Vad gör man?

J

juvel

Hej. nån som vill hjälpa lite kanske? har en häst som är jättefin att rida :love: bara det att ibland får han sina ryck å bockar som en galning. det är inte så att han springer runt å bockar utan att han stannar å hoppar upp i luften. Men det är bara ibland å med olika ryttare. det kvittar om det är erfarna eller nybörjare som rider honom. Det kan vara när man skrittar av på långa tyglar eller när man rider i samlad gallop(han bara tvärnitar å bockar), när som. jag har haft olika personer ute å kolla honom men dom hittar ingenting. jag har kollat hovar, tänder, ben, rygg, hals, nacke mm. mm. ingenting finns att hitta.

nån som har vatt med om detta å som hitta ut av "problemet" får väldigt gärna hjälpa. :bow:

Mvh Juvel.
 
Sv: Vad gör man?

Hej. nån som vill hjälpa lite kanske? har en häst som är jättefin att rida :love: bara det att ibland får han sina ryck å bockar som en galning. det är inte så att han springer runt å bockar utan att han stannar å hoppar upp i luften. Men det är bara ibland å med olika ryttare. det kvittar om det är erfarna eller nybörjare som rider honom. Det kan vara när man skrittar av på långa tyglar eller när man rider i samlad gallop(han bara tvärnitar å bockar), när som. jag har haft olika personer ute å kolla honom men dom hittar ingenting. jag har kollat hovar, tänder, ben, rygg, hals, nacke mm. mm. ingenting finns att hitta.

nån som har vatt med om detta å som hitta ut av "problemet" får väldigt gärna hjälpa. :bow:

Mvh Juvel.

Min förra häst var likadan. Grejen var att han fick för lite motion. Han hade behövt mer än 1,5h motion om dagen :P Men sålde honom efter ett tag. Hade inte dom målen med ridning som han krävde. Sålde honom till en tjej som är en redig fartgalning, precis som han. Han bockar aldrig numera, och älskar sitt liv :)
 
Sv: Vad gör man?

han går som lektionshäst för tillfället, så han rids 1-2 timmar/ dag utom lördag å söndag (löshoppas på lördagar) så det är inte det att han inte rids. å det är dom duktiga ryttarna som får rida honom nu eftersom vi inte vill att några ska bli rädda för att rida om dom flyger av honom... har även prövat att bara ha en ryttare till honom i 2 veckor men han bocka ändå. så vi prövade med en annan ryttare, likadant. *Suck*.:(
 
Sv: Vad gör man?

han går som lektionshäst för tillfället, så han rids 1-2 timmar/ dag utom lördag å söndag (löshoppas på lördagar) så det är inte det att han inte rids. å det är dom duktiga ryttarna som får rida honom nu eftersom vi inte vill att några ska bli rädda för att rida om dom flyger av honom... har även prövat att bara ha en ryttare till honom i 2 veckor men han bocka ändå. så vi prövade med en annan ryttare, likadant. *Suck*.:(

Nae vad synd. Var det din egen häst eller? Minns inte riktigt vad du sa. Men antingen får du acceptera att hästen bockar lite hur som helst, eller s¨å får du satsa på att köpa en annan. Om hästen känner att du inte pallar med den så är det ju rättvist för er båda om du köper en annan.

Eller så kan du ju kontakta en Natural Horsemanships tränare. Dom är skitduktiga på att lösa såna problem. :)
 
Sv: Vad gör man?

Ohh shhit! Jag kom på en sak när jag läste igenom allt som stod igen! Du sa att han gick som lektionshäst?
Då kanske han är helt uttråkad av ridningen och därför bockar.
Om jag hade haft den hästen hade jag släppt den på lösdrift och låtit den va i fred från människor ett tag och sen sakta börjat hantera hästen fast på hästens språk eller vad man ska säga. Sen träna ledarskap osv.
När du leder hästen, går den före dej, eller går du före den?
Iallafall. Jag skulle för ett tag ta bort all träning som innebär att krav sätts på hästen. Skulle fixa en sadelutprovare som fixade en redig westernsadel som verkligen passade(många hästar gillar western mer än vanlig ridning, eftersom dom slipper ha så spända tyglar hela tiden och få tänka lite själva.) Sen skulle jag bara rida ut i skogen. ta det lugnt, smala skogsstigar, inga krav. Sakta men säkert börja begära mera av hästen och sen efter 1-2 månader skaffa en redigt duktig westerntränare och rida i paddock kanske 1 gång i veckan. Resten i skogen :)
 
Sv: Vad gör man?

låter som en dum olat hästen fått bara..hästen kommer ju undan när den gör de, fast de är lite knepigt att den gör de på långa tyglar bara sådär.

annars är ju de ett vädligt bra sätt för hästen att komma undan arbetet på.
om de är de så går de oftast att fixa med en ba ryttare som hinner reagera innan hästen börjar bocka, så den inte får chansen.
då brukar dom sluta med sånt.

man får ju givetvis utesluta att pållen har ont nånstans.
 
Sv: Vad gör man?

jag kan med gott samvete säga att han deffenitivt inte är trött på människor å ridning. han blir ledsen om man inte håller på med honom, älskar att jobba, speciellt hoppning e han förtjust i. när jag leder honom går han bakom mig.

ska försöka beskriva lite bättre hur han gör. man rider honom och han går jätte fint, han är mjuk å lössläpt sen rätt som det är så stannar han, (även om man "sparkar" å lägger till spöet på honom när man känner att han saktar ner, stannar han) sen står han still i en halv sekund sen hoppar han rakt upp i luften i ett jättebock, landar, står still nästintill 1,5 sekund sen en bock till. å så gör han 3-4 gånger (brukar räcka med 2 bock innan ryttaren åker av) men sitter ryttaren kvar efter 4 gången så börjar han skritta fram hur glatt igen.

så kan han även göra när man skrittar honom. det är som att sitta på en bomb som man inte vet ska smälla av.

å som sagt, vissa ryttare gör han aldrig så med några alltid å andra ibland.:confused:
kram Juvel
 
Sv: Vad gör man?

man får vara snabbare helt enkelt..innan han ens hinner tänka på att sakta ner får man va på honom, aktivera honom hela tiden så han inte ens hinner tänka på att stanna.
verkar vara en sån som man måste aktivera/göra nya övningar hela tiden så han måste tänka o va med hela tiden.

stannar han endå så få upp huvet och driv på.
sen om man lyckas sitta kvar så lunka inte bara på o ta de lugnt efteråt, jobba honom ännu mer.
 
Sv: Vad gör man?

jag kan med gott samvete säga att han deffenitivt inte är trött på människor å ridning. han blir ledsen om man inte håller på med honom, älskar att jobba, speciellt hoppning e han förtjust i. när jag leder honom går han bakom mig.

ska försöka beskriva lite bättre hur han gör. man rider honom och han går jätte fint, han är mjuk å lössläpt sen rätt som det är så stannar han, (även om man "sparkar" å lägger till spöet på honom när man känner att han saktar ner, stannar han) sen står han still i en halv sekund sen hoppar han rakt upp i luften i ett jättebock, landar, står still nästintill 1,5 sekund sen en bock till. å så gör han 3-4 gånger (brukar räcka med 2 bock innan ryttaren åker av) men sitter ryttaren kvar efter 4 gången så börjar han skritta fram hur glatt igen.

så kan han även göra när man skrittar honom. det är som att sitta på en bomb som man inte vet ska smälla av.

å som sagt, vissa ryttare gör han aldrig så med några alltid å andra ibland.:confused:
kram Juvel

Som jag sa innan, så var min häst likadan ett tag, men när jag hade westernsadlen på så kunde han aldrig kasta av mej. Satt som klistrad på hans rygg. Men det löste inte problemet. Jag satt kvar, men bockandet fortsatte..
 
Sv: Vad gör man?

Tycker det låter som att hästen är uttråkad, iom att den är grundligt undersökt (På klinik antar jag?)
En lektionshäst har ju faktiskt ett väldigt enformigt arbete, och vissa hästar passar inte för det helt enkelt..

Det är väl helt enkelt något han har fått för sig, för att få lite mer spänning i tillvaron :D
Skulle säkert kunna lösa sig med mer varierad ridning. Mycket uteritter på olika ställen, både hoppning och väldigt varierad dressyr.
 
Sv: Vad gör man?

Min förra häst var sådan, och vi sålde honom till ridskola. Vilken ridskola står han på?
Han bockade på provridningen, men de ville ändå ha honom eftersom han var så lätthanterlig och bra i övrigt. Vi misstänker att det satt i huvudet på honom, lynnesfel helt enkelt. Trist med sådana hästar.
Några lösningar kan vara att helt enkelt ta honom därifrån, om han är uttråkad? Tillridning av någon erfaren ryttare?
 
Sv: Vad gör man?

han står i skåne. han va hingst när vi köpte honom. han e en skäck ca 152 i mkh.

i måndags vann han klubbmästerskapet så det är synd att han håller på som han gör ibland. för han e en bra häst.

Kram
 
Sv: Vad gör man?

Har ni kollat över foderstaten?
Då min häst höll på så, tog jag bort allt havreinnehåll i fodret och gav dessutom magnesiumtillskott. Nu var det ju sadeln hon reagerade på, men jag vet flera som inte kan ge havre utan att få en häst som ibland exploderar...
 
Sv: Vad gör man?

Har ni kollat över foderstaten?
Då min häst höll på så, tog jag bort allt havreinnehåll i fodret och gav dessutom magnesiumtillskott. Nu var det ju sadeln hon reagerade på, men jag vet flera som inte kan ge havre utan att få en häst som ibland exploderar...

Han har fått havre hela livet. det är ju inte så att han exploderar utan det är som han får för sig att bara bocka. å han stannar innan han hoppar upp i luften...

kram
 
Sv: Vad gör man?

Provat andra bett? Inte strängare, men kanske får han ont vid speciella situationer?
Provat annan sadel?
Då jag provade en bladsadel i vintras stegrade min häst direkt, sedan ett par bock, och efter en stund ytterligare bock, och den såg ut att ligga jättebra...
Med den sadel jag har nu har hon inte haft något okynnesbockande e likn alls. En annan gång bockade hon ett par gånger, och efter att ha suttit av efter turen så märkte jag att det kommit ett ynka gruskorn innanför sadelgjorden... Känslig donna!
 
Sv: Vad gör man?

Jag skulle kolla med en sadelinprovare! Min rek beror på sättet han bockar på - "rakt upp i luften".
 
Sv: Vad gör man?

Provat andra bett? Inte strängare, men kanske får han ont vid speciella situationer?
Provat annan sadel?
Då jag provade en bladsadel i vintras stegrade min häst direkt, sedan ett par bock, och efter en stund ytterligare bock, och den såg ut att ligga jättebra...
Med den sadel jag har nu har hon inte haft något okynnesbockande e likn alls. En annan gång bockade hon ett par gånger, och efter att ha suttit av efter turen så märkte jag att det kommit ett ynka gruskorn innanför sadelgjorden... Känslig donna!

Han har ett vanligt tredelat bett å trivs med det. Har kollat sadlen men det skadar förstås aldrig att kolla den igen. men sist låg den som de skulle.

men nu har han uppfört sig exemplarisk de sista tre veckorna.

Tack för all hjälp ni ger å alla ideer :D :bow:
 
Sv: Vad gör man?

Testa en "käk"rem så han inte kommer åt att dra ner huvet och bocka. Fanns till ridhästar på Hööks tidigare.
 
Sv: Vad gör man?

Nu har jag själv ridet honom igår och idag. Idag gick han underbart fint. men igår :( så åkte jag av honom 2 ggr. Den första gången så kände jag att han började spänna å förbereda sig så jag drev fram honom men då stegrade han sig. från att stå på bakbenen så "hoppdyker" han fram å sen slänger sig åt höger. så jag gör en fin liten kullerbytta nerpå marken. jag sitter upp igen å fortsätter där vi slutade... ett varv på volten å han gör likadant å ännu en volt ner på marken. än en gång sitter jag upp. går bra i 5 minuter sen tvärnitar han å hoppar upp i lufter (som jag beskrev tidigare i tråden) men då han jag ta mantag å lyckades hålla mig kvar. då efter tredje försöket så går han perfekt ända tills jag sitter av.

Jag förstår mig inte på honom...:confused: :confused:
 
Sv: Vad gör man?

Det kanske gjorde gott att du satt kvar! Jag läste i en annan tråd också att en del fäster balsnören i bettet, upp genom pannbandet och fäster i ringarna fram i sadel. Det blir samma effekt som "gräsätartygeln" jag hänvisade till, fast kanske inte lika stabilt. Men det hjälper ju bara om han drar ner huvudet, inte om han hoppar runt. Du skulle inte prova massage?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 415
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 187
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp