Vad gör en personalchef?

DeadSerious

Trådstartare
Ja, här sitter jag återigen och velar inom vilket område jag ska utbilda mig. Har många olika idéer och en av dom utbildningar som tilltalar är personalvetare (eller personal, ledarskap och organisation, men jag antar att de är snarlika). Här är då ett av de arbeten som kan bli aktuellt efteråt personalchef, vilket ju låter trevligt. Men så kom jag på att jag egentligen inte vet vad tusan en personalchef egentligen gör. Vilka är arbetsuppgifterna? Fördelar och nackdelar med arbetet?

Jag förstår liksom konceptet kring yrket, men har svårt att sätta mig in i hur det faktiskt fungerar och ser ut i praktiken. På en av mina tidigare arbetsplatser vet jag att vi hade en personalchef, men jag hade noll och ingen kontakt med denne och vet inte ens vem det var (och ännu mindre vad hen sysslade med på dagarna), och i övrigt har jag bara arbetat i småföretag där det bara funnits en VD och så personalen då.
 
Generellt kan man väl säga att personalchefen är en funktion man finner på medelstora och stora företag. Ansvarig för personal/HR-funktionen, ofta underordnad VD och inte sällan med i ledningsgruppen och representant för företaget.

Personalchefen står för den arbetsrättsliga expertisen, har en rådgivande roll samt tolkar de lagar och regler arbetsgivare har att förhålla sig till.
Ansvarar för rekrytering/uppsägning, utbildning, systematiskt arbetsmiljöarbete, förhandlingar, underhåll och nyskapande av rutiner/policys.
Det är ofta en renodlad administrativ tjänst där grad av operativt/strategiskt/taktiskt arbete varierar.

Personalchefen är många gånger även ytterst ansvarig för funktionen som sköter lättare administration såsom löner, anställningsavtal, arbetsgivarförsäkringar, kollektivavtal etc

Kraftig variation när det kommer till lön.
 
Tack så mycket @No1 ! Då fick jag bekräftat att det var ungefär så som jag tänkte mig och att jag nog skulle kunna tycka att den typen av tjänst var skitkul! :) Lönen är egentligen inte speciellt viktig för mig, det viktiga är att jag trivs och gillar mitt arbete. Jag har alltid varit övertygad om att jag vill jobba administrativt på något vis, men mindre säker på hur och inom vad. Men jag har ett tag kvar att vela innan jag måste bestämma mig, men då låter jag den typen av utbildning stå kvar på listan :)
 
  • Gilla
Reactions: No1
Generellt kan man väl säga att personalchefen är en funktion man finner på medelstora och stora företag. Ansvarig för personal/HR-funktionen, ofta underordnad VD och inte sällan med i ledningsgruppen och representant för företaget.

Personalchefen står för den arbetsrättsliga expertisen, har en rådgivande roll samt tolkar de lagar och regler arbetsgivare har att förhålla sig till.
Ansvarar för rekrytering/uppsägning, utbildning, systematiskt arbetsmiljöarbete, förhandlingar, underhåll och nyskapande av rutiner/policys.
Det är ofta en renodlad administrativ tjänst där grad av operativt/strategiskt/taktiskt arbete varierar.

Personalchefen är många gånger även ytterst ansvarig för funktionen som sköter lättare administration såsom löner, anställningsavtal, arbetsgivarförsäkringar, kollektivavtal etc

Kraftig variation när det kommer till lön.

En god vän till mig är personalchef på ett medelstort företag, c:a 800 anställda, och min bild är att det är väldigt lite administration, den är det andra på avdelningen som sköter. Arbetsuppgifterna är mer förhandlingar, stöd i rehabärenden och arbetsrättsärenden (dvs uppsägningar och andra problem), upphandling av konsulttjänster, ordna utbildningar, rekryteringsstöd, arbetsmiljöarbete och ledningsgruppsarbete. Kort sagt, mestadels sitta i möten och prata med folk, och inte särskilt mycket admin mer än förberedelse för möten, protokollskrivning, etc.
 
En god vän till mig är personalchef på ett medelstort företag, c:a 800 anställda, och min bild är att det är väldigt lite administration, den är det andra på avdelningen som sköter. Arbetsuppgifterna är mer förhandlingar, stöd i rehabärenden och arbetsrättsärenden (dvs uppsägningar och andra problem), upphandling av konsulttjänster, ordna utbildningar, rekryteringsstöd, arbetsmiljöarbete och ledningsgruppsarbete. Kort sagt, mestadels sitta i möten och prata med folk, och inte särskilt mycket admin mer än förberedelse för möten, protokollskrivning, etc.



Så till vida att du inte är personalchef med egen sekreterare blir det i regel mycket skrivbordstid för den stora majoriteten.
Fråga din vän hur stor del av arbetstiden som läggs vid att läsa och skriva texter/dokumentation/mail.

Att tillägga:
Jag skulle säga att 800 anställda är långt ifrån vad som kan kallas medelstort företag.
Många gånger är det så att desto större företag ju mindre adm.tid.
Där har högre chefer istället möjlighet att lägga över administrationen på assistenter, sekreterare är ju en ganska utdaterad titel ;)
 
Senast ändrad:
Har två personalvetare i min familj, det är ganska svårt att få jobb som personalare direkt efter utbildningen speciellt om det är inom ett visst område som t.ex kommun som man vill till. Har man väl fått in en fot ökar ju naturligtvis chanserna att få bättre jobb men att bli personalchef bara sådär är det få som blir utan ganska lång erfarenhet av arbete under personalchef. En personalsekreterare är INTE en sekreterare ÅT chefen utan har helt egna arbetsuppgifter som ibland påminner en del av personalchefens uppgifter.

Det är en ganska bred utbildning så det finns många olika områden att jobba inom efteråt.
 
Så till vida att du inte är personalchef med egen sekreterare blir det i regel mycket skrivbordstid för den stora majoriteten.
Fråga din vän hur stor del av arbetstiden som läggs vid att läsa och skriva texter/dokumentation/mail.

Att tillägga:
Jag skulle säga att 800 anställda är långt ifrån vad som kan kallas medelstort företag.
Många gånger är det så att desto större företag ju mindre adm.tid.
Där har högre chefer istället möjlighet att lägga över administrationen på assistenter, sekreterare är ju en ganska utdaterad titel ;)

Svara på mail är det mycket av såklart, men det ser jag inte som administration, utan mer ett sätt att prata med folk skriftligt, mailen gäller ju ofta rådfrågning om olika personalärenden från mellanchefer. Men administration, nej det är det inte mycket av. Det finns ju mycket mer än administration man kan göra vid ett skrivbord. ;)

Mycket av administrationen lägger man ju ut i organisationen, lägger på lön, eller ersätter med datasystem (rekrytering t ex, det är ju väldigt lite administration nuförtiden).

Men visst, sin reseräkningen måste man ju fylla i varje månad, det är ju administration. Men är ju ganska liten del av arbetstiden som går till det. En vanlig arbetsdag kan se ut lite såhär: förbereda förhandling, femton telefonsamtal, göra swotanalys som förberedelse till businessmöte, stämma av med medarbetare på personal som råddar rehabärende.

Personalärenden skulle jag säga tar halva arbetstiden, och då är det inte administration, utan förhandlingar, rehab/sjukskrivningsärenden och rådgivning till medarbetare och enhetschefer. Man måste orka höra rätt mycket elände mellan varven.
 
Senast ändrad:
Svara på mail är det mycket av såklart, men det ser jag inte som administration, utan mer ett sätt att prata med folk skriftligt, mailen gäller ju ofta rådfrågning om olika personalärenden från mellanchefer. Men administration, nej det är det inte mycket av. Det finns ju mycket mer än administration man kan göra vid ett skrivbord. ;)

Mycket av administrationen lägger man ju ut i organisationen, lägger på lön, eller ersätter med datasystem (rekrytering t ex, det är ju väldigt lite administration nuförtiden).

Men visst, sin reseräkningen måste man ju fylla i varje månad, det är ju administration. Men är ju ganska liten del av arbetstiden som går till det. En vanlig arbetsdag kan se ut lite såhär: förbereda förhandling, femton telefonsamtal, göra swotanalys som förberedelse till businessmöte, stämma av med medarbetare på personal som råddar rehabärende.

Personalärenden skulle jag säga tar halva arbetstiden, och då är det inte administration, utan förhandlingar, rehab/sjukskrivningsärenden och rådgivning till medarbetare och enhetschefer. Man måste orka höra rätt mycket elände mellan varven.

Där har vi en definitionsskillnad, skrivbordstiden för mig dvs där jag på olika sätt måste läsa, skriva, budgetarb. ser jag som ren administration aka pappersarbete.

Om din vän som arbetar på ett stort företag har mindre än 50% adm är det å andra sidan inte märkligt. Arbetar man på stora företag blir det generellt mer samtalstid och adm löses med det fetstilta + att bredden på arbetsuppgifterna tenderar att minskas. Tiden finns helt enkelt inte.
 
@Lakritsnapp - Det förstår jag och jag räknar absolut inte med att börja jobba som personalchef direkt efter utbildningen om det nu blir den utbildningen jag väljer, men däremot räknar jag med att avancera och i så fall kanske satsa på att "i slutändan" bli personalchef. Om jag nu bestämmer mig för att det är det jag vill :P Men tack för inputen :)

@Mabuse - Vad skulle du säga att man skulle jobba med om man vill komma åt mer av det administrativa arbetet men ändå lite inom samma område?

Eller ja, jag tar gärna emot tips på yrken som kan passa även inom andra områden om någon har några idéer på sådana. Lite kort sådär så kan man väl säga att jag nog är ledartypen, har lätt att ta människor och trivs bra i en lite ledande roll på arbetsplatser, tycker det är roligt att arbeta med det mer administrativa som sagt och arbetar bra i grupp men trivs nog ändå snäppet bättre med att arbeta mer självständigt. Blir motiverad av eget ansvar och möjlighet att utvecklas. Trivs bra i kontorsmiljöer. Är öppen för det mesta eftersom jag själv för tillfället inte har någon aning om vad jag vill bli, därav trådstarten från början :) Kanske borde startat någon slags "brainstorma - vad ska jag jobba med?!" tråd istället ;)
 
Ja, här sitter jag återigen och velar inom vilket område jag ska utbilda mig. Har många olika idéer och en av dom utbildningar som tilltalar är personalvetare (eller personal, ledarskap och organisation, men jag antar att de är snarlika). Här är då ett av de arbeten som kan bli aktuellt efteråt personalchef, vilket ju låter trevligt. Men så kom jag på att jag egentligen inte vet vad tusan en personalchef egentligen gör. Vilka är arbetsuppgifterna? Fördelar och nackdelar med arbetet?

Jag förstår liksom konceptet kring yrket, men har svårt att sätta mig in i hur det faktiskt fungerar och ser ut i praktiken. På en av mina tidigare arbetsplatser vet jag att vi hade en personalchef, men jag hade noll och ingen kontakt med denne och vet inte ens vem det var (och ännu mindre vad hen sysslade med på dagarna), och i övrigt har jag bara arbetat i småföretag där det bara funnits en VD och så personalen då.
Jag jobbar som personalchef sedan ca 1,5 år på en kommun.
Efter studierna till personalvetare kan jag säga att det var ganska svårt att komma in på ett regelrätt personaljobb. De första åren jobbade jag med arbetslösa i projekt, som handläggare på Försäkringskassan, som rekryterare och assistent inom bemanningsföretag mm. Sen fick jag jobb på nuvarande kommun som personalkonsulent/personalsekreterare.

Jag tror det är väldigt ovanligt att få ett personalchefsjobb direkt som nyexad personalvetare. Men på sikt, jorå. Det krävs lite mer erfarenhet först innan man kan få en chefsposition.

Jobbet som personalchef ser oerhört olika ut beroende på storlek på organisation. I vissa organisationer är man den enda som jobbar som personalspecialist och då blir jobbet oerhört brett, i andra större organisationer kan det finnas fler på personalfunktionen och då blir jobbet också mer specialiserat (en större enhet gör ju också att själva chefs/ledarskapsbiten blir mer påtaglig - som vilket chefsjobb som helst)

Hos oss är vi en liten avdelning. I mitt jobb ingår dels att vara chef över min grupp och dels att vara specialist. Jag har övergripande ansvar över att sammanställa statistik och initiera varje års löneöversynsförhandlingar, jag har övergripande ansvar för att skriva lokala kollektivavtal med fackliga parter, ansvar för arbetsrätt/avtals-frågor, huvudansvar gentemot politikerna som styr. Jag sitter med i ledningsgrupp och ska där initiera, informera och ta upp övergripande personalfrågor till diskussion. Jag håller just nu på att göra en uppföljning av en organisationsförändring, imorgon ska jag träffa en av våra förvaltningschefer och diskutera lite lönestatistik.

Jag har aldrig ångrat att jag valde att läsa personalfrågor. Det var oerhört roliga studier och mitt jobb är varierande, utmanande, roligt och intensivt!
 
. Man måste orka höra rätt mycket elände mellan varven.
Hehe, ja.
Men är man bara klar över sin roll så är det inget större problem. Hos oss är jag som chef sällan inblandad i konkreta rehabiliteringsärenden (men jag var det i min förra roll), men när man är det så visst möter man ofta människor som mår dåligt. Det gäller att kunna vara empatisk, men samtidigt vara tydlig (både för sin egen skull och den enskilde medarbetarens) och förklara vad arbetsgivaren har för ansvar och vad arbetsgivaren kan göra.

Ett måste är att man är en serviceperson som kan vara pedagogisk. Både gentemot chefer, medarbetare och fackliga. Samarbetsvilja och att kunna förstå att en förhandling helst bör sluta med win-win-känsla är nog sånt som gör livet enklare om man ska jobba med personalfrågor.

(Sen har man sina stunder då man "kräks" åt klagande fack, medarbetare eller gnälliga chefer. Men då får man gnälla till en kollega och fortsätta vara professionell i sitt bemötande mot "den jobbiga")
 
@Lakritsnapp - Det förstår jag och jag räknar absolut inte med att börja jobba som personalchef direkt efter utbildningen om det nu blir den utbildningen jag väljer, men däremot räknar jag med att avancera och i så fall kanske satsa på att "i slutändan" bli personalchef. Om jag nu bestämmer mig för att det är det jag vill :P Men tack för inputen :)

@Mabuse - Vad skulle du säga att man skulle jobba med om man vill komma åt mer av det administrativa arbetet men ändå lite inom samma område?

Eller ja, jag tar gärna emot tips på yrken som kan passa även inom andra områden om någon har några idéer på sådana. Lite kort sådär så kan man väl säga att jag nog är ledartypen, har lätt att ta människor och trivs bra i en lite ledande roll på arbetsplatser, tycker det är roligt att arbeta med det mer administrativa som sagt och arbetar bra i grupp men trivs nog ändå snäppet bättre med att arbeta mer självständigt. Blir motiverad av eget ansvar och möjlighet att utvecklas. Trivs bra i kontorsmiljöer. Är öppen för det mesta eftersom jag själv för tillfället inte har någon aning om vad jag vill bli, därav trådstarten från början :) Kanske borde startat någon slags "brainstorma - vad ska jag jobba med?!" tråd istället ;)

Visst är det en hel del administration inom personalarbetet. Men också många möten; det är mötena som skapar administrativa uppgifter. I större organisationer kan säkert finnas tjänster där du jobbar som specialist med kanske utredningar om t ex organisationsförändringar och /eller analyser av t ex medarbetarenkäter och dylikt. JObbar du med rehab blir det nog lika mycket tid på möten (där du är chefens stöd och specialist) som tid att skriva anteckningar från möten, omplaceringsutredningar osv.
 
Min uppfattning är att det är mkt få som får jobb som personalchefer efter utbildningen. De flesta blir mellanchefer inom kommun och landsting exempelvis.
 
Min uppfattning är att det är mkt få som får jobb som personalchefer efter utbildningen. De flesta blir mellanchefer inom kommun och landsting exempelvis.
Jaså?
Vi anställer inte nyexade personalvetare (eller ekonomer, ingenjörer eller andra heller) som chefer i vår kommun. Chefsjobb får man överhuvudtaget väldigt sällan direkt efter högskolestudier. Om man inte råkar ha en hel del bra erfarenhet INNAN studierna.

Det man ska satsa på som nyexad personalvetare är en tjänst som personalsekreterare/HR-konsult/personalspecialist (olika benämningar på snarlika yrkesroller). Ibland kan även det vara svårt; då kan personalassistent vara ett alternativ (men då är man kanske lite överkvalificerad fast finns utrymme för att "växa" inom organisationen så är det inte omöjligt att få en sådan tjänst och kunna avancera rätt snart).
Annars rekommenderar jag att försöka få jobb inom områden som tangerar ett direkt personalarbete; t ex som handläggare på FK (jättebra erfarenhet för att man lär sig rehabiliteringsprocessen ingående), rekryterare eller dylikt.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Jaså?
Vi anställer inte nyexade personalvetare (eller ekonomer, ingenjörer eller andra heller) som chefer i vår kommun. Chefsjobb får man överhuvudtaget väldigt sällan direkt efter högskolestudier. Om man inte råkar ha en hel del bra erfarenhet INNAN studierna.

Det man ska satsa på som nyexad personalvetare är en tjänst som personalsekreterare/HR-konsult/personalspecialist (olika benämningar på snarlika yrkesroller). Ibland kan även det vara svårt; då kan personalassistent vara ett alternativ (men då är man kanske lite överkvalificerad fast finns utrymme för att "växa" inom organisationen så är det inte omöjligt att få en sådan tjänst och kunna avancera rätt snart).
Annars rekommenderar jag att försöka få jobb inom områden som tangerar ett direkt personalarbete; t ex som handläggare på FK (jättebra erfarenhet för att man lär sig rehabiliteringsprocessen ingående), rekryterare eller dylikt.
Det var den uppfattningen jag fick när jag påbörjade personalvetarprogrammet, men jag hoppade av efter en termin så vet inte hur det blev för mina klasskamrater när de väl blev klara..
 
Det var den uppfattningen jag fick när jag påbörjade personalvetarprogrammet, men jag hoppade av efter en termin så vet inte hur det blev för mina klasskamrater när de väl blev klara..
De kanske sa så... de som höll i utbildningen eller kurskamraterna.

Nu har ju tyvärr inte alltid lärarna jättebra koll på vad arbetsgivarna kräver/vill ha. Det kan säkert vara så att någon/några får jobb som chef direkt efter examen, men jag skulle tro det är ganska få. Arbetsgivare vill oftast ha en person med lite längre arbetslivserfarenhet till just chefsjobb, gärna någon som haft någon form av ledarerfarenhet, men det är klart det kan vara ett plus om man då har en HR-utbildning!

(Själv tänkte jag nog när jag började utbildningen som 22åring att jag skulle kunna bli personalchef ganska snabbt. Men jag var lite naiv och ung.... insåg jag några år senare)
 
@Lakritsnapp - Det förstår jag och jag räknar absolut inte med att börja jobba som personalchef direkt efter utbildningen om det nu blir den utbildningen jag väljer, men däremot räknar jag med att avancera och i så fall kanske satsa på att "i slutändan" bli personalchef. Om jag nu bestämmer mig för att det är det jag vill :P Men tack för inputen :)

@Mabuse - Vad skulle du säga att man skulle jobba med om man vill komma åt mer av det administrativa arbetet men ändå lite inom samma område?

Eller ja, jag tar gärna emot tips på yrken som kan passa även inom andra områden om någon har några idéer på sådana. Lite kort sådär så kan man väl säga att jag nog är ledartypen, har lätt att ta människor och trivs bra i en lite ledande roll på arbetsplatser, tycker det är roligt att arbeta med det mer administrativa som sagt och arbetar bra i grupp men trivs nog ändå snäppet bättre med att arbeta mer självständigt. Blir motiverad av eget ansvar och möjlighet att utvecklas. Trivs bra i kontorsmiljöer. Är öppen för det mesta eftersom jag själv för tillfället inte har någon aning om vad jag vill bli, därav trådstarten från början :) Kanske borde startat någon slags "brainstorma - vad ska jag jobba med?!" tråd istället ;)

Gillar du att jobba med administration så skulle jag bli lönespecialist. Utmärkt arbetsmarknad när du fått lite yrkeserfarenhet, och administration hela dagarna.

Jag jobbar på en högskola, och här finns också en del administrativa tjänster, typ kursassistenter och liknande, de jobbar nästan bara med administration. Boka salar, rapportera betyg, uppdatera kurswebben, kopiera tentor - såna saker.
 
Gillar du att jobba med administration så skulle jag bli lönespecialist. Utmärkt arbetsmarknad när du fått lite yrkeserfarenhet, och administration hela dagarna.
Mycket bra förslag! Mitt första jobb var som löneassistent. Man bör gilla problemlösning (för det finns alltid speciallösningar som systemen inte kan hantera), administration och även visst rutinartat arbete (även om det minskat mycket för yrkesgruppen jämfört med för 20 år sen). Fördel om man har god förståelse för hur datasystem fungerar rent allmänt.

Löneassistent är förstås inte världens mest välbetalda administrativa yrke, å andra sidan krävs knappast högskoleutbildning. Dock gissar jag att sådana tjänster inte växer på träd.

Att däremot bli specialist kan säkert ge bättre chanser till hyfsad löneutveckling. Systemutvecklare på ett lönekontor t ex.
 
Skolassistent eller medicinsk sekreterare (läkarsekreterare) kanske är ytterligare alternativ för den som gillar administration.
 
Mycket bra förslag! Mitt första jobb var som löneassistent. Man bör gilla problemlösning (för det finns alltid speciallösningar som systemen inte kan hantera), administration och även visst rutinartat arbete (även om det minskat mycket för yrkesgruppen jämfört med för 20 år sen). Fördel om man har god förståelse för hur datasystem fungerar rent allmänt.

Löneassistent är förstås inte världens mest välbetalda administrativa yrke, å andra sidan krävs knappast högskoleutbildning. Dock gissar jag att sådana tjänster inte växer på träd.

Att däremot bli specialist kan säkert ge bättre chanser till hyfsad löneutveckling. Systemutvecklare på ett lönekontor t ex.

Enligt min personalchefskompis råder svårartad brist på erfarna löneadministratörer, så jag tror nog såna tjänster växer på träd, alla som har anställda måste ju ha nån som fixar lönerna, så det finns ju många potentiella arbetsplatser. Lönen är inte så dålig, eftersom det är svårt att få tag på folk, och annars kan man ju också bli chef över löneavdelningen, då får man ännu lite mer.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 136
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 900
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp