Vad gör jag sen?

Man behöver ju inte lämna hål men inte heller skriva varje anställning som egen punkt. Jag har jobbat som vikarie på fyra olika äldreboenden, jag lägger in det som en enda punkt typ:

2007-2011 sommarjobb inom äldrevården under min studietid
Så gör jag också för sådant som inte är relevant för anställningen. I princip bara redovisar att man jobbat inom en annan bransch ett tag.
 
Det är så det står nu, finns ju ingen anledning att beskriva ex ett städjobb. Alla vet vad en lokalvårdare gör. Men det ser rätt illa ut att bunta ihop allt. Tycker jag. Och det höll min kontakt på TTR med om.

Ja alla vet vad en lokalvårdare gör. Men vad lärde du dig där eller gjorde där som en framtida AG kan ha nytta av. ”Mellan x och y lokalvårdare, sedvanliga uppgifter. Var även med och utvecklade ditt, strukturerade datt, utarbetade ett förvätteingaförslag etc” Glöm inte sådana.
 
Ja alla vet vad en lokalvårdare gör. Men vad lärde du dig där eller gjorde där som en framtida AG kan ha nytta av. ”Mellan x och y lokalvårdare, sedvanliga uppgifter. Var även med och utvecklade ditt, strukturerade datt, utarbetade ett förvätteingaförslag etc” Glöm inte sådana.

Precis! Det är A och O!
Tex arkeologin gav mig tålamod (heeeeh jorsåatteeee :p ) en förmåga att arbeta metodiskt, katalogisera, strukturera. Kan vara jättebra egenskaper att ha framöver.
Att ha jobbat med människor inom vård och service brukar också ses som meriterande. Jag menar kan jag hantera gamla östermalmstanter och lirka mig fram med dessa så kan jag troligtvis hantera de flesta människor :angel:
Sen gäller det bara att skriva detta kort och koncist, tydlighet är jätteviktigt, att man verkligen specifikt kan berätta vilka egenskaper och färdigheter som jag kan använda som redskap i jobbet. Dessa är ju av största vikt att man sedan kan utveckla på en intervju, speciellt om man kanske inte riktigt har rätt kompetens.
 
Jag buntar också. Och vad jag buntar beror på vad jag söker. Senaste åren har jag buntat 10 års olika anställningar. De är med bara för det inte ska bli hål mellan 2000 - 2010 t ex.

Så mitt står typ
1996 - 2006 buntat. Tas oftast inte ens med mer än ”Arbete inom bland annat bransch x och y”
2006-2016 buntat och översiktligt beskrivet.
2013-2017 studier bla bla examen datum
2016-2018 jävligt väl beskrivet
2018 - pågående jävligt väl beskrivet

Sen kan jag bunta om eller beskriva lite mer om en bunt om det är relevant. Men då lägger jag oftare in det relevanta i personliga brevet

Jag har haft typ 25 jobb. Och INGEN är idag minsta intresserad av att jag 1998 jobbade på Burger King t ex
 
Jag buntar också. Och vad jag buntar beror på vad jag söker. Senaste åren har jag buntat 10 års olika anställningar. De är med bara för det inte ska bli hål mellan 2000 - 2010 t ex.

Så mitt står typ
1996 - 2006 buntat. Tas oftast inte ens med mer än ”Arbete inom bland annat bransch x och y”
2006-2016 buntat och översiktligt beskrivet.
2013-2017 studier bla bla examen datum
2016-2018 jävligt väl beskrivet
2018 - pågående jävligt väl beskrivet

Sen kan jag bunta om eller beskriva lite mer om en bunt om det är relevant. Men då lägger jag oftare in det relevanta i personliga brevet

Jag har haft typ 25 jobb. Och INGEN är idag minsta intresserad av att jag 1998 jobbade på Burger King t ex

Haha jag trodde du skrivit exakt så på CVt: "jävligt väl beskrivet" bla bla... är lite bakis :angel: :rofl:
Men ja det låter helt rimligt i övrigt! :p
Tricket med det personliga brevet är väl att ytterligare sälja in sig själv och sina egenskaper, alltså att förtydliga CVt rent krasst, men under friare form och mer personligt.
 
Säkert en jätteintressant diskussion men jag ser fortfarande inte hur det hjälper för trådstarten.
 
Säkert en jätteintressant diskussion men jag ser fortfarande inte hur det hjälper för trådstarten.
Tittade på din trådstart och tänkte spontant att eftersom du inte riktigt vet vad du vill jobba med, så kanske det finns någon form av coach eller studievägledare på AF som kan lotsa dig lite.
Först kan du tänka lite "stort" runt vad det är du vill, t.ex administration som du nämnde själv. Fast lite närmare ändå, det finns ju massor av olika typer av administration.
Sen fråga AF vad det finns för hjälp som du kan få via dom, att få en person som du kan bolla med lite mer konkret.

Är du med i ett fack? Jag har fått hjälp av en jobb-caoch via facket när jag stod och stampade och inte visste vad mina erfarenheter var värda i olika sammanhang.
 
Tittade på din trådstart och tänkte spontant att eftersom du inte riktigt vet vad du vill jobba med, så kanske det finns någon form av coach eller studievägledare på AF som kan lotsa dig lite.
Först kan du tänka lite "stort" runt vad det är du vill, t.ex administration som du nämnde själv. Fast lite närmare ändå, det finns ju massor av olika typer av administration.
Sen fråga AF vad det finns för hjälp som du kan få via dom, att få en person som du kan bolla med lite mer konkret.

Är du med i ett fack? Jag har fått hjälp av en jobb-caoch via facket när jag stod och stampade och inte visste vad mina erfarenheter var värda i olika sammanhang.

Tror tyvärr det blir svårt att få hjälp från AF då ts jobbar. Våra resurser är väldigt begränsade i nuläget för människor som står nära arbetsmarknaden vilket jag skulle tippa att ts kommer anses göra. Däremot är ju bolla med coach/studievägledare en väldigt bra idé och jag tror de flesta kommuner har studie-yrkesvägledare som man kan komma och prata med. Kolla kommunens hemsida @sthu !:up:
 
@Scata @Halfrek Jag har kontaktat högskolan på hemmaplans vägledare. Får se när de hör av sig. Pratade in ett meddelande på telefonen.

Är med i Kommunal. Inte kollat vad de kan erbjuda.
 
Finns det ingen YH-utbildning eller liknande där du bor?
Dvs utbildningar där man har praktik en stor del av tiden. Jag tänker att man då kan få ett kontaktnät.
 
Är reserv på kursen. Pratat med chefen som ska "kolla på det" ang arbetstiden. Känns inte så bra just nu.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 983
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 186
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp