Vad gör man med bråkig haflinger?

M

MandaÄlskarBebban

Ja vad gör man med bråkig haflinger som vägrar jobba när man kräver nått av henne?Har ridit på tre delat förut men detta funkar inte så nu rider jag på pessoabett.Ibland rider jag oxå med Gramman bara för att få henne att jobba.Hon har gått som ridskoleponny och jag tror att allt det hänger ihop med hennes betende.Hon är ju bara 11 år gammal.Man kanske måste omutbilda henne från början i allt?:(
 
Sv: Vad gör man med bråkig haflinger?

Vad menar du med bråkig? Vad vill du få henne att göra?
 
Sv: Vad gör man med bråkig haflinger?

Du kanske bara skulle låta henne få vara "häst" ett tag.
Det låter på ditt inlägg, som att du vill tvinga henne tillsaker, som hon kanske inte förstår ??

Hej från hambo
 
Sv: Vad gör man med bråkig haflinger?

Jag skulle försöka få tag på en bra tränare som kan hjälpa dig! Alla mår bra av att träna för tränare!

Vi kan ju inte sitta här och säga vad du ska använda för att tvinga din ponny att göra som du kräver, utan du måste försöka få henne på din sida så hon ser det som något roligt att försöka lyssna efter och göra som du vill. Du kan ju ha ett jätteskarpt bett så gör hon som du säger för att det gör ont annrs, men det brukar inte bli särskilt bra i längden. Ta några lektioner då och då så får du se att det börjar hända grejer! Hos oss ser man jättestora framsteg efter varje träning. det är både nyttigt och roligt:bump:Hur duktig man än är så fastnar man förr eller senare om man inte tar hjälp av någon som är proffs på att få ryttare och häst att funka ihop!
 
Sv: Vad gör man med bråkig haflinger?

Jag rider en haflinger som verkligen kan vara en "pain in the ass".
Han har lärt sig att utnyttja sin styrka och är heller inte sen att använda den när han inte får som han vill eller det blir för jobbigt.

Jag har gjort precis tvärtom mot vad du gör, jag har betslat ner. :)
Jag provade först att betsla upp, men det hade nästan motsatt effekt. Det märktes efter bara 10 min. :angel:
Jag har också ställt ner kraven på honom för att han ska få chans att bygga både muskler och kondition innan vi går vidare.
Med ökad muskelmassa och kondition har jag kunnat börja kräva mer och mer av honom utan att han protesterar.
Nackdelen har iofs blivit att när han börjar protestera så blir det både kraftigare och längre än i början, men det är smällar man få ta. :devil:

Många haflinger är väldigt intelligenta och vill att det ska hända nya saker hela tiden, vilket gör att den jag rider lägger av efter 2 varv i en volt. :crazy:
Dessutom kan haflinger vara ganska tuffa i psyket.

Vad du ska göra?
Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa till med dom problem du har och som hjälper er att inte hamna i en ond cirkel.
 
Sv: Vad gör man med bråkig haflinger?

passar på att hoppa in på denna tråd...ni har säkert läst om mina bekymmer tidigare...

Nordis 10år och är verkligen en "pain in the ass"
har gått regelbundet sen dec och jag har ridit och hanterat honom sedan okt.
när vi är på volten i skritt så kan han börja dra åt ett håll eller stanna och backa, han gör samma sak ute får för sig att han ska gå åt ett håll...det behöver inte alls vara hemmåt.

grejen är den att han gör det nästan omgående på volten, hinner knapp ett varv, å visst man ska sluta när det går bra, men det gör typ aldrig det!

Jag måste nog också ta hjälp av en tränare....suck trodde Nordisar var orädda snälla och okomplicerade!

trösten i alla otrevligheter är att han gör samma för ägaren!
 
Sv: Vad gör man med bråkig haflinger?

Ja tycker nordisar/kallblodstravare är väldigt snälla och trevliga för det mesta, MEN, de verkar ha otroligt lätt för att skaffa sig tics som de gärna gör om och om igen. Man lär dem lika lätt bra saker som dåliga, och det behöver verkligen inte vara medvetet.

Min vill just nu prova trava några steg, om och om igen, när man ber om skritt. Hon liksom provar igen och igen helt oavsett vad man gör. Hon saktar av direkt när man säger det, men provar igen efter en liten bit. Hon får för sig detta ibland, medan hon andra dagar är en ängel. Vääldigt tålamodskrävande kan jag tala om.

Du har antagligen provat det mesta med din, men försök att inte rida runt fyrkantspåret, utan hela tiden hitta på något avledande innan den börjar knåpa sig. Det kan hjälpa att komma ur den ondra spiralen. Du måsta liksom försöka få till ett bra beteende åtminstone en liten stund så du kan berömma och fortsätta uppmuntra fram det bra beteendet.

Har man mycket svårigheter med sin häst en tid kan det ibland hjälpa att tänka på et annat sätt för att inte tappa tålamodet.

Se de bråkiga stunderna som en nödvändig transportsträcka mellan framgångar:D

var tydlig med kontrast mellan beröm och tillrättavining, och försök provocera fram så många tillfällen att berömma som möjligt.
 
Sv: Vad gör man med bråkig haflinger?

Låt bli att rida och kräva något av h*n på ett tag. Som sagt låt den vara häst!!
Min ponny var lika dan i början, så jag lät honom vara ett tag.. longerade lite och tömkörde lite. Sen ut och bara lufsa i skogen. Snart kommer den ppå nya tankar och kan kräva mera.

Om du tömkör kan du komma åt den på ett helt annat sätt än när du sitter på ryggen, leta reda på någon som kan hjälpa dig och verkligen komma åt hästen så blir det lättre sen.
Dom bygger ju andra muskler och dom får tänka mer själva...


Det är mitt förslag, men jag har ju iofs världens bästa tömkörare till kompis ;):angel:
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 552
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 364
Senast: Juli0a
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 401
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp