Vad gör jag sen?

Det är det hos många har jag förstått. Men vad gör man när allt man får är tillfälliga anställningar och korta vikariat?

Jag måste nog sticka ut huvudet och opponera mig lite mot detta att det är så kontraproduktivt att ha många anställningar i bagaget. Det kan också ses som positivt att vara flexibel. Min arbetsgivare tex uppmuntrar alla medarbetare att röra på sig och inte bara inom organisationen. Gamla revirpinkande medarbetare som vandrat i samma korridorer i tvåsiffriga antal år är _inte_ vad organisationen mår bra av. Så det finns alltid två sidor av myntet.

Jag tror däremot lite ssisådär småprovokativt att din barnfertila ålder är en tröskel för dig, med tanke på att du nog baserat på dina studier och cv blir kallad till intervjuer, så sorteras du kanske bort för att du är i en barnskaffar-kritisk ålder oavsett om du själv uppger att några såna planer inte är aktuella. Jag tycker mig ofta höra såna dubier när jag går på ledarskapsmöten i vår organisation när det pratas om rekrytering. Så hur ska en motverka ett sånt hinder kan man fråga sig? Jag vet faktiskt inte, jag har erfarit så många som efter bara en kort anställningstid annonserar graviditet och kommande föräldraledighet vilket jag tror är mycket vanligt förekommande och det är väl bara så det är. Man är attraktiv i yngre ålder, och äldre. Det finns en period ilivet i mitten där detta är ett faktiskt aber på arbetsmarknaden. Oavsett vad du själv uppger om att inte ha några planer på barn eller föräldraledighet. Möjligt är kanske att detta på ett snyggt och ärligt sätt kan petas in redan i cv:t huruvida barn finns i ens planer eller inte. Nu må buke rasa mot mig i detta men så ser det nog ut på arbetsmarknaden fortfarande 2019 även om det utåt sett uttrycks något helt annat från arbetsgivarhåll.
 
Min kompis är också inom miljö. I vår kommun är konkurrensen om jobben där skyhöga. (Universitetsstad). Hon valde att veckopendla först stad/by ca 60 mil bort ca 1 år sen stad ca 30 mil bort i ett år sen fick hon jobb i vår stad. Skittungt och jobbigt men värt det i slutändan.
 
@honung jag tror du har en poäng. Det är "fel ålder" att vara arbetssökande..
Tyvärr är det nog så ibland. Men om du är medveten om att det är ett potentiellt problem så måste du göra det till ett icke-problem. Nu vet jag inte vad du har för barnplaner eller inte i ditt liv men du bör kanske anpassa ditt jobbsökeri efter de planer du har. Finns barn på agendan så skulle nog jag säga att huvudsaken är att du håller dig flytande på att ha jobb oavsett vad det är för jobb för att kunna få ut en vettig föräldraledighetspeng och att planera eventuella distansstudier och ev kvarvarande csn i den tiden i ditt liv, finns det inga planer på utökad familj så kan du fila på formuleringar i cv och muntliga svar så att det tydligt framgår var du ser dig själv i en framtid och att där inte finns barn med i bilden.

Jag har förutom mitt ordinarie arbete, två extraknäck på timmar och jag måste varje vecka begränsa de timmarna för att orka med mitt ordinarie jobb. Det är i en branch som jag ramlat in i genom frivilligt oavlönat volontärarbete för att jag tyckte det var så jäkla roligt. De där volontärjobben innan de blev avlönade timanställningar på mitt cv är g u l d värda idag. Vid mina lönesamtal med cheferna jag har är dessa alltid ett samtalsämne, och vid anställningsintervjuer (ja, jag har rört mig lite fram och tillbaka i min organisation) tas de där volontäråtaganden alltid upp som en otroligt positiv del av mitt cv.

Vad jag vill säga med detta är att ett cv inte alltid bara handlar om att rada upp varenda utbildning och anställning en haft i sitt liv, utan de ska också tala om vem DU är så att arbetsgivaren får en tydlig hint om vem du är och var du är på väg. Nu har ju du skapat den här tråden i en tid då du känner dig vara på botten och ser hopplöst på framtiden, och ber om hjälp med hur du ska forma din framtid på ett positivt sätt. Kanske saknas just den delen i ditt cv - hur du ser på din framtid? Just nu ser det ju ganska dystert ut och den delen kanske lyser igenom i ditt cv (- ääääven om du har haft proffs som hjälpt dig med cv:t)?
Kanske har du något i ditt privatliv som du brinner för som du kan lägga lite extra energi på att framhäva i ditt cv?
 
@honung Det där med cv är skitsvårt, alla säger olika om hur det ska se ut och vad som ska vara med. Skulle jag lägga in mina volontäruppdrag jag haft innan jag blev sjuk skulle det bli fem sidor långt..
Jag ska putsa på cv och brev när jag mår bättre. Är övertygad om att paniken lyser igenom, speciellt när man som högutbildad söker lågkvalificerade jobb.

Jag brukar säga på intervju (om frågan kommer upp, vilket den rätt ofta gör) att jag är nöjd med min familj som den är, en man och två katter. Vet inte om det ska läggas till i brevet eller ej..
Brukar lägga in en del om vad jag förväntar mig att få av arbetsplatsen och hur jag ser på min framtid. Men kort så inre brevet blir för långt.
 
@honung Det där med cv är skitsvårt, alla säger olika om hur det ska se ut och vad som ska vara med. Skulle jag lägga in mina volontäruppdrag jag haft innan jag blev sjuk skulle det bli fem sidor långt..
Jag ska putsa på cv och brev när jag mår bättre. Är övertygad om att paniken lyser igenom, speciellt när man som högutbildad söker lågkvalificerade jobb.

Jag brukar säga på intervju (om frågan kommer upp, vilket den rätt ofta gör) att jag är nöjd med min familj som den är, en man och två katter. Vet inte om det ska läggas till i brevet eller ej..
Brukar lägga in en del om vad jag förväntar mig att få av arbetsplatsen och hur jag ser på min framtid. Men kort så inre brevet blir för långt.
Jag tror det handlar om att vinkla varje ansökan mot det du söker. Söker du en tjänst där man vill ha stabilitet så trycker du på att du söker en långvarig anställning. Söker du en tjänst där flexibilitet är grejen då beskriver man hur van du är att växla om osv. Men åh andra sidan du kommer ju till intervjuerna så dina ansökningar lär ju redan vara vassa. Jag tror som sagt att du får försöka bida din tid lite, du har ju inte varit på den här platsen så länge.
 
Jag tror det handlar om att vinkla varje ansökan mot det du söker. Söker du en tjänst där man vill ha stabilitet så trycker du på att du söker en långvarig anställning. Söker du en tjänst där flexibilitet är grejen då beskriver man hur van du är att växla om osv. Men åh andra sidan du kommer ju till intervjuerna så dina ansökningar lär ju redan vara vassa. Jag tror som sagt att du får försöka bida din tid lite, du har ju inte varit på den här platsen så länge.

För varje intervju är det säkert tio avslag också..
Jag har inte bott här länge men jag har sökt (mer kvalificerade) jobb här i ett halvår minst.
Jag skriver en ny ansökan för varje jobb. Självklart. Men så säger folk (inte bara i tråden) att det här och det där är bra om det är med. Och gärna det tredje också. Hur ska man få ihop allt utan att det blir för långt?
 
Jag hade en liten rad om att då jag inte har barn är jag inte beroende av barnomsorgens tider och kan jag arbeta flexibla arbetstider

Jag hade med det även om det var ett rent kontorstidsjobb :angel:

Jag vet att vid åtminstone en anställning var det rent avgörande att ”hon kommer inte vabba”, även om det såklart aldrig skulle erkännas offentligt.
 
@honung Det där med cv är skitsvårt, alla säger olika om hur det ska se ut och vad som ska vara med. Skulle jag lägga in mina volontäruppdrag jag haft innan jag blev sjuk skulle det bli fem sidor långt..
Jag ska putsa på cv och brev när jag mår bättre. Är övertygad om att paniken lyser igenom, speciellt när man som högutbildad söker lågkvalificerade jobb.

Jag brukar säga på intervju (om frågan kommer upp, vilket den rätt ofta gör) att jag är nöjd med min familj som den är, en man och två katter. Vet inte om det ska läggas till i brevet eller ej..
Brukar lägga in en del om vad jag förväntar mig att få av arbetsplatsen och hur jag ser på min framtid. Men kort så inre brevet blir för långt.

För varje intervju är det säkert tio avslag också..
Jag har inte bott här länge men jag har sökt (mer kvalificerade) jobb här i ett halvår minst.
Jag skriver en ny ansökan för varje jobb. Självklart. Men så säger folk (inte bara i tråden) att det här och det där är bra om det är med. Och gärna det tredje också. Hur ska man få ihop allt utan att det blir för långt?

Som @monster1 säger så handlar det om att skräddarsy varje ansökan, och då inte bara personliga brevet utan även cv:t ju. Lite fingertoppskänsla. Låta varje rad säga mer än vad raden faktiskt säger kanske, så att det inte blir för mycket lulllull. Du kan ju säkert det är jag övertygad om men jag förstår också att JUST NU har du svårt att sälja dig själv så att säga, jag tror inte att du just nu kanske ger en rättvis bild av dig själv?
Man kan säkert hitta en väldans massa förklaringar och orsaker till varje nej man får på jobbansökan, men faktum är ju att varje nej är ett misslyckat försök att sälja in sig. Då måste man tänka om.
 
Jag måste nog sticka ut huvudet och opponera mig lite mot detta att det är så kontraproduktivt att ha många anställningar i bagaget. Det kan också ses som positivt att vara flexibel. Min arbetsgivare tex uppmuntrar alla medarbetare att röra på sig och inte bara inom organisationen. Gamla revirpinkande medarbetare som vandrat i samma korridorer i tvåsiffriga antal år är _inte_ vad organisationen mår bra av. Så det finns alltid två sidor av myntet.

Jag tror däremot lite ssisådär småprovokativt att din barnfertila ålder är en tröskel för dig, med tanke på att du nog baserat på dina studier och cv blir kallad till intervjuer, så sorteras du kanske bort för att du är i en barnskaffar-kritisk ålder oavsett om du själv uppger att några såna planer inte är aktuella. Jag tycker mig ofta höra såna dubier när jag går på ledarskapsmöten i vår organisation när det pratas om rekrytering. Så hur ska en motverka ett sånt hinder kan man fråga sig? Jag vet faktiskt inte, jag har erfarit så många som efter bara en kort anställningstid annonserar graviditet och kommande föräldraledighet vilket jag tror är mycket vanligt förekommande och det är väl bara så det är. Man är attraktiv i yngre ålder, och äldre. Det finns en period ilivet i mitten där detta är ett faktiskt aber på arbetsmarknaden. Oavsett vad du själv uppger om att inte ha några planer på barn eller föräldraledighet. Möjligt är kanske att detta på ett snyggt och ärligt sätt kan petas in redan i cv:t huruvida barn finns i ens planer eller inte. Nu må buke rasa mot mig i detta men så ser det nog ut på arbetsmarknaden fortfarande 2019 även om det utåt sett uttrycks något helt annat från arbetsgivarhåll.

Håller inte med . Det är en sak ”röra på sig ” och en annan att bara ha hundra korttidsanställningar och aldrig någon fast anställning .

Jag håller inte med om åldern och urskiljning pga det pga ”potentiell mamma/förälder” heller i sammanhanget.
Det är inte en aspekt som lär vara vägande här utan snarare det TS själv identifierat att hon tyvärr aldrig landat ännu i ett fast jobb utan får hoppa mellan anställningar och CVn illustrerar detta .

För övrigt så är det inte lagligt att fråga någon på en anställningsintervju hur deras familjesituation ser ut/hur familjeplanering ser ut . Och nej - ”buke lär inte rasa mot dig” men du bör inte heller uttala dig om att ”så ser arbetsmarknaden ut” i samma andetag för nej - det gör den inte .
 
Senast ändrad:
Jodå det är lagligt att fråga, men det får inte påverka resultatet av processen.

Diskrimineringslagen innebär att man bör vara oerhört försiktig att alls ställa frågor som kan uppfattas diskriminerande på något sätt, inklusive frågor som inte är direkt relaterade till arbetsuppgiften och hur man kan bedömas utföra den. Likaså bör man som AG kunna påvisa att man ställer samma frågor till samtliga kandidater, oberoende på kön, ålder, etnicitet etc etc.
 
Håller inte med . Det är en sak ”röra på sig ” och en annan att bara ha hundra korttidsanställningar och aldrig någon fast anställning .

Tänker att det beror ju helt på vilket typ av jobb vi snackar om. Att ha haft typ 10 olika korta städjobb när man söker jobb inom en annan bransch lär ju inte vara direkt till ens fördel. Om man däremot kan visa att man haft flera och varierande kortare anställningar INOM branschen man söker kan det ju däremot visa att man har en bred kunskap, är flexibel och intresserad av många aspekter av jobbet. Samt att man är hungrig att lära sig mer inom branschen.

@sthu jag hade inte tagit med flera okvalificerade jobb utan mer samlat ihop dom till en post, samt försökt tydliggöra vad i dessa jobb som du kan använda i jobbet du söker,
 
Jag hade en liten rad om att då jag inte har barn är jag inte beroende av barnomsorgens tider och kan jag arbeta flexibla arbetstider

Så jädra smart uttryckt! :up: Även om kvinnor i fertil ålder inte ska diskrimineras på arbetsmarknaden vet vi ju hur det kan gå till i praktiken :grin: Precis som att män inte får förhindras att ta föräldraledighet men det finns gott om attityder och strukturer som håller emot.

(Fast det finns som väl är undantag. Jag var med vid en rekrytering för många år sedan där en av de sökande var helt ärlig på intervjun med att hon och hennes man kämpade för att få barn. Jaha, sa min chef och ryckte på axlarna, sånt är ju livet. Hon fick jobbet i hård konkurrens, blev gravid, föräldraledig, kom tillbaka, och gjorde en bra karriär. Jag ÄLSKADE min chef efter det)
 
@tornblomma tar jag bort allt okvalificerat blir det typ en eller två (korta) anställningar kvar. Hur bra ser det ut?

Jag sa inte att du skulle ta bort det helt men skriv ihop det? De lär inte vara intresserade av att veta alla dina korta anställningar inom typ städ. Skriv ihop det som att du tex under tidsperiod xx-xx jobbat med det?
I mitt CV står det tex att jag mellan xxx och xxx jobbade med kortare projektanställningar/grävningar inom arkeologi. Mer än så är inte nödvändigt om jag inte söker ett jobb som arkeolog.
 
Jag sa inte att du skulle ta bort det helt men skriv ihop det? De lär inte vara intresserade av att veta alla dina korta anställningar inom typ städ. Skriv ihop det som att du tex under tidsperiod xx-xx jobbat med det?
I mitt CV står det tex att jag mellan xxx och xxx jobbade med kortare projektanställningar/grävningar inom arkeologi. Mer än så är inte nödvändigt om jag inte söker ett jobb som arkeolog.

Det är så det står nu, finns ju ingen anledning att beskriva ex ett städjobb. Alla vet vad en lokalvårdare gör. Men det ser rätt illa ut att bunta ihop allt. Tycker jag. Och det höll min kontakt på TTR med om.
 
Det är så det står nu, finns ju ingen anledning att beskriva ex ett städjobb. Alla vet vad en lokalvårdare gör. Men det ser rätt illa ut att bunta ihop allt. Tycker jag. Och det höll min kontakt på TTR med om.

Fast varför tar du med alla? Vad är meningen med det? Varför ser det illa ut att bunta ihop om det inte är relevant för det jobb du söker?

På mitt CV står det typ såhär:

xxxx-xxxx. Grävande arkeolog med projektanställning på olika platser inom Europa och utanför.
xxxx-xxxx. Reklammodell för företag som xxx och xxx.
xxxx-xxxx. Hade en mindre roll i en opera vid xxx.

Inget av ovan är direkt relevant idag om jag skulle söka jobb men kan vara bra att ta med, men absolut inte med mer detalrikedom än ovan. Varför skulle jag rada upp olika arkeologiska utgrävningar jag jobbat på om jag söker jobb inom typ retail eller PR?
 
Fast varför tar du med alla? Vad är meningen med det? Varför ser det illa ut att bunta ihop om det inte är relevant för det jobb du söker?

På mitt CV står det typ såhär:

xxxx-xxxx. Grävande arkeolog med projektanställning på olika platser inom Europa och utanför.
xxxx-xxxx. Reklammodell för företag som xxx och xxx.
xxxx-xxxx. Hade en mindre roll i en opera vid xxx.

Inget av ovan är direkt relevant idag om jag skulle söka jobb men kan vara bra att ta med, men absolut inte med mer detalrikedom än ovan. Varför skulle jag rada upp olika arkeologiska utgrävningar jag jobbat på om jag söker jobb inom typ retail eller PR?

Jag har förklarat tidigare i tråden. Jag tar inte med allt men jag lämnar inga hål heller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 978
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 183
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp