Vad gör jag sen?

Då är det planen ”hur kan jag stadigvarande försörja mig här där jag bor” som är aktuell nu? Och kanske fundera på vilka jobb du kan tänka dig snarare än vad du helst vill jobba med (om sådana jobb inte finns)

Jag har gett upp att få ett jobb jag vill ha. Nu är det på nivån att jag helst inte ska hata mitt jobb. Som jag skrivit flera gånger söker jag allt.

Jag har fortfarande inte blivit nåt klokare på min huvudfundering: är det värt det med mer heltidsstudier och hur ska jag i så fall lösa det...
 
Jag har gett upp att få ett jobb jag vill ha. Nu är det på nivån att jag helst inte ska hata mitt jobb. Som jag skrivit flera gånger söker jag allt.

Jag har fortfarande inte blivit nåt klokare på min huvudfundering: är det värt det med mer heltidsstudier och hur ska jag i så fall lösa det...

Skulle studierna ge dig ett jobb du trivs med?
 
Jag har gett upp att få ett jobb jag vill ha. Nu är det på nivån att jag helst inte ska hata mitt jobb. Som jag skrivit flera gånger söker jag allt.

Jag har fortfarande inte blivit nåt klokare på min huvudfundering: är det värt det med mer heltidsstudier och hur ska jag i så fall lösa det...

Men butiksjobb är väl okej? Det finns ju så många yrken, och om miljö är rätt kört, kan du komplettera med något annat? Läsa företagsekonomi eller liknande? Jag utbildare mig inom foto och ägnade tre år åt att dreja krukor, långt från mitt yrke.
 
Om du nu är helt fastlåst i det här arbetet och det som plågar dig med det är att du har 50% dödtid. Finns möjligheten då att du kan använda den dödtiden till något för din egenskull? Pyssel, studier etc. Något som gör den tiden mindre plågsam? Finns det något på den platsen du är på som du kan hjälpa till med undertiden, de kanske blir glada av att få en extra halvtidspersonal helt gratis?
 
Men butiksjobb är väl okej? Det finns ju så många yrken, och om miljö är rätt kört, kan du komplettera med något annat? Läsa företagsekonomi eller liknande? Jag utbildare mig inom foto och ägnade tre år åt att dreja krukor, långt från mitt yrke.

Butiksjobb är säkert ok och jag har sökt flera stycken.
 
Om du nu är helt fastlåst i det här arbetet och det som plågar dig med det är att du har 50% dödtid. Finns möjligheten då att du kan använda den dödtiden till något för din egenskull? Pyssel, studier etc. Något som gör den tiden mindre plågsam? Finns det något på den platsen du är på som du kan hjälpa till med undertiden, de kanske blir glada av att få en extra halvtidspersonal helt gratis?

Jag pysslar för fullt. Men som jag sagt tidigare är det nåt jag hellre gör hemma.
Det är en skola, finns inget jag kan hjälpa till med. Jo vaktmästaren behöver en spark i arslet och det ger jag honom lite då och då.
 
[...]Jag har fortfarande inte blivit nåt klokare på min huvudfundering: är det värt det med mer heltidsstudier och hur ska jag i så fall lösa det...

Jag tror såhär: det är ingen annan än du själv som kan veta om det är värt det. Och du kan inte vara säker för inte förrän efteråt. När du vet resultatet på olika plan kan du känna om det var vad du definierar som värt det, räknat både i termer av direkta resultat (t ex utökad kompetens, utökat nätverk, fått jobb) eller mer abstrakta sådana (t ex ökad känsla av sammanhang, tydligare målbild).

Hur ska du då bedöma om det är värt det? Min idé är att försöka göra en enklare marknadsundersökning. Vad finns som skulle passa inom den geografiska zon du har satt som rimlig? Vad behövs (i bemärkelsen rimliga insatser baserat på dina förutsättningar, CSN osv) för att du ska bli attraktiv för dessa arbetsgivare? Det kan finnas många andra idéer.

Men - eftersom du trots bristande erfarenhet kommer på intervjuer på jobb du vill ha (som jag fattat det) tror jag också att det kan löna sig att arbeta med intervjusituationen. Den är ändå viktig och kan vara avgörande och agerandet där har du makten att påverka själv.

Bra att du fått tid hos psyk och att kollegor erbjudit sig att prata med chefen!:)
 
Idag var jag med ett annat gäng från lunch. De hade full inblick i min situation och erbjöd sig att prata med chefen åt mig. Kändes bra.

Fick även en akuttid på psyk. Maken kör in mig om en halvtimme.

Åh vad bra, jag hoppas verkligen att det här hjälper dig!
 
@Myrten tack för lugnt och sakligt svar.

Nej, ingen annan än jag veta.
Jag riskerar mer än en kraschad ekonomi, det kan krascha hela mig (sist jag jobbade, hade häst och pluggade slutade det med att jag jobbade 14-06 och gick i skolan 8-13.)
Så egentligen vore det nog säkrare att låta bli. Men då sitter en liten djävul på axeln och skriker åt mig att jag är lat, att jag inte är villig att Ta Chansen och det är ju bara att...
 
@Myrten tack för lugnt och sakligt svar.

Nej, ingen annan än jag veta.
Jag riskerar mer än en kraschad ekonomi, det kan krascha hela mig (sist jag jobbade, hade häst och pluggade slutade det med att jag jobbade 14-06 och gick i skolan 8-13.)
Så egentligen vore det nog säkrare att låta bli. Men då sitter en liten djävul på axeln och skriker åt mig att jag är lat, att jag inte är villig att Ta Chansen och det är ju bara att...

Försök strypa den lille jäveln så gott det går. Och hoppas psyk har stryp-hjälp att erbjuda.

Jag tycker INTE du ska känna du behöver plugga såvida det inte finns en utbildning skräddarsydd för arbetsgivare på orten där du i det närmaste garanteras jobb!
 
Jag måste ge ett otroligt desperat intryck, speciellt med tanke på hur spretigt mitt CV är. :angel: Jag räknade igenom mina anställningar. 16 stycken. Då har jag räknat varje arbetsgivare en gång, även om jag jobbat tex inom samma industri flera omgångar. 16 stycken och jag är 30 år och har pluggat i 7 år (jobbat samtidigt ett par år visserligen). Det är ungefär en om året.

Jag har också jobbat som rekryterare och det hade fått mig att inte anställa dig. Nu internutbildade vi alla och då vill man att folk stannar länge för det kostar stora pengar att utbilda personal. Så för många jobb på kort tid var big no no hos oss.
 
Jag har också jobbat som rekryterare och det hade fått mig att inte anställa dig. Nu internutbildade vi alla och då vill man att folk stannar länge för det kostar stora pengar att utbilda personal. Så för många jobb på kort tid var big no no hos oss.

Det är det hos många har jag förstått. Men vad gör man när allt man får är tillfälliga anställningar och korta vikariat?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 052
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 743
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp