men skam den som ger sig.
Vet inte vilket språkcafé du sett om men Pingstkyrkan har tisdagar;), ska försöka pallra mig dit framöver.
 
Jag gör alldeles för lite, har tyvärr inte haft så mycket kraft den senaste tiden:cry:
Är däremot engagerad i EU-migranterna, och har därigenom fått tips om olika språkcaféer (som en del av dem också deltar i), och ska försöka släpa mig iväg på åtminstone ett av dem.
Antar att det kan vara ett sätt att fylla på energi också, för att vara egoistisk!
Har sökt ett antal jobb på HVB-hem men inget napp än. Är också i valet och kvalet om att bli familjehem, vet inte om måendet orkar med det just nu.
God man var annars en bra idé!
 
Jag är gruppansvarig för ett språkcafé, vilket innebär att jag ansvarar för en volontärgrupp på runt 20 personer och en deltagargrupp på 40-50 personer varje vecka. Jag har i samma biståndsorganisation hjälpt till att starta upp ytterligare grupper, varit med i projektgrupp för större event och i allmänhet lärt mig så oändligt mycket om livet. Genom mitt engagemang gör jag mitt bästa för att kunna hjälpa till med "det lilla extra", dvs jag har deltagare på facebook och chattar ofta med dem i vardagen. En typisk grej som jag som infödd har lätt att hjälpa till med är att ringa samtal för mer banala ting (typ, se om ett visst bibliotek har en öppen språkgrupp - något som inte är komplicerat, men som kan vara jobbigt att göra för deltagare som inte är helt bekväma med att tala svenska).

Jag bor i Göteborg och här har vi mängder av språkcaféer alla dagar i veckan, skötta av olika organisationer. Bland annat kommer det snart att starta ett nytt språkcafé på Frölunda Kulturhus, om någon bor i de trakterna och är intresserad. Det finns även redan startade verksamheter i alla andra stadsdelar och på anmodan plockar jag gärna fram information om var och när.

Annars gillar jag initiativ som Kompisbyrån (du matchas för att fika med någon med liknande intressen) och Invitationsdepartementet (du bjuder eller blir bjuden på middag för att tala svenska). Både initiativen finns på många orter.
 
Sedan, för den som har företag eller liknande: att bli företagspartner till en organisation kan hjälpa mängder med människor. Tack vare en driftig person på en kommunikationsbyrå och ett stort företag som ville hjälpa fick vi i verksamheten jag arbetar med chansen att göra ett oerhört roligt event under Göteborg Film Festival. Det var otroligt både för deltagare och volontärer, och vi lyckades knyta kontakter som kommer att kunna gagna ännu fler.

Så om du inte har tid, men kanske andra resurser som pengar eller inflytande - minns att de är oerhört värdefulla för biståndsorganisationerna!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 879
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 959
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 687
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 875
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp