Vad gör du när hästen skyggar?

Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

*kl*

Nu har jag en sån tur att vår häst inte reagerar på så mycket.

Men när jag märker att det är något hon tycker är läskigt på gång (högt huvud, stooora näsborrar, 'styttig' gång och helspänn på hästen) så brukar jag verkligen anstränga mig att andas lugnt, INTE ta tyglarna och prata med henne/sjunga lite. Jag är ju lite försiktig av mig som ryttare så helst vill jag dra åt mig tyglarna, luta mig framåt och typ slänga mig av när jag känner att hon blir sån.

Så det är verkligen en ansträngning för mig att gå emot mina instinkter, men det funkar faktiskt riktigt bra och hon blir väldigt sällan så pass rädd. (även om jag gärna håller en hand om framvalvet på sadeln när jag blir rädd och glömmer andas tills lastbilen kört om så blir jag stolt över mig själv)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Brukar oftast ignorera det, går det inte hoppar jag av och leder förbi det som är läskigt. Hästen ser oss ändå som deras ledare, då tänker i alla fall min häst: "OK, mamma går först! detta går bra:)" (kanske inte tänker...men i alla fall) när man gjort så ett par gånger på samma ställe brukar det gå bra att rida förbi. Hon går oftast hack i häl och håller sig gärna väldigt nära mig hon blir rädd...hehe
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

Hej!

Med min lilla älskling har jag insett att det bästa när hon skyggar är att klappa henne uppmuntrande på halsen och rida vidare, bara ignorera det läskiga. Om jag blir arg eller försöker tvinga henne att hälsa på det läskiga blir hon värre, om jag uppmuntrar och rider förbi är det läskiga mindre läskigt nästa gång och efter några gånger/dagar kan hon tom hälsa på skrämmande saker.

Min förra häst brukade jag stanna och sen "tvinga" henne att gå fram till det läskiga och nosa- hon skyggade nästan aldrig och var av naturen mer "jordnära" och inte så rädd av sej.

/ Lavinia, som lärt sej med trial and error
 
Sv: Vad gör du när hästen skyggar?

jag brukar stanna mina häsar och låtsas som jag måste fixa en sak på sadeln eller liknande.. Och medans jag gör de ska de stå stilla. Sen när de är avslappnade klappar jag dom och berömmer och går vidare:) Funkar bra på mina hästar. Och vill de gå fram och nosa på de så får de självklart de!:)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp