Bukefalos 28 år!

Vad gör jag sen?

Så tolkar inte jag det, och oavsett blir ju ditt bemötande och argument märkligt ang att ett sommar/säsongsjobb kräver att ingen ledighet finns med i bilden när man söker en sån tjänst.
Det har jag inte sagt. Jag bemötte det som skrevs så som jag tolkade det.
 
@sthu för att finansiera studier hade jag tagit jobb inom handels! Det är 100% OB och lättförtjänta pengar och jobbet är inte hjärnkirurgi. Våra timvikarier jobbar helger med väldigt bra arbetstider (typ 12-18) och tjänar lätt ihop 15 k per månad på det. Då pluggar dom vardagar!
 
Är det sant, våra lokalvårdare har tvärtom, hur mycket som helst att göra och väldigt lite tid.

Japp. Jag sitter i städskrubben och glor ca 4 h om dagen..
Ja oj! Fyra sidor är orimligt!
Så långt är det i sin helhet.

Ang handels. Här är det knappt öppet på helger och de flesta stänger kl 14. Har som sagt sökt på elgiganten. Såg att dressmann också sökte folk så dit ska jag imorgon.
 
Japp. Jag sitter i städskrubben och glor ca 4 h om dagen..

Så långt är det i sin helhet.

Ang handels. Här är det knappt öppet på helger och de flesta stänger kl 14. Har som sagt sökt på elgiganten. Såg att dressmann också sökte folk så dit ska jag imorgon.
Hitta ett annat tillfälligt städjobb med lite mer action?
 
Även när du varit anställd så kort tid? Här är det en månad tills man jobbat mer än ett år då blir det tremånader. Vad säger din chef om du berättar att du har så mycket tid över, sätter hen inte in dig på något annat då?

Det är tre månader på alla anställningar här, till och med vikariat.
Chefen hummar lite och säger att hon ska kolla på det. Hittills har det inte hänt nåt.
 
Jag vill tipsa om boken "What Color is your Parachute" av Richard Bolles. Kostar 184 kr på Adlibris.

Eftersom du har en massa dötid på jobbet så kan du använda den för att arbeta dig igenom boken! Den innehåller en massa övningar för att komma fram till vad du verkligen vill göra.

Jag var på ett seminarium i höstas där vi fick följande tips (det låter knäppt, men det kostar ju inget att testa)
- Fundera på vilken branch du vill jobba i
- Skriv en lista med 30 personer som du känner (har kontaktuppgifter till), som är äldre än 8 år, och som gillar dig
- Prata med första personen på listan och fråga om hen känner någon/några som jobbar inom branchen och är en trevlig prick. Fråga om du kan få kontaktuppgifter till personen.
- Ta kontakt med personen och be om ett 10-15 minuters personligt samtal. Förklara att du vill ha mer information om branchen och vill tala med personer som jobbar inom den. Fråga inte om de har ett jobb för dig!
- Ställ följande frågor: Hur fick du jobbet? Vad är det bästa med jobbet? Vad är inte lika bra? Hur ser du branchens framtid?
- Avsluta med att tacka för samtalet och fråga om hen känner ytterligare någon "som är lika trevlig och hjälpsam som du" som kunde tänka sig att prata med dig.
- Skicka ett kort (inte ett email) samma eller nästa dag och tacka igen. Nämn en sak som du uppskattade särskilt. Skriv ditt namn och kontaktuppgifter på kortet, inte på kuvertet.

Enligt kursledare behöver de flesta inte arbeta sig igenom hela listan innan de har ett jobb.

Jag vet inte, jag provade inte själv, men använde delar av kunskapen (skickade kort t ex) och det hjälpte!

Lycka till!!!
 
Det är nog mest att jag genuint och innerligt hatar mitt jobb..



Sist föreslog ag en kandidat i miljövetenskap. Gärna, om jag hade haft CSN till det.
Får höra av mig till dem när ansökningsprocessen är klar och höra vad jag skulle gjort och vad jag kan göra inför nästa gång.

Kan tillägga att senaste året har det kommit ut tre fasta och ett vik inom kommunen, bara på miljö. Så det verkar vara rätt stor omsättning på folk..
Sökte du de jobben? Det är inte helt ovanligt att det kommer ut jobb och vick som någon typ av miljöhandläggare. Många får börja med enskilda avlopp :D
 
Jag brukar ha ågren över hur man ska klä sig. Ofta blir det en enkel klänning (om det är kontorsjobb) eller jeans och hel och ren t-shirt, ofta enfärgad (om det är ett mer fysiskt jobb).
Jag brukar alltid ha förberett lite frågor om arbetsplatsen och om det är möjligt ber jag om en rundtur (beror också på vad det är för jobb och hur situationen känns). Jag förklarar mitt omfattande cv med sanningen, det har varit vikariat och sommarjobb som inte blivit mer än så tyvärr. Senaste anställningen fick jag gå pga arbetsbrist.

Jag tror alltid att man kan bli bättre. Det finns säkert massor med utrymme att förbättra just min intervjustil, jag är bara alldeles för dimmig i hjärnan just nu för att kunna analysera någonting.

Det låter ju helt normalvettigt.

Jag som är en sån som kan prata jättemycket när jag blir stressad brukar försöka hålla mig till att svara utförligt på frågor men inte utveckla alltför mycket. Jag brukar också försöka förbereda svar på de vanligaste frågorna som styrkor och svagheter.

Mitt förslag är att du försöker hitta ett smidigare sätt att förklara dina korta anställningar. Kanske undrar man varför du inte erbjudits fortsatt anställning på något av alla ställena du varit på? Kanske är det bättre att förklara det ur ett annat perspektiv, som att du mest av allt vill kunna försörja dig själv, att du är arbetsvillig och inte rädd för att prova på nya saker eller något annat åt det hållet som känns bekvämt för dig.
Är det du själv som tar upp det eller är det den som intervjuar? Jag skulle väntat med att svara tills frågan kom, haft ett kort svar på det och väntat på följdfrågor istället för att prata på själv.

Har själv stora hål i mitt CV för 15-20 år sedan beroende på perioder då jag var frivilligt arbetslös. Det är förstås inget jag vill förklara för då framstår jag som arbetsskygg så jag hittade på olika förklaringar till det som inte var lögner men bara en del av sanningen. Det var inte så ofta som man frågade om de hålen som jag hade trott.
 
Har du kollat sommarkurser på distans? Det kanske du kan läsa dubbelt med jobb om det handlar om en 7,5/15p kurs. Om det är någon som kan göra skillnad? (Har bara läst till sida 8, du kanske redan fått det tipset)
 
@majola det gjorde mig deppig, jag känner inte 30 pers häromkring. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa heller? Visst visst, bygga kontaktnät och nätverka, men hur hjälper det när kontakterna blir 40 mil bort?

Jag bryr mig dessutom inte om branschen utan om arbetet i sig. Administratör tex kan ju jobba varsomhelst.

Ja jag är bitter. Det är måndag morgon och jag måste gå till ett jobb jag avskyr.
 
Har du kollat sommarkurser på distans? Det kanske du kan läsa dubbelt med jobb om det handlar om en 7,5/15p kurs. Om det är någon som kan göra skillnad? (Har bara läst till sida 8, du kanske redan fått det tipset)

Ska lägga en kurs nu på våren som hade sen anmälan. Har svårt att se hur det hjälper med ännu mer utbildning. Det är inte där skorna klämmer.
 
Har du något större sjukhus i närheten? Ibland söker de administratörer när de inte får tag i medicinska sekreterare. Här i Skåne är bristen så stor att man fått göra så.
 
@majola det gjorde mig deppig, jag känner inte 30 pers häromkring. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa heller? Visst visst, bygga kontaktnät och nätverka, men hur hjälper det när kontakterna blir 40 mil bort?

Jag bryr mig dessutom inte om branschen utan om arbetet i sig. Administratör tex kan ju jobba varsomhelst.

Ja jag är bitter. Det är måndag morgon och jag måste gå till ett jobb jag avskyr.

Trist att du känner så. 🙁 För mig var det en känsla av empowerment att få ett så enkelt verktyg satt i handen.

Har inte tid att skriva mer nu för jag ska iväg på intervju (mkt tack vare det jag lärde mig på kursen och i boken f.ö.) men jag skriver mer senare. Beställ boken!!
 
@majola det gjorde mig deppig, jag känner inte 30 pers häromkring. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa heller? Visst visst, bygga kontaktnät och nätverka, men hur hjälper det när kontakterna blir 40 mil bort?

Jag bryr mig dessutom inte om branschen utan om arbetet i sig. Administratör tex kan ju jobba varsomhelst.

Ja jag är bitter. Det är måndag morgon och jag måste gå till ett jobb jag avskyr.
Fast många har kontakter lite varstans, vi blir ju rörligare och rörligare på marknaden. Vår senaste rekrytering mailade mig eftersom en av hennes praktikhandledare som jag jobbade med ett väldigt kort tag och sedan bara träffat någon enstaka gång på konferens visste att jag var verksam i hennes hemstad (45 mil bort) och hade tipsat om att höra ifall jag visste något jobb, eftersom jag i min tur har mycket kontakter i branschen.

Jag brukar "skryta" med att jag aldrig har fått ett jobb jag har sökt, alla mina jobb har jag fått på någon typ av rekommendation/kontakt, men alltid efter att jag varit öppen och tydlig mot alla som kan tänkas veta något med att jag varit sugen på att röra på mig så folk får gärna hålla ögon och öron öppna.

Jag behöver nog verkligen slipa på mitt CV och min intervjuteknik om jag får för mig att byta bransch..
 
@sthu Ibland går det ju att förhandla bort uppsägningstiden, om man har en schysst chef. Det låter ju inte som att det skulle bli panik på jobbet om du försvann, med tanke på hur lite ni har att göra?

Har du sett att Stadium i grannstaden (V...) söker säljare, det kanske vore något?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 211
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 911
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 236
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Semestertips

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp