Vad gör en personalchef?

Enligt min personalchefskompis råder svårartad brist på erfarna löneadministratörer, så jag tror nog såna tjänster växer på träd, alla som har anställda måste ju ha nån som fixar lönerna, så det finns ju många potentiella arbetsplatser. Lönen är inte så dålig, eftersom det är svårt att få tag på folk, och annars kan man ju också bli chef över löneavdelningen, då får man ännu lite mer.
Ja, just erfarna kan det nog vara en del brist på.
Och det är klart får man inte tag i erfarna så tar man gärna in andra, men då är det ju fördel om man har någon annan administrativ erfarenhet eller studier som kan ge nytta på sikt.

(Vår lönefunktion ligger inte inom vår verksamhet längre så jag sitter lite perifert från den funktionen).
 
Ja, just erfarna kan det nog vara en del brist på.
Och det är klart får man inte tag i erfarna så tar man gärna in andra, men då är det ju fördel om man har någon annan administrativ erfarenhet eller studier som kan ge nytta på sikt.

(Vår lönefunktion ligger inte inom vår verksamhet längre så jag sitter lite perifert från den funktionen).

Jag kan ha fel, men jag har fattat det som att man utbildar sig till löneadministratör, möjligen att det är en ky-utbildning. Men man kan säkert vara personalare också och jobba med det. Lite koll på avtal och arbetsrätt behöver man ju ha.
 
Jag kan ha fel, men jag har fattat det som att man utbildar sig till löneadministratör, möjligen att det är en ky-utbildning. Men man kan säkert vara personalare också och jobba med det. Lite koll på avtal och arbetsrätt behöver man ju ha.
Ja, det är nog riktigt att det finns en KY-utbildning.
Absolut kan man ha nytta av en personalvetarutbildning för att jobba med löner! Men.... gissningsvis vill nog de flesta som läser personalfrågor jobba mer konkret inom just det området. Annars är det ju bättre att gå KY-utbildningen.

Dock kan det ju vara en språngbräda; ett av yrken som kan ge nyttig erfarenhet direkt efter HR-programmet för att sen kunna söka sig vidare med en nyttig merit i bagaget.

(Det var mitt första jobb som löneassistent efter gymnasiet som överhuvudtaget fick in mig på banan att just läsa p-linjen. Innan dess var jag inriktad på journalist eller informatör).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Vet inte om detta är rätt område att skriva i - men jag chansar :) Vad innebär det att vara "medryttare", egentligen? Det låter roligt...
Svar
16
· Visningar
3 056
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp